Παγκόσμιες πλατφόρμες, όπως Netflix, Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video, αλλά και εγχώριες προτάσεις (Cosmote TV, Vodafone TV, Nova Go, Novaflix και Wind Vision) διεκδικούν μερίδιο του ελεύθερου χρόνου μας αλλά και του ψυχαγωγικού μας προϋπολογισμού.

Τελικά, ο νέος κατακερματισμένος streaming χάρτης προσφέρει περισσότερες επιλογές ή απλά προκαλεί… πονοκέφαλο στους τελικούς καταναλωτές; 

H βιομηχανία του θεάματος αναζητά το δρόμο της στους τηλεοπτικούς μας δέκτες (και όχι μόνο) μέσα από μια σειρά streaming υπηρεσιών που υπόσχονται ανεξάντλητο, ποιοτικό περιεχόμενο έναντι μιας μικρής μηνιαίας χρέωσης. Αποκλειστικές σειρές, αξιοζήλευτες παραγωγές και ταινίες που πλέον διεκδικούν την προσοχή και των πλέον απαιτητικών σινεφίλ, αποδεικνύουν πως οι ψηφιακές πλατφόρμες τηλεοπτικού περιεχομένου δίνουν μια άνευ προηγουμένου μάχη για την εξασφάλιση μιας ευρείας συνδρομητικής βάσης. 

Κι από πλατφόρμα σε πλατφόρμα θα πετάω…

Πάροχοι, όπως Netflix, Disney, Amazon, ΗΒΟ και Apple, δεν διεκδικούν απλά νέους πελάτες, αλλά καλούνται να διατηρήσουν και τους υφιστάμενους, καθώς στο αναδιαμορφωμένο τοπίο δεν χωρούν πολύμηνες συνδρομές και ετήσια δεσμευτικά προγράμματα, ένα κλικ ή ένα πάτημα κουμπιού στο smartphone αρκεί για να ακυρωθεί άμεσα μια συνδρομή. Ως εκ τούτου, το φαινόμενο των τηλεοπτικών νομάδων είναι κάτι που ανησυχεί τους κολοσσούς που εμπλέκονται στο χώρο, καθώς μια επιτυχημένη σειρά αρκεί για να προκαλέσει κύμα… ψηφιακής μετανάστευσης από την μια συνδρομητική πλατφόρμα στην άλλη. Οι ισορροπίες και οι συσχετισμοί δυνάμεων εύκολα αλλάζουν, γεγονός που καθιστά τον στρατηγικό σχεδιασμό των εταιρειών του κλάδου ακόμα πιο δύσκολο. Ακόμα και τα δικτυακά alter ego των υπηρεσιών της «παραδοσιακής» συνδρομητικής τηλεόρασης (δορυφορικής ή IP ) τείνουν να σταματήσουν να εκμεταλλεύονται το όπλο των δεσμεύσεων συμβολαίου και να μπουν σε μια λογική που δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στους πελάτες τους, ακόμα και σε μοντέλα pay per view για παρακολούθηση π.χ. μεμονωμένων αθλητικών γεγονότων. Στη χώρα μας, ήδη υπάρχουν smartphone εφαρμογές (Cosmote TV,  Vodafone TV, Nova Go, Novaflix και Wind Vision) με έκδηλη την τάση σιγά-σιγά να αποσχιστούν από τις υπόλοιπες υπηρεσίες των παρόχων και να λειτουργήσουν αυτόνομα. 

Στον χορό των δισεκατομμυρίων 

Με το «καλημέρα», η Apple TV+ στην πρεμιέρα της κατέθεσε παραγωγές ύψους 2 δισ. δολαρίων, από τα 6 δισ. δολ. που σκοπεύει να διαθέσει (τουλάχιστον σύμφωνα με πληροφορίες των Financial Times), ενώ ένα αντίστοιχο ποσό προϋπολογίζει και η Amazon για την ενίσχυση του Amazon Prime Video με αποκλειστικό περιεχόμενο. Το 2019, το Netflix προέβη σε επενδύσεις 15 δισ. δολαρίων (!) για να απαντήσει στον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Στο χορό μπήκε και η HBO με την υπηρεσία HBO Max, η οποία θα κοστίσει γύρω στα 4 δισ. δολάρια για τα επόμενα τρία χρόνια. Το Disney+ έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο με επιβλητικές νέες παραγωγές, αξιοποιώντας ταυτόχρονα την ταινιοθήκη της Marvel, της Pixar, της Disney και φυσικά το σύμπαν του Star Wars, δαπανώντας περίπου 2 δισ. δολ. για αρχή. Μόνο η σειρά «The Mandalorian» κόστισε περί τα 100 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τον CEO της Disney, Bob Iger…  

Καινοτομία με ημερομηνία λήξης; 

«Απληστοι» τείνουν να γίνουν οι θεατές όσον αφορά στην ποιότητα του περιεχομένου, καθώς ο πήχυς έχει ανέβει αισθητά. Ακόμα και σε τεχνικό επίπεδο, η 4K ανάλυση μιας παραγωγής συγκαταλέγεται πλέον για αρκετούς συνδρομητές στα απαιτούμενα. Δυστυχώς ή ευτυχώς, λοιπόν, όλα δείχνουν πως οι προσφορές για ετήσιες δεσμεύσεις στις streaming υπηρεσίες είναι αναπόφευκτες στο μέλλον. Αν και νεοεισερχόμενη στη βιομηχανία του streaming, η Disney ήδη έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη εμπορική πολιτική (σε άλλες χώρες έχει ξεκινήσει με 6,99€/μήνα ή 69,99€/έτος). Εξίσου λογική είναι και η αύξηση των τιμών (το Netflix ήδη προέβη σε μία πρόσφατα), καθώς ο ανταγωνισμός επιβάλει μεγαλύτερες επενδύσεις και υπογραμμίζει την ανάγκη για περισσότερα έσοδα. 

Ο κατακερματισμός της αγοράς streaming, ωστόσο, εγκυμονεί ακόμα έναν κίνδυνο: την πειρατεία. Τα τελευταία χρόνια, οικονομικές εναλλακτικές, όπως αυτή του Netflix, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση των διώξεων κατά των παράνομων torrents είχαν περιορίσει αισθητά το φαινόμενο της πειρατείας ταινιών και σειρών, τουλάχιστον όσον αφορά στο ευρύ κοινό. Στη νέα εποχή των πολλαπλών ανταγωνιστικών επιλογών, όμως, είναι αδύνατο κάθε καταναλωτής να είναι ταυτόχρονα συνδρομητής σε όλες τις πλατφόρμες, με αποτέλεσμα αποκλειστικές σειρές που γίνονται viral αναπόφευκτα να αποτελούν πειρασμό προς… παράνομο download. Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, το 47% των καταναλωτών στις ΗΠΑ νιώθει ενοχλημένο από τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των συνδρομητικών υπηρεσιών που πρέπει να συνδυάσει για να δει το περιεχόμενο που θέλει.

Σε όλα τα παραπάνω, συνυπολογίστε και τις «μεταγραφές» σειρών από τη μια πλατφόρμα στην άλλη, γεγονός που ενισχύει την «ανασφάλεια» των χρηστών. Για παράδειγμα, η δημοφιλής σειρά «Friends» (Τα Φιλαράκια) μετακομίζει και τα 236 επεισόδιά της από το Netflix στο HBO Max. 

Netflix… «ρεφενέ»

Ταυτόχρονα, η βιομηχανία συνασπίζεται ενάντια σε άλλη μια πληγή διαφυγής εσόδων, που έρχεται να προστεθεί στην πειρατεία, αυτή του διαμοιρασμού ενός λογαριασμού μεταξύ φίλων, το γνωστό και ως «password sharing». Πρόκειται για το φαινόμενο που τρία-τέσσερα άτομα μοιράζονται το κόστος μιας συνδρομής και χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τον ίδιο λογαριασμό, εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα παρακολούθησης περιεχομένου σε πολλαπλές οθόνες ταυτόχρονα, μια επιλογή που προσφέρουν αρκετά πακέτα. Και μπορεί η ένωση «Alliance for Creativity and Entertainment», στην οποία συμμετέχουν Netflix, Amazon, Walt Disney, Viacom, AT&T – HBO, Comcast και Charter, να δημιουργήθηκε αρχικά για την καταπολέμηση της πειρατείας, στις μέρες μας ωστόσο το πρόβλημα των «λαθροθεατών» μέσω κοινόχρηστων λογαριασμών αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η εν λόγω συμμαχία, καθώς τα διαφυγόντα κέρδη για το 2019 σύμφωνα με την Parks Associates αγγίζουν τα 6,6 δισ. δολάρια.

Το χρυσορυχείο των δεδομένων

Ολες ανεξαιρέτως οι ψηφιακές πλατφόρμες streaming περιεχομένου διαθέτουν άμεση πρόσβαση σε έ