Το αφεντικό της Nokia, δηλαδή ο διευθύνων σύμβουλος της πολιορκούμενης φινλανδικής εταιρείας, Stephen Elop, έχει καταφέρει κάτι που ο μακαρίτης Steve Jobs δεν πέτυχε ποτέ: μια συνεργασία με τη μεγαλύτερη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στον κόσμο.


Του Bruce Einhorn


O CEO της Nokia Stephen Elop με τον Steve Ballmer της Microsoft

O CEO της Nokia Stephen Elop με τον Steve Ballmer της Microsoft

Στις 6 Δεκεμβρίου, η Nokia (NOK) ανακοίνωσε τα σχέδιά της για συνεργασία με την κυρίαρχη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας της Κίνας, China Mobile (CHL), προσφέροντας το Lumia 920T, το νέο smartphone της Nokia με λειτουργικό Windows σε περισσότερους από 700 εκατομμύρια Κινέζους που είναι συνδρομητές της China Mobile. Η συμφωνία του Lumia με την China Mobile προσφέρει στη Nokia “μια ευκαιρία για να αποκαταστήσει το όνομά της στην Κίνα”, γράφει ο John Butler, αναλυτής της Bloomberg Industries.


Η συνεργασία του Lumia δεν είναι η μόνη νέα στρατηγική για την China Mobile. Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης να κυκλοφορήσει κινητά τηλέφωνα που θα φέρουν το δικό της όνομα και να συστήσει θυγατρική Internet κινητής, ανέφερε η επίσημη εφημερίδα China Daily στις 6 Δεκεμβρίου. «Πρέπει να υιοθετήσουμε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας που θα βοηθήσει την παραδοσιακή κρατική εταιρεία που είμαστε να μπει σε κατακτήσει νέα πεδία και να δημιουργήσει νέα προϊόντα και υπηρεσίες», είπε ο CEO Li Yue.


Με άλλα λόγια, η διοίκηση της China Mobile φαίνεται να καταλαβαίνει ότι αντιμετωπίζει ελλείψεις, καθώς η κινεζική αγορά ωριμάζει γρήγορα. Η εταιρεία είναι μακράν η μεγαλύτερη στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας στην Κίνα, αλλά η China Mobile βασίζεται σε χαμηλών απαιτήσεων χρήστες 2G πολύ περισσότερο από ό,τι οι μικρότεροι ανταγωνιστές της, China Unicom (CHU) και China Telecom (CHA), σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Industries Butler. Μόνο το 11% των συνδρομητών της China Mobile χρησιμοποιούν 3G, το οποίο είναι αρκετά μικρό συγκρινόμενο με το 30% της China Unicom και το 40% της China Telecom. Ενώ η China Mobile κατέχει το 50% του συνόλου των χρηστών κινητής τηλεφωνίας, τα μερίδια της αγοράς 3G είναι ίσα κατανεμημένα στις τρεις κρατικές εταιρείες.


Η υστέρηση στο 3G είναι επικίνδυνη σε μία εποχή που η κινεζική αγορά απομακρύνεται με γοργούς ρυθμούς από τις πιο απλές, δηλαδή μη smartphone, συσκευές που κάποτε ήταν το ψωμοτύρι της Chine Mobile. Οι πωλήσεις Smartphone αυξήθηκαν κατά 197% το δεύτερο τρίμηνο του 2012, και για πρώτη φορά η ζήτηση για smartphone ξεπέρασε αυτή των συμβατικών συσκευών. Η Κίνα ήταν ο παραλήπτης του 29% των παγκόσμιων εξαγωγών συσκευών smartphone το δεύτερο τρίμηνο του 2012, ξεφεύγοντας πολύ από το 14% της προηγούμενης χρονιάς. (Το μερίδιο των ΗΠΑ συρρικνώνεται, πέφτοντας από 23% το 2011 στο 15% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.)


Καθώς οι πωλήσεις smartphone ανεβαίνουν, περισσότεροι Κινέζοι κάνουν αίτηση για υπηρεσίες 3G. Το 19% των Κινέζων χρηστών κινητής χρησιμοποιούν 3G, σύμφωνα με μία έκθεση της 27ης Νοεμβρίου της Kary Sei, αναλύτριας στο Χονγκ Κονγκ με την ICBC International Research. Στις αρχές του 2011, οι συνδρομητές 3G αντιπροσώπευαν μόλις το 6,1% της αγοράς.


Η στροφή προς το 3G κάνει την China Mobile έναν ακόμη πιο ελκυστικό εταίρο για τις εταιρείες της Δύσης, όπως η Qualcomm (QCOM), που προσπαθούν να δημιουργήσουν πωλήσεις στη χώρα. Η μέση τιμή πώλησης για κινητά τηλέφωνα 3G είναι 364 δολάρια. Για 2.5G είναι μόλις 38 δολάρια. Για χρόνια, η Qualcomm δεν διέθετε κατάλληλα chips για τα τηλέφωνα της China Mobile. Το πρόβλημα ήταν το εξής: ενώ οι δύο μικρότεροι πάροχοι λειτουργούν δίκτυα 3G που βασίζονται σε πρότυπα που είναι κοινά σε άλλες χώρες, το δίκτυο της China Mobile χρησιμοποιεί ένα δίκτυο με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει αναπτύξει η ίδια με το όνομα TD-SCDMA το οποίο δεν είναι γνωστό πουθενά εκτός από την Κίνα.


Τελικά, όμως, η Qualcomm προσάρμοσε τα chip της για να είναι συμβατά με το δίκτυο της China Mobile. «Αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς», δήλωσε ο Steven Mollenkopf, πρόεδρος της Qualcomm και Chief Operating Officer, σε συνέντευξή του στο Χονγκ Κονγκ στις 5 Δεκεμβρίου. «Έχουμε ανοίξει την αγκαλιά μας προς την China Mobile, το μεγαλύτερο πάροχο κινητής τηλεφωνίας στον κόσμο».


Η China Mobile θα μπορούσε επίσης να είναι πολύτιμος συνεργάτης και για τη Nokia. Η εταιρεία έχει υποστεί «ελεύθερη» πτώση στη μεγαλύτερη αγορά συσκευών κινητής του κόσμου. Μόλις στα μέσα 2011, η Nokia ήταν ακόμα ο κυρίαρχος παίκτης στην Κίνα, με μερίδιο αγοράς 30,2%, σύμφωνα με στοιχεία της IDC. Στη συνέχεια, οι δουλειές έπεσαν απότομα. Μέσα σε ένα χρόνο, το μερίδιο αγοράς της φινλανδικής εταιρείας μειώθηκε στο 6,4%. Και η κάθοδος δεν έχει ακόμα σταματήσει, με το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους να βρίσκει τη Nokia στο 2%.


Τουλάχιστον για την ώρα, όμως, υπάρχει μια εταιρεία που δεν θα ενωθεί με την China Mobile, και αυτή είναι η Apple (AAPL). Οι δυο εταιρείες ξεκίνησαν συνομιλίες το 2007, αλλά δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία, με την China Mobile να παραιτείται από την προσπάθεια το 2008. Η Apple στη συνέχεια προσέγγισε την China Unicom και έπειτα την China Telecom, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει παραιτηθεί από την προσπάθεια σύναψης συμφωνίας με το υπ’ αριθμόν 1 παίχτη της αγοράς. Οι δύο πλευρές όμως, δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία. «Το επιχειρηματικό μοντέλο και η κατανομή των κερδών χρειάζονται περαιτέρω συζήτηση», είπε ο CEO της China Mobile Li στις 5 Δεκεμβρίου.