Έκθεση της Ernst & Young 2009 αναδεικνύει ως νούμερο 1 κίνδυνο για τις τηλεπικοινωνίες την απώλεια πελατών από νεοεισαχθείσες επιχειρήσεις στην αγορά.

ernstyoungΗ απώλεια συνδρομητών από παίκτες της αγοράς, των οποίων το επιχειρηματικό μοντέλο αποκλίνει από αυτό ενός παραδοσιακού τηλεπικοινωνιακού παρόχου, αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τον τομέα των τηλεπικοινωνιών τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Έκθεση επιχειρηματικών κινδύνων για τις τηλεπικοινωνίες της Ernst & Young 2009 (2009 Ernst & Young Telecoms business risk report).

Η ετήσια κατάταξη των δέκα κορυφαίων επιχειρηματικών κινδύνων, που συντάσσεται από κορυφαίους αναλυτές του κλάδου και δημοσιεύεται σε συνεργασία με την εταιρεία παροχής συμβουλών στρατηγικής Oxford Analytica, αποκαλύπτει ότι μη παραδοσιακοί παίκτες, όπως εταιρείες διαδικτύου, πάροχοι δικτύου & καλωδιακών υπηρεσιών και κατασκευαστές εξοπλισμού έχουν εξελιχθεί σε νέους παίκτες της αγοράς., Οι νέοι αυτοί παίκτες μάχονται για τον έλεγχο της ίδιας πελατείας με τους παραδοσιακούς παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, γεγονός που, με τη σειρά του, δημιουργεί έντονο όσο και πολυδιάστατο πεδίο ανταγωνισμού.


Ο Vincent de La Bachelerie, επικεφαλής του τομέα παγκόσμιων τηλεπικοινωνιών στην Ernst & Young, αναφέρει:

«Υπάρχει μια σειρά από παράγοντες που έχουν ανεβάσει τον κίνδυνο απώλειας πελατών στην κορυφή της λίστας. Καθώς η αγορά διευρύνεται διαρκώς σε παγκόσμιο επίπεδο και τα προπληρωμένα πακέτα υπηρεσιών κερδίζουν ολοένα έδαφος, οι πελάτες γίνονται όλο και περισσότερο ανώνυμοι. Οι νεοεισαχθείσες στη αγορά επιχειρήσεις όπως οι εταιρείες διαδικτύου, ανταγωνίζονται με στόχο να κερδίσουν τον πελάτη παρέχοντας εναλλακτικές υπηρεσίες και πρωτοτύπους τρόπους επικοινωνίας, Η απώλεια επαφής, η απώλεια αποκλειστικότητας, η απώλεια ενός μεριδίου της προστιθέμενης αξίας μπορούν εν τέλει να οδηγήσουν στην πλήρη απώλεια του πελάτη, για τους παραδοσιακούς τηλεπικοινωνιακούς παρόχους».


Απαντώντας σε αυτή την τάση, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών πρέπει να ανακτήσουν την αφοσίωση των πελατών τους, όχι μόνο ως πάροχοι υπηρεσιών δικτύου, αλλά και ως καθαυτές εμπορικές επωνυμίες, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε υπηρεσίες με βάση το λογισμικό, υπηρεσίες ενεργοποίησης φωνής, τηλεφωνίας μέσω υπολογιστή και τις συναλλαγές.


Υπολογίζοντας το κόστος της ύφεσης

Η τρέχουσα ύφεση αναμένεται να προκαλέσει πτώση στο σύνολο των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, ιδίως για τις πιο πρόσφατες υπηρεσίες υψηλής τεχνολογίας. Ταυτοχρόνως, έχει ανακύψει μια συνεχώς αυξανόμενη απειλή σε κάποιες αναδυόμενες αγορές όπου οι πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας αντιμετωπίζουν ολοένα μεγαλύτερο ανταγωνισμό από εταιρείες με νέα επιχειρηματικά μοντέλα χαμηλού κόστους.

Δεδομένων των τρεχουσών οικονομικών συνθηκών, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, για τους ώριμους παρόχους της αγοράς, η αποδοτικότητα αποτελεί προτεραιότητα. Η επαρκής πρόβλεψη και ο υπολογισμός των αποδόσεων από τις επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές, καθώς και η εξασφάλιση ότι τα νέα επιχειρησιακά μοντέλα θα δημιουργήσουν βιώσιμες ταμειακές ροές, γίνονται ακόμη πιο καθοριστικά σε αυτό το περιβάλλον.

«Οι παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών που επιδιώκουν να ακολουθήσουν τα σχέδια ανάπτυξής τους και να εισχωρήσουν σε αναδυόμενες αγορές πρέπει να εξετάσουν νέες στρατηγικές μείωσης του κόστους και διατηρήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι αυτών των νέων παικτών», συνεχίζει ο La Bachelerie. «Σε αντίθετη περίπτωση, οι πάροχοι θα βρεθούν εκτεθειμένοι σε αυξημένους κινδύνους, ιδιαίτερα όταν θα είναι ακόμη πιο ευάλωτοι, εάν η οικονομική ύφεση τους αποδυναμώσει και τους αποσυντονίσει».

Η ακριβής πρόβλεψη των αποδόσεων από επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και σε δίκτυα υποδομών, θα αποτελέσει πραγματική πρόκληση καθώς οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι στην Ελληνική αγορά αναπτύσσουν δίκτυα οπτικών ινών. Ιδιαίτερα σημαντική απόφαση, εκτός από την υιοθέτηση της πιο υποσχόμενης τεχνολογικής λύσης, αποτελεί η χρονική στιγμή κατά την οποία η επένδυση θα λάβει χώρα.

Ο κίνδυνος για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους να μεταβούν σε ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο, το οποίο θα ‘πλησιάζει’ αυτό των καταναλωτικών αγαθών, είναι ξεκάθαρος, καθώς ο κλάδος μεταβαίνει σε δίκτυα υποδομών επόμενης γενιάς. Σε μερικά από τα αναδυόμενα επιχειρησιακά μοντέλα διεθνώς, η λειτουργία του δικτύου υποδομής είναι ξεκάθαρα διαχωρισμένη από την παροχή της υπηρεσίας. Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι προτίθεται να χρηματοδοτήσει μερικώς την ανάπτυξη οπτικών ινών. Οι πάροχοι αναμένουν με ενδιαφέρον τις λεπτομέρειες αλλά και τους όρους αυτής της μερικής χρηματοδότησης.


Οι 10 κορυφαίοι κίνδυνοι όσον αφορά τον τομέα των τηλεπικοινωνιών για το 2009 είναι:


1. Απώλεια ελέγχου και επαφής με τον πελάτη

2. Ρυθμιστικές διατάξεις και συμμόρφωση

3. Μη ακριβής πρόβλεψη των αποδόσεων από τις επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές

4. Αποτυχία δημιουργίας βιώσιμων ταμειακών ροών από τα νέα επιχειρησιακά μοντέλα

5. Αδυναμία διαχείρισης ενοποιήσεων, συγχωνεύσεων και εξαγορών

6. Προσέλκυση και διαχείριση ταλέντων και πνευματικού κεφαλαίου

7. Ακατάλληλες διαδικασίες και συστήματα υποστήριξης νέων επιχειρηματικών στρατηγικών

8. Κακή διαχείριση στρατηγικών συνεργασιών

9. Κίνδυνοι σε σχέση με την προστασία προσωπικών δεδομένων και την ασφάλεια

10. Αδυναμία συγκράτησης και μείωσης του κόστους


Άλλα σημαντικά ευρήματα

  • Η σπουδαιότητα των ρυθμιστικών κινδύνων αυξήθηκε, καθώς η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών όπως το 3G και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την διείσδυση σε αναδυόμενες αγορές έχουν οδηγήσει σε νέες ρυθμιστικές προκλήσεις.
  • Η κακή διαχείριση στρατηγικών συνεργασιών θεωρείται ένας αυξανόμενος κίνδυνος, καθώς οι συνεργασίες ανάμεσα στους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και διάφορα τρίτα μέρη καθίστανται αναγκαίες για την επίτευξη στόχων όπως η λειτουργία σε ορισμένα γεωγραφικά σημεία, η κοινή χρήση δικτύων και η ανάπτυξη νέων λύσεων ή συσκευών. Πολλές από αυτές τις συνεργασίες είναι συχνά περίπλοκες και βασίζονται σε μοντέλα που δεν έχουν δοκιμαστεί, ενώ οι εταιρείες που δεν έχουν τη δυνατότητα κατάλληλης διαχείρισης στρατηγικών συνεργασιών διατρέχουν τον κίνδυνο να ζημιώσουν τη φήμη τους εάν προκύψει διένεξη με τους συνεργάτες τους.
  • Η προσέλκυση και διαχείριση ταλέντων αποτελεί έναν νέο κορυφαίο κίνδυνο τη φετινή χρονιά. Η εξέλιξη των νέων επιχειρησιακών προκλήσεων απαιτεί ένα νέο σύνολο ικανοτήτων που υπερβαίνουν όσα ίσχυαν στο παρελθόν. Αυτή η πρόκληση γίνεται ακόμη πιο έντονη λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού σε όλο τον κόσμο όσον αφορά την απόκτηση και διατήρηση ταλέντων και την ανάπτυξη πνευματικού κεφαλαίου.


«Πολλοί κίνδυνοι που αντιμετωπίζει ο τομέας συνδέονται με την εξισορρόπηση της ανάγκης να παραμείνει ανταγωνιστικός μέσα από την προσφορά νέων υπηρεσιών, στρατηγικές συνεργασίες και περικοπές κόστους, πολεμώντας παράλληλα με τους οικονομικούς κινδύνους που συνεπάγεται μια ύφεση αλλά και με τους νέους παίκτες που εισέρχονται στην αγορά», λέει ο La Bachelerie.

Οι επιχειρηματικοί κίνδυνοι αλλάζουν μαζί με τις συνθήκες της αγοράς και, επομένως, είναι σημαντικό οι εταιρείες να υιοθετούν μια στρατηγική προσέγγιση ως προς τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και να εξασφαλίζουν την εξέλιξη των σχεδίων τους ανάλογα με το τρέχον επιχειρηματικό περιβάλλον. Σε καιρούς αστάθειας, αυτή η πειθαρχία είναι πιο σημαντική από ποτέ.


Σχετικά με την έρευνα

Η Ernst & Young, σε συνεργασία με την Oxford Analytica, πήρε συνεντεύξεις από περισσότερους από 100 αναλυτές, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν 11 κλάδους επιχειρήσεων και άνω των 20 ακαδημαϊκών κλάδων. Από τους ερωτηθέντες ζητήθηκε να προσδιορίσουν, να σχολιάσουν και να αναλύσουν τους κορυφαίους επιχειρηματικούς κινδύνους που είναι πιθανόν να αντιμετωπίσουν οι κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες στον τομέα τους το 2009. Οι κίνδυνοι που έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία ως προς τις επιπτώσεις τους σε περισσότερους κλάδους επιλέχθηκαν ως οι 10 κορυφαίοι κίνδυνοι για την παγκόσμια επιχειρηματική δραστηριότητα το 2009.


Η πλήρης έκθεση είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση www.ey.com