Ο Τζέρεμι Πίνιξ, σχεδιαστής λογισμικού από το Τενεσί, υπήρξε τακτικός χρήστης της εφαρμογής ανταλλαγής φωτογραφιών Instagram, από τις πρώτες κιόλας ημέρες της το 2010, δημοσιεύοντας σε αυτήν εικόνες της οικογένειάς του, τοπίων και αγαπημένων του στιγμών.


Τhe New York Times, 31/12/2012


Instagram-facebookΟταν, όμως, ο 40χρονος Πίνιξ έμαθε αυτήν την εβδομάδα για τις αλλαγές που σχεδιάζει η Instagram και θα επέτρεπαν τη χρήση των φωτογραφιών του ως διαφημίσεων, δεν δίστασε ούτε λεπτό. Εσβησε τον λογαριασμό του. «Πολλές από τις φωτογραφίες μου είναι της γυναίκας και των παιδιών μου. Η ιδέα ότι θα χρησιμοποιηθούν χωρίς την έγκρισή μου είναι ανησυχητική», λέει ο Πίνιξ.


Ανησυχίες όπως και αυτή εκφράζονται ολοένα και περισσότερο στα κοινωνικά δίκτυα, με τους χρήστες της Instagram να αντιδρούν στην απόφαση της μητρικής εταιρείας της Instagram, του Facebook. Το βράδυ της Τρίτης, οι διαμαρτυρίες έκαναν τον συνιδρυτή της Instagram, Κέβιν Σίστρομ, να δηλώσει ότι η εταιρεία θα άλλαζε τους κανόνες αυτούς, για να αποσαφηνίσει τι θα συνέβαινε με τις φωτογραφίες των χρηστών.


«Συνειδητοποιήσαμε ότι πολλοί χρήστες μπερδεύτηκαν και θύμωσαν με τις αλλαγές. Σας γράφω σήμερα για να σας πω ότι θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις σας και θα διορθώσουμε τα όποια σφάλματα», έγραψε ο κ. Σίστρομ.


Ο καθηγητής Νομικής Ερικ Γκόλντμαν λέει ότι η πρόσφατη αντιπαράθεση μεταξύ Facebook και των χρηστών του αποτελεί μέρος της δυναμικής μεταξύ δωρεάν υπηρεσιών και της ανάγκης τους να παράγουν κέρδη. «Τα συμφέροντα της ιστοσελίδας δεν ταυτίζονται με εκείνα των χρηστών της», λέει ο Γκόλντμαν.


Οταν το Facebook ανακοίνωσε τις αλλαγές τη Δευτέρα, δεν προσέφερε λεπτομέρειες για το τι θα σημάνουν αυτές. Παρά τη διαβεβαίωση της εταιρείας ότι οι όποιες αλλαγές δεν θα αφορούσαν τις φωτογραφίες που είχαν «ανέβει» πριν από τη 16η Ιανουαρίου 2013, δυσαρεστημένοι χρήστες έσπευσαν να εκδηλώσουν την οργή τους, μετακινούμενοι σε ανταγωνιστικές υπηρεσίες, όπως το EyeEm και το Flickr.


Η αγωνία Σίστρομ
Στο σχόλιό του της Τρίτης, ο κ. Σίστρομ προσπάθησε να διασκεδάσει τις αρνητικές εντυπώσεις και να διαβεβαιώσει τους χρήστες ότι η εταιρεία ουδέποτε θα αξιοποιούσε φωτογραφίες παιδιών που παίζουν σε παραλίες ή φίλων που διασκεδάζουν σε νυχτερινά κέντρα. «Για να είμαι ξεκάθαρος: Δεν σκοπεύουμε να εμπορευτούμε τις φωτογραφίες σας», έγραψε ο Σίστρομ, για να προσθέσει ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσει φωτογραφίες χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς. «Δεν σχεδιάζουμε τίποτα τέτοιο και για τον λόγο αυτό θα απαλείψουμε τη νομική γλώσσα που δημιουργεί την ασάφεια αυτή. Κύριος στόχος μας είναι να μη βλέπετε τις διαφημίσεις που σας ενοχλούν σε άλλες ιστοσελίδες», είπε ο Σίστρομ.


Η αγωνία του συνιδρυτή της Instagram είναι καθόλα δικαιολογημένη, όπως έδειξε και το κύμα νέων χρηστών που ενεγράφησαν αυτήν την εβδομάδα σε ανταγωνιστικές υπηρεσίες, όπως τις Instaport Me και Instabackup. Και οι δύο εφαρμογές αυτές επιτρέπουν στους χρήστες τους να «ανεβάζουν» φωτογραφίες στο Διαδίκτυο.


Ο Λάινους Εκενσταμ, δημιουργός της διαδικτυακής υπηρεσίας Copygram, που επιτρέπει στους χρήστες της να αποθηκεύουν φωτογραφίες, αλλά και να τις εκτυπώνουν σε συμβατικά φωτογραφεία, λέει ότι η ζήτηση για την υπηρεσία του πολλαπλασιάσθηκε μέσα σε λίγες μόλις ημέρες, χάρη στις ανησυχίες των χρηστών της Instagram.


«Η δραστηριότητα στην ιστοσελίδα μας είναι χίλιες φορές πιο έντονη απ’ ό,τι συνήθως. Η χθεσινή ημέρα ήταν σκέτη τρέλα», λέει ο Εκενσταμ, που εκτιμά ότι 10.000 άτομα χρησιμοποίησαν την υπηρεσία για να «ανεβάσουν» 1,5 εκατ. φωτογραφίες.


Οι αριθμοί αυτοί δεν απειλούν ασφαλώς την Instagram, που διαθέτει περισσότερους από 100 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες και 5 δισεκατομμύρια φωτογραφίες στο αρχείο του. Αν, όμως, ο ρυθμός επιβραδυνθεί, αυτό θα μπορούσε να πλήξει τα σχέδια για εξασφάλιση διαφημιστικών εσόδων. Στην προοπτική αυτή στηρίχθηκε άλλωστε η απόφαση του Facebook να εξαγοράσει την Instagram έναντι 735 εκατ. δολαρίων σε μετρητά και μετοχές.


Την ίδια στιγμή, η αντίδραση των χρηστών απειλεί να αποθαρρύνει εταιρείες και διαφημιστές, απρόθυμους να δυσαρεστήσουν το κοινό. Η σύντομη ιστορία των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτη τέτοιες ιστορίες, όπως αυτή της Digg, οι χρήστες της οποίας αηδίασαν σε τέτοιο βαθμό από την παρεμβατικότητα της εταιρείας, που την εγκατέλειψαν ομαδικά, οδηγώντας τη στην πτώχευση.