Της Ιωαννας Φωτιαδη, “Η Καθημερινή”, Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2011


Την επόμενη φορά που ένας φίλος θα γιορτάζει, δεν θα χρειαστεί να εμπνευστείτε έναν ευφάνταστο τρόπο να του ευχηθείτε. Η εταιρεία gipht.me έχει δημιουργήσει μια μεγάλη γκάμα «ψηφιακών εμπειριών», που από τα τέλη Οκτωβρίου θα διατίθενται πιλοτικά για χρήστες smartphones. Ετσι, δεν θα λαμβάνετε πια ένα τυπικό «χρόνια πολλά», αλλά μια ψηφιακή τούρτα με κεράκια αντίστοιχα της ηλικίας σας, τα οποία θα σβήνετε- φυσώντας στο κινητό σας- υπό τους ήχους του «happy birthday» σε όποια γλώσσα σας αρέσει! Αντίστοιχες «εμπειρίες» θα συνοδεύουν τα άλλοτε «ψυχρά» μηνύματα όπως «συγχαρητήρια» ή «περαστικά». Επιπλέον, ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να διαμορφώνει κάθε φορά τη μορφή του μηνύματος, το οποίο θα απευθύνεται πλέον σε όλες τις αισθήσεις του παραλήπτη.


Εχοντας σχεδιάσει την παραπάνω ευφάνταστη εφαρμογή, η οποία «παντρεύει» την αδυναμία έκφρασης του σύγχρονου ανθρώπου με την εκρηκτική διάδοση των «έξυπνων» τηλεφώνων, η εταιρεία των έξι Ελλήνων (Γιώργος Σπανουδάκης, Eric Parks, Τάσος Νούσσης, Δημήτρης Χασαπάκης, Παναγιώτης Χατζηδάκης και Αποστόλης Χρονάκης) εξασφάλισε πριν από τρεις μήνες στη Silicon Valley χρηματοδότηση από τρεις επενδυτές: έναν αμερικανικό όμιλο, μια ρωσική εταιρεία και Ταϊβανέζο επενδυτή με δραστηριότητα στην Κίνα, που της δίνουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν το project τους. Για το εν λόγω επίτευγμα -που αποτελεί στις μέρες μας διακαή πόθο πολλών ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων- επελέγησαν ως ομιλητές στην εναρκτήρια συνάντηση του European Area Conference (EAC) που γίνεται αυτές τις ημέρες στο Μουσείο της Ακρόπολης, στο πλαίσιο του οποίου συναντιούνται οι επικεφαλής επιχειρήσεων που έγιναν πρόεδροι και γενικοί διευθυντές πριν κλείσουν τα σαράντα. «Οι περιπέτειες για όσους φιλοδοξούν να στήσουν μια επιχείρηση στην Ελλάδα θυμίζουν το ταξίδι του Οδυσσέα στην Ιθάκη», ανέφερε στο ακροατήριο ο Eric Parks, ο Ελληνοαμερικανός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Η ελληνική γραφειοκρατία μοιάζει με τα μυθικά τέρατα που βασανίζουν τον πολυμήχανο ήρωα, ωστόσο…. όποιος πραγματικά θέλει, αγκυροβολεί στην Ιθάκη του».


Η ομάδα, η οποία έχει δημιουργήσει ένα από τα πιο δύσκολα παιχνίδια για i-phone που «παίζεται» σε 22.000 κινητά, συνέστησε την εταιρεία πριν από δεκατέσσερις μήνες με στόχο πλέον τις εφαρμογές «ψηφιακών εμπειριών» και τη διεθνή αγορά. Από το νέο έτος, οι περισσότεροι θα μετακομίσουν στις ΗΠΑ, αλλά θα διατηρήσουν το γραφείο τους στην Αθήνα. «Είναι απαραίτητο να είμαστε εκεί που βρίσκονται οι επενδυτές» εξηγεί στην «Κ» ο μόλις 27 Μαΐων πρόεδρος της εταιρείας Γιώργος Σπανουδάκης. «Θέλουμε, όμως, να έχουμε έδρα και στην Ελλάδα, όπου διαθέτουμε προγραμματιστές πολύ υψηλού επιπέδου».


Ο ίδιος ως φοιτητής τόλμησε να φύγει για την Αμερική, προκειμένου να συμμετάσχει σε μια φοιτητική επιχειρηματική ιδέα και έλαβε το «βάπτισμα του πυρός» της επιχειρηματικότητας. Ηταν το 2007 με την εντυπωσιακή εξάπλωση του facebook σε όλο τον κόσμο, όταν οκτώ Ελληνες φοιτητές πληροφορικής ανταποκρίθηκαν στην αγγελία ενός Ελληνα διδακτορικού φοιτητή στο Stanford, που φιλοδοξούσε να δώσει σάρκα και οστά σε μια έξυπνη επιχειρηματική ιδέα.


Στόχος της ελληνικής ομάδας grebooca, που μετακόμισε τον Νοέμβριο του 2007 σε ένα μεγάλο σπίτι στη Silicon Valley, ήταν να δημιουργήσουν μια εφαρμογή για το facebook σε τρεις μήνες, που θα προσείλκυε 1 εκατομμύριο χρήστες. «Τελικά, τελειοποιήσαμε την εφαρμογή σε έναν μήνα και κερδίσαμε τρία εκατομμύρια χρήστες». Οσοι έχετε χαλαρώσει παίζοντας «perfect match» και «yes or no» στο facebook, τώρα γνωρίζεται ότι πίσω από αυτές τις δημοφιλείς εφαρμογές κρυβόταν ελληνικό δαιμόνιο.


Το «perfect match», μάλιστα, παρουσιάστηκε στην google, xerox και άλλους κολοσσούς του χώρου, ενώ κέρδισε ανάλογο διαγωνισμό στο περιώνυμο Πανεπιστήμιο Stanford. «Δεν αναπαυθήκαμε, όμως, στις δάφνες μας», θυμάται ο Γιώργος, «αφιερώναμε πολύ χρόνο για τη συντήρηση και την ανανέωση του παιχνιδιού». Με αυτή την πολύτιμη εμπειρία στις βαλίτσες τους, οι τότε φοιτητές επιστρέψαν στην Ελλάδα και μερικοί εξ αυτών θέλησαν να στήσουν μια ανάλογη εταιρεία που κατάφερε να παράξει εκ νέου δημοφιλείς εφαρμογές («Do you think?» «Daily Friends» κ.ά.) για το facebook, με αποτέλεσμα να συμπεριλαμβάνονται στις 20 κορυφαίες εταιρείες του χώρου διεθνώς. Καθώς, όμως, ο καιρός έχει γυρίσματα ο Γιώργος Σπανουδάκης κατευθύνεται και πάλι προς την «κοιλάδα» των ευκαιριών. «Εχοντας ζήσει, όμως, στη Silicon Valey σιγά σιγά την απομυθοποίησα, δεν είναι πιο καταρτισμένοι οι επιστήμονες, απλώς εργάζονται σε ένα πιο οργανωμένο σύστημα», επισημαίνει. «Στην Ελλάδα αναζητεί κανείς την ευκαιρία, ενώ εκεί αναρωτιέσαι πώς να αξιοποιήσεις τις ευκαιρίες».