Το 2008 στην Ελλάδα πωλήθηκαν 1,1 εκατ. υπολογιστές έναντι 908.324 τεμαχίων το 2007, σημειώνοντας αύξηση κατά 24,5%, με πρωταγωνιστές τα φθηνά mini laptops, γνωστά και ως netbooks.

Γράφει ο Μάκης Ζώτος

AsusEeePC901Επιβεβαιώθηκε τελικά η τάση της αγοράς η οποία άρχισε να διαφαίνεται από τις αρχές του 2008. Τα φθηνά, ευέλικτα και βολικά mini notebooks, γνωστά και ως netbooks ήταν οι πρωταγωνιστές της χρονιάς που πέρασε στην ελληνική και διεθνή αγορά και αναμένεται να έχουν τον ίδιο ρόλο και το 2009, δίνοντας νέα ώθηση στην αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Το στοιχείο αυτό μαζί με άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτει από τα πρώτα αποτελέσματα (prelim results) της IDC σχετικά με τις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών στην ελληνική αγορά κατά το 2008. Το άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι παρατηρήθηκε επιβράδυνση των πωλήσεων των σταθερών ηλεκτρονικών υπολογιστών που απευθύνονται τόσο σε επιχειρήσεις όσο και σε ιδώτες καταναλωτές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η IDC, το 2008 στην Ελλάδα πωλήθηκαν 1,1 εκατ. σταθεροί και φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές έναντι 908.324 τεμαχίων το 2007, σημειώνοντας αύξηση κατά 24,5%. Από το σύνολο αυτό τα 461.842 τεμάχια ήταν σταθεροί ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα 668.707 τεμάχια φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Ειδικά οι φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές για επιχειρήσεις αυξήθηκαν κατά 48,1%, ενώ για τους τελικούς καταναλωτές κατά 69,2%. Πρώτη σε πωλήσεις είναι η εταιρία Hewlett Packard σημειώνοντας αύξηση 42%, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 21,8%.
Υψηλές επιδόσεις είχε και η Acer σημειώνοντας αύξηση 117, 2% και μερίδιο αγοράς 12,9%. Το πλασάρισμα των προϊόντων της Toshiba μέσω της Ideal ήταν αξιοσημείωτο. Η εταιρία σημείωσε αύξηση 44,8% και μερίδιο αγοράς 10%. Η Πλαίσιο είναι η μοναδική ελληνική εταιρία στη λίστα των πρώτων πέντε εταιριών από πλευράς πωλήσεων. Σημείωσε αύξηση 18,7% και μερίδιο αγοράς 9,2%. Την πεντάδα κλείνει η Dell με αύξηση 39,3% και μερίδιο αγοράς 5,8%. Η Fujitsu Siemens και η Sony έχουν σταθερή παρουσία στη δεκάδα των εταιριών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Σημαντική είναι η άνοδος επίσης της Asus. Η Asus στο σύνολο του 2008 πέτυχε αύξηση στην κατηγορία των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών κατά 311% και μερίδιο αγοράς 3,8%.
Σε ότι αφορά τα στοιχεία για το τέταρτο τρίμηνο του 2008, αυτά κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το τρίτο τρίμηνο Στους τελευταίους μήνες του 2008, σύμφωνα με τα prelim results της IDC, οι πωλήσεις σταθερών και φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών αυξήθηκαν κατά 24,3%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Αναφορικά με τον ανταγωνισμό, την πρώτη πεντάδα αποτελούν οι Hewlett Packard, Acer, Toshiba, Πλαίσιο και Sony. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της Asus κατά 292,2% (στην κατηγορία φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών), δείχνοντας την ανοδική τάση των netbooks (προϊόντα που παρουσίασε πρώτη η ASUS) που διαμόρφωσαν νέες τάσεις στις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών. Στην Ελλάδα, το 4ο τρίμηνο του 2008 πουλήθηκαν συνολικά 375.271 τεμάχια σε σύγκριση με 302.026 τεμάχια το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Η Hewlett Packard έκοψε για μία ακόμη φορά πρώτη το νήμα των υψηλών επιδόσεων, με αύξηση 49,9%. Ακολούθησε η Acer με 87,6%, η Toshiba με 39,3% η Πλαίσιο με 2,8% και η Sony με 18,1%.