Το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ερευνά το προφίλ του έλληνα χρήστη facebook.
facebookΑν και το Facebook κλείνει μόλις πέντε χρόνια ζωής, για αρκετούς από τους επισκέπτες του διαδικτύου, η χρήση του έχει γίνει συνώνυμο του internet. Το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποίησε μια ενδιαφέρουσα έρευνα σχετικά με το πώς αντιμετωπίζουν το facebook και γενικότερα την ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση οι Έλληνες χρήστες.


Αν και οι άνδρες είναι πολλοί περισσότεροι από τις γυναίκες στο ελληνικό διαδίκτυο, το 58% των Ελλήνων χρηστών του Facebook είναι γυναικείου φύλου. Το 59% των χρηστών είναι ηλικίας 18-24 ετών και το 31% 25-35 ετών, αν και τα ποσοστά αρχίζουν να ανεβαίνουν και στις υπόλοιπες ηλικιακές κατηγορίες. Επίσης, το 66% είτε έχει πανεπιστημιακή μόρφωση είτε είναι φοιτητής.


Παράλληλα, το 62% των Ελλήνων χρηστών που συμμετείχαν στην έρευνα, δηλώνει ότι το facebook είναι η μοναδική ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης στην οποία έχει προφίλ, ενώ το 59% το επισκέπτεται συχνότερα από μία φορά ημερησίως. Συγκεκριμένα, το 34% συνδέεται 2-3 φορές ημερησίως και το 25% ακόμη συχνότερα! Πέραν από το πόσες φορές συνδέονται, ενδιαφέρον έχει και ο χρόνος της κάθε επίσκεψης.


Το 75% παραμένει λιγότερο από 30 λεπτά (26% 1-10 λεπτά, 24% 10-15 λεπτά και 23% 15-30 λεπτά). Το 10% υποστηρίζει ότι θα συνέχιζε να το χρησιμοποιεί ακόμη και αν απαιτούσε μία μικρή συνδρομή, ενώ ένα 7% απάντησε ότι θα εξέταζε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Μία ακόμη ένδειξη είναι ότι για το 15% το Facebook αποτελεί την πιο αγαπημένη ιστοσελίδα του, ενώ για ένα 55% είναι ένα από τα πέντε πιο αγαπημένα sites του. Από την άλλη πλευρά, μόλις το 20% υποστηρίζει ότι το Facebook του είναι απολύτως απαραίτητο, ενώ η συντριπτική πλειονότητα (58%) υποστήριξε ότι δεν θα είχε πρόβλημα αν δεν είχε πρόσβαση. Επίσης, ένα ποσοστό της τάξεως του 22% απάντησε «έτσι και έτσι» στην ερώτηση αναφορικά με το πόσο απαραίτητο είναι το Facebook.


Για το 92% των Ελλήνων χρηστών, ο βασικός λόγος χρήσης του Facebook είναι η επικοινωνία με παλιούς φίλους και γνωστούς, ενώ σε δημοτικότητα ακολουθεί η ενασχόληση με διάφορες εφαρμογές (τεστ γνώσεων και ευφυΐας, ερωτηματολόγια προτιμήσεων, φωτογραφίες και video κ.ά.) και παιχνίδια που υπάρχουν διαθέσιμα στο site. Επίσης, το 46% το χρησιμοποιεί για να μαθαίνει προσωπικά φίλων και γνωστών, δηλαδή το site λειτουργεί τρόπον τινά ως ένα σημείο «ηλεκτρονικού κουτσομπολιού». Αξίζει να σημειωθεί πως μόλις το 28% των χρηστών δηλώνει πως επισκέπτεται το Facebook για φλερτ.


Αρκετοί χρήστες έχουν αρχίσει να είναι καχύποπτοι και επιφυλακτικοί σε σχέση με τα προσωπικά τους δεδομένα, μιας και ήδη έχουν γίνει απόπειρες της διοίκησης του facebook για πώλησή τους σε διαφημιστές. Το 38%, μάλιστα, δηλώνει πως δεν το εμπιστεύεται καθόλου ή το εμπιστεύεται λίγο. Αντίθετα, ένα ποσοστό 33% δηλώνει ότι εμπιστεύεται το facebook σε μεγάλο βαθμό.


Τέλος, υπάρχει και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό της τάξεως του 29% που παρουσιάζεται αναποφάσιστο πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Κατά τους συγγραφείς, οι αναποφάσιστοι ενδέχεται να περιμένουν να κατασταλάξουν οι συζητήσεις αναφορικά με τον τρόπο που θα αξιοποιήσει το Facebook τον τεράστιο όγκο δεδομένων που υπάρχουν μέσα στο site, πολλά από τα οποία χαρακτηρίζονται ως προσωπικά.


Τα στοιχεία της έρευνας
Η έρευνα έγινε το δίμηνο Δεκεμβρίου 2008 – Ιανουαρίου 2009 από φοιτητές του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Ό. Καμπάκου, Ευ. Τόγιας, Ε. Φύτρου και Λ. Φωτόπουλος) στο Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με επιστημονικό υπεύθυνο τον Αρ. Θεοτόκη. Το δείγμα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω της συμπλήρωσης ερωτηματολογίου σε ομάδα του Facebook, έφθασε στα 380 άτομα και θεωρείται αντιπροσωπευτικό με βάση αντίστοιχες έρευνες στο εξωτερικό.