Παγκόσμιες πλατφόρμες, όπως Netflix, Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video, αλλά και εγχώριες προτάσεις (Cosmote TV, Vodafone TV, Nova Go, Novaflix και Wind Vision) διεκδικούν μερίδιο του ελεύθερου χρόνου μας αλλά και του ψυχαγωγικού μας προϋπολογισμού.

Τελικά, ο νέος κατακερματισμένος streaming χάρτης προσφέρει περισσότερες επιλογές ή απλά προκαλεί… πονοκέφαλο στους τελικούς καταναλωτές; 

H βιομηχανία του θεάματος αναζητά το δρόμο της στους τηλεοπτικούς μας δέκτες (και όχι μόνο) μέσα από μια σειρά streaming υπηρεσιών που υπόσχονται ανεξάντλητο, ποιοτικό περιεχόμενο έναντι μιας μικρής μηνιαίας χρέωσης. Αποκλειστικές σειρές, αξιοζήλευτες παραγωγές και ταινίες που πλέον διεκδικούν την προσοχή και των πλέον απαιτητικών σινεφίλ, αποδεικνύουν πως οι ψηφιακές πλατφόρμες τηλεοπτικού περιεχομένου δίνουν μια άνευ προηγουμένου μάχη για την εξασφάλιση μιας ευρείας συνδρομητικής βάσης. 

Κι από πλατφόρμα σε πλατφόρμα θα πετάω…

Πάροχοι, όπως Netflix, Disney, Amazon, ΗΒΟ και Apple, δεν διεκδικούν απλά νέους πελάτες, αλλά καλούνται να διατηρήσουν και τους υφιστάμενους, καθώς στο αναδιαμορφωμένο τοπίο δεν χωρούν πολύμηνες συνδρομές και ετήσια δεσμευτικά προγράμματα, ένα κλικ ή ένα πάτημα κουμπιού στο smartphone αρκεί για να ακυρωθεί άμεσα μια συνδρομή. Ως εκ τούτου, το φαινόμενο των τηλεοπτικών νομάδων είναι κάτι που ανησυχεί τους κολοσσούς που εμπλέκονται στο χώρο, καθώς μια επιτυχημένη σειρά αρκεί για να προκαλέσει κύμα… ψηφιακής μετανάστευσης από την μια συνδρομητική πλατφόρμα στην άλλη. Οι ισορροπίες και οι συσχετισμοί δυνάμεων εύκολα αλλάζουν, γεγονός που καθιστά τον στρατηγικό σχεδιασμό των εταιρειών του κλάδου ακόμα πιο δύσκολο. Ακόμα και τα δικτυακά alter ego των υπηρεσιών της «παραδοσιακής» συνδρομητικής τηλεόρασης (δορυφορικής ή IP ) τείνουν να σταματήσουν να εκμεταλλεύονται το όπλο των δεσμεύσεων συμβολαίου και να μπουν σε μια λογική που δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στους πελάτες τους, ακόμα και σε μοντέλα pay per view για παρακολούθηση π.χ. μεμονωμένων αθλητικών γεγονότων. Στη χώρα μας, ήδη υπάρχουν smartphone εφαρμογές (Cosmote TV,  Vodafone TV, Nova Go, Novaflix και Wind Vision) με έκδηλη την τάση σιγά-σιγά να αποσχιστούν από τις υπόλοιπες υπηρεσίες των παρόχων και να λειτουργήσουν αυτόνομα. 

Στον χορό των δισεκατομμυρίων 

Με το «καλημέρα», η Apple TV+ στην πρεμιέρα της κατέθεσε παραγωγές ύψους 2 δισ. δολαρίων, από τα 6 δισ. δολ. που σκοπεύει να διαθέσει (τουλάχιστον σύμφωνα με πληροφορίες των Financial Times), ενώ ένα αντίστοιχο ποσό προϋπολογίζει και η Amazon για την ενίσχυση του Amazon Prime Video με αποκλειστικό περιεχόμενο. Το 2019, το Netflix προέβη σε επενδύσεις 15 δισ. δολαρίων (!) για να απαντήσει στον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Στο χορό μπήκε και η HBO με την υπηρεσία HBO Max, η οποία θα κοστίσει γύρω στα 4 δισ. δολάρια για τα επόμενα τρία χρόνια. Το Disney+ έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο με επιβλητικές νέες παραγωγές, αξιοποιώντας ταυτόχρονα την ταινιοθήκη της Marvel, της Pixar, της Disney και φυσικά το σύμπαν του Star Wars, δαπανώντας περίπου 2 δισ. δολ. για αρχή. Μόνο η σειρά «The Mandalorian» κόστισε περί τα 100 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τον CEO της Disney, Bob Iger…  

Καινοτομία με ημερομηνία λήξης; 

«Απληστοι» τείνουν να γίνουν οι θεατές όσον αφορά στην ποιότητα του περιεχομένου, καθώς ο πήχυς έχει ανέβει αισθητά. Ακόμα και σε τεχνικό επίπεδο, η 4K ανάλυση μιας παραγωγής συγκαταλέγεται πλέον για αρκετούς συνδρομητές στα απαιτούμενα. Δυστυχώς ή ευτυχώς, λοιπόν, όλα δείχνουν πως οι προσφορές για ετήσιες δεσμεύσεις στις streaming υπηρεσίες είναι αναπόφευκτες στο μέλλον. Αν και νεοεισερχόμενη στη βιομηχανία του streaming, η Disney ήδη έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη εμπορική πολιτική (σε άλλες χώρες έχει ξεκινήσει με 6,99€/μήνα ή 69,99€/έτος). Εξίσου λογική είναι και η αύξηση των τιμών (το Netflix ήδη προέβη σε μία πρόσφατα), καθώς ο ανταγωνισμός επιβάλει μεγαλύτερες επενδύσεις και υπογραμμίζει την ανάγκη για περισσότερα έσοδα. 

Ο κατακερματισμός της αγοράς streaming, ωστόσο, εγκυμονεί ακόμα έναν κίνδυνο: την πειρατεία. Τα τελευταία χρόνια, οικονομικές εναλλακτικές, όπως αυτή του Netflix, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση των διώξεων κατά των παράνομων torrents είχαν περιορίσει αισθητά το φαινόμενο της πειρατείας ταινιών και σειρών, τουλάχιστον όσον αφορά στο ευρύ κοινό. Στη νέα εποχή των πολλαπλών ανταγωνιστικών επιλογών, όμως, είναι αδύνατο κάθε καταναλωτής να είναι ταυτόχρονα συνδρομητής σε όλες τις πλατφόρμες, με αποτέλεσμα αποκλειστικές σειρές που γίνονται viral αναπόφευκτα να αποτελούν πειρασμό προς… παράνομο download. Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, το 47% των καταναλωτών στις ΗΠΑ νιώθει ενοχλημένο από τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των συνδρομητικών υπηρεσιών που πρέπει να συνδυάσει για να δει το περιεχόμενο που θέλει.

Σε όλα τα παραπάνω, συνυπολογίστε και τις «μεταγραφές» σειρών από τη μια πλατφόρμα στην άλλη, γεγονός που ενισχύει την «ανασφάλεια» των χρηστών. Για παράδειγμα, η δημοφιλής σειρά «Friends» (Τα Φιλαράκια) μετακομίζει και τα 236 επεισόδιά της από το Netflix στο HBO Max. 

Netflix… «ρεφενέ»

Ταυτόχρονα, η βιομηχανία συνασπίζεται ενάντια σε άλλη μια πληγή διαφυγής εσόδων, που έρχεται να προστεθεί στην πειρατεία, αυτή του διαμοιρασμού ενός λογαριασμού μεταξύ φίλων, το γνωστό και ως «password sharing». Πρόκειται για το φαινόμενο που τρία-τέσσερα άτομα μοιράζονται το κόστος μιας συνδρομής και χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τον ίδιο λογαριασμό, εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα παρακολούθησης περιεχομένου σε πολλαπλές οθόνες ταυτόχρονα, μια επιλογή που προσφέρουν αρκετά πακέτα. Και μπορεί η ένωση «Alliance for Creativity and Entertainment», στην οποία συμμετέχουν Netflix, Amazon, Walt Disney, Viacom, AT&T – HBO, Comcast και Charter, να δημιουργήθηκε αρχικά για την καταπολέμηση της πειρατείας, στις μέρες μας ωστόσο το πρόβλημα των «λαθροθεατών» μέσω κοινόχρηστων λογαριασμών αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η εν λόγω συμμαχία, καθώς τα διαφυγόντα κέρδη για το 2019 σύμφωνα με την Parks Associates αγγίζουν τα 6,6 δισ. δολάρια.

Το χρυσορυχείο των δεδομένων

Ολες ανεξαιρέτως οι ψηφιακές πλατφόρμες streaming περιεχομένου διαθέτουν άμεση πρόσβαση σε έναν ξεχωριστό «θησαυρό», τα δεδομένα που γεννά η τηλεθέασή μας. Η δημιουργία προφίλ χρηστών και η πρόβλεψη των γούστων τους, προκειμένου να τους προταθούν σειρές και ταινίες στην κεντρική οθόνη κάθε πλατφόρμας, είναι μόνο η αρχή. Ο τεράστιος πλούτος δεδομένων που συλλέγουν εταιρείες, όπως η Netflix, από τη συμπεριφορά των θεατών, μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο για να καθοδηγήσει το ύφος των επόμενων παραγωγών, αλλά και για να «ψυχογραφήσει» σε βάθος τον κάθε χρήστη ξεχωριστά. Και μπορεί στην περίπτωση του τηλεοπτικού περιεχομένου να μην «είμαστε ό,τι καταναλώνουμε», αλλά πιθανότατα «θέλουμε ό,τι βλέπουμε», γεγονός που δεν θα αργήσει να αξιοποιηθεί και από τη βιομηχανία της διαφήμισης στην εποχή των big data και της τεχνητής νοημοσύνης…

Οι συσκευές

Η εποχή του TV set-top box σιγά-σιγά δίνει τη θέση της σε εφαρμογές για Android, iOS, smart τηλεοράσεις, καθώς και παιχνιδομηχανές (PlayStation 4 και Xbox One). Στόχος είναι το περιεχόμενο να ακολουθεί τον χρήστη οπουδήποτε υπάρχει οθόνη και πρόσβαση στο internet, με την τελευταία συνθήκη να μην είναι πάντοτε αναγκαία, μιας και αρκετές πλατφόρμες παρέχουν τη δυνατότητα download μιας ταινίας ή μιας σειράς για μετέπειτα offline θέαση. 

Ανυπομονούμε για…

Τη μεταφορά του λαοφιλούς videogame «The Witcher» στις οθόνες μας έχει αναλάβει το Netflix, ενώ οι φίλοι του Star Wars σύμπαντος δεν πρόκειται να χάσουν το «The Mandalorian», τη σειρά με την οποία το Disney+ κάνει ουσιαστικά το δυναμικό του ξεκίνημα. Το prequel του «Game of Thrones», «Home of Dragons», θα προβληθεί στο HBO Max (ευελπιστούμε να το δούμε και αυτό στα κανάλια της Nova), ενώ το «Amazing Stories» του Steven Spielberg κάνει comeback στο Apple TV+ και η σειρά βασισμένη στον κόσμο του «Lord of the Rings» του J.R.R. Tolkien θα προβληθεί στο Amazon Prime Video. Ηδη δεν ξέρετε τι να πρωτοδείτε; 

Συμπάσχουμε! 

Πού παίζει τι; 

Οι πλατφόρμες πολλές και οι αξιόλογες παραγωγές περισσότερες. Αναρωτιέστε πού θα προβάλλεται η επόμενη σειρά που θα δείτε non stop; Η ανεύρεση περιεχομένου αποτελεί πια ένα πολυδιάστατο πρόβλημα και λύσεις έρχονται να δώσουν αρκετά sites και εφαρμογές για smartphones, τα οποία ενσωματώνουν δυνατότητες ειδοποίησης αλλά και… «συγχρονισμού» με την παρέα σας. Εμείς ξεχωρίσαμε το Reelgood (reelgood.com και εφαρμογή για iOS), το JustWatch (justwatch.com και εφαρμογή για Android & iOS), καθώς και το… αμερικανοτραφές TV Time (Android & iOS app). 

Οι δημοφιλέστερες πλατφόρμες με μια ματιά

Netflix 

7,99€ (SD για 1 οθόνη), 10,99€ (HD για 2 οθόνες ταυτόχρονα), 13,99€ (Ultra HD για 4 οθόνες ταυτόχρονα) 

Προσφέρεται 1 μήνας δωρεάν δοκιμής (επιπλέον δωρεάν μήνες με πακέτα Wind Vision).

Apple TV+ 

4,99€ (Ultra HD για 6 οθόνες ταυτόχρονα μέσω Family Sharing)

Προσφέρονται 7 ημέρες δωρεάν δοκιμής και δωρεάν 1 χρόνος συνδρομής με την απόκτηση νέων Apple συσκευών. 

Amazon Prime Video 

5,99€ (Ultra HD για 3 οθόνες ταυτόχρονα)

Προσφέρεται 1 μήνας δωρεάν δοκιμής, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές τρέχει προσφορά 2,99€ για τους πρώτους 6 μήνες.

Disney+ 

6,99€ (Ultra HD για 4 οθόνες ταυτόχρονα) ή 69,99€ ετησίως

Οι τιμές είναι ενδεικτικές και αφορούν στην Ολλανδία. Αναμένεται εντός του 2020 και στην Ελλάδα.