Στο περιθώριο του Mobile World Congress 2013 στη Βαρκελώνη, ο επικεφαλής του TV Marketing Business Unit Support Solutions της Ericsson, Simon Frost, μίλησε στον Βαγγέλη Αλευρίτη για το πως οι φορητές συσκευές αλλάζουν την τηλεοπτική μας εμπειρία, καθώς και για τις λύσεις της Ericsson προς τους operators όσον αφορά στο νευραλγικής σημασίας ζήτημα της διαχείρισης τεράστιων όγκων δεδομένων video.

Ο Head of Communication SA Media, Business Unit Support Services της Ericsson, Simon Frost.

Ο επικεφαλής του TV Marketing Business Unit Support Solutions της Ericsson, Simon Frost.

  • Πρόσφατη έρευνα του Ericsson ConsumerLab καταδεικνύει πως οι φορητές συσκευές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εμπειρία παρακολούθησης τηλεόρασης. Πως θεωρείτε πως τα smartphones και τα tablets θα διαμορφώσουν την συμπεριφορά τηλεθέασης του σύγχρονου τηλεθεατή;

Πραγματοποιούμε αυτή την έρευνα κάθε χρόνο – φέτος ήταν η τέταρτη χρονιά – προκειμένου να δούμε πως οι χρήστες αντιδρούν στο περιεχόμενο, τι προτίθενται να πληρώσουν για αυτό, τι εκτιμούν ή παύουν να εκτιμούν, κατά πόσο συνειδητοποιούν τις διαφορές στην ποιότητα, όπου και παρατηρούμε πως είναι παράμετρος που λαμβάνουν υπόψη, καθώς το high definition για παράδειγμα είναι ιδιαιτέρως δημοφιλές όσον αφορά τη σκοπιά της ποιότητας. Όπως είπατε, αυτές η νέες συναρπαστικές συσκευές οπωσδήποτε επηρεάζουν την κατανάλωση τηλεοπτικού περιεχομένου και την τηλεοπτική εμπειρία με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι η παρακολούθηση περιεχομένου στις ίδιες τις φορητές συσκευές και ο δεύτερος είναι η χρήση τους ως δεύτερη οθόνη, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης τηλεόρασης ή ακόμα και εκτός σπιτιού. Η επένδυση που έχουμε κάνει σε ένα smartphone ή ένα tablet επηρεάζει και τις απαιτήσεις που έχουμε από την εμπειρία χρήσης της συσκευής. Αν δεν μπορώ να καταναλώσω media και να ψυχαγωγηθώ δίχως προβλήματα στην ταχύτητα και τη συνδεσιμότητα, τότε η συσκευή χάνει το νόημα της απόκτησής της.
Οι μελέτες, λοιπόν, μας δείχνουν πως ο κόσμος θέλει να καταναλώνει media στις φορητές συσκευές του όσο απουσιάζει από το σπίτι. Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός πως αυτή η δεύτερη οθόνη αποτελεί οθόνη-σύντροφο στην τηλεόρασή μας. Η τηλεόραση δεν είναι ιδανική για αλληλεπίδραση και προβολή προσωπικού περιεχομένου (πχ συζήτηση στα social media) καθώς συνήθως βρίσκεται στο σαλόνι όπου είναι ορατή από όλα τα μέλη της οικογένειας, ενώ ο χειρισμός της μέσω του συμβατικού τηλεκοντρόλ δεν είναι και ότι ευκολότερο. Ξεκινάμε λοιπόν να βλέπουμε μια σειρά από νέες εφαρμογές για smartphones και tablets που αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο που προβάλλεται στην τηλεόρασή μας, με αποτέλεσμα οι πελάτες μας, οι πάροχοι τηλεοπτικών υπηρεσιών, να αναβαθμίζουν το ρόλο της δεύτερης οθόνης από αυτόν της απλής κατανάλωσης στο ρόλο του εργαλείου ανεύρεσης νέου τηλεοπτικού περιεχομένου που να ανταποκρίνεται στα γούστα κάθε χρήστη. Πρόσφατη, μάλιστα, έρευνα υπογράμμισε την κοινωνική αλληλεπίδραση με το περιεχόμενο, γεγονός που καθιστά την άνοδο της social TV ενδιαφέρουσα Το trend που θέλει τους ανθρώπους να κάνουν chat (πχ στο facebook ή στο twitter) ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούν ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, εμπλουτίζει την εμπειρία τηλεθέασής τους. Μέχρι σήμερα παρατηρούμε το φαινόμενο να επιλέγουμε ένα πρόγραμμα και μετά να το σχολιάζουμε online με όσους φίλους μας τυγχάνει να το παρακολουθούν εκείνη τη στιγμή. Πιθανότατα αυτό που θα δούμε στο μέλλον είναι και το αντίστροφο, να επιλέγουμε δηλαδή μέσω των social media να δούμε ομαδικά κάποια εκπομπή, γεγονός που καθιστά τα social media ιδανικό εργαλείο ανεύρεσης τηλεοπτικού περιεχομένου.

  • Παρόλαυτά, από την οπτική γωνία του παρόχου τηλεοπτικού περιεχομένου, μια δεύτερη οθόνη δεν κινδυνεύει να θεωρηθεί υπεύθυνη για την απόσπαση της προσοχής του κοινού από τις διαφημίσεις κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων ενός προγράμματος; Πως θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν εμπορικά τη δεύτερη οθόνη, αντί να την αγνοούν;

Καλή ερώτηση. Αυτό το οικοσύστημα είναι γερά θεμελιωμένο με αποτέλεσμα σήμερα οι περισσότεροι από τους παρόχους να μην έχουν μερίδιο στα διαφημιστικά έσοδα, τα οποία ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς μιας γραμμικής ροής περιεχομένου. Αντίθετα, αν ο πάροχος διαθέτει εκτός από το μπουκέτο των καναλιών και on demand υπηρεσίες, έχει την άνεση να διαθέσει αυτός διαφημιστικό χρόνο πριν και μετά τη θέαση μιας ταινίας για παράδειγμα. Σίγουρα το να ασχολούμαι με το tablet μου κατά τη διάρκεια των διαφημιστικών μηνυμάτων μπορεί να με φέρει σε επαφή με διαφημίσεις που προβάλλονται σε αυτό και να χάσω αυτές που παίζουν στην τηλεόρασή μου, γεγονός που σίγουρα δεν θα χαροποιήσει τους παρόχους τηλεοπτικού περιεχομένου. Ωστόσο, η εμπλουτισμένη εμπειρία που προσφέρει μια δεύτερη οθόνη είναι κάτι που αγαπούν και ζητούν οι τηλεθεατές και αυτό θα αποτελέσει ικανό λόγο για τη βιομηχανία να εξερευνήσει το χώρο. Υπάρχουν τρία μοντέλα. Το πρώτο είναι η δωρεάν παροχή περιεχομένου προς τη δεύτερη οθόνη ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των χρηστών του δικτύου του εκάστοτε operator, το δεύτερο είναι μια μικρή επιπλέον χρέωση για την θέαση τηλεοπτικού περιεχομένου από φορητές συσκευές και το τρίτο είναι η άντληση κερδών μέσω της επιπλέον in-app διαφήμισης σε smartphones και tablets. Οι πλατφόρμες που διαθέτουμε στους operators συμπεριλαμβάνουν τα εργαλεία που απαιτούνται για να ενισχύσουν την εμπειρία τηλεθέασης των συνδρομητών τους. Ο operator μπορεί να πουλήσει διαφημιστικό χώρο στη mobile TV εφαρμογή του σε όσες εταιρείες διαφημίζονται στην κανονική ροή του τηλεοπτικού προγράμματος, ενισχύοντας τη σχέση του με τους παρόχους τηλεοπτικού περιεχομένου ή να συνδημιουργήσει εφαρμογές μαζί τους προς αναζήτηση νέων πελατών. Αυτό που κάνει προς το παρόν η βιομηχανία τηλεοπτικού περιεχομένου είναι να αναπτύσσει εφαρμογές που απλά αναμεταδίδουν περιεχόμενο σε mobile συσκευές. Έτσι αν έχετε πχ 20 ενδιαφέροντα κανάλια σε μια χώρα, μπορεί να υπάρχουν αντίστοιχα 20 διαφορετικές εφαρμογές ή ακόμα και διαφορετικές εφαρμογές για μεμονωμένα τηλεοπτικά προγράμματα. Αυτό οδηγεί σε… αφόρητα πολλές εφαρμογές για το χρήστη. Στο μέλλον ενδέχεται να δούμε τον εκάστοτε πάροχο υπηρεσιών να προτείνει μια ενιαία πλατφόρμα προκειμένου όλοι οι TV providers να μπορούν να αναπτύξουν εκεί ένα περιβάλλον που θα τους επιφέρει προστιθέμενη αξία.

  • Η αναμετάδοση τηλεοπτικού περιεχομένου συνεπάγεται τη διακίνηση μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας ενός τεράστιου όγκου δεδομένων, γεγονός που προβληματίζει τους operators, δοκιμάζει τις υποδομές τους και δεν τους επιτρέπει να χαμηλώσουν τις χρεώσεις τους και να άρουν τους περιορισμούς των πολιτικών ορθής χρήσης. Ποια είναι η απάντηση της Ericsson στο πρόβλημα; Μπορούν τα “big data” να γίνουν επικερδώς διαχειρίσιμα από τους παρόχους;

Μερικά από τα σημαντικότερα θέματα που τονίσαμε στη Βαρκελώνη, στα πλαίσια του Mobile World Congress, είναι σχετικά με την επάρκεια των δικτύων κινητής τηλεφωνίας απέναντι στα “big data” και το video traffic. Τον Ιανουάριο, υποδεχτήκαμε το HEVC, το νέο στάνταρντ συμπίεσης βίντεο που μειώνει εντυπωσιακά τις απαιτήσεις σε bandwidth για τη μεταφορά περιεχομένου, σε σχέση με το MPEG-4 AVC.
Τον Αύγουστο ανακοινώσαμε την πρώτη live video encoding πλατφόρμα για το συγκεκριμένο νέο στάνταρτ, ειδικά κατασκευασμένη για mobile συσκευές και διπλάσια αποδοτικότερη από το MPEG-4, διατηρώντας την ίδια ποιότητα εικόνας. Επιπλέον, το περιεχόμενο μπορεί να αναμεταδίδεται μέσω HTTP, χάρη στο πρότυπο MPEG DASH (Dynamic Adaptive Streaming over HTTP), το οποίο μπορεί να απλοποιήσει το “περιτύλιγμα” του video, μιας και μέχρι σήμερα υπάρχουν αρκετά διαφορετικές τεχνολογίες, όπως το Silverlight της Microsoft και το HLS της Apple. Παράλληλα, παρουσιάσαμε το eMBMS (Evolved Multimedia Broadcast Multicast Service), πρότυπο το οποίο επιτρέπει στα δίκτυα κινητής να προσφέρουν δυναμικές υπηρεσίες broadcast/multicast σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι πολλοί χρήστες κατεβάζουν το ίδιο (δημοφιλές) περιεχόμενο.Τέλος, ανακοινώσαμε την υποστήριξη μιας end-to-end λύσης για LTE broadcast η οποιά αξιοποιεί τα τρία παραπάνω στάνταρτ (https://www.techpress.gr/index.php/archives/56883) . Ο πάροχος μπορεί πλέον δυναμικά να μετατοπίσει το κέντρο βάρους του δικτύου του ώστε να στοχεύσει σε περιοχές με αυξημένες απαιτήσεις (όπως πχ ένα γήπεδο την ώρα ενός σημαντικού αγώνα https://www.techpress.gr/index.php/archives/56687). Η Verizon Wireless για παράδειγμα ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να αξιοποιήσει το LTE Broadcast για τη μετάδοση αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως πχ το πρωτάθλημα NFL στις ΗΠΑ. Με τη βοήθειά μας, ο operator μπορεί να εγγυηθεί στον πάροχο δημοφιλούς τηλεοπτικού περιεχομένου (πχ ενός μεγάλου αθλητικού γεγονότος) πως το προϊόν του θα εμφανίζεται ιδανικά στην οθόνη του τελικού χρήστη.
Στην αντίπερα όχθη, έχουμε το “unmanaged” περιεχόμενο, video που δεν αναμεταδίδει ο ίδιος ο πάροχος αλλά διακινείται από τους χρήστες. Για αυτές τις περιπτώσεις ο operator χρειάζεται ένα Content Delivery Network (CDN), με caching layers που ανιχνεύουν δημοφιλές περιεχόμενο και το “κασάρουν” εντός δικτύου (όπως πχ ένα δημοφιλές video ή το τελευταίο iOS update).Το δίκτυο πρέπει να είναι έξυπνο, να αντιλαμβάνεται τί διακινείται εντός του και να το διευκολύνει, επιταχύνοντας τη ροή του και προλαμβάνοντας διαδικτυακά “μποτιλιαρίσματα”.
Αυτό τοποθετεί σε θέση ισχύος τους operators, προκειμένου να αναμιχθούν ακόμα περισσότερο με την βιομηχανία περιεχομένου και να πάψουν να είναι απλά ο “IP-σωλήνας” μέσω του οποίου διακινείται video, ώστε να μετατρέψουν σε κέρδος την τεχνολογική τους υπεροχή. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, ο operator που παρέχει την multiscreen εμπειρία τηλεθέασης είναι και ο ίδιος ο πάροχος του τηλεοπτικού περιεχομένου, όπως πχ ο ΟΤΕ στην Ελλάδα. Διαθέτει ήδη τηλεόραση μέσω internet (IPTV), οπότε αν αποφασίσει να μεταφέρει αυτό το περιεχόμενο σε mobile συσκευές, προφανώς θα το πράξει αποκλειστικά για το δικό του 3G ή 4G δίκτυο (Cosmote).

  • Πως βλέπετε το μέλλον της τηλεοπτικής εμπειρίας των καταναλωτών;

Το μέλλον της τηλεοπτικής μας εμπειρίας είναι οπωσδήποτε πολύ πλουσιότερο. Ήδη οι “έξυπνες” τηλεοράσεις συνδέονται στο internet και ενσωματώνουν εφαρμογές, αν και η χρήση των TV applications δεν είναι εξίσου διασκεδαστική με αυτές ενός smartphone καθώς δεν υπάρχει η ίδια δυνατότητα εύκολης αλληλεπίδρασης, λόγω του “συμβατικού” τηλεκοντρόλ. Ωστόσο, οι καταναλωτές εξελίσσουν τις απαιτήσεις τους και αγκαλιάζουν γρήγορα τις νέες τεχνολογίες. Αυτό σημαίνει πως στο μέλλον θα πάψε το “μονοπώλιο” της τηλεόρασης του σαλονιού και το περιεχόμενο θα είναι προσβάσιμο από οποιαδήποτε οθόνη κατέχει ο κάθε χρήστης. Θα μπορεί να εκμεταλλευτεί έξυπνες λειτουργίες όπως “pause” στο περιεχόμενο στη μία οθόνη και “play” σε μια άλλη, ώστε να συνεχίσει πχ την τηλεθέαση από την TV του στο tablet του. To video recording θα γίνεται στο cloud, με αποτέλεσμα να μπορεί να κανείς να δει μια εκπομπή που έγραψε παλαιότερα στο σπίτι του, μέσα από το κινητό του στο αεροδρόμιο. Σημαντικός θα είναι και ο ρόλος των social media, με facebook, twitter, chat κλπ να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο και να μετατρέπονται όχι μόνο σε εργαλεία ανεύρεσης περιεχομένου αλλά και σε εμπειρία ταυτόχρονης τηλεθέασης ενός γεγονότος (πχ τη δημιουργία ενός “εικονικού” σταδίου που όλοι βλέπουμε και σχολιάζουμε ζωντανά το ίδιο αθλητικό γεγονός).  Το μέλλον αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τους παρόχους δικτύων να ξεπεράσουν τον κατακερματισμό του περιεχομένου σε απειράριθμα και δύσκολα διαχειρίσιμα applications, παρουσιάζοντας τη δική τους κεντρική πλατφόρμα, ικανή να τους αποφέρει άμεσα κέρδη, είτε μέσω διαφήμισης, είτε μέσω συνδρομητικής βάσης περαιτέρω υπηρεσιών.