Στη δημιουργία ενός «Τειρεσία» όπου θα καταχωρίζονται οι κακοπληρωτές των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας προχωρούν οι τρεις εταιρείες Cosmote, Vodafone και Wind Hellas.

Του Βαγγελη Μανδραβελη, “Η Καθημερινή” Σάββατο 1η Οκτωβρίου 2011


Στη δημιουργία ενός «Τειρεσία» όπου θα καταχωρίζονται οι κακοπληρωτές των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας προχωρούν οι τρεις εταιρείες Cosmote, Vodafone και Wind Hellas. Αν και η έναρξη της λειτουργίας της νέας βάσης δεδομένων δεν προσδιορίζεται ακόμη χρονικά, εν τούτοις, η δημιουργία του προχωράει μέσω της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ). Στόχος, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, είναι η δημιουργία μιας «μαύρης» λίστας των καταναλωτών εκείνων που μετακινούμενοι από εταιρεία κινητής τηλεφωνίας σε μιαν άλλη, αφήνουν στην προηγούμενη μεγάλα «φέσια».

Το φαινόμενο, όπως αναμένεται, έχει οξυνθεί μετά και το βάθεμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και οι επισφάλειες έχουν εκτοξευθεί τόσο σε απόλυτα μεγέθη, όσο και ως ποσοστό του τζίρου. Στην κινητή τηλεφωνία, οι επισφάλειες από περίπου 78 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009, ένα χρόνο αργότερα εκτοξεύθηκαν στα 118 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος αναμένεται περαιτέρω αύξηση. «Αν συμπεριλάβουμε και τις εταιρείες σταθερής τηλεφωνίας, φέτος, δεν αποκλείεται οι συνολικές επισφάλειες για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών να φτάσουν τα 150 εκατ. ευρώ», λέει στέλεχος της αγοράς κινητής τηλεφωνίας. Ο ίδιος εκτιμά ότι από το σύνολο των επισφαλειών για το 2011, τα 70 εκατ. ευρώ θα αφορούν τις εταιρείες OTE και Cosmote, ενώ σε περίπου 30 εκατ. ευρώ εκτιμά τις επισφάλειες για κάθε μία από τις δύο επιχειρήσεις κινητής, Vodafone και Wind Hellas. Τα υπόλοιπα αφορούν τους εναλλακτικούς παρόχους σταθερής τηλεφωνίας στο σύνολό τους.

Σημειώνεται ότι ως ποσοστό του κύκλου εργασιών, οι επισφάλειες έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο, απ’ ό, τι σε απόλυτα μεγέθη, δεδομένου ότι οι πωλήσεις των τηλεπικοινωνιακών παρόχων (ΟΤΕ, Vodafone κ. λπ.) συρρικνώνονται σταδιακά από το 2008 και μετά. Για παράδειγμα, το 2009 οι επισφάλειες στην κινητή τηλεφωνία αντιστοιχούσαν στο 1,98% του τζίρου, ενώ για το 2010 το ποσοστό αυτό σχεδόν διπλασιάστηκε στο 3,64%.

Απενεργοποίηση σύνδεσης
Η κρίση, όμως, εκτός από απλήρωτους λογαριασμούς, αφήνει πίσω της και ανενεργές τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις. Κάθε μήνα, πάνω από 30.000 συνδέσεις του ΟΤΕ αποσυνδέονται έπειτα από αίτημα του πελάτη. Συνολικά οι ενεργές τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις του ΟΤΕ από περίπου 5,5 εκατ. το 2007 έχουν μειωθεί σε 3,5 εκατομμύρια.

Ενα σημαντικό μέρος των αποσυνδέσεων οφείλεται στη μετακίνηση του καταναλωτή σε εναλλακτικούς παρόχους, που προσφέρουν πιο φθηνές τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες από τον ΟΤΕ. Ωστόσο, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός συνδέσεων που παραμένει οριστικά ανενεργός.

Το ίδιο ισχύει και στην κινητή τηλεφωνία. Από το 2009 οι συνδέσεις κινητής περιορίστηκαν κατά έξι εκατομμύρια, κυρίως λόγω της ταυτοποίησης των καρτοκινητών. Σύμφωνα με στελέχη της κινητής τηλεφωνίας ο σημαντικός όγκος απενεργοποιήσεων αφορούσε μη χρησιμοποιούμενες συνδέσεις καταναλωτών που οι εταιρείες αποφάσισαν να απενεργοποιήσουν, αλλά υπάρχει κι ένας σημαντικός αριθμός συνδέσεων που απενεργοποιήθηκαν λόγω κόστους.

Σημειώνεται ότι η απενεργοποίηση μιας σύνδεσης, ειδικά στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, είναι μια δύσκολη υπόθεση. Μια οφειλή που θεωρείται ληξιπρόθεσμη απαιτείται τέσσερις μήνες μέχρι να καταστεί επισφαλής. Οι δύο πρώτοι μήνες αξιοποιούνται χωρίς φραγή εξερχομένων κλήσεων και οι δύο επόμενοι μέσω γραφής εξερχομένων κλήσεων (ο οφειλέτης δέχεται εισερχόμενες κλήσεις στο τηλέφωνό του). Μετά τον τέταρτο μήνα η εταιρεία κινείται εναντίον του οφειλέτη, αναλόγως του ύψους της οφειλής.