Ο δρόμος για την επίλυση της κρίσης που δείχνει να κυριαρχεί στα έντυπα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης μπορεί να περνά και μέσα από την τεχνολογία, η οποία σημειωτέον κατηγορείται ως μία από τις αιτίες εμφάνισης αυτού του φαινομένου…


online-newspaperΌταν τα κορυφαία στελέχη κάποιων από τους μεγαλύτερους «οίκους» εφημερίδων των ΗΠΑ συναντήθηκαν στο Σικάγο, στα τέλη του Μαΐου, το συμπέρασμα που εξήχθη ήταν ότι ο εν λόγω χώρος χρειαζόταν εσπευσμένα κάποιου είδους σωτήρα: μία εταιρεία του χώρου της τεχνολογίας, η οποία θα έδειχνε το δρόμο προς την κερδοφορία στη νέα, διαδικτυακή εποχή. Επαφές έγιναν με δέκα εταιρείες, και κάποια στιγμή μέσα στον Ιούλιο, οι εταιρείες αυτές έστειλαν τις προτάσεις τους. Ανάμεσα σε αυτές τις προτάσεις, εξέχουσα θέση κατείχε αυτή της Google, η οποία εμφανίστηκε στο Ίντερνετ στις 9 Σεπτεμβρίου, ξεκινώντας μία «χιονοστιβάδα» φημών σχετικά με το «σχέδιο της Google για τη διάσωση των εφημερίδων».


Ωστόσο, στην «αρένα» δεν υπάρχει μόνο ένας «μονομάχος»: προτάσεις κατέθεσαν και άλλες εταιρείες, από παραδοσιακά μεγαθήρια του χώρου (ΙΒΜ, Microsoft), μέχρι ανερχόμενες δυνάμεις (YouData, Journalism Online).


«Υπάρχει σίγουρα η δυνατότητα για μία από αυτές τις εταιρείες να γίνει η πιο δημοφιλής και να κυριαρχήσει στο χώρο, κάτι το οποίο γίνεται ακόμη πιο πιθανό εάν η τεχνολογία και τα επιχειρηματικά μοντέλα που θα χρησιμοποιηθούν περιέχουν κάποιο είδος multisite pass (άδεια πρόσβασης σε πολλαπλά sites)» είπε ο Ριτς Γκόρντον, διευθυντής του τμήματος ψηφιακής πρωτοπορίας στη σχολή Δημοσιογραφίας Medill.


Η Google έχει ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τους ανταγωνιστές, καθώς διαθέτει ήδη την απαιτούμενη τεχνογνωσία: η πρότασή της εμπεριέχει το Checkout, το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν αγορές ανά το Ίντερνετ, έχοντας κάνει login μόνο σε ένα μέρος. Αντίστοιχη λειτουργία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την επιτυχημένη μεταφορά των εφημερίδων στην πλατφόρμα του Ίντερνετ, όταν υιοθετηθεί το συνδρομητικό μοντέλο.


Ωστόσο, αλήθεια είναι ότι οι σχέσεις της εταιρείας με τις εφημερίδες είναι ψυχρές πλέον, εξαιτίας του Google News: την υπηρεσία που χρησιμοποιεί ευρέως υλικό που βρίσκεται σε εφημερίδες, κρατώντας έτσι τους επισκέπτες μακριά από τις ιστοσελίδες των ίδιων των εφημερίδων (δεν υπάρχει κανένας λόγος να επισκεφθούν τα sites, καθώς έχουν πάρει την πληροφορία της είδησης, χωρίς να εγκαταλείψουν στιγμή το Google). Η εταιρεία έτεινε κλάδο ελαίας στις 16 Σεπτεμβρίου, λανσάροντας το Fast Flip, ένα newshub το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να περιηγηθούν στις ιστοσελίδες εφημερίδων με τις οποίες υπάρχει καθεστώς συνεργασίας, εισπράττοντας ποσοστό των κερδών από τις διαφημίσεις που ανεβαίνουν στο Fast Flip.


Άλλη μία πρόταση έρχεται από την Journalism Online, της οποίας οι ιδρυτές συμπεριλαμβάνουν μεγάλα ονόματα, όπως ο Στίβεν Μπριλ, πρώην αρχισυντάκτης του Content και Λ. Γκόρντον Κρόβιτς, πρώην εκδότης της Wall Street Journal. Η πρότασή της είναι η δημιουργία ενός διαύλου ενημέρωσης που θα χρησιμοποιείται από πολλούς διαφορετικούς φορείς- οι οποίοι όμως θα αποφασίζουν ποιο τμήμα του υλικού τους θα διαθέτουν δωρεάν και ποιο θα χρεώνουν. Παρόλα αυτά, το εν λόγω μοντέλο βρίσκεται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης.


Από πλευράς της, η Microsoft, υποστηρίζει και αυτή την ιδέα της συγκέντρωσης του υλικού όλων των συμμετεχόντων, σε μία μεγάλη, «pay-to-play» τοποθεσία. Η εταιρεία δίνει έμφαση στη μορφοποίηση του περιβάλλοντος ανάλογα με τις προτιμήσεις των χρηστών, ενώ σκοπεύει να κάνει το υλικό διαθέσιμο από συσκευές τόσο online όσο και offline.


Ο Ράντι Κόουτς, αντιπρόεδρος της Scripps Howard Newspapers, ο οποίος αποφασίζει για τις 13 εφημερίδες που τελούν υπό τον έλεγχό του, θεωρεί πως το πλεονέκτημα ανήκει στις εταιρείες που έχουν την τεχνολογία που υποστηρίζει τις προτάσεις τους έτοιμη. Τάσσεται υπέρ της Google, λόγω του υποδειγματικού της ιστορικού στην οικονομική αξιοποίηση online υλικού: «Η υπόθεση αυτή είναι πολύ μεγάλης σημασίας για εμάς για να εμπιστευτούμε ‘vaporware’ (ανύπαρκτο- ακόμα- λογισμικό)».