Η διευθύντρια λειτουργιών της SAP Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Αλεξάνδρα Κοκκίνη, χαρτογραφεί τις εξελίξεις στον τομέα των επενδύσεων τεχνολογίας στην Ελλάδα των capital controls, μας εξηγεί πώς οι λύσεις πληροφορικής μπορούν να βοηθήσουν από μια μικρή επιχείρηση μέχρι ένα κράτος και τέλος, μας δίνει μια πρόγευση από τον συναρπαστικό κόσμο του internet of things…

Η διευθύντρια λειτουργιών της SAP Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Αλεξάνδρα Κοκκίνη.

Η διευθύντρια λειτουργιών της SAP Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Αλεξάνδρα Κοκκίνη.

Πώς βιώνει την κρίση στην ελληνική αγορά η SAP Hellas; Διακρίνετε κάποιους επιχειρηματικούς κλάδους πιο «πρόθυμους» να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον;

Η αγορά, η οποία έχει «παγώσει» αυτό το διάστημα είναι αυτή των τραπεζών. Αν και κάποιες από αυτές συνεχίζουν κανονικά την υλοποίηση έργων που είχαν συμφωνηθεί, αρκετά νέα έργα που είχαν μπει στο πλάνο, έχουν σταματήσει. Θα έλεγα, ωστόσο, πως η συμπεριφορά απέναντι στις επενδύσεις τεχνολογικής υποδομής είναι… επιλεκτική, δεν επηρεάζεται τόσο από τον κλάδο στον οποίο ανήκει μια εταιρεία, όσο από το πόσο υγιής είναι η κάθε επιχείρηση.

Χαρακτηριστικά, αξίζει να αναφέρω πως τη Δευτέρα μετά την ανακοίνωση των capital controls δεχτήκαμε παραγγελία! Με εξαίρεση, λοιπόν τον κλάδο των τραπεζών, λοιπόν και προφανώς του Δημοσίου Τομέα, η διάθεση για επενδύσεις εξαρτάται περισσότερο από το DNA της κάθε εταιρείας ξεχωριστά. Έτσι, έχουμε αρκετές περιπτώσεις που προχωρούν τόσο στα παραδοσιακά συστήματα (ERP), όσο και τα πιο καινοτόμα (HANA). Παρά το αντίξοο των συνθηκών, σαφέστατα υπάρχει πρόβλημα, αλλά όχι στο βαθμό που θα περίμενε κανείς.

Πως μια μέση ελληνική επιχείρηση μπορεί να βελτιστοποιήσει τη λειτουργία της, βασιζόμενη σε λύσεις SAP; Τι θα προτείνατε σε μια μικρομεσαία εταιρεία που δεν έχει έρθει ακόμα σε επαφή με τα προϊόντα σας και θεωρεί πως απευθύνεστε μόνο στο enterprise;

Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, ήδη μιλάμε εδώ και καιρό για την εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Για κάποιες εταιρείες, ωστόσο, ξεκινάμε από την αυτοματοποίηση των διαδικασιών, αυτό είναι το πρώτο βήμα που χρειάζεται για να πάμε στα υπόλοιπα. Έχουμε τη δυνατότητα, είτε να προσφέρουμε ERP σύστημα που αποτελεί την πρώτη «ταχύτητα» αυτοματοποίησης, είτε να διατηρήσουμε την υφιστάμενη δομή (εφόσον υπάρχει) και να μεταβούμε κατευθείαν σε κάποια καινοτόμο πλατφόρμα. Με τη φιλοσοφία που θέλει το HANA να αποτελεί τον «εγκέφαλο» κάθε εταιρείας, αν μια επιχείρηση δεν θέλει να επέμβει στο transactional κομμάτι, μπορεί να επεκταθεί σε νέους τομείς, όπως π.χ. internet of things, big data ή predictive analysis, κρατώντας την υπάρχουσα υποδομή ως έχει. Αυτό το σενάριο απευθύνεται και σε μεγάλες, αλλά και σε μικρές εταιρείες.

Σε αυτό το πλαίσιο, βλέπουμε πως η καινοτομία δεν έχει να κάνει τόσο με το μέγεθος της εταιρείας, όσο με την αγορά στην οποία απευθύνεται. Αν η αγορά απαιτεί καινοτομία, τότε η εκάστοτε επιχείρηση θα προσαρμοστεί σε αντίστοιχες λύσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους. Αν η αγορά είναι περισσότερο «cost sensitive», τότε τον πρώτο λόγο έχουν οι παραδοσιακές λύσεις. Στη μικρομεσαία αγορά, λόγω της μεγάλης εμπειρίας που έχουμε και εμείς και οι συνεργάτες μας στην υλοποίηση συστημάτων, η επένδυση δεν είναι δυσβάσταχτη, ούτε ο χρόνος υλοποίησης είναι μεγάλος, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει η επιλογή και μικρότερων συστημάτων, όπως του «Business One», το οποίο πηγαίνει εξαιρετικά καλά και στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

Πιο συγκεκριμένα, το «Business One» μπορεί να καλύψει από δυο μόλις χρήστες μέχρι και εξήντα. Η επιλογή έχει να κάνει πιο πολύ με την πολυπλοκότητα των διαδικασιών. Μια παραγωγική εταιρεία θα καταφύγει σε ένα μοντελοποιημένο ERP για τον κλάδο της, ενώ αντίθετα μια εμπορική εταιρεία, ακόμα και σχετικά μεγάλου μεγέθους, θα μπορούσε να αρκεστεί στο «Business One». Το «Business One» έχει ενσωματωμένα analytics για εύκολη πρόσβαση αναλύσεων μέσω dashboard, είναι mobile δίχως να χρειάζεται η εταιρεία να κάνει οτιδήποτε και συμπεριλαμβάνει και ένα αξιόπιστο CRM. Καλύπτει επομένως πλήρως μια εμπορική εταιρεία. Αν ωστόσο υπάρχουν ιδιαίτερες ή πολύπλοκες διαδικασίες, τότε ένα ERP μπορεί να προσφέρει μια «κομψότερη» υλοποίηση. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι ανοιχτές σε βέλτιστες πρακτικές, καθώς αποτελούν έναν τρόπο για να ανταγωνιστούν τις μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου τους. Μου κάνει εντύπωση πως το «Business One» το έχουμε δώσει ακόμα και σε startups και με τη βοήθειά του, ακολουθώντας τις διαδικασίες του, μοντελοποιούν τον τρόπο λειτουργίας τους. Υπάρχει πλήθος Cloud εργαλείων που μπορούμε να δώσουμε στις μικρότερες επιχειρήσεις, όπως το Ariba, ένα τεράστιο portal αγοραστών-προμηθευτών που λειτουργεί ως «χρυσός οδηγός» και αποτελεί ιδανική ευκαιρία για τις ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες. Βασικά, υπάρχουν αρκετές παράλληλες ενέργειες που δεν απαιτούν κοστοβόρες επενδύσεις για να δώσουν αποτελέσματα.

Με δεδομένα τα σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας, ποιες τεχνολογικές λύσεις πιστεύετε πως θα μπορούσαν να συνεισφέρουν άμεσα στην εξοικονόμηση πόρων στο Δημόσιο τομέα;

Τα απειράριθμα παραδείγματα εκτός Ελλάδας δείχνουν το δρόμο. Από τον τομέα φορολογικών εσόδων μέχρι το ERP και τον προϋπολογισμό, από την απλοποίηση της διαδικασίας έναρξης λειτουργίας μιας επιχείρησης μέχρι τη δημόσια διοίκηση, όλα είναι λυμένες ασκήσεις στο εξωτερικό. Υπάρχει, για παράδειγμα, στη Δανία cloud πλατφόρμα που επιτρέπει σε κάθε δήμο να επιλέγει το βαθμό που θα ενσωματώσει στη λειτουργία του τα συστήματά μας και να τα αξιοποιεί, π.χ. χρηματοοικονομική παρακολούθηση, αναλύσεις, logistics, waste management, παρακολούθηση συνεργείων καθαριότητας κ.α., όλα σε ένα ενοποιημένο περιβάλλον.

Σε άλλες χώρες έχουμε έργα της Κεντρικής Κυβέρνησης που αφορούν στη Διαχείριση Ανθρωπίνου Δυναμικού & Μισθοδοσίας, την ολοκληρωμένη διαχείριση Φορολογίας ακόμα και την περίφημη άμεση διασύνδεση των ταμειακών μηχανών, τα συστήματα διαχείρισης Υγείας, Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ.α.

Τα μοντέλα είναι πολλά (on premises, cloud) ανάλογα με τη χώρα. Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή το Γενικό Λογιστήριο λειτουργεί ήδη με ERP και σύμφωνα με τους ίδιους μπορούν επιτέλους να έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα.

Το κατακερματισμένο cloud και τα ποικιλόμορφα δεδομένα που γεννά το Internet of Things, θέτουν νέες προκλήσεις στη διαχείριση data. Πως προσαρμόζεται η SAP στη νέα αυτή εποχή;

Η κεντρική ιδέα είναι να είμαστε ευέλικτοι. Στο cloud υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Υπάρχουν κάποια cloud, όπως το SuccessFactors ή το Ariba που είπαμε πριν, στα οποία σημασία έχει η απλούστευση και όχι τόσο η καινοτομία. Εκεί δίνουμε public cloud, πάντα με μορφή modules, ώστε κάθε εταιρεία να επιλέγει τα κομμάτια που την ενδιαφέρουν. Στην περίπτωση που η καινοτομία περνάει σε πρώτο πλάνο (internet of things, big data analysis κ.α.), τα πάντα τρέχουν πάνω σε HANA, η οποία και αποτελεί την κοινή βάση όλων. Η υλοποίηση μπορεί να είναι HANA on cloud, HANA on premises ή και συνδυαστικά hybrid μοντέλα, που παρέχουν όλη την απαιτούμενη ευελιξία.

Για παράδειγμα, μια εταιρεία μπορεί να διατηρήσει την υφιστάμενη υποδομή της ως έχει (ERP), αλλά και να εμπλουτίσει τα transactional στοιχεία που διαθέτει αυτή τη στιγμή με πολύμορφα δεδομένα από sensors, social media ή οποιαδήποτε άλλη πηγή μπορεί να φανταστεί κανείς, δίχως να επενδύσει σε hardware. Καταφεύγει με αυτό τον τρόπο σε HANA cloud, το τροφοδοτεί με τα υπάρχοντα, αλλά και τα νέα δεδομένα και εκεί κάνει όλες της τις αναλύσεις. Επιπρόσθετα, μπορεί να συνδέσει στοιχεία επιδόσεων ή στρατηγικής από ένα public cloud, όπως το SuccessFactors και να καταλήξει σε μια λογική κεντρικής διαχείρισης στο κομμάτι του big data, αποκεντρώνοντας παράλληλα τις περιφερειακές διαδικασίες.

Για παράδειγμα, στον κλάδο του e-commerce & Marketing, η γνωστή εταιρία κατασκευής ειδών υπόδησης CROCS χρησιμοποιεί τις λύσεις SAP hybris για να αυξήσει τον κύκλο εργασιών στο ηλεκτρονικό της κατάστημα. Η Crocs ανακάλυψε ότι πολλοί πελάτες ξεκινούν τη διαδικασία αγοράς τοποθετώντας προϊόντα στο ηλεκτρονικό καλάθι. Ένα σημαντικό ποσοστό όμως των πελατών, για διαφορετικούς λόγους, δεν προχωρούν στην ολοκλήρωση της αγοράς. Με τις λύσεις SAP hybris είναι εφικτή η παρακολούθηση αυτών των περιπτώσεων και η παροχή κινήτρων στους πελάτες για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους.

Αντίστοιχα, στο χώρο του Social Media tracking μπορούμε να αναφερθούμε σε δυο παραδείγματα. Πρώτο είναι το πολιτικό κόμμα Bharatiya Janata Party στην Ινδία, το οποίο χρησιμοποιεί τις cloud λύσεις ανάλυσης κοινωνικών δικτύων της SAP, για να αναλύει σε πραγματικό χρόνο τα κύρια προβλήματα που απασχολούν τους ψηφοφόρους, να μετρήσει το βαθμό απήχησης πολιτικών εκστρατειών και να εντοπίζει ανθρώπους που ασκούν υψηλή επιρροή (influencers). Όλες αυτές οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία αναφορών που αποστέλλονται στα ανώτερα κομματικά στελέχη και υποστηρίζουν τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Το επόμενο παράδειγμα αφορά στην εταιρία τηλεπικοινωνιών Τ-Μobile στην Αμερική, η οποία χρησιμοποιεί τις cloud λύσεις παρακολούθησης κοινωνικών δικτύων για να λαμβάνει παράπονα και αιτήματα πελατών μέσω κοινωνικών δικτύων. Για παράδειγμα, ένας πελάτης έχει τη δυνατότητα να γράψει ένα σχόλιο στο Twitter σχετικά με την εταιρία. O υπάλληλος στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών διαβάζει το συγκεκριμένο tweet και απαντάει άμεσα στο αίτημα/σχόλιο του τελικού πελάτη.

Τέλος, η ζήτηση από τον κλάδο του retail μεταφράζεται στη λογική του customer intelligence, που θέλει τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εικόνας για κάθε πελάτη, λαμβάνοντας υπόψη πλήθος διαφορετικών πηγών εισερχόμενης πληροφορίας και απαντώντας στις ανάγκες του με μια ενιαία εταιρική εικόνα από όποιο κανάλι κι αν αγοράσει τελικά ο πελάτης. Σε αυτό το σενάριο, το segmentation και το prediction αναλαμβάνει ρυθμιστικό ρόλο στο τι θα προταθεί τελικά στον κάθε πελάτη. Στις ΗΠΑ, π.χ. τράπεζα εντόπισε μέσω των διαδοχικών συναλλαγών πελατών της (με ανώνυμα πάντα στοιχεία ως δεδομένα) patterns της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς, προβλέποντας τις επόμενες συναλλαγές και προσανατολίζοντας ανάλογα τις καμπάνιες της. Η χαρτογράφηση καταναλωτικών προφίλ πραγματοποιώντας data analysis σε έναν τεράστιο αριθμό transactions, οδηγεί σε έως και 80% προβλεψιμότητα των επόμενων κινήσεων των πελατών μιας τράπεζας!