Πώς η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Play κοντράρει στα ίσα τις γερμανογαλλικές T-Mobile, Orange.


Του Δημήτρη Μαρκόπουλου
newmoney.gr, 15/07/2013


germanos playΟ κ. Πάνος Γερμανός είναι γνωστό πως σπάνια φωτογραφίζεται ή δίνει συνεντεύξεις. Πρόκειται για μια απόφαση που τηρεί απαρέγκλιτα εδώ και τέσσερις, σχεδόν, δεκαετίες όπου δραστηριοποιείται επιχειρηματικά. Οχι φυσικά πως το… χούι του άλλαξε, αφού πάντοτε παραμένει πιστός στο ότι τα έργα του και όχι ο ίδιος πρέπει να μιλάνε για το τι έχει καταφέρει. Στην πρόσφατη όμως επίσκεψή του στην Πολωνία είχε κάθε λόγο να είναι ευχαριστημένος και να ενδώσει σε ένα μικρό φωτογραφικό ενσταντανέ από τα σπάνια (αν όχι το μοναδικό).


Ο κ. Πάνος Γερμανός είναι γνωστό πως σπάνια φωτογραφίζεται ή δίνει συνεντεύξεις. Πρόκειται για μια απόφαση που τηρεί απαρέγκλιτα εδώ και τέσσερις, σχεδόν, δεκαετίες όπου δραστηριοποιείται επιχειρηματικά. Οχι φυσικά πως το… χούι του άλλαξε, αφού πάντοτε παραμένει πιστός στο ότι τα έργα του και όχι ο ίδιος πρέπει να μιλάνε για το τι έχει καταφέρει. Στην πρόσφατη όμως επίσκεψή του στην Πολωνία είχε κάθε λόγο να είναι ευχαριστημένος και να ενδώσει σε ένα μικρό φωτογραφικό ενσταντανέ από τα σπάνια (αν όχι το μοναδικό). Δεν είναι μικρό πράγμα ένας Ελληνας επιχειρηματίας να αποτελεί τον λόγο για τον οποίο μια ολόκληρη αποστολή, υπό τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, να υπερηφανεύεται για τα επιτεύγματά της. Κάπως έτσι, τον κ. Γερμανό υποδέχτηκε «ευγνωμονών» για την επενδυτική του παρουσία στην Πολωνία ο πρόεδρος της χώρας κ. Μπρόνισλαβ Κομορόβσκι, παρέα με τον κ. Παπούλια. Και αυτό διότι αυτή τη στιγμή ο συμπατριώτης μας businessman είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής μιας χώρας που είναι η 21η πλουσιότερη στον κόσμο και ανοιχτά φλερτάρει με τους G20 του χρόνου.


Μια απλή ανάγνωση των μεγεθών της εταιρείας του Play στη μεγάλη αυτή ανατολικοευρωπαϊκή χώρα πείθει και τον πιο δύσπιστο. Πρόκειται για εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που τα πηγαίνει περίφημα «φλερτάροντας» με τους 10 εκατομμύρια συνδρομητές, σε μια επένδυση 1,5 δισ. ευρώ που αποδίδει καρπούς, ενώ δεν είναι μικρό πράγμα να συγκεντρώνεις το 18% της αγοράς, να διαθέτεις 1.000 καταστήματα και 2.400 εργαζομένους σε μια ξένη χώρα και να ανταγωνίζεσαι στα ίσα επιχειρήσεις-κολοσσούς όπως η Orange και η T-Mobile. Τέτοια είναι η επιτυχία της Play που 7 στους 10 συνδρομητές στην Πολωνία που αποφασίζουν να αλλάξουν τηλεπικοινωνιακό πάροχο επιλέγουν αυτήν, ενώ το 2012 η εταιρεία κατέκτησε μερίδιο 65% στις φορητότητες, το οποίο υπερβαίνει τους 800.000 χρήστες κινητής. Μάλιστα η αποδοχή της ελληνικής επένδυσης είναι τέτοιου μεγέθους που την πρόσφατη καμπάνια της την υποστηρίζει το enfant gate της πολωνικής κοινωνικής ζωής με προσωπική παρουσία. Δηλαδή ο τοπικός «Λάκης Λαζόπουλος», κορυφαίοι καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι, αθλητές και τηλεπερσόνες δέχτηκαν να φωτογραφηθούν για να υποστηρίξουν την Play. Η Play βασίζεται τόσο στη δυναμική Ελλήνων μάνατζερ όπως ο ικανότατος κ. Βασίλης Μπίλλης, που παρακολουθεί από τη χώρα μας την πορεία της, όσο και του Δανού κ. Γιόργκεν Μπανγκ-Γένσεν, που έχει ενταχθεί πλήρως στο «μεσογειακό» της ταμπεραμέντο.


Ωστόσο αυτό που συγκινεί περισσότερο τον βασικό μέτοχο της εταιρείας κ. Γερμανό είναι πως η πολωνική αγορά είναι πολύ ώριμη, χωρίς σκαμπανεβάσματα και τις παθογένειες των Βαλκανίων, αλλά με απίστευτα περιθώρια ανάπτυξης. Είναι γνωστό πως μόλις ο Ελληνας επιχειρηματίας θέλησε να επενδύσει στη χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ πήρε απλώς το σακίδιό του και περπάτησε στη Βαρσοβία και σε άλλες πόλεις για να δει το κλίμα που επικρατούσε στην εκεί αγορά. Μόλις κατανόησε την επαγγελματική προσέγγιση των Πολωνών και την τάση προόδου του λαού αυτού, αποφάσισε να επενδύσει. Και να που μερικά χρόνια μετά τα έχει καταφέρει πάρα πολύ καλά. H Play αυτή τη στιγμή είναι η μεγαλύτερη ελληνική επένδυση που έχει γίνει ποτέ στην πολωνική αγορά, η μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή επένδυση εκτός ελληνικών συνόρων στο σύνολο των εξωστρεφών δραστηριοτήτων της χώρας μας και αποτελεί πρότυπο για το πώς η ελληνική τεχνογνωσία και η καινοτομία μπορούν να κατακτήσουν τις αγορές του εξωτερικού.


Ρίχνει τα κέρδη της Πολωνίας στην Ελλάδα
Θα αναρωτηθεί, βέβαια, κανείς «και τι αντίκτυπο έχει η κερδοφόρα πορεία ενός ελληνικού γκρουπ στο εξωτερικό;». Η πρόσφατη όμως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ που ανακοινώθηκε από την εταιρεία Olympia του κ. Γερμανού, με στόχο τη στήριξη επενδύσεων στην ελληνική οικονομία (Public, Sunlight κ.ά.), βασίστηκε απόλυτα στην κερδοφόρα πορεία της Play στην πολωνική αγορά.
«Είναι μια ευθέως αντίστροφη επιχειρηματικά πορεία απ’ ό,τι συμβαίνει στη χώρα μας, όπου οι ντόπιες μητρικές χρηματοδοτούν τις θυγατρικές στο εξωτερικό», μας λέει ο κ. Μπίλλης, μέλος του Δ.Σ. του ομίλου Πάνου Γερμανού και αυτός που «τρέχει» τις επενδύσεις στο εξωτερικό και τη Sunlight.


«Η πολωνική αγορά διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να προσελκύσει ελληνικές επενδύσεις λόγω του μεγάλου πληθυσμού της, του σταθερού φορολογικού πλαισίου και της βοήθειας που λαμβάνει κανείς από τις τοπικές αρχές. Η Play, ως η μεγαλύτερη ελληνική επένδυση που έχει γίνει ποτέ στην πολωνική αγορά, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των επενδυτικών δυνατοτήτων που κρύβουν οι ξένες αγορές, και συγκεκριμένα η Πολωνία. Με όπλα της τη συνολική αξία προς τον πελάτη και την τεχνολογική υπεροχή, η Play έχει αναπτύξει το πιο σύγχρονο ιδιόκτητο δίκτυο κινητής στη χώρα και κερδίζει συνεχώς μερίδια αγοράς», αναφέρει ο κ. Μπίλλης.


Στην ίδια λογική κινείται και ο CEO της Play κ. Μπανγκ-Γένσεν. «Ο Πολωνός καταναλωτής έχει κάνει άλματα. Είναι πλήρως δυτικοποιημένος και υιοθετεί τάχιστα τις νέες τεχνολογίες», αναφέρει.


Ο ίδιος πάντως τονίζει πως στόχος της Play δεν είναι η περαιτέρω διεθνοποίηση, αλλά η συνέχιση της ανοδικής της πορείας στην Πολωνία. «Ως business μπορούμε να κάνουμε ανάπτυξη, ως brand δεν νομίζω πως είναι σκόπιμο», δηλώνει στο «business stories».


10 εκατομμύρια συνδρομητές σε 5 χρόνια
H Play στην Πολωνία δεν θεωρείται μια… φθηνή εταιρεία, αλλά μια εταιρεία που κατορθώνει μέσα από value for money υπηρεσίες να κερδίζει συνδρομητές από τους ανταγωνιστές της που αποτελούν μεγαθήρια σε Γαλλία και Γερμανία. «Η εταιρεία μας ξεκίνησε το 2008 με 1 εκατομμύριο συνδρομητές. Πέντε χρόνια μετά βρίσκεται κοντά στους 10 εκατομμύρια, δηλαδή μια ολόκληρη Ελλάδα», μας λέει ο κ. Μπίλλης, ένας άνθρωπος που επί μακρόν έζησε στη Βαρσοβία και «έτρεξε» και την επένδυση της Γερμανός στο Ουζμπεκιστάν. Η Play αυτή τη στιγμή θεωρείται η πιο ραγδαία ανερχόμενη επιχείρηση στην Πολωνία και η 82η πιο αναπτυσσόμενη σε όλη την Ευρώπη. Στο πρώτο τέταρτο του 2012 το μερίδιό της στην αγορά έφτανε το 14,5%, ενώ στο ίδιο διάστημα φέτος άγγιξε το 18%, αύξηση άνω του 18%. Στο δεύτερο μισό του 2013 η εταιρεία θα παρουσιάσει και 4G services. Από τα πιο σημαντικά όμως πράγματα που ο κ. Γερμανός μελετά είναι η σύνδεση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με τις υπηρεσίες της κινητής τηλεφωνίας στην Πολωνία. Οι τουρίστες από τη συγκεκριμένη ανατολικοευρωπαϊκή χώρα ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την πατρίδα μας (φέτος θα φτάσουν τους 380.000 από 250.000 πέρυσι) και ο κ. Γερμανός μελετά τρόπους για το πώς θα βοηθήσει την προώθηση της Ελλάδας. Ας μην ξεχνάμε πως οι Πολωνοί εκτιμούν πάρα πολύ τη χώρα μας, αν και συχνά επιλέγουν την Τουρκία για τις διακοπές τους.


Το ιστορικό της Play
Το 2001 ο κ. Γερμανός ξεκινά την παρουσία του στην Πολωνία ως όμιλος εταιρειών Γερμανός. Το 2006 το γκρουπ διαθέτει 600 καταστήματα και θεωρείται κορυφαίος retailer στη χώρα. Αν και πούλησε πολλές διεθνείς συμμετοχές του, χάρη στην αγάπη του κ. Γερμανού για την πολωνική αγορά ο όμιλος παραμένει εκεί και μαζί με άλλους ξένους μετόχους δημιουργεί την Play. Εξάλλου, η Πολωνία θεωρείται η μεγάλη «αγαπημένη» του Ελληνα επιχειρηματία – και όχι άδικα, αν κρίνουμε από την ανάπτυξη που έχει πετύχει 23 χρόνια μετά την πτώση του καθεστώτος Γιαρουζέλσκι.