Ταξιδέψαμε στη Φρανκφούρτη, προσκεκλημένοι στο «World of Samsung» Media Day της Samsung όπου και μιλήσαμε με τον Senior Marketing Manager στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Οικιακών Συσκευών της εταιρείας, Neil Rochell.

“Πιστεύουμε στην τεχνητή νοημοσύνη για όλους”

Συνέντευξη: Βαγγέλης Αλευρίτης

Η τεχνητή νοημοσύνη και η συνδεσιμότητα των οικιακών συσκευών έχουν την ικανότητα να μεταμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο αλληλοεπιδρούμε με… το νοικοκυριό μας! Πώς, όμως, οι σύγχρονες αυτές τεχνολογίες ενσωματώνονται στις λύσεις της Samsung και ποια είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης τους στην καθημερινότητά μας; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, μας έδωσε ο υπεύθυνος marketing της κατηγορίας των οικιακών συσκευών στην Ευρώπη, Neil Rochell.

Η Samsung φαίνεται να ενσωματώνει την τεχνητή νοημοσύνη όχι μόνο για να ενισχύσει τη λειτουργικότητα των συνδεδεμένων συσκευών, αλλά και για να μετατρέψει το «έξυπνο» σε «απλό». Ποιες είναι οι κύριες καινοτομίες που εισάγονται σε αυτόν τον τομέα και πώς προβλέπετε ότι θα επηρεάσουν την καθημερινή εμπειρία των χρηστών;

Neil Rochell, Senior Marketing Manager of European Home Appliances Office, SamsungΗ Samsung χρησιμοποιεί AI στις οικιακές συσκευές εδώ και πάνω από δέκα χρόνια. Έχουμε μια σειρά από ειδικά ερευνητικά κέντρα σε όλο τον κόσμο, με έξι από αυτά να είναι αποκλειστικά αφιερωμένα στην τεχνητή νοημοσύνη. Ο αρχικός σκοπός της τεχνητής νοημοσύνης, όταν την εισάγαμε, ήταν ο τηλεχειρισμός των συσκευών, ώστε να μπορείτε να ελέγξετε το πλυντήριο ρούχων, το ψυγείο ή το στεγνωτήριο. Ξεκινήσαμε με κάποιες βασικές λειτουργίες, όπως η δημιουργία ενός κύκλου πλύσης, ενός χάρτη για τη ρομποτική σκούπα ή ακόμα και κάτι πιο απλό, όπως η απόδοση ενός ονόματος σε μια συσκευή. Είναι τόσο συνηθισμένο οι άνθρωποι να δίνουν στις συσκευές τους ένα όνομα, ειδικά στις ρομποτικές σκούπες! Με τις εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη να κινούνται τόσο γρήγορα, έχουμε καταλήξει σε τέσσερις διαφορετικούς πυλώνες για το πώς βλέπουμε το AI (Artificial Intelligence) και αυτοί είναι η αίσθηση και η ανίχνευση, η εκμάθηση ενός μοτίβου, η βελτιστοποίηση και η εξατομίκευση. Έχουμε δει από το 2022 μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούμε το AI, έχουμε περάσει από έναν προσανατολισμό που καθοδηγούνταν από τα προϊόντα σε μια βάση που περιστρέφεται γύρω από τις υπηρεσίες. Η μετάβαση έγινε με την εισαγωγή αυτών που ονομάζουμε «Home Life Services». Έτσι, έχουμε υπηρεσίες όπως φροντίδα ρούχων, μαγείρεμα, φροντίδα κατοικίδιων ζώων ή φροντίδα του αέρα που αναπνέουμε και αυτό μας επιτρέπει να έχουμε πολλαπλές συσκευές που συντονίζονται με μια κίνηση βάσει των αναγκών μας.

Για παράδειγμα, ως χρήστης, αν έχω ένα πλυντήριο ρούχων και ένα στεγνωτήριο, έχουμε τις τεχνολογίες AI Wash και AI Dry, οπότε το μόνο που έχω να κάνω είναι να βάλω τα ρούχα μέσα στο πλυντήριο, να κλείσω την πόρτα και να πατήσω ένα κουμπί για την εκκίνηση. Το πλυντήριο θα γνωρίζει τότε πόσα ρούχα υπάρχουν εκεί, διαθέτει αισθητήρα υφάσματος, οπότε θα ξέρει και τι είδος ρούχων έχουμε τοποθετήσει, ενώ χάρη σε έναν αισθητήρα λεκέδων, θα ξέρει και πόσο βρώμικα είναι. Στη συνέχεια, η συσκευή αναλύει αυτό το μοτίβο και μαθαίνει πόσο ακριβώς νερό και απορρυπαντικό χρειάζεται, εξοικονομώντας χρήματα και περιορίζοντας τη σπατάλη.

Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT) και οι συνδεδεμένες συσκευές δεν είναι μια νέα έννοια. Προτιμούν οι καταναλωτές τις συνδεδεμένες «έξυπνες» συσκευές από τις παραδοσιακές;

Όταν ξεκινήσαμε για πρώτη φορά την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης, είχε εφαρμογή κυρίως στις premium συσκευές μας. Και οι οικιακές συσκευές δεν είναι συνήθως αυτό που ονομάζουμε μια αγορά «επιθυμίας». Ένα κινητό τηλέφωνο είναι κάτι που επιθυμείτε, ενώ ένα πλυντήριο ρούχων ή ένα ψυγείο είναι κάτι που χρειάζεστε. Εμείς, ωστόσο πιστεύουμε στην τεχνητή νοημοσύνη για όλους. Έτσι, από πέρυσι, δεν χρειάζεται να ανησυχούμε σχετικά με την premium φύση ή τον προσιτό χαρακτήρα των επιλογών μας, επειδή όλες οι Samsung συσκευές που απευθύνονται στο νοικοκυριό μας είναι συνδεδεμένες.

Έτσι, έχουμε μια πλήρη γκάμα συνδεδεμένων πλυντηρίων ρούχων, από οικονομικές προτάσεις μέχρι premium. Το ίδιο ισχύει και για τα ψυγεία μας από φέτος, ενσωματώνουν όλα συνδεσιμότητα WiFi. Αυτό που μας επιτρέπει, πλέον, το συγκεκριμένο γεγονός, είναι πως αντί να χρειάζεται να αγοράζουμε πάντα μια νέα συσκευή για να εκμεταλλευτούμε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, μπορούμε απλά να ενημερώσουμε το λογισμικό στην υπάρχουσα συσκευή μας, ώστε να επωφεληθούμε από την εξέλιξη αρκετών χαρακτηριστικών.

‘Ένα παράδειγμα αποτελεί το «AI Energy Mode». Όταν το ανακοινώσαμε πέρυσι, ώστε να είναι δυνατή η χρήση του σε ψυγεία και πλυντήρια, καταφέραμε να ενημερώσουμε παλαιότερες συσκευές μέσω software update, ώστε να απολαμβάνουν το ίδιο όφελος, δίχως να χρειάζεται να αποκτήσετε ένα νέο μοντέλο. Οι οικιακές συσκευές οφείλουν να είναι πιο ανθεκτικές στο πέρασμα του χρόνου, δεν είναι κάτι που αντικαθιστάς κάθε δώδεκα μήνες, όπως π.χ. ένα smartphone, οπότε για εμάς στη Samsung οι αναβαθμίσεις λογισμικού μάς επιτρέπουν να εγγυηθούμε πως θα φέρνουμε σε περισσότερους καταναλωτές τις νέες εξελίξεις.

Αξιοποιούν, ωστόσο, οι καταναλωτές τις πλήρεις δυνατότητες του οικοσυστήματος της Samsung στην καθημερινή τους ζωή;

Αρχικά δεν το έπρατταν και νομίζω πως για αυτό ευθύνονταν περισσότερο οι συσκευές, όχι απαραιτήτως οι ίδιοι οι καταναλωτές. Έχουμε δει από τη συμπεριφορά των χρηστών ότι οι καταναλωτές θέλουν να κάνουν περισσότερα, και με παλαιότερες συσκευές. Αυτό δεν ήταν πάντα δυνατό. Η αλλαγή της φιλοσοφίας μας προς την υλοποίηση λειτουργιών βασισμένων σε υπηρεσίες και ανάγκες, όχι σε μεμονωμένες συσκευές, δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να εκμεταλλευθούν περισσότερα χαρακτηριστικά. Σαν αποτέλεσμα, έχουμε δει αύξηση σε αυτό που αποκαλούμε «attachment rate». Mόνο και μόνο επειδή έχω αγοράσει μια συνδεδεμένη συσκευή δεν σημαίνει ότι θα τη συνδέσω με την πλατφόρμα SmartThings.

Τώρα, όμως, που προστίθενται ολοένα και περισσότερα οφέλη για τους χρήστες, βλέπουμε συνεχώς και περισσότερα άτομα να συνδέονται στην πλατφόρμα, ειδικά από τη στιγμή που «ξεκλειδώνονται» πολλαπλά σενάρια χρήσης. Έτσι, αν φτάσω σπίτι και πω στην Alexa ή στην Bixby «Activate, I am home» μπορούν να ανάψουν αυτόματα τα φώτα, να ξεκινήσουν καθαριστές αέρα και κλιματιστικά, όλα με μία απλή φωνητική εντολή, κάτι που δεν ήταν παλαιότερα εφικτό. Και αυτή η τάση θα μεγαλώνει όσο προχωράμε, ειδικά από τη στιγμή που υποστηρίζουμε διαλειτουργικότητα με λύσεις τρίτων κατασκευαστών, επιτρέποντας και σε άλλες συσκευές να «συνομιλήσουν» με το νοικοκυριό μας, όπως πλυντήρια ρούχων και φούρνους. Μπορείτε να συνδέσετε ένα μοντέλο ανταγωνιστή με την πλατφόρμα SmartThings, κάτι που δεν ήταν δυνατό πριν από δώδεκα μήνες. Αυτό δείχνει ακριβώς πως η Samsung έχει υιοθετήσει μια πολύ ανοιχτή προσέγγιση για να διασφαλίσει ότι όλοι μπορούν να επωφεληθούν.

Υπάρχει ανάγκη εντατικοποίησης των προσπαθειών για την εκπαίδευση των καταναλωτών ή θα πρέπει τα προϊόντα σας να παρέχουν λειτουργίες με πιο φιλικό προς τον χρήστη τρόπο, κατάλληλο για όσους είναι λιγότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία;

Ήδη χρησιμοποιούμε πολύ περισσότερες εικόνες από ό,τι κείμενα παντού, ενώ έχουμε απλοποιήσει αισθητά τη διαδικασία σύνδεσης μιας συσκευής στην πλατφόρμα SmartThings. Κάποτε απαιτούνταν αρκετά περισσότερα στάδια για να ολοκληρωθεί η αρχική ρύθμιση. Τώρα αρκούν τρία με τέσσερα απλά βήματα, ανάλογα με τη συσκευή. Παράλληλα, παρέχονται ειδοποιήσεις και οδηγίες για θέματα συντήρησης, όπως π.χ. πώς και πότε να καθαρίσετε το φίλτρο του πλυντηρίου σας. Ενδεικτική είναι και μία από τις εξελίξεις που είδαμε τελευταία, η λειτουργία «Tap View», όπου απλά αγγίζοντας το smartphone σας πάνω στην τηλεόραση μπορείτε να δείτε το περιεχόμενό του στην οθόνη! Απλά βήματα όπως αυτό, είναι μερικά μόνο από τα υπέροχα πράγματα που έχουμε ήδη υλοποιήσει και θα συνεχίσουμε να κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Νομίζω ότι οι περισσότερες διαδικασίες είναι ήδη αρκετά διαισθητικές στη χρήση τους. Φυσικά, υπάρχουν πάντα ορισμένες γενιές που μπορεί να μην θέλουν να μεταβούν σε μια πλήρως ψηφιακή εποχή, και αν δεν θέλουν, δεν χρειάζεται. Μπορούν απλά να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη συσκευή τους κανονικά.

Πιστεύετε πως ο κατακερματισμός στις πλατφόρμες έξυπνου σπιτιού στέκεται εμπόδιο στην ταχύτερη ανάπτυξη ολόκληρου του κλάδου;

Πράγματι, αυτό ίσχυε. Ο κατακερματισμός και αυτό που ονομάζουμε κλειστά οικοσυστήματα ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα μεγάλο εμπόδιο. Και αυτό ήταν μια πραγματική πρόκληση γιατί σήμαινε πως πάντα έπρεπε να περιορίζετε τις αγορές σας στην ίδια μάρκα. Χάρη στην ανοιχτή μας προσέγγιση, ωστόσο, δεν βλέπουμε, πλέον, το ίδιο εμπόδιο. Ως καταναλωτής, δεν ψάχνω για κλειστά οικοσυστήματα. Έχω ήδη αγοράσει, για παράδειγμα, μερικά «έξυπνα» φώτα ή χρησιμοποιώ μια φωνητική υπηρεσία από κάποιον άλλο. Θέλω να ξέρω ότι κάθε νέο προϊόν που θα αγοράσω, θα είναι λειτουργικό και με άλλες πλατφόρμες. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο βλέπουμε όφελος στο να είμαστε ανοιχτοί. Συνεργαζόμαστε τόσο με το OCF (Open Connectivity Foundation) όσο και με το πρότυπο Matter, ήμασταν, μάλιστα, μία από τις πρώτες εταιρείες που έλαβε πιστοποίηση Matter.

 

“Η πλατφόρμα SmartThings είναι ήδη συμβατή με πάνω από 5.000 διαφορετικές συσκευές”

 

Έχετε σχέδια για να ενθαρρύνετε τρίτους κατασκευαστές προκειμένου να συνεργαστούν με την ανοιχτή πλατφόρμα SmartThings;

Το portal για developers του SmartThings έχει μια φιλική διαδικασία και μια ανοικτή προσέγγιση. Σας καθοδηγεί αναλυτικά γύρω από το πώς να υποβάλετε αίτηση, ποιες δοκιμές απαιτούνται, κ.λπ. Έχουμε ομάδες αφιερωμένες σε αυτό σε Αμερική και Ασία, οι οποίες διαχειρίζονται όλα τα αιτήματα. Η πλατφόρμα μας είναι ήδη συμβατή με πάνω από 5.000 διαφορετικές συσκευές αρκετών εκατοντάδων εταιρειών. Η πρόκληση είναι, πλέον, να ιεραρχήσουμε το πλήθος αιτημάτων που έχουμε, δίνοντας προτεραιότητα σε αυτά που χρειάζεται ο καταναλωτής. Δεν θέλουμε απλά να ενσωματώσουμε συσκευές για χάρη της ενσωμάτωσης, αλλά θέλουμε να εντοπίζουμε τι θα φέρει προστιθέμενη αξία στον καταναλωτή και θα εμπλουτίσει την καθημερινότητά του.

Πώς ανταποκρίνεται η Samsung στις ανάγκες των χρηστών για ασφάλεια και προστασία της ιδιωτικής ζωής όσον αφορά τις συνδεδεμένες οικιακές συσκευές τους; Ποια μέτρα εφαρμόζονται για να διασφαλιστεί ότι οι προσωπικές τους πληροφορίες παραμένουν ασφαλείς και προστατευμένες;

Λαμβάνουμε υπόψη μας πολύ σοβαρά την ασφάλεια, είναι ένα σημαντικό ζήτημα για όλους μας. Υπάρχουν αρκετά συνηθισμένες ανησυχίες από τους καταναλωτές, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη μιας κάμερας εντός ενός ψυγείου, όπως το Samsung Family Hub. Αρχικά, υπήρχε μια εύλογη ανησυχία για το αν μπορεί ο καθένας να βλέπει το περιεχόμενο του ψυγείου μας, ωστόσο, φυσικά δεν μπορεί! Πρόκειται για μια κάμερα που έχει συγκεκριμένη χρήση και προστατεύουμε τις εικόνες επειδή είναι δικές σας. Δεν κοινοποιούμε ποτέ και σε κανέναν τα δεδομένα σας. Η μόνη ανώνυμη χρήση των στατιστικών στοιχείων που προκύπτουν γίνεται από τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης της Samsung, για υλοποίηση νέων χαρακτηριστικών.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα σχετίζεται με τη μετάβαση από τον παλιό αναλογικό κυκλικό επιλογέα προγράμματος πλύσης στα πλυντήρια ρούχων στη σύγχρονη ψηφιακή οθόνη. Για να καταλάβουμε τι χρειάζεται πιο συχνά ο καταναλωτής όσον αφορά στους κύκλους πλύσης, χρησιμοποιήσαμε τα δεδομένα χρηστών αθροιστικά, προκειμένου να ορίσουμε την ανάλογη σειρά στο ψηφιακό μενού, βάσει των πιο δημοφιλών προγραμμάτων. Έτσι, όταν πλοηγείστε στα διαθέσιμα προγράμματα στην ψηφιακή οθόνη του πλυντηρίου σας, ξέρετε, πλέον, πως αυτή είναι η σειρά των πιο δημοφιλών προγραμμάτων στις προτιμήσεις των χρηστών των συσκευών μας! Παράλληλα, το SmartThings είναι μια πλήρως ασφαλής περιοχή, με συνεχείς ενημερώσεις κώδικα σε εβδομαδιαία βάση.

Ποιο είναι το δικό σας αγαπημένο smart home σενάριο;

Neil Rochell, Senior Marketing Manager of European Home Appliances Office, SamsungΈχω δύο, και είναι δύο πολύ διαφορετικά. Το αγαπημένο μου είναι η ηλεκτρική σκούπα ρομπότ. Λατρεύω το γεγονός ότι μπορώ να την ξεκινήσω από απόσταση, όσο εργάζομαι μακριά από το σπίτι, στο γραφείο μου. Επωμίζεται τη «φασίνα», κάνοντας τους πάντες να αναρωτιούνται πού βρίσκω χρόνο να καθαρίζω! Και η νέα σκούπα που μόλις ανακοινώσαμε, είναι τρεις φορές πιο έξυπνη από οτιδήποτε άλλο! Όχι μόνο σκουπίζει πρώτα, αλλά σφουγγαρίζει και, ταυτόχρονα, όταν επιστρέψει στη βάση της, αδειάζει και το περιεχόμενό της στον κάδο. Έτσι, δεν χρειάζεται να κάνω τίποτα άλλο, απλά πατάω «έναρξη» και η δουλειά τελείωσε!

Το δεύτερο αγαπημένο μου σενάριο χρήσης είναι όταν με επισκέπτονται φίλοι στο σπίτι για δείπνο. Έχω το ψυγείο Family Hub το οποίο «σκανάρει» τα τρόφιμα που έχω μέσα και μου προτείνει συνταγές, τις οποίες μπορεί να στείλει απευθείας στον «έξυπνο» φούρνο μου, στην εστία ή στον φούρνο μικροκυμάτων, ώστε να ρυθμιστεί αυτόματα το ιδανικό πρόγραμμα. Και το αγαπημένο μου κομμάτι ακολουθεί: επειδή το λογισμικό μπορεί να υπολογίσει τα σκεύη που χρησιμοποίησα, βάσει της συνταγής που διάλεξα, στέλνει και τις απαραίτητες ρυθμίσεις στο πλυντήριο πιάτων μετέπειτα! Λατρεύω το γεγονός ότι κάθε σχετικός κόπος ανήκει στο παρελθόν και όλα τα παραπάνω έχουν ενταχθεί με φυσικό τρόπο στην καθημερινή μου ζωή.

Πώς περιμένετε να εξελιχθούν οι οικιακές συσκευές τα επόμενα 5 χρόνια;

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ακόμα τόσο νέα, όχι καινούργια, βέβαια, αλλά ακόμη απλώς «ξύνουμε την επιφάνεια». Νομίζω ότι και μόνο τους επόμενους δώδεκα μήνες οι εξελίξεις θα είναι πολύ συναρπαστικές. Έχουμε μια σειρά από νέα πράγματα που αναμένεται να ανακοινωθούν πολύ σύντομα, ιδίως στους τομείς της ενεργειακής απόδοσης. Νομίζω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο πεδίο εξέλιξης που εξετάζουμε. Πώς μπορούμε να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί; Πώς μπορούμε πραγματικά να σας εξοικονομήσουμε περισσότερα χρήματα, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια; Ενδεικτικά, χάρη σε μια νέα αντλία κυκλοφορίας και τις βελτιώσεις τεχνητής νοημοσύνης στους αλγόριθμους λογισμικού, το νέο πλυντήριο ρούχων Bespoke AI, υπερβαίνει πλέον τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης Βαθμού Α έως και κατά 40%! Οι συσκευές κατηγορίας F πρέπει να εκλείψουν μέχρι το επόμενο έτος, οπότε είμαστε ήδη προ των πυλών σημαντικών εξελίξεων και σε αυτόν τον τομέα, προκειμένου να συνεχίσουμε να είμαστε βιώσιμοι. Η τεχνητή νοημοσύνη θα βοηθήσει αρκετά και σε αυτό.


Who is who

Neil Rochell, Senior Marketing Manager of European Home Appliances Office, Samsung

Neil Rochell, Senior Marketing Manager of European Home Appliances Office, SamsungΞεκίνησε τη διαδρομή του στη Samsung το 2013, με τη διαχείρηση του ευρωπαϊκού χαρτοφυλακίου gaming, πριν αναλάβει το 2016 το ρόλο του ως Senior Marketing and Business Development Manager για το Ευρωπαϊκό Γραφείο Οικιακών Συσκευών. Είναι υπεύθυνος για τη στρατηγική μάρκετινγκ προϊόντων με έμφαση στον τρόπο με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη, η εξοικονόμηση ενέργειας και η βιωσιμότητα οδηγούν στην ανάπτυξη της αγοράς στις 18 ευρωπαϊκές θυγατρικές της Samsung. Ο Neil έχει εργαστεί στο παρελθόν για την Deutsche Telekom και την Orange S.A.