Κάθε IoT (Internet of Things) συσκευή φιλοδοξεί να «ενορχηστρώσει» η πλατφόρμα SmartThings και εμείς συναντήσαμε τον… μαέστρο της, Nathan Sheffield, λίγες ώρες μετά την παρουσίαση της Samsung στην IFA 2023 στο Βερολίνο.

«Πάνω από 300 brands συμμετέχουν στο οικοσύστημα SmartThings»

 Συνέντευξη: Βαγγέλης Αλευρίτης

Η Samsung συνεργάζεται με άλλα κορυφαία παγκόσμια brands, επεκτείνοντας το οικοσύστημα SmartThings και επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του έξυπνου σπιτιού, βασιζόμενη σε ανοικτά πρότυπα και οραματιζόμενη την ενεργειακή αυτονομία κάθε νοικοκυριού στο μέλλον. Η πλατφόρμα έχει ήδη πάνω από 280 εκατομμύρια χρήστες, ενώ επιτρέπει βελτιστοποίηση ενέργειας, αύξηση της ασφάλειας και δυνατότητα ελέγχου των συσκευών στο σπίτι. Οι καταναλωτές εκτιμούν τη δυνατότητα έξυπνης διαχείρισης της ενέργειας και την ασφάλεια, ενώ αυξάνεται και ο αριθμός των συσκευών που μπορούν να ελεγχθούν μέσω του οικοσυστήματος. Αυτά και αρκετά ακόμα μάς ανέλυσε στη συνέντευξή του ο επικεφαλής του τμήματος IoT & SmartThings της Samsung, Nathan Sheffield.

  • Ποιο είναι το αντίδοτο για τη σύγχυση που προκαλεί ο κατακερματισμός και τα διαφορετικά παράλληλα οικοσυστήματα στους λιγότερο εξοικειωμένους με την τεχνολογία χρήστες;

Το Samsung SmartThings βασίζεται σε ανοιχτά πρότυπα. Έτσι, οποιαδήποτε εταιρεία θέλει να ενταχθεί στο οικοσύστημα SmartThings μπορεί να το κάνει. Περνάμε από μια αυστηρή φάση δοκιμών για να βεβαιωθούμε ότι κάθε εμπειρία που προσφέρεται, είτε από μια συσκευή της Samsung είτε από μια συσκευή συνεργάτη, είναι η καλύτερη δυνατή. Νομίζω πως σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός πως η Samsung είναι βασικός υποστηρικτής του προτύπου Matter και της συμμαχίας HCA (Home Connected Alliance). Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι μια ευκαιρία να επεκτείνουμε περαιτέρω το οικοσύστημα SmartThings, συνεργαζόμενοι με άλλες μεγάλες παγκόσμιες μάρκες που δεν ήταν ήδη μέρος αυτού του οικοσυστήματος, ώστε να δημιουργήσουμε μια ακόμα πιο ισχυρή συνδεδεμένη εμπειρία αλλά και να την ενισχύσουμε, προσφέροντας ένα επιπλέον επίπεδο εμπειρίας μέσω του οικοσυστήματος SmartThings. Κάθε καταναλωτής που βλέπει το λογότυπο «Matter» θα ξέρει ότι η συγκεκριμένη συσκευή συνεργάζεται με οποιαδήποτε άλλη συσκευή SmartThings.

  • Πόσοι χρήστες χρησιμοποιούν το SmartThings στην καθημερινή τους ζωή;

Η βάση των χρηστών μας αυξάνεται πολύ γρήγορα, κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα. Αυτή τη στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, μετράμε πάνω από 280.000.000 χρήστες που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα SmartThings, η οποία ενσωματώνει πάνω από 300 συνεργάτες με πάνω από 3.000 διαφορετικές συσκευές.

  • Γνωρίζουμε τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις χρήσης του SmartThings;

Στην Ευρώπη, υπάρχουν τρεις βασικές εμπειρίες που οι καταναλωτές μάς λένε πως αυτή τη στιγμή είναι οι πιο σημαντικές για αυτούς. Πρώτη είναι η βελτιστοποίηση της κατανάλωσης ενέργειας. Με το οικοσύστημα SmartThings, οι χρήστες είναι σε θέση να παρακολουθούν την ενέργεια που δαπανούν οι συσκευές τους και να αποφεύγουν τη σπατάλη μέσω της χρήσης τεχνολογίας AI. Μπορούν, επίσης, να έχουν εικόνα πόση ενέργεια χρησιμοποιούν οι συσκευές τους και σε ποια ώρα της ημέρας. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο γίνονται πιο αποδοτικοί ενεργειακά, αλλά και εμείς ως εταιρεία γινόμαστε πιο φιλικοί προς το περιβάλλον.

Το δεύτερο θέμα που απασχολεί τους καταναλωτές είναι η ασφάλεια. Δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι όλοι θέλουν να βεβαιωθούν πως το σπίτι τους, οι αγαπημένοι τους, τα υπάρχοντά τους είναι ασφαλή και προστατευμένα. Πάνω από το 55% των πελατών μας μάς λένε ότι αυτή είναι μια θεμελιώδης προτεραιότητα για αυτούς, καθώς τους χαρίζει ηρεμία, είτε βρίσκονται μέσα στο σπίτι είτε έξω από αυτό.

Τρίτο σενάριο χρήσης είναι ο έλεγχος του αυξανόμενου αριθμού συσκευών μέσα στο σπίτι. Καθώς αναπτύσσουμε το οικοσύστημα, καθώς φέρνουμε όλο και περισσότερους συνεργάτες και όσο, όπως όλοι γνωρίζουμε, ο αριθμός των συνδεδεμένων συσκευών που διαθέτουμε αυξάνεται εκθετικά, είναι πολύ σημαντική η ικανότητα της πλατφόρμας SmartThings να συνδέει όλες αυτές τις συσκευές μεταξύ τους, παρέχοντας μια απρόσκοπτη εμπειρία.

  • Στην εποχή της μετάβασης, από τα παλιά σπίτια στα έξυπνα σπίτια, οι έξυπνες πρίζες παίζουν ζωτικό ρόλο. Στην παρουσίασή σας στη φετινή IFA 2023 αναφερθήκατε στη λύση Tapo της TP-Link. Δεν σκοπεύετε να κυκλοφορήσετε κάποια νέα δική σας έξυπνη πρίζα;

Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Εμείς είχαμε ήδη λανσάρει τους δικούς μας αισθητήρες Samsung SmartThings Plugs, αλλά η φιλοσοφία μας είναι να αναπτύξουμε αυτές τις συνεργασίες για να κάνουμε το SmartThings και τις συνδεδεμένες συσκευές πιο προσιτές σε περισσότερους ανθρώπους. Νομίζω ότι το παράδειγμα της Tapo και του SmartPlug είναι ένα εξαιρετικό σημείο εισόδου στο οικοσύστημα SmartThings, όπου με λιγότερο από 10 ευρώ, κάθε πελάτης μπορεί να αγοράσει μια πολύ απλή συσκευή, να τη, συνδέσει στο σπίτι του, να συνδέσει μια συσκευή σε αυτό και να δει πόση ενέργεια χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση. Και στη συνέχεια, με αυτό τον τρόπο, μπορεί να πάρει μια απόφαση: θέλει να αλλάξει αυτή τη συσκευή με μια πιο ενεργειακά αποδοτική συσκευή, όπως οι τελευταίες οικιακές συσκευές της Samsung με δυνατότητα AI;

  • Από την εποχή του COVID και έπειτα, παρατηρήσατε πως οι καταναλωτές έδωσαν έμφαση στο σπίτι τους, γεγονός που επηρέασε και την επένδυσή σας στην πλατφόρμα SmartThings;

Αυτή είναι μια πολύ καλή παρατήρηση, νομίζω ότι κατά τη διάρκεια του COVID αυτό που εισπράξαμε από τους πελάτες μας ήταν μια πολύ μεγαλύτερη εκτίμηση των συσκευών που βρίσκονται μέσα στο σπίτι τους. Οι άνθρωποι παρακολουθούν όλο και περισσότερη τηλεόραση, εργάζονται από το σπίτι και διασκεδάζουν συχνότερα εκεί. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη να υπάρχει αυτή η απρόσκοπτη συνδεσιμότητα μεταξύ εργασίας, ανάπαυσης, παιχνιδιού και ψυχαγωγίας, η οποία μεταφράστηκε σε αυξημένη ζήτηση για αντίστοιχες λύσεις. Στη συνέχεια, η άλλη τάση που παρατηρήσαμε μετά τα lockdown ήταν πως όταν οι άνθρωποι άρχισαν να επιστρέφουν στην εργασία τους ή να πηγαίνουν διακοπές, ένιωσαν πολύ εντονότερη από πριν την ανάγκη για την ασφάλεια του σπιτιού τους. Έτσι, αυτό που βλέπουμε τώρα είναι ότι πάνω από το 55% των πελατών λένε ότι η ασφάλεια του σπιτιού είναι πραγματικά πολύ σημαντική για αυτούς. Το SmartThings, λοιπόν, μας έδωσε τη δυνατότητα να έχουμε μια πλήρη εποπτεία της οικιακής μας ασφάλειας.

  • Φαίνεται ότι το 2023 είναι η χρονιά που υπόσχεται την ενίσχυση της Τεχνητής Νοημοσύνης σχεδόν σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Ποιο είναι το όραμά σας σχετικά με την εφαρμογή AI στην πλατφόρμα SmartThings; Πώς μπορεί να υλοποιηθεί πιο απλά, χωρίς πολύπλοκα μενού σε οθόνες στην καθημερινή μας ζωή;

Με την τεχνητή νοημοσύνη ανοίγονται ατελείωτες ευκαιρίες για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών του οικοσυστήματος SmartThings. Ήδη, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί διαισθητικά να καταλάβει ποια είναι η καθημερινή σας ρουτίνα και να προσαρμόσει τις συσκευές μέσα στο σπίτι σας ώστε να ταιριάζουν με το πρόγραμμά σας, χωρίς να χρειάζεται να αλληλεπιδράσετε μαζί τους. Για παράδειγμα, κανονικά σηκώνεστε στις 06:00 το πρωί και επιστρέφετε στο σπίτι στις 07:00 το βράδυ. Για κάποιο λόγο, αυτή η ρουτίνα αλλάζει. Η AI θα μάθει αυτή τη ρουτίνα και στη συνέχεια θα μπορεί να προσαρμόσει το καθημερινό σας πρόγραμμα, είτε πρόκειται για τη θέρμανση, είτε για την ψύξη, είτε για το πλύσιμο, είτε για το μαγείρεμα.

  • Εσείς χρησιμοποιείτε το SmartThings με αυτόν τον τρόπο ή το προγραμματίζετε μόνος σας;

Έχω έναν συνδυασμό, ο φωτισμός μου π.χ. είναι προγραμματισμένος επειδή έχω μικρά παιδιά και θέλω να βεβαιωθώ ότι έχουν μια ρουτίνα, αλλά για κάποια διαφορετικά σενάρια επιλέγω μια πιο ευέλικτη και διαισθητική προσέγγιση. Νομίζω ότι μερικά από τα παραδείγματα που ανακοινώσαμε, όπως η εφαρμογή Samsung Food, θα προσαρμοστεί σε αυτό που θέλετε μια μέρα, ένα Σαββατοκύριακο, ίσως μετά την άσκηση, ίσως πριν, και θα μάθει διαισθητικά τις συμπεριφορές σας, προκειμένου να σας προτείνει ανάλογες συνταγές.

  • Χρειαζόμαστε περισσότερες διεπαφές χρήστη με βάση την οθόνη για να κάνουμε το σπίτι μας πιο έξυπνο; Εργάζεστε σε κάτι πιο φιλικό από ένα μενού στην οθόνη μιας τηλεόρασης, ενός smartphone ή ενός smartwatch;

Πράγματι, η κατεύθυνση είναι να έχουμε αυτή την απρόσκοπτη εμπειρία, και υπάρχουν ήδη σχετικά παραδείγματα. Ανακοινώσαμε στη σκηνή της παρουσίασής μας στην IFA τη συνεργασία με τη Yale, ενσωματώνοντας στην πλατφόρμα SmartThings μια νέα έξυπνη κλειδαριά που μόλις βγήκε στην αγορά, ώστε να μπορείτε να περπατήσετε μέχρι την εξώπορτά σας, χωρίς να χρειάζεται να βρείτε κλειδιά. Ένας αισθητήρας SmartThings, είτε αυτός είναι ενσωματωμένος στο Samsung Wallet είτε σε κάποια άλλη συσκευή θα ανοίξει αυτόματα την πόρτα όταν πλησιάσετε, ενώ όταν μπαίνετε στο σπίτι σας, τα φώτα μπορούν να σας περιμένουν αναμμένα λίγο πριν φτάσετε. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τον κλιματισμό ή με την προθέρμανση ενός φούρνου που υπάρχει επιλογή να πραγματοποιείται αυτόματα, ως μέρος της καθημερινής ρουτίνας. Αυτή είναι, λοιπόν, η ομορφιά του SmartThings, να ελαφρύνει το φορτίο της ρουτίνας μας από αρκετές διαδικασίες.

  • Αν και το Διαδίκτυο των πραγμάτων δεν είναι κάτι καινούργιο, οι καταναλωτές δεν είναι ακόμα εξοικειωμένοι με όλες τις δυνατότητες αυτοματισμού πολλών συσκευών που ήδη διαθέτουν. Πιστεύετε ότι υπάρχει ανάγκη η τεχνολογία IoT να γίνει πιο φιλική προς τον χρήστη και διαισθητική ή υπάρχει κενό στην εκπαίδευση των καταναλωτών σχετικά με τις δυνατότητες του IoT;

Είναι ένας συνδυασμός και των δύο, σωστά; Το όραμά μας και η πορεία που ακολουθούμε είναι να κάνουμε αυτή τη συνδεδεμένη εμπειρία όσο το δυνατόν πιο απλή και απρόσκοπτη. H τεχνολογία που διαθέτουμε για να το πετύχουμε αυτό, βοηθά για παράδειγμα την τηλεόραση ή το κινητό σας να ανιχνεύσει τα ακουστικά Galaxy, με το που θα τα βγάλετε από τη θήκη τους και θα τα βάλετε στο αφτί σας, δίχως να χρειάζεται να κάνετε τίποτα. Βάζετε τα Buds στα αφτιά σας και μόλις λάβετε μια τηλεφωνική κλήση, ο ήχος της τηλεόρασης παραδίδει τη σκυτάλη στον ήχο του κινητού, για να επιστρέψει στο αγαπημένο σας περιεχόμενο αυτόματα μόλις ολοκληρώσετε τη συνομιλία σας. Αυτό είναι ένα πολύ απλό παράδειγμα μιας λύσης AI που κάνει πιο «βατή» την τριβή με τα τεχνολογικά προϊόντα.

  • Ποια είναι, λοιπόν, η αγαπημένη σας χρήση της πλατφόρμας SmartThings στο δικό σας σπίτι;

Αυτή που χρησιμοποιώ περισσότερο είναι αυτή που στην πραγματικότητα αγαπούν περισσότερο τα παιδιά μου, δηλαδή, η λύση του φωτισμού. Ο γιος μου είναι τεσσάρων ετών και η κόρη μου είναι δέκα ετών, οπότε ο γιος μου ξέρει ότι μπορεί να κατέβει κάτω το πρωί και να πει μια λέξη κλειδί, είτε Alexa είτε Google και να συμπληρώσει «σε παρακαλώ άναψε τα φώτα» και τα φώτα θα ανάψουν, χωρίς να χρειάζεται να κάνει τίποτα. Αυτό που τον ενθουσιάζει, επίσης, όπως και την κόρη μου, είναι πως όταν παίζουμε μουσική, τα φώτα συγχρονίζονται με τον ήχο, δημιουργώντας μια υπέροχη ατμόσφαιρα. Νομίζω ότι ο έξυπνος φωτισμός είναι η πιο δημοφιλής εφαρμογή του smart home, καθώς αποτελεί ένα πολύ εύκολο σημείο «εισόδου» στο έξυπνο σπίτι. Απλά αγοράζετε έναν έξυπνο λαμπτήρα και αμέσως έχετε μια αρκετά διαφορετική εμπειρία μέσα στο σπίτι σας. Αυτό, μάλιστα, που παρατηρούμε, είναι πως μόλις οι άνθρωποι αποκτήσουν έναν «έξυπνο» λαμπτήρα, τότε έχουν μεγάλη όρεξη να προσθέσουν κι άλλους στη συλλογή τους.

  • Το Internet of Things (IoT) δεν αφορά μόνο το άναμμα των φώτων όταν μπαίνουμε σε ένα δωμάτιο. Ποιο είναι το όραμά σας σχετικά με την εξέλιξη της πλατφόρμας σας μέσα στα επόμενα 5 χρόνια και τον αντίκτυπό της στην καθημερινότητά μας;

Νομίζω ότι αν πάτε στο άλλο άκρο του φάσματος και κοιτάξετε τις συνεργασίες που συζητήσαμε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου με την ABB και την SMA, θα βρείτε πλήρως βιώσιμες λύσεις για έξυπνα σπίτια, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν πλέον να ζουν σε ένα πλήρως βιώσιμο σπίτι. Και αυτό που επιτρέπει στους ανθρώπους να κάνουν είναι να βελτιστοποιήσουν τη χρήση της ενέργειάς τους, αλλά και να συνεργαστούν με τοπικούς παρόχους ενέργειας. Φανταστείτε ότι οι χρήστες μπορούν να αρχίσουν να πωλούν ενέργεια πίσω στο δίκτυο ρεύματος. Έτσι μπορούν να εξοικονομήσουν ή και να κερδίσουν χρήματα, προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον. Αρκετοί συνάδελφοί μου το κάνουν ήδη. Έχουν αντλίες θερμότητας που κατασκευάζονται από τη Samsung, έχουν ηλιακούς συλλέκτες στο σπίτι τους, είναι συνδεδεμένοι με τον τοπικό πάροχο και ζουν πλήρως βιώσιμα, πουλώντας την ενέργειά τους πίσω στο κεντρικό δίκτυο. Έχουμε ήδη αυτές τις συνεργασίες σε όλο τον κόσμο, όχι μόνο στην Ευρώπη, όπου είμαστε σε θέση να πάμε από λύσεις αντλιών θερμότητας σε ηλιακούς συλλέκτες και σε φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων στο σπίτι. Ταυτόχρονα, οικιακές συσκευές, όπως οι νέες μας κουζίνες τεχνητής νοημοσύνης, τα νέα μας AI πλυντήρια ρούχων και πιάτων βελτιστοποιούν τη χρήση της ενέργειας.

Με τον τρόπο αυτό, προκύπτει ένα πλήρως συνδεδεμένο οικοσύστημα προϊόντων που συνδέεται με μια βιώσιμη πηγή ενέργειας, την ηλιακή για παράδειγμα, και στη συνέχεια αυτά τα προϊόντα συνδέονται με τον πάροχο ενέργειας που βρίσκεται στο δίκτυο, ώστε και αυτός με τη σειρά του να είναι σε θέση να βελτιστοποιήσει τη χρήση της ενέργειας κατά τις ώρες αιχμής. Φανταστείτε, λοιπόν, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά. Σκεφτείτε ότι οι άνθρωποι επιστρέφουν στο σπίτι από τη δουλειά, όλοι συνδέουν τώρα το όχημά τους μεταξύ των ωρών 18:00 με 20:00 για να φορτίσουν. Φανταστείτε πόση θα είναι η επιβάρυνση στο εθνικό δίκτυο. Οι ενεργειακές λύσεις της Samsung θα επιτρέπουν στους παρόχους ενέργειας να διασφαλίσουν σταθερή ροή ενέργειας σε πολύ αποδοτικές ώρες και με τις πιο προσιτές τιμές.

Επιπρόσθετα, αξίζει να επισημάνουμε πως σημειώνουμε αύξηση κατά 97% από έτος σε έτος στις αντλίες θερμότητας. Καθώς έχουμε τη μετάβαση από τους παραδοσιακούς λέβητες θέρμανσης αερίου που θα καταργηθούν σταδιακά σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ευρώπη, θα δούμε την υιοθέτηση των αντλιών θερμότητας. Συγχρόνως, συνεργαζόμαστε με εταιρείες, όπως η SMA για ηλιακά πάνελ, για να δημιουργήσουμε ένα πλήρες οικοσύστημα. Αυτές οι προσαρμοσμένες λύσεις για τον καταναλωτή θα μπορούν να υλοποιηθούν απευθείας από τη Samsung ή μέσω των δικτύων των λιανοπωλητών. Τελικός στόχος, φυσικά, είναι να γίνει αυτή η εξαιρετικά διαισθητική, απρόσκοπτη ενσωμάτωση, ώστε ο ίδιος ο χρήστης να μπορεί να τα συνδέσει όλα αυτά με την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια.

  • Πιστεύετε ότι είναι πιο εύκολο να πουλήσετε αυτή την ιδέα στην αγορά B2C, στην αγορά B2B ή στον Δημόσιο Τομέα (B2G);

Ακριβώς, οπότε η πλατφόρμα SmartThings αφορά όλες αυτές τις κάθετες κατηγορίες. Έχουμε μια εξαιρετική σχέση με την αγορά B2B, ενώ υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση και από τους τελικούς χρήστες να υιοθετήσουν το οικοσύστημα SmartThings. Όπως προανέφερα, έχουμε πάνω από 280.000.000 χρήστες παγκοσμίως. Και νομίζω ότι, όπως βλέπετε, οι κυβερνήσεις, οι χώρες αναγνωρίζουν την ανάγκη να επιταχύνουν τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών λύσεων για να επιτύχουν τους δικούς τους στόχους μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οπότε προκύπτουν συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα.