Τιμ Κουκ: Το στοίχημα της Apple για το φθηνό iPhone

Home/Επισκόπηση Τύπου/Τιμ Κουκ: Το στοίχημα της Apple για το φθηνό iPhone

Τιμ Κουκ: Το στοίχημα της Apple για το φθηνό iPhone

Το αφεντικό του τεχνολογικού κολοσσού παρουσίασε δύο μοντέλα του νέου smartphone, με το πιο «προσιτό» να απευθύνεται στις πολυπληθείς αναδυόμενες αγορές.


Της Νεκταριας Τσερπελη
Καθημερινή, 28/09/2013


apple-logo-dec07«Και κάτι ακόμη», έτσι έκλεινε πάντα τις παρουσιάσεις του ο αείμνηστος ιδρυτής της Apple Στιβ Τζομπς όταν είχε να ανακοινώσει κάποια έκπληξη-καινοτομία σε νέο προϊόν της εταιρείας. Αυτή την Τρίτη όμως, η Apple και ο διευθύνων σύμβουλός της Τιμ Κουκ με την παρουσίαση του «iPhone των φτωχών» δεν είχαν «το κάτι ακόμη» για το κοινό. Η εταιρεία σε απευθείας μετάδοση από το Κουπερτίνο της Καλιφόρνιας παρουσίασε σε ολόκληρο τον πλανήτη όχι ένα αλλά δύο νέα μοντέλα του αγαπημένου παγκοσμίως iPhone. Η παρουσίαση των κινητών 5S και 5C δεν είχε κάποια έκπληξη τόσο για το υπάρχον κοινό τους όσο και γι’ αυτό που θέλουν να κατακτήσουν στις αναδυόμενες αγορές της Ινδίας και της Κίνας.


Το σημερινό μεγάλο αφεντικό της αμερικανικής εταιρείας με σήμα το πασίγνωστο δαγκωμένο μήλο, ο Τιμ Κουκ, ανέλαβε χρέη διευθύνοντος συμβούλου τον Αύγουστο του 2011, τρεις μήνες πριν φύγει από τη ζωή ο ιδιοφυής Στιβ Τζομπς.


Ο 52χρονος Τίμοθι, γιος εργάτη και νοικοκυράς, ήρθε να καλύψει το τεράστιο κενό που άφησε πίσω του ο Στιβ Τζομπς και να γίνει αναπόφευκτα αντικείμενο σύγκρισης με τον άνθρωπο που άλλαξε την ψηφιακή εποχή. Οπως ο ίδιος δήλωσε σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του στην αμερικανική τηλεόραση, «ο Στιβ μετέφερε ένα τεράστιο βάρος επάνω μου, αλλά μου έδωσε μια συμβουλή λίγο πριν φύγει από τη ζωή. “Μη ρωτήσεις ποτέ τον εαυτό σου τι θα έκανε ο Στιβ, αλλά τι είναι το σωστό”». Φαίνεται πως αυτό το σωστό προσπαθεί να ακολουθήσει, γι’ αυτό η αμερικανική εταιρεία αποφάσισε να διεισδύσει με το νέο της πιο «προσιτό» μοντέλο στις πολυπληθείς χώρες της Κίνας και της Ινδίας.


Η απόφαση αυτή του κ. Κουκ, ώστε η εταιρεία να αλλάξει κατεύθυνση και να παρουσιάσει ένα λιγότερο ακριβό iPhone, ενισχύθηκε από πολλούς λόγους. Ετσι ο ίδιος έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν του ότι η αγορά των έξυπνων τηλεφώνων γίνεται όλο και μεγαλύτερη, ενώ υπάρχει πληθώρα ανταγωνιστών με ποιοτικά προϊόντα που ευχαρίστως πωλούν φθηνότερα τηλέφωνα για να πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Ο κ. Κουκ φαίνεται πως «μαγείρευε» από καιρό να εισέλθει η Apple δυναμικά και στην κινεζική αγορά αφού το σχέδιο περιλαμβάνει συμφωνία με το δίκτυο διανομής των προϊόντων της από την κινεζική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας China Mobile με 700 εκατομμύρια χρήστες, κοινό που θέλει διακαώς να κατακτήσει.


Ο κ. Κουκ είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος διευθύνων σύμβουλος στον κόσμο, αφού έλαβε πριν από ένα χρόνο 378 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση, και τώρα με το φιλόδοξο σχέδιό του για την εισχώρηση του αμερικανικού κολοσσού σ’ αυτές τις αγορές, αν πετύχει, έρχεται να αποδείξει ότι δεν αξίζει τυχαία τόσο τη θέση του Τζομπς όσο και τα τόσα πολλά χρήματα.


Πάντως η σχέση του με την Κίνα δεν ξεκινά τώρα αλλά από τότε που η Apple άρχισε να φτιάχνει τα συστατικά μέρη του iPhone με λιγότερο κόστος στην Απω Ανατολή. Είναι δε γνωστή η τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον πρόεδρο Ομπάμα, όταν ο τελευταίος του ζήτησε να κάνει ό,τι είναι δυνατό ώστε να πάρει τις δουλειές του από την Κίνα και να τις μεταφέρει στην Αμερική προς ενίσχυση της αμερικανικής οικονομίας, κάτι που φυσικά δεν έγινε ποτέ.


Ο καλογυμνασμένος Τιμ που διώχνει το άγχος του πηγαίνοντας καθημερινά στις 5 το πρωί στο γυμναστήριο, αγωνιά με δύο πράγματα, την τιμή της μετοχής του αμερικανικού κολοσσού και το μέλλον της εταιρείας. Η μετοχή όμως της εταιρείας έπεσε 5,4% μετά την παρουσίαση των νέων μοντέλων ενώ η αγαπημένη του φράση «θέλουμε να σας δίνουμε πάντα κάτι που δεν ξέρατε ότι το θέλατε» δείχνει την απόφασή του η Apple να κατακτήσει και τη διαφορετικής κουλτούρας κινεζική αγορά ακόμα και αν οι οιωνοί δεν είναι με το μέρος του. Κι αυτό, γιατί μπορεί η τιμή των 549 δολαρίων του 5C -χωρίς συμβόλαιο- να μην είναι προσιτή για το συνηθισμένο σε οικονομικότερα κινητά τηλέφωνα κινεζικό κοινό, όμως αυτό το στοίχημα για το δαγκωμένο μήλο είναι και το μεγαλύτερο στη μετα-Τζομπς εποχή. Αν τελικά τα καταφέρει, δεν θα υπάρχει επιχειρηματικό ιστορικό προηγούμενο.


Η μοιραία σύγκριση
Το να φτιάχνεις όμορφα πράγματα είναι δύσκολη δουλειά κι αυτό όσοι εργάζονται στην Apple το ξέρουν. Ομως καλύτερα από όλους το ήξερε ο οραματιστής, ο πατέρας της ψηφιακής επανάστασης, ο Στιβ Τζομπς. Η σύγκριση είναι μοιραία για τον διάδοχό του, τον Τιμ Κουκ, που διαφέρει σε πολλά από τον εγωμανή Στιβ. Ο χαμογελαστός Τιμ δεν θυμίζει σε τίποτα τον «άκαρδο» Στιβ που μίλαγε άσχημα στο προσωπικό και στους συνεργάτες του χωρίς να ενδιαφέρεται καθόλου για τη συμπεριφορά του. Ο Τζομπς, παρά τον άσχημο χαρακτήρα του, ενέπνεε με την τάση του να ενώσει την τεχνολογία με την αισθητική δημιουργώντας τα πλέον εμπορικά προϊόντα. Ο μετριοπαθής Τιμ προσπαθεί να είναι κοντά στο προσωπικό, πηγαίνοντας ο ίδιος στις μονάδες παραγωγής. Ο Τζομπς δεν θα έκανε πολλά από αυτά που κάνει ο Τιμ, όπως δεν θα ζητούσε δημόσια συγγνώμη από τους πελάτες όπως έκανε ο Κουκ για την ατυχή εφαρμογή με τους χάρτες της Αpple. Ομως ο Τζομπς είναι Ιστορία και ο Κουκ θα πρέπει να ακολουθήσει τη συμβουλή του Στιβ να μη σκέφτεται τι θα έκανε ο Στιβ αλλά ποιο είναι το σωστό.


2 Οκτώβριος, 2013|Categories: Επισκόπηση Τύπου|Tags: , |