H πλειοψηφία των χρηστών επιθυμεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το Internet χωρίς να πληρώνει κανένα τέλος όπως έκαναν πάντα, σύμφωνα με έρευνα της GfK.


gfkΣτην έρευνα οι χρήστες του Internet ρωτήθηκαν πόσο πρόθυμοι θα ήταν να πληρώσουν για περιεχόμενο – ιδιαίτερα για websites που επικεντρώνονται σε νέα, ψυχαγωγία και γενική γνώση όπως η Wikipedia. 80% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θέλουν να συνεχίσουν να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο περιεχόμενο του διαδικτύου: ένα τρίτο των ερωτηθέντων έχει την άποψη ότι το διαδίκτυο θα πρέπει να είναι ελεύθερο από διαφημίσεις και χρεώσεις.


Η πλειοψηφία (46%) θέλει ελεύθερη πρόσβαση στο περιεχόμενο, αλλά είναι πρόθυμη να συμβιβαστεί με την ύπαρξη διαφήμισης. Συγκεκριμένα περισσότεροι από το 50% των Ελλήνων, Βέλγων, Σουηδών και Αμερικανών ψήφισε για ελεύθερο περιεχόμενο μεν, συνδυασμένο όμως με διαφήμιση.


Το ποσοστό εκείνων που είναι έτοιμοι να πληρώσουν κάποιο τέλος ανέρχεται στο 13% για όλες τις χώρες: 8% είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για περιεχόμενο ελεύθερο από διαφημίσεις ενώ 5% θα πλήρωναν για περιεχόμενο με διαφημίσεις.


Εντούτοις, κάποιες χώρες έχουν πιο θετική στάση έναντι της καταβολής τέλους για το ψηφιακό περιεχόμενο 23% των Σουηδών, σχεδόν 20% ατων Γερμανών και των Βρετανών και 17% των Αμερικανών δεν θα είχαν αντίρρηση να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο επί πληρωμεί.


Συνδρομή: Πιο θετικοί οι Βρετανοί, αρνητικοί οι Αμερικάνοι
Μικρές διαφοροποιήσεις γίνονται ορατές αν οι χρήστες του Internet αναλυθούν σύμφωνα με τις προτιμήσεις χρήσης. Στη Σουηδία ένα υψηλότερο ποσοστό αποδοχής συνδρομής για την πρόσβαση σε περιεχόμενο μπορεί να παρατηρηθεί ανάμεσα σε αυτούς που αρέσκονται στο να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για blogging και e-finance. Οι Βρετανοί bloggers έχουν επίσης πιο θετική άποψη έναντι της συνδρομής. Σε αντίθεση οι Αμερικανοί που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για παιχνίδια, «κατέβασμα» μουσικής και ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως αγορά εισιτηρίων για ταξίδια ή συναυλίες είναι πιο αρνητικοί στο να δεχθούν τέλη πρόσβασης. Στην Ευρώπη σαν σύνολο οι χρήστες του Internet για e-finance, ερωτικό περιεχόμενο και ηλεκτρονικές υπηρεσίες είναι ελαφρά πιο θετικοί στην ιδέα της πληρωμής τέλους. Όσον αφορά στην ιδιωτική χρήση του, το Internet χρησιμοποιείται κυρίως για την αποστολή/λήψη ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.


Η χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι πάνω από το μέσο όρο για τους Γερμανούς, Πορτογάλους, Βρετανούς και Ισπανούς. Δεύτερη στην διεθνή προτίμηση είναι η αναζήτηση πληροφοριών μέσω μηχανών αναζήτησης και πηγών αναφοράς. Η ανάγνωση των νέων ακολουθεί πολύ κοντά στην τρίτη θέση (39%). Η αναζήτηση πληροφορίας είναι επίσης πολύ υψηλά στις προτιμήσεις των Αμερικανών: 59% δηλώνουν ότι κυρίως χρησιμοποιούν τον παγκόσμιο ιστό γι’αυτό ακριβώς το σκοπό, ενώ περίπου το ίδιο ποσοστό το χρησιμοποιεί για να αλληλογραφεί με φίλους και οικείους.


«Λάτρεις» της ειδησεογραφίας οι Ευρωπαίοι
Σε αντίθεση οι χρήστες στην Κεντρική/Ανατολική Ευρώπη προτιμούν να χρησιμοποιούν το Internet για να διαβάζουν τα πρόσφατα νέα (69%) ενώ ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και αναζήτηση πληροφορίας έρχονται στην δεύτερη και τρίτη θέση προτίμησης (48% και 45% αντίστοιχα).


Στην Ελλάδα 54% χρησιμοποιούν το Internet για αναζήτηση πληροφορίας 46% για να διαβάζουν νέα, 34% για κοινωνική διαδικτύωση (social networking) και 32% για ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.


Web 2.0 εφαρμογές όπως το Facebook, Twitter και το Linkedin έρχονται στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων των χρηστών για όλες τις χώρες. Ένας στους 4 χρήστες χρησιμοποιεί μια τέτοια κοινότητα διαδικτύωσης. Τούρκοι, Βρετανοί, Έλληνες και Αμερικάνοι απολαμβάνουν την κοινωνική διαδικτύωση πάνω από το μέσο όρο ενώ Γερμανοί, Βούλγαροι και Ρουμάνοι, είναι πολύ επιφυλακτική για αυτά τα κοινωνικά portals. Μόνο 7% περίπου των ερωτηθέντων σε αυτές τις χώρες δήλωσαν ότι συμπεριλαμβάνουν την κοινωνική διαδικτύωση ανάμεσα στις δραστηριότητές τους στο Internet. Σε όλες τις χώρες – με εξαίρεση – την Ολλανδία – είναι κυρίως οι γυναίκες αυτές που κάνουν χρήση αυτών των online υπηρεσιών.


Η αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι επίσης πιο πολύ γυναικεία δραστηριότητα (γυναίκες 63%, άνδρες 47%). Σε αντίθεση η ανάγνωση νέων και η ενημέρωση για τις πρόσφατες εξελίξεις στα αθλητικά είναι πιο προσφιλείς δραστηριότητες για τους άνδρες.


Εν τούτοις, η συμπεριφορά χρήσης δεν εξαρτάται μόνο από το γένος αλλά και από το βαθμό χρήσης : Όσοι για παράδειγμα ξοδεύουν πάνω από 3 ώρες την ημέρα στο internet διαδικτυώνονται κοινωνικά πιο συχνά, παίζουν περισσότερα παιχνίδια και «κατεβάζουν» περισσότερη μουσική από τους χρήστες που μένουν λιγότερο από 1 ώρα την ημέρα στο Internet. Επίσης όσοι χρησιμοποιούν πιο σπάνια το internet δείχνουν περισσότερη προτίμηση για αναζήτηση πληροφορίας μέσω των αντίστοιχων μηχανών και για πηγές αναφοράς.


Στο σύνολό τους οι χρήστες αξιολογούν θετικά το Internet και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Μόνο λίγοι φοβούνται ότι μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην κοινωνία. Περίπου οι μισοί ερωτώμενοι θεωρούν ότι το Internet έχει θετική επίδραση στην κοινωνία, το ένα τρίτο έχουν ουδέτερη γνώμη και μόνο το 13% φοβούνται ότι έχει αρνητικές επιδράσεις στη χώρα τους και τους ανθρώπους.