Oι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και συναναστροφής είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας πολλών φίλων του internet. Διαβάστε, λοιπόν, για τα MySpace και Facebook, sites τα οποία μονοπωλούν το ενδιαφέρον των “οπαδών” του χώρου…

Γράφει η Ελένη Σκούρτη
Τα περισσότερα άρθρα περιγράφουν το internet σαν ένα παγκόσμιο χωριό όπου άνθρωποι όλων των ηλικιών συγκεντρώνονται και ανταλλάσσουν εμπειρίες, απόψεις, μουσική, ταινίες. Το παγκόσμιο, όμως, αυτό χωριό είναι κατακερματισμένο σε «φυλές». Μια εκ των φυλών αυτών αριθμεί περίπου διακόσια εξήντα εκατομμύρια ανθρώπους. Πρόκειται για τους κοινωνικούς του διαδικτύου, οι οποίοι συχνάζουν στα πλέον επιτυχημένα sites κοινωνικής συναναστροφής ιδίως στο Myspace και στο Facebook. Η μάχη μεταξύ τους έχει ξεκινήσει…

Oι σελίδες κοινωνικής συναναστροφής ή όπως αποκαλούνται social networking sites έκαναν την εμφάνισή τους το 2002 με το Friendster. Από τότε μέχρι σήμερα ο αριθμός αυτών των Web υπηρεσιών έχει αυξηθεί και μαζί του αυξάνεται καθημερινά και ο αριθμός των μελών-χρηστών τους. Το Web 2.0 βοήθησε στην επιτυχημένη πορεία των υπηρεσιών αυτών. Άν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη του ότι καλύπτουν τη βασική ανάγκη των ανθρώπων για επικοινωνία και κοινωνικότητα, η επιτυχία ήταν ούτως ή άλλως δεδομένη και αναμενόμενη από την πρώτη στιγμή.

Τα πιο επιτυχημένα social networking sites και κατά συνέπεια αυτά που έχουν αποκτήσει τους περισσότερους φανατικούς χρήστες είναι το Facebook και το Myspace. Σχεδιάστηκαν για τους ίδιους λόγους, έχουν περίπου την ίδια ηλικία και διαγράφουν εκρηκτική πορεία ήδη από τη στιγμή της γέννησής τους. Αποτέλεσμα μια άνευ προηγουμένου διαδικτυακή μάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ τους και αναμένεται να κορυφωθεί με τον ερχομό της νέας χρονιάς. Τα 260 εκατ. μέλη με τα οποία φλερτάρει τον τελευταίο χρόνο το Myspace θα έχουν σίγουρα χαρίσει πολλά χαμόγελα στο μεγιστάνα των media, Ρούπερτ Μέρντοχ, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την υπηρεσία. Τα χαμόγελα, βέβαια, δεν λείπουν και στο «στρατόπεδο» του «φοιτητικού» Facebook που αγγίζει τα 60 εκατ. μέλη και έφθασε να αποφέρει γύρω στα 70 εκατ. ευρώ ετησίως σε διαφημιστικά έσοδα.

Η επιτυχία των sites αυτών επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της ComScore σύμφωνα με την οποία από το καλοκαίρι του 2006 μέχρι το καλοκαίρι του 2007 τόσο το Facebook όσο και το MySpace έχουν κατορθώσει να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους κατά 270% και 72% αντίστοιχα. Οι επισκέπτες των εν λόγω sites προέρχονται κυρίως από τη Βόρεια Αμερική, ενώ το Facebook σημειώνει τεράστια επιτυχία και στη Μεγάλη Βρετανία. Για το ευρωπαικό του προφίλ φημίζεται και το Bebo, ένα εξίσου επιτυχημένο social network site με επισκεψιμότητα που τον Ιούλιο του 2007 άγγιξε τα 18 εκατ. μέλη. To Tagged από την άλλη είναι ένα πιο νεανικό site με 13 εκατ. επισκέπτες. Για τον ασιατικό του χαρακτήρα φημίζεται ο πρώτος διδάξας, το Friendster, ενώ το Orkut έχει τεράστια βάση κυρίως από Λατινική Αμερική.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Τα sites αυτά έχουν κατορθώσει να επιτύχουν και μάλιστα με το παραπάνω το σκοπό που καθένα πρεσβεύει. Μονοπωλούν το ενδιαφέρον εκατομμυρίων χρηστών φέρνοντάς τους πιο κοντά, αλλά ταυτόχρονα τους αφήνουν περισσότερο εκτεθειμένους σε ένα άγνωστο κοινό από όλον τον κόσμο. Στη συνέχεια εξετάζουμε τα θετικά και αρνητικά των δυο βασικών υπηρεσιών, κάποια βασικά χαρακτηριστικά τους, καθώς και τους κινδύνους που εγκυμονεί η έκθεση των μελών τους.

Aσφάλεια Myspace και Facebook

Βάσει των χαρακτηριστικών που του φαίνονται πιο ελκυστικά κάθε χρήστης μπορεί να επιλέξει το ένα ή το άλλο. Ωστόσο, από τη στιγμή που θα επιλέξει την έκθεσή του σε ένα άγνωστο κοινό εκατομμυρίων ανθρώπων από όλον τον κόσμο πρέπει να γνωρίζει τόσο για τους εμφανείς όσο και για τους λιγότερο προφανείς κινδύνους που κρύβονται. Το ερώτημα, λοιπόν, που τίθεται είναι πόσο ασφαλή είναι τα δύο αυτά sites.

Ως προς το θέμα της ασφάλειας, το πρώτο που πρέπει να γνωρίζει ο κάθε ενδιαφερόμενος είναι ότι σε όλες τις σελίδες κοινωνικής συναναστροφής τα δεδομένα συγκεντρώνονται σε servers των εταιρειών. Παρά το γεγονός ότι τόσο το Myspace όσο και το Facebook δαπανούν πολλές χιλιάδες ευρώ για την ασφάλεια των δεδομένων των χρηστών τους, και μέχρι τώρα δεν έχει ακουστεί κάποια αξιόλογη επίθεση, ωστόσο οι servers αυτοί αποτελούν αγαπημένους στόχους των hackers. Μάλιστα, τον Oκτώβριο του 2005 το Myspace έπεσε θύμα του πρώτου scripting worm καθιστώντας έτσι εύκολη την άντληση προσωπικών δεδομένων από τα προφίλ των χρηστών, ενώ τον περασμένο Ιούλιο ένα ανάλογο περιστατικό οδήγησε στη διακοπή της λειτουργίας του Facebook για μια ολόκληρη ημέρα πλήττοντας έτσι την αξιοπιστία της υπηρεσίας.

Καταγγελίες σεξουαλικής παρενόχλησης ανήλικων κοριτσιών-μελών του Facebook, αλλά και διάφορα άλλα συμβάντα παραβατικότητας που κατά καιρούς παρατηρούνται καταδεικνύουν τόσο την ευθύνη του μέσου που εκθέτει όσο και εκείνου που εκτίθεται. Συμπερασματικά, οι υπηρεσίες είναι σε μεγάλο βαθμό ασφαλείς. Επειδή όμως, η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων δεν αποτελεί αποκλειστικά τεχνικό θέμα, καθένας οφείλει να είναι προσεκτικός τόσο στην εισαγωγή των προσωπικών του στοιχείων όσο και στις επαφές του με άγνωστα άτομα. Δεν είναι, μάλιστα, λίγες οι περιπτώσεις χρηστών που φανερώνουν τα πραγματικά τους στοιχεία και αποδέχονται με ευκολία προσκλήσεις άλλων μελών.

Θετικά και αρνητικά

Αναμφισβήτητα στoν πόλεμο μεταξύ των δύο νικητής αναδεικνύεται το Facebook. Συγκεντρώνει περισσότερα θετικά στοιχεία σε σχέση με το Myspace, υπερέχει σε θέματα σχεδιασμού και ευχρηστίας ειδικά για τους λιγότερο έμπειρους χρήστες, ενώ αναμένεται ότι στο κοντινό μέλλον οι δυνατότητές του θα υπερδιπλασιαστούν. Στα θετικά του συγκαταλέγεται, επίσης, η ευανάγνωστη σχεδίαση, η εύκολη αναζήτηση και εύρεση γνωστών, καθώς και οι πραγματικοί χρήστες με ρεαλιστικά προφίλ. Τα σχεδόν πανομοιότυπα προφίλ και οι ελάχιστες δυνατότητες για ουσιαστική «αισθητική» παραμετροποίηση είναι τα βασικά αρνητικά του σημεία. Από την άλλη, ο βασικός του αντίπαλος υπερέχει σε ό,τι αφορά τον αριθμό χρηστών, παρέχει σχεδόν απόλυτη ελευθερία στη σχεδίαση κάθε προφίλ και είναι πλούσιο σε multimedia προσανατολισμό. Στα αρνητικά του Myspace συγκαταλέγονται τα πολύ υψηλά επίπεδα διαφήμισης και το πλήθος χρηστών με ψεύτικα στοιχεία.

MYSPACE

Από τον Αύγουστο του 2003 που άρχισε να λειτουργεί επέτρεπε σε όλους να δημιουργήσουν το προφίλ τους με αποτέλεσμα να είναι ένα από τα πιο χαοτικά site και να μην έχει δομημένη εμφάνιση. Ο κάθε χρήστης επιλέγει πώς θα παρουσιάσει τον εαυτό του και τι θα περιέχει το προφίλ του. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα τρομερά ευέλικτο site, τα μέλη του οποίου μπορούν όχι μόνο να προβάλλουν τον εαυτό τους και να βρουν γνωστούς, αλλά ακόμη και να πουλήσουν τα δικά τους ringtones. Την ευελιξία, άλλωστε, αυτή εκμεταλλεύονται πολλοί καλλιτέχνες, οι οποίοι δημιουργούν μικρο-sites στο Myspace και μέσω αυτών προωθούν τη δουλειά τους και επικοινωνούν με το κοινό τους.

Bασικά χαρακτηριστικά

Φωτογραφικό άλμπουμ

Ομάδες χρηστών

Χώρος αγοραπωλησιών

Ημερολόγιο γεγονότων/ συναντήσεων

FACEBOOK

Ξεκίνησε τη λειτουργία του το Φεβρουάριο του 2004 ως σελίδα διατήρησης επικοινωνίας μεταξύ φοιτητών. Τέσσερα περίπου χρόνια μετά η πρόσβαση επιτρέπεται σε όλους, φοιτητές και μη με στόχο να βρει ο επισκέπτης γνωστούς ή και αγνώστους οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει είναι η ακόλουθη: Αρχικά, ο χρήστης δημιουργεί το προφίλ του, το οποίο περιλαμβάνει κάποιες συνοπτικές πληροφορίες για τον ίδιο, φωτογραφίες του, καθώς και έναν πίνακα, για να αφήνουν οι ενδιαφερόμενοι τα μηνύματά τους. Το προφίλ του μπορεί να εμπλουτιστεί, αν το επιθυμεί ο ίδιος, με κάποια πρόσθετα χαρακτηριστικά, όπως παιχνίδια, βίντεο κ.ά. Η διαδικασία διαμόρφωσης του προφίλ έχει ολοκληρωθεί και η αναζήτηση γνωστών ξεκινάει.

Bασικά χαρακτηριστικά

Φωτογραφικό άλμπουμ

Βίντεο άλμπουμ

Ημερολόγιο γεγονότων/ συναντήσεων

Προσωπικό blog