Μέσα στο καλοκαίρι οι υποβρύχιες φωτογραφίες θεωρούνται ένα από τα “must”. Ωστόσο, υπάρχουν συμβουλές για να καταφέρετε να αποφύγετε τα συνηθέστερα λάθη στο βυθό.

TX10_750x750_Image1Οι φωτογραφίες με φόντο τις παραλίες είναι το κλασικό θέμα των καλοκαιρινών λήψεων. Η ιδέα, όμως, για λήψεις κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας φαντάζει μεν ελκυστική, αλλά επιτυγχάνεται δύσκολα.

 

Φως
Το κλειδί για να τραβήξετε επιτυχημένες υποβρύχιες φωτογραφίες είναι για άλλη μια φορά το φως. Αναζητήστε φωτεινές συνθήκες φωτογράφισης, όπως στην περίπτωση της ήρεμης θάλασσας ή όταν ο ήλιος είναι ψηλά στον ουρανό και οι ακτίνες του πέφτουν κάθετα στην επιφάνεια του νερού. Οι καλύτερες ώρες για υποβρύχια φωτογράφιση είναι από τις δέκα το πρωί μέχρι τις δύο μετά το μεσημέρι. Το προβληματικό σημείο, όσον αφορά το φως στις υποβρύχιες φωτογραφίσεις, είναι η απορρόφησή του όσο μεγαλώνει το βάθος.

 

Σε μικρά βάθη παρατηρείται μια μικρή απώλεια των «ζεστών» χρωμάτων. Αρχικά απορροφάται το κόκκινο, σε βάθος 3 μέτρων, ακολουθούν γρήγορα το πορτοκαλί στα 5 μέτρα και το κίτρινο στα 10. Το πράσινο μας εγκαταλείπει στα 20 μέτρα και έτσι, σε βάθος 30 μέτρων, παραμένει μόνο το γνωστό μπλε-γκρίζο του βυθού. Σε μεγαλύτερα βάθη προοδευτικά αρχίζει να κυριαρχεί το ζοφερό μαύρο.

 

Όταν φωτογραφίζετε σε μεγαλύτερα βάθη, μπορείτε να αφήσετε το μυστηριώδες μπλε–πράσινο του βυθού, εκτός αν χρησιμοποιήσετε φλας για να επαναφέρετε τα αρχικά φυσικά του χρώματα. Αργότερα, μπορείτε να επεξεργαστείτε τις φωτογραφίες και να τους δώσετε τα ανάλογα χρώματα, ρυθμίζοντας τον κορεσμό και την επιθυμητή απόχρωση
που θέλετε.

 

Προσεγγίζοντας το θέμα σας
Οι υποβρύχιες φωτογραφίσεις πρέπει να διεξάγονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο θέμα. Συνήθως ενδείκνυνται οι ευρυγώνιες λήψεις, χρησιμοποιώντας το φακό στην ευρυγώνια θέση του, χωρίς ζουμ. Εάν το θέμα είναι ψάρι, πλησιάστε ήσυχα και πολύ κοντά του. Σε αντίθετη περίπτωση, όταν το φωτογραφίσετε από απόσταση, αλλοιώνεται η αντίθεση και η ευκρίνεια του θέματος. Φροντίστε να χρησιμοποιείτε το φλας προς τη σωστή κατεύθυνση και ανάλογα με την έκθεση του θέματός σας. Εξετάστε το θέμα σας προτού το φωτογραφίσετε και δώστε έμφαση στο φόντο του.

 

olympus-waterproof-digital-cameraΗ ισορροπία λευκού είναι ένας πολύ κρίσιμος παράγοντας στις υποβρύχιες λήψεις για την πιστότητα του χρώματος. Η λειτουργία Auto-White-Βalance των περισσότερων φωτογραφικών μηχανών είναι αρκετά αξιόπιστη. Παρ’ όλα αυτά, βελτιώνεται ακόμη περισσότερο αν σημαδέψετε προς την επιφάνεια του νερού ή αν συμπεριλάβετε στο κάδρο σας ένα μέρος από μπλε φόντο. Έτσι, βελτιώνεται η σύνθεση και μεταφέρεται πιο άμεσα στον θεατή η αίσθηση του υποβρύχιου περιβάλλοντος.

 

Φλας
Η χρήση του φλας είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία στην υποβρύχια φωτογράφιση. Όταν υπάρχουν στο νερό πολλά αιωρούμενα σωματίδια ή όταν το θέμα σας βρίσκεται πιο μακριά από 1,5 μέτρο, μη χρησιμοποιείτε καθόλου το φλας, διότι καταγράφονται θολά χρώματα και άσπρα στίγματα που διορθώνονται δύσκολα στο photoshop. Σε τέτοιες συνθήκες προτιμήστε ένα δυνατό εξωτερικό υποβρύχιο φλας, ώστε να φωτίσετε το θέμα σας σωστά και χωρίς να φωτίζετε το νερό που βρίσκεται μεταξύ θέματος και φακού.

 

Επεξεργασία με Photoshop
Εάν επιλέξετε να τραβήξετε φωτογραφίες χωρίς φλας σε βάθος μεγαλύτερο των 3-4 μέτρων, η πράσινη-μπλε απόχρωση είναι αναπόφευκτη. Προσπαθήστε να την διορθώσετε στο photoshop. Για φυσικά αποτελέσματα συνιστάται συνήθως η απόχρωση που τείνει περισσότερο προς το μπλέ και λιγότερο προς το πράσινο. Η διαδικασία αυτή χρειάζεται μέτρο και προσοχή, γιατί μπορεί να δώσει πολύ αφύσικα χρώματα.

 

Εάν θέλετε μια πιο γρήγορη λύση, χρησιμοποιήστε τη διαδικασία Auto-Levels ή/και Auto-Color του Photoshop. Θα εξαφανίσει μέρος της θολούρας και θα επαναφέρει τα χρώματα, αλλά επειδή συνήθως η διόρθωση αυτή είναι υπερβολική, χρησιμοποιήστε αμέσως μετά τη διαδικασία Fade (Ctrl-Shift-F). Με τον τρόπο αυτό, περιορίζετε το αποτέλεσμα στο 60-80%, αποδίδοντας το πιο φυσικό αποτέλεσμα στις υποβρύχιες φωτογραφίες.