Πώς αναδιανέμονται πλέον οι ρόλοι μεταξύ τηλεόρασης, κινητού, tablet και υπολογιστών όσον αφορά στην «κατανάλωση» πληροφοριών;

Του Βαγγέλη Αλευρίτη

vaggelis@onlinemagazine.gr

infographicΜια άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα της Google με τίτλο «The New Multi-Screen World» έλαβε χώρα πρόσφατα στις ΗΠΑ, με σκοπό την κατανόηση της συμπεριφοράς του κοινού όσον αφορά στις διαφορετικές πλατφόρμες κατανάλωσης media (τηλεόραση, κινητά, pc/laptops και ταμπλέτες).

Μεταξύ των πολλών και εντυπωσιακών συμπερασμάτων, αξίζει κανείς να σταθεί στο γεγονός πως παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση έχουν αρχίσει να χάνουν την αίγλη του παρελθόντος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σύμφωνα με την έρευνα, το 77% του δείγματος χρησιμοποιεί συνήθως και μια άλλη συσκευή παράλληλα με την παρακολούθηση τηλεόρασης.

Παράλληλα, εκτός από την ταυτόχρονη χρήση δύο οθονών (πχ TV και κινητό), σημαντικό είναι και το ποσοστό του κοινού που καταφεύγει σε διαδοχική χρήση διαφορετικών οθονών. Για παράδειγμα, πολλές φορές τυχαίνει να εντοπίζουμε μια αξιόλογη πληροφορία σερφάροντας στο κινητό ή στο tablet και στη συνέχεια να εμβαθύνουμε την έρευνά μας στο PC ή το laptop.

Είναι προφανές, πως οι… περιβόητες τέσσερις οθόνες (τηλεόραση, κινητό, tablet και PC) δεν λειτουργούν πλέον ανταγωνιστικά. Αντιθέτως, αλληλοσυμπληρώνονται και η χρήση της μίας οδηγεί σε αναπροσαρμογή των χρήσεων των υπολοίπων. Σε αυτή την ανακατανομή ρόλων, τα tablets δείχνουν να κερδίζουν μια θέση… στον καναπέ ως το απόλυτο gadget «χαζέματος» και ανέμελου σερφαρίσματος, το οποίο βέβαια συχνά οδηγεί σε απροσδόκητα πολύτιμα ευρήματα που η αξιοποίησή τους απαιτεί την υπολογιστική ισχύ και την άνεση χρήσης ενός PC. Το σερφάρισμα στο κινητό είναι πιο αυθόρμητο, επικεντρώνεται στην ανάγκη για άμεση εύρεση μιας πληροφορίας και φυσικά διακρίνεται για τον… επικοινωνιακό του χαρακτήρα (facebook, chat, mails κλπ). Τα PC και τα laptops επωμίζονται ένα πιο παραγωγικό ρόλο και συνήθως καταφεύγουμε σε αυτά για πιο «οργανωμένη», απαιτητική και προσχεδιασμένη κατανάλωση media. Η τηλεόραση, μάλλον δείχνει να περιορίζεται στο διόλου ευκαταφρόνητο ρόλο του αρχικού ερεθίσματος, της πηγής που τροφοδοτεί την περιέργειά μας με νέους λόγους για να σερφάρουμε στο διαδίκτυο.

Για το τέλος αφήσαμε ένα συμπέρασμα της έρευνας που η Google (για ευνόητους λόγους) προβάλλει ως κεντρικό: το 90% της αλληλεπίδρασης των καταναλωτών στις ΗΠΑ με οποιασδήποτε μορφής media γίνεται μπροστά από κάποια οθόνη, ενώ τα… πατροπαράδοτα μέσα όπως ραδιόφωνο, περιοδικά και εφημερίδες περιορίζονται μόλις στο 10%. Είναι λογικό επομένως να επαναπροσδιορίζεται και ο ρόλος τους, καθώς δεν έχει νόημα να ανταγωνίζονται τις 4 οθόνες σε μια μάχη που είναι δεδομένο πως χάνουν. Ειδικότερα όσον αφορά στα έντυπα ΜΜΕ, φαντάζει αναγκαστική μια στροφή της φιλοσοφίας λειτουργίας τους. Περιοδικά και εφημερίδες καλούνται είτε να μετασχηματιστούν σε μια ελκυστική και εύπεπτη πηγή ερεθισμάτων που ανοίγει νέα παράθυρα στις διαδικτυακές μας περιηγήσεις, είτε να υιοθετήσουν το ρόλο της εις βάθος ανάλυσης, του σχολιασμού και της κατάθεσης αξιόλογων απόψεων, αν και ο δεύτερος αυτός ρόλος ήδη έχει αρχίσει να έχει και τους ψηφιακούς του «μνηστήρες»…

Κατεβάστε την πλήρη έρευνα σε PDF:

http://services.google.com/fh/files/misc/multiscreenworld_final.pdf