Οι συνολικές πωλήσεις τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων ανέρχονται στα 697 εκατ. ευρώ.


Του Δημήτρη Μαλλά, Εφημερίδα “Ημερησία”, 24/8/2010


GfK_RGB_kl-01_5cm_biggerΙσχυρό χτύπημα στην αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων έδωσαν τα οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης, και κυρίως η μείωση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων και η διπλή αύξηση του ΦΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η γνωστή εταιρεία ερευνών GfK, το β’ τρίμηνο του 2010 η συγκεκριμένη αγορά παρουσίασε μείωση της τάξεως του 8,3% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2009, με αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων να διαμορφωθούν στα 697 εκατ. ευρώ, επίδοση που είναι -με διαφορά- η χαμηλότερη της τελευταίας τριετίας.


Μόνη εξαίρεση αποτέλεσαν τα κινητά τηλέφωνα, τα οποία παρουσίασαν θετικό ρυθμό ανάπτυξης (+10,1%), πιθανότατα λόγω των αυξημένων επιδοτήσεων από πλευράς των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Ειδικά, τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (smartphones) παρουσίασαν αύξηση της τάξεως άνω του 80% όσον αφορά τον αριθμό των πωληθέντων τεμαχίων. Αυξημένες κατά 7,9% ήταν και οι πωλήσεις των επίπεδων τηλεοράσεων λόγω της τελικής φάσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου.


Ο τομέας των μικροσυσκευών παρουσίασε τη μεγαλύτερη πτώση (-34%), κυρίως λόγω των χαμηλών πωλήσεων κλιματιστικών, ένας τομέας που βίωσε μία δύσκολη χρονιά, δεδομένου κιόλας ότι δεν υπήρξαν επιδοτήσεις όπως το 2009. Aρνητικό παράγοντα αποτέλεσαν και οι καιρικές συνθήκες το β’ τρίμηνο. Το αποτέλεσμα ήταν η αγορά των κλιματιστικών να μειωθεί κατά 44%.


Φωτογραφικά
Ο τομέας των φωτογραφικών είναι η δεύτερη κατηγορία που μειώθηκε σημαντικά, -24,3%, ενώ αυτός των προϊόντων πληροφορικής παρουσίασε πτωτική πορεία κατά -9,1%, παρά τις θετικές επιδόσεις των netbooks. Αξιοπρόσεκτο είναι πως η κατηγορία των φορητών υπολογιστών μειώθηκε για πρώτη φορά, σε ποσοστό 4% σε ετήσια βάση, ενώ οι οθόνες παρουσίασαν μείωση κατά 29%. Τέλος, ο τομέας των ειδών εξοπλισμού γραφείου ήταν αυτός με τη μικρότερη απόκλιση (-4,5%), αν και τα δύο προηγούμενα έτη αυτός ο κλάδος είχε παρουσιάσει μεγαλύτερες μειώσεις.


Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται, πάντως, από τη GfK στη μείωση κατά 44,5% των πωλήσεων φορητών συστημάτων πλοήγησης (γνωστά και ως GPS), μία κατηγορία που μέχρι πρότινος παρουσίαζε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με τη GfK, η αύξηση του ΦΠΑ και η διπλή φορολογία αύξησε επιπλέον την τιμή των καυσίμων πάνω από 40%, αναγκάζοντας τους Έλληνες να περιορίσουν τα ταξίδια, με τα συστήματα πλοήγησης να επηρεάζονται από αυτή τη νέα τάση.


Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες οικιακές συσκευές, η επικείμενη δεύτερη αύξηση του ΦΠΑ ώθησε τους καταναλωτές σε πρόωρες αγορές. Σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, ο τομέας των μεγάλων οικιακών συσκευών μειώθηκε μόνο κατά 5,4%, παρά τις προσφορές και τις σημαντικά χαμηλότερες τιμές που προσέφεραν οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής πώλησης.