H Huawei δημιουργεί το μοντέλο της τεχνολογικής επιχείρησης του 21ου αιώνα με το βλέμμα προς το μέλλον.

Η Huawei ιδρύθηκε το 1987 ως εταιρεία Β2Β και εξελίχθηκε στη 2η μεγαλύτερη παγκοσμίως κατασκευάστρια τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Πόσοι όμως είχαν ακούσει το όνομα Huawei πριν πέντε χρόνια; Σίγουρα λίγοι.

Πριν μία πενταετία λοιπόν η Huawei αποτόλμησε το κρίσιμο βήμα στην εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά των smartphones με την πρώτη συσκευή Android, το Ideos. Κόντρα στις εκτιμήσεις ότι επρόκειτο για μία κίνηση υψηλού ρίσκου σε μία εποχή που πολλές εταιρείες του χώρου μετά βίας κατάφερναν να είναι κερδοφόρες, η Huawei με βάση τα στοιχεία στα τέλη του 2015, είδε τα έσοδα της να εκτινάσσονται κατά 70% στα 20 δισ. δολάρια.

Το brand Huawei έχει καταφέρει να κερδίσει ακόμα και τις πιο ανταγωνιστικές αγορές όπως αυτή της Κίνας, με τα 400 και πλέον brands κινητών τηλεφώνων! Εκεί, η Huawei έχει κερδίσει την πρωτιά, ξεπερνώντας την Apple, σε τρία κρίσιμα μέτωπα: πρώτη θέση σε μερίδιο αγοράς, πρώτη θέση στην αναγνωρισιμότητα της μάρκας (brand awareness) και σημαντικότερο όλων, πρώτη θέση στο Net Promoter Score το οποίο αντανακλά τη θετική προδιάθεση σύστασης του προϊόντος από τους χρήστες του σε άλλους καταναλωτές (word-of-mouth).

Πολλοί υποστηρίζουν ότι η Huawei θα επικρατήσει όλων των αντιπάλων της στην αγορά των smartphones. Όμως, πέρα από αυτό τον έτσι κι αλλιώς εντυπωσιακό στόχο, ποιο είναι το όραμα της Huawei ως μιας κορυφαίας Τεχνολογικής Εταιρείας του 21ου αιώνα; Είναι η διαμόρφωση ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου στον χώρο της Τεχνολογίας Πληροφοριών (ΙΤ), σε μία εποχή που οι εξελίξεις σε αυτόν είναι ραγδαίες και επαναστατικές.

Στο νέο τοπίο που διαμορφώνει το web 2.0 με τη συνεχώς αυξανόμενη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, με κύρια στοιχεία τη διαδραστικότητα και επικοινωνία μεταξύ των χρηστών, η Huawei επιδιώκει να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την πρωτοφανή στα χρονικά της ανθρωπότητας τεχνολογική διασύνδεση μεταξύ των προσώπων, γεγονός που επιφέρει θεμελιώδεις αλλαγές όχι μόνο στον τρόπο που επικοινωνούν αλλά και στον τρόπο που εργάζονται. Είναι αυτό που η εταιρεία ονομάζει χαρακτηριστικά «το γραφείο Starbucks»: δεν είναι απαραίτητη πια η παρουσία σε έναν κλασικό γραφειακό χώρο για να φέρει κάποιος σε πέρας τις εργασίες που έχει αναλάβει. Μπορεί να εργαστεί από όποιο σημείο επιθυμεί. Αυτό προφανώς οδηγεί σε έναν εντελώς καινούργιο τρόπο ζωής, τη «ζωή με USB»: η ζωή μας, τα απαραίτητα για τον καθένα στοιχεία περιέχονται σε ένα ‘στικάκι’ που μας ακολουθεί ανοίγοντας νέους δρόμους επικοινωνίας.

Η επανάσταση αυτή στον τρόπο επικοινωνίας, εργασίας και ζωής γενικότερα, προφανώς αφήνει το στίγμα της και στο πώς διαμορφώνονται οι δομές των επιχειρήσεων. Η νέα πρόταση της Huawei είναι το μοντέλο Global Innovation Hive – η Παγκόσμια Κυψέλη Καινοτομίας.

Ένα νέο, πιο δημοκρατικό από τα συνηθισμένα, μοντέλο λειτουργίας στο οποίο δεν υπάρχει ένας ηγέτης-γκουρού, αλλά τρεις ηγέτες οι οποίοι κατευθύνουν συλλογικά την εταιρεία μέσα από ένα πρωτοποριακό σύστημα εναλλαγής CEO ανά έξι μήνες.

Huawei-P9-lite

Η Huawei έχει ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα. Είναι μία ιδιωτική εταιρεία η οποία δεν ανήκει στον ιδρυτή αλλά στους εργαζομένους της. Όταν ο Ren Zhengfei την ίδρυσε το 1987 κατείχε το 100% των μετοχών της. Σήμερα του ανήκει μόλις το 1% και το υπόλοιπο 99% ανήκει τους εργαζόμενους.
Αυτό το νέο μοντέλο εταιρείας που στηρίζεται στο crowd intelligence, στην πνευματική συνεισφορά των πολλών και όχι του ενός, είναι επίσης εντυπωσιακά παγκοσμιοποιημένο με σημαντικά επιμέρους κέντρα του εγκατεστημένα σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, με τις ανάλογες εξειδικεύσεις, όπως: User Interface στο Σαν Φρανσίσκο, Design στο Λονδίνο, Aesthetics στο Παρίσι, Algorithms στη Μόσχα, R&D στην Ιαπωνία, Software στην Ινδία, 5G στην Ευρώπη κ.α.

huawei (2)

Η ‘κυψέλη’ της Huawei απασχολεί 170.000 εργαζόμενους, από τους οποίους οι 40.000 είναι ξένοι. Η εταιρεία διαθέτει 16 κέντρα Έρευνας και Ανάπτυξης σε όλο τον πλανήτη, ενώ ταυτόχρονα έχει συνάψει συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες ανά τον κόσμο όπως η Swarovski στο σχεδιασμό, η Leica στις φωτογραφικές μηχανές, η Harman Kardon στον ήχο και άλλες.

Η Huawei δείχνει το δρόμο για την επιτυχία σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού, απαντώντας στις τεράστιες τεχνολογικές και κοινωνικο-οικονομικές προκλήσεις του 21ου αιώνα με το δυναμικό επιχειρηματικό μοντέλο της παγκόσμιας καινοτομικής κυψέλης.