Η πρώτη φάση του έργου των Acer και European Schoolnet ολοκληρώθηκε, με την παράλληλη παρουσίαση των αποτελεσμάτων του.


Acer logoΗ πειραματική φάση του έργου, με το φιλόδοξο αντικειμενικό στόχο καινοτόμων σχολείων, μέσα από την παροχή ευκαιριών για την ανάπτυξη νέων εκπαιδευτικών μεθόδων και μεθόδων ανάπτυξης, πραγματοποιήθηκε στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου 2010.


Το έργο σε αριθμούς
Συμμετείχαν έξι χώρες: Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Τουρκία. Έλαβαν μέρος εξήντα τάξεις (10 ανά χώρα) με μαθητές ηλικίας 11-12 ετών ή μαθητές της πρώτης τάξης του Γυμνασίου. Σε κάθε σχολείο υπήρχε μία “ομάδα netbook” που αποτελούνταν από 3-5
δασκάλους, ένα συντονιστή πληροφορικής και έναν σχολικό σύμβουλο. Σε κάθε δάσκαλο δόθηκε ένα notebook και σε κάθε μαθητή ένα netbook. Αυτοί είναι οι αριθμοί για την προκαταρκτική φάση.


Για την εφαρμογή του έργου, ζητήθηκε από την “ομάδα netbook” να σχεδιάσει τη χρήση του netbook στα μαθήματα της τάξης ή στη μελέτη που γίνεται στο σπίτι, σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα κάθε χώρας. Η σύσταση που δόθηκε ήταν ότι έπρεπε να εκτελεστούν διεπιστημονικά
έργα.


Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αυξήθηκαν οι τάξεις που συμμετείχαν, φθάνοντας τις 240 για περίπου 10.000 δασκάλους και μαθητές συνολικά. Οι 2.0 τάξεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν μέσα από μια πιο σύγχρονη και παρακινητική προσέγγιση των περιεχομένων, μέσα από την ανταλλαγή πληροφοριών και μέσω εκπαιδευτικών μεθόδων με αναμφίβολα πιο θετική επίδραση τόσο στην εκμάθηση όσο και στη σχέση μεταξύ μαθητή και δασκάλου.

Τα πρώτα αποτελέσματα
Η ανάλυση εξερευνά τον τρόπο με τον οποίο η εισαγωγή των netbook και της εκμάθησης 1:1 στα σχολεία, μπορεί να επηρεάσει τη διαδικασία εκπαίδευσης και εκμάθησης, τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι. Τελικός αντικειμενικός στόχος του έργου είναι να συλλέξει τις γνώμες όλων όσων συμμετείχαν – δασκάλων, διευθυντών σχολείων, προσωπικού τομέα πληροφορικής, σχολικών συμβούλων, μαθητών, γονιών – για την καλύτερη κατανόηση των αναγκών του σχολείου στο μέλλον και για να μπορέσουν η Acer και το European Schoolnet να καθορίσουν ποια θα μπορούσε να είναι η συνεισφορά της τεχνολογίας.


acer 1410

acer 1410

Ωστόσο, για να αξιολογηθεί η προκαταρκτική φάση, εξετάστηκαν μόνο απαντήσεις που δόθηκαν από δασκάλους σε ένα on-line ερωτηματολόγιο. Μέσα από τη συμπλήρωση 240 ερωτήσεων, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80%, τα αποτελέσματα ήταν κατά συντριπτική πλειοψηφία θετικά.


Στις αναλύσεις των απαντήσεων που δόθηκαν από τους δασκάλους μετά την ολοκλήρωση της πειραματικής φάσης του έργου δόθηκε προσοχή πέραν όλων των άλλων στους τομείς που αφορούν στις προσδοκίες και στις ανησυχίες που έχουν σχέση με τη χρήση των netbooks και τον τρόπο που το συγκεκριμένο εργαλείο ενσωματώνεται στις εκπαιδευτικές διαδικασίες.


Οι πρώτες γενικές πληροφορίες που προέκυψαν από τη μελέτη ήταν η πολύ θετική αξιολόγηση που έδωσαν οι δάσκαλοι στις δυνατότητες που παρέχονται μέσα από τη χρήση των netbook στα σχολεία. Συγκεκριμένα, οι δάσκαλοι στην Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν εξαιρετικά θετικοί
με ποσοστό θετικών απαντήσεων 90%. Επιπλέον, περίπου 74% των συμμετεχόντων πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο εργαλείο μπορεί να προωθήσει εξατομικευμένες μορφές εκπαίδευσης.


Η πλειοψηφία των δασκάλων (89%) αναγνωρίζει την αξία των netbooks όσον αφορά στη βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών στον τομέα της πληροφορικής. Ακόμη αξιολογήθηκε ως θετική η επίδραση αυτών των μηχανημάτων στον εμπλουτισμό των προσωπικών δεξιοτήτων, όπως το
πνεύμα της πρωτοβουλίας και της επιμονής. Γενικά, οι δάσκαλοι δεν πιστεύουν πως το notebook είναι ένα έγκυρο εργαλείο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, πνευματικής και κριτικής ικανότητας.


Οι ανησυχίες
Έχει ενδιαφέρον να επισημάνουμε ότι οι δάσκαλοι δεν εξέφρασαν συγκεκριμένες ανησυχίες που να αφορούν τη χρήση των netbook στα σχολεία. Οι τομείς που συγκέντρωσαν τον μεγαλύτερο αριθμό ανησυχίας ήταν τα τεχνικά προβλήματα, για παράδειγμα τεχνική βλάβη των υπολογιστών ή η αδυναμία πρόσβασης στο Internet και η έλλειψη τεχνικής υποστήριξης. Γενικά, οι δάσκαλοι πιστεύουν ότι γονείς, σχολικοί σύμβουλοι και άλλοι δάσκαλοι θα υποστηρίξουν τη χρήση netbook.


Δραστηριότητες με τα netbook
Η πλειοψηφία των δασκάλων θεωρεί πέραν όλων των άλλων, θετική τη χρήση των netbooks σε μία τάξη, τόσο για προσωπικές όσο και για συλλογικές δραστηριότητες, ενώ μόνο 35% πιστεύει ότι θα χρησιμοποιούσε το συγκεκριμένο εργαλείο για εργασίες στο σπίτι και ακόμη μικρότερο ποσοστό θα έκανε χρήση του netbook για το σχεδιασμό συνεργικών on-line δραστηριοτήτων από το σπίτι.


Ένα κατάλληλο εργαλείο
Οι δάσκαλοι έδωσαν πολύ υψηλό βαθμό στην αξιολόγηση καταλληλότητας των netbooks στα σχολεία. Η πλειοψηφία αυτών που απάντησαν, θεωρεί ότι το περιορισμένο βάρος και μέγεθος σε συνδυασμό με την οθόνη 10.1” και το άνετο πληκτρολόγιο, καθιστούν το netbook το απόλυτο
εργαλείο για χρήση από μαθητές, στην τάξη ή στο σπίτι. Επιπλέον, η διάρκεια ζωής της μπαταρίας κέρδισε την επιβράβευση των δασκάλων, επειδή δίνει τη δυνατότητα σχεδιασμού δραστηριοτήτων μέσα στην τάξη, χωρίς να χρειάζεται φόρτιση σε ακατάλληλες στιγμές.


Με την εισαγωγή των netbooks στα σχολεία, ο υπολογιστής εξέρχεται από τις τάξεις διδασκαλίας της πληροφορικής και γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι οποιουδήποτε μαθήματος. Συνεπώς γίνεται μια πολύτιμη πηγή εκπαίδευσης με εκπληκτικές δυνατότητες. Για ατομική ή συλλογική χρήση, στο
σχολείο ή το σπίτι.