Το φετινό Mobile World Congress χρωματίστηκε από τη διαμάχη μεταξύ των operators και των… “καταχραστών” της φιλοξενίας των mobile δικτύων, των “Over The Top” (OTT) παρόχων περιεχομένου…

Talmon MarcoΚάθε φορά που δείχνετε σε κάποιον φίλο σας ένα ενδιαφέρον video μέσω youtube στο κινητό σας, ο όγκος δεδομένων που διακινείται ισοδυναμεί με αρκετά εκατομμύρια bytes, γεγονός που κάνει το διαχειριστή του mobile broadband δικτύου σας να ιδρώνει γεμάτος άγχος. Youtube, facebook, twitter, pinterest, skype, viber είναι μερικοί μονάχα από τους λεγόμενους over-the-top (ΟΤΤ) παρόχους υπηρεσιών, οι οποίοι “γονατίζουν” καθημερινά τις αντοχές των υποδομών των δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Ως εκ τούτου, οι δυσβάσταχτες οικονομικά επενδύσεις που απαιτούνται από πλευράς operators σε υποδομές, αναζητούν από τον… πατέρα τους, τις OTT εταιρείες τη δέουσα αναγνώριση και αποκατάσταση.
Σύμφωνα με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, ένα μικρό μερίδιο από τα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν ως επί το πλείστον οι εταιρείες που διακινούν τεράστιους όγκους δεδομένων μέσω των mobile broadband δικτύων πρός και από τους χρήστες τους, θα έπρεπε να αποδίδεται στους operators εν είδει διοδίων, για την υπέρμετρη χρήση του internet. Με τον τρόπο αυτό, τα έσοδα αυτά θα επιτρέψουν στους operators να επενδύσουν εκ νέου στα ευρυζωνικά τους δίκτυα και να προσφέρουν τελικά στον καταναλωτή ακόμα υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών.
Οι OTT από την άλλη, δεν προτίθενται να πληρώσουν το παραμικρό για την εκμετάλλευση των υπηρεσιών τους από τους τελικούς χρήστες, καθώς θεωρούν πως οι συνδρομητές των δικτύων είναι αυτοί που επωμίζονται το κόστος χρήσης του mobile internet και κατ’ουσίαν οι operators είναι υποχρεωμένοι απέναντί τους να προσφέρουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο υπηρεσιών (τουτέστιν να επενδύσουν σε ενίσχυση των ‘υποδομών τους). Τα δίκτυα οφείλουν να είναι ουδέτερα, να μην λογοκρίνουν, ούτε να δίνουν προτεραιότητα στα δεδομένα που διακινούνται, άρα, σύμφωνα πάντα με την πλειονότητα των OTT εταιρειών, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας δεν θα έπρεπε να ρίχνουν στο τραπέζι τη συζήτηση μετακύλισης μέρους του κόστους των υποδομών τους σε αυτούς που προκαλούν τους μεγαλύτερους όγκους διαδικτυακού traffic.


Τα… άκουσε το Viber!
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και συνάμα χαρακτηριστικά του κλίματος keynotes του φετινού Mobile World Congress στη Βαρκελώνη ήταν αυτό όπου ο Rene Obermann (CEO της Deutsche Telekom) και ο Suk-Chae Lee (CEO της ΚΤ Corporation – Κορέα) στρίμωξαν τον… “ζημιάρη”, ευέλικτο και bandwidth-οφάγο ιδρυτή του Viber, Talmon Marco, παρουσία του ανθρώπου που κρατά το… λογαριασμό με τα σπασμένα ανα χείρας, του Hans Vestberg (Ericsson). Οπαδός του δόγματος “δεν πληρώνω”, ο Talmon Marco υπεραμύνθηκε της ουδετερότητας των δικτύων και στις εκκλήσεις των operators για οικονομική συνεισφορά των OTT στις επενδύσεις της βιομηχανίας της κινητής, η απάντησή του ήταν κάθετα αρνητική. Αξίζει να αναφέρουμε, ωστόσο, πως μόνο ο ιδρυτής του Viber δέχθηκε να συμμετάσχει σε ένα τόσο επιθετικά προδιατεθειμένο
panel, καθώς πριν από αυτόν είχαν κληθεί αρκετοί άλλοι CEOs ΟΤΤ εταιρειών, για να απορρίψουν τελικά ευγενικά την πρόσκληση σε… κατσάδιασμα!


Η τεχνολογία θα γεφυρώσει το χάσμα;
Ευτυχώς, οι εταιρείες που παρέχουν τις υποδομές mobile broadband δικτύων δείχνουν να συμβάλουν με την τεχνογνωσία τους προς τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των δύο πλευρών. Ήδη η Ericsson έχει να παρουσιάσει πολλές καινοτομίες πάνω σε τεχνολογίες βελτιστοποίησης μετάδοσης video (video optimization) και έξυπνου caching, οι οποίες αποσυμφορίζουν το δίκτυο και προσφέρουν ανώτερη ποιότητα εικόνας στον τελικό χρήστη.
Στα πλαίσια του συνεδρίου, μάλιστα, παρουσίασε μια νέα end-to-end λύση LTE broadcast, η οποία φέρνει επανάσταση στη μετάδοση βίντεο από δίκτυα κινητής και ικανοποιεί την μεγαλύτερη ζήτηση για TV Anywhere, καθώς δίνει στους παρόχους τη δυνατότητα να λανσάρουν με επιτυχία νέες υπηρεσίες media over LTE, αξιοποιώντας τη μοναδική δυνατότητα της Ericsson να συνδυάσει τρία νέα στάνταρντ: eMBMS, HEVC και MPEG DASH (https://www.techpress.gr/index.php/archives/56883). Το μοντέλο της αναμετάδοσης τηλεοπτικού περιεχομένου σε mobile broadband δίκτυα, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε στο πλαίσιο του MWC με τον επικεφαλής του TV Marketing Business Unit Support Solutions της Ericsson, Simon Frost.

Η Nokia Siemens Networks από την άλλη πλευρά, προσφέρει την λύση των Liquid Applications, μια πλατφόρμα που μας παρουσίασε ο επικεφαλής της εταιρείας στη χώρα μας, Αθανάσιος Έξαρχος. Η συγκεκριμένη λύση βασίζεται ουσιαστικά στο στήσιμο ενός μικρού τοπικού caching server στους σταθμούς βάσης, σε συνεργασία με την IBM, προκειμένου δημοφιλές περιεχόμενο (όπως πχ videos) να “κασάρονται” τοπικά, αποφορτίζοντας συνολικά το δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, οι operators μπορούν να απευθυνθούν μεμονωμένα σε… πρόθυμους παρόχους περιεχομένου για τη δημιουργία δικού τους Liquid Application, προκειμένου οι υπηρεσίες τους να φθάνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικές στον τελικό χρήστη. Προφανώς, υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης τέτοιων servers μόνο σε συγκεκριμένους σταθμούς βάσης, ώστε να εξυπηρετείται και με γεωγραφικά κριτήρια η στρατηγική των ΟΤΤ και των operators. Η λύση αυτή ωστόσο δεν μπορεί να έχει εφαρμογή στην αποσυμφόρηση του δικτύου από δεδομένα που δεν μπορούν να “κασαριστούν” λόγω της δυναμικής τους φύσης, όπως η επικοινωνία μέσω Skype, Viber, η ζωντανή αναμετάδοση εικόνας και ήχου (TV) κλπ.