Οι ανακοινώσεις των οικονομικών μέτρων φαίνεται να «τρελαίνουν» το conversion rate online καταστημάτων.


Του Χρήστου Σύλλα, Εφημερίδα “Καθημερινή”, 7/5/2010


onlineshopping«Σαν να έκλεισε κάποιος τον διακόπτη», λένε άνθρωποι της αγοράς, αν και παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον. Οι αριθμοί και οι εκτιμήσεις για τις online αγοραπωλησίες δείχνουν ότι σε πείσμα των καιρών, το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα είναι μάλλον ανθεκτικό. Αν και δεν λείπουν φαινόμενα κατακρήμνισης του τζίρου ή των παραγγελιών, η ανάπτυξη του ελληνικού e-commerce είναι πρώτα απ’ όλα μια υπόθεση αφοσίωσης και δέσμευσης. «Αν δεν ξυπνάς και δεν κοιμάσαι με το site σου τότε δεν έχεις μεγάλες πιθανότητες να πετύχεις», λέει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Καράμπελας, ιδιοκτήτης της Netstudio, εταιρείας κατασκευής ιστοσελίδων.


Η αλήθεια είναι ότι το ελληνικό e-commerce δεν γίνεται εξ’ ολοκλήρου online αφού οι αμιγώς online εταιρείες στη χώρα είναι ελάχιστες. Τόσο οι offline επιχειρήσεις με τα αντίστοιχα e-shop τους όσο και οι χρήστες δείχνουν σημάδια «αγκύλωσης» στα παραδοσιακά μοντέλα. Η συνήθεια για φυσικές αγορές αλλά και η διστακτικότητα στην παροχή προσωπικών στοιχείων ή τη χρήση πιστωτικής κάρτας επιβεβαιώνουν του λόγου του αληθές.


«Έχοντας συμπληρώσει ένα χρόνο λειτουργίας στην ελληνική αγορά παρατηρούμε δραματική αύξηση στα μεγέθη μας. Από το Σεπτέμβριο και μετά έχουμε περίπου 18.000 μοναδικούς επισκέπτες, όταν έξι μήνες πριν είχαμε γύρω στους 13.000 με 15.000», μας λέει ο γενικός διευθυντής της Ricardo.gr, Δημήτρης Τριτάρης και εξηγεί: «Ωστόσο, είναι αλήθεια πως ο Έλληνας χρήστης είναι διστακτικός όσον αφορά την τελική αγορά. Προτιμά ακόμη να αγοράζει από το φυσικό κατάστημα παρά να κάνει την παραγγελία online».


Και η οικονομική κρίση; Αποτυπώνεται με κάποιον τρόπο, ρωτήσαμε τον εμπορικό διευθυντή του skroutz.gr , Γιώργο Αυγουστίδη. «Τον Απρίλιο είχαμε μια πτώση επισκεψιμότητας γεγονός που δείχνει ότι η ψυχολογία των καταναλωτών είναι σε χαμηλά επίπεδα. Την ίδια στιγμή βέβαια, αξίζει να πούμε πως ο Ιανουάριος του 2010 ήταν ο μήνας με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από τότε που ξεκινήσαμε. Φτάσαμε στους περίπου 928.000 μοναδικούς επισκέπτες».


«Την μέρα που ανακοινώθηκαν τα πρώτα οικονομικά μέτρα από την κυβέρνηση είδαμε ότι το conversion rate (σ.σ : ποσοστό των επισκεπτών που αγοράζουν ή εκτελούν την επιδιωκόμενη ενέργεια σε ιστοσελίδα) εμφάνισε κατακόρυφη πτώση. Ήταν σαν να έκλεισε κάποιος τον διακόπτη», εξομολογείται άνθρωπος του χώρου.


«Από το Νοέμβριο ως τον Απρίλιο υπήρχε μείωση τζίρου που έφτασε έως και το 50%. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και τώρα τελευταία με την ανακοίνωση των μέτρων στήριξης από την Ε.Ε. και το ΔΝΤ».


Στοίχημα έμπνευσης και στόχευσης
Mε τζίρο που φτάνει τα 9 δισ. ευρώ -στα 8 δισ. ανέρχεται το μέγεθος της αγοράς για το εμπόριο μεταξύ επιχειρήσεων (Bussiness to Bussiness) ενώ στο 1 δισ. το εμπόριο από επιχειρήσεις σε καταναλωτές (Bussiness to Customers)- και με εκτιμήσεις (για το 2011) που κάνουν λόγο για διπλασιασμό των αγοραστών και τζίρο 3 δισ. στις online πωλήσεις, τα περιθώρια βελτίωσης είναι ικανοποιητικά για όσους θέλουν να επιχειρήσουν ηλεκτρονικά (Εltrun, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών).


«Δεν είναι τυχαίο ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Ιντερνετ σημειώνουν αύξηση του τζίρου επί των πωλήσεων, αν και ποσοστιαία μικρότερη συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα», συμφωνεί ο κ. Αυγουστίδης. Την ίδια στιγμή, δεν λείπουν έρευνες που δείχνουν ότι 9 στους 10 Έλληνες καταναλωτές αναζητούν ανταγωνιστικές τιμές στο Ιντερνετ, γεγονός αξιοποιήσιμο για την ελληνική αγορά.


Momentum για τις κονσόλες παιχνιδιών
Μέσα σε έξι μήνες οι κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών έχουν ανέβει στη λίστα των 10 πιο δημοφιλών ειδών του skroutz.gr. Τον Σεπτέμβριο του 2009 βρίσκονταν στην 15η θέση.


«Οτιδήποτε και αν πουλάς ο χρήστης πρέπει να αισθάνεται την online αγορά ως εμπειρία. Τα περισσότερα sites δεν είναι έτσι σχεδιασμένα, είναι δύσχρηστα», σχολιάζει ο κ. Καράμπελας και εξηγεί ότι η ενασχόληση με το ηλεκτρονικό εμπόριο χρειάζεται έμπνευση και στόχευση.


«Κατά τη διάρκεια της κρίσης ο συνολικός τζίρος μιας επιχείρησης που πραγματεύεται ηλεκτρικά είδη μπορεί να πέσει κατακόρυφα. Βελτιώνοντας και προωθώντας καλύτερα ένα συγκεκριμένο τμήμα του site, όπως π.χ. την αναζήτηση για το ποιες βάσεις τηλεόρασης είναι συμβατές με κάθε συσκευή, ο συνολικός τζίρος μπορεί να ανέβει μέχρι και 60%. Την ίδια στιγμή μάλιστα που τα υπόλοιπα προϊόντα σημειώνουν πτώση στις πωλήσεις».


Με το βλέμμα στο εξωτερικό
Πόσοι όμως είναι αυτοί που σκέφτονται να «ανοίξουν» μαγαζί στο Ιντερνετ; Ενδίδουν; Και με τι πραμάτεια; H υπηρεσία Skroutz Store λειτουργεί τον τελευταίο χρόνο και ενδεχομένως θα μπορούσε να «φωτίσει» τέτοιου είδους ερωτήματα. «Η ανταπόκριση είναι ιδιαίτερα θετική», μας πληροφορεί ο κ. Αυγουστίδης. «Έχουμε 100 πελάτες που δημιούργησαν με τη βοήθειά μας τα δικά τους e-shop, την ίδια στιγμή που περίπου 2.000 ενδιαφερόμενοι έχουν δει το demo με τη σχετική εφαρμογή.


Οικιακές συσκευές, είδη υγιεινής, ελαστικά αυτοκινήτων, χειροποίητα αντικείμενα, χαλιά κ.α. είναι μεταξύ των πρώτων επιχειρηματικών επιλογών. «Προτρέπω τους πελάτες μου να κοιτάξουν και την αγορά του εξωτερικού, ως εναλλακτικό κανάλι», προτείνει παράλληλα ο κ. Καράμπελας.


Την ίδια στιγμή, ποτέ δεν είναι αργά για τα αγροτικά προϊόντα της χώρας να «βρουν» τον δρόμο που αναζητούν δεκαετίες τώρα. «Η δυνατότητα που δίνεται στην επαρχία να διακινήσει ηλεκτρονικά τα προϊόντα που παράγει, είναι τεράστια», εκτιμά σύμβουλος εταιρείας σε online projects.