Η είδηση του φετινού Mobile World Congress δεν ήταν τόσο το ίδιο το λειτουργικό της Mozilla, αλλά η θερμή αποδοχή που τυγχάνει από τους operators.

Firefox-OSΟχι ένας, ούτε δυο αλλά 17 πάροχοι κινητής τηλεφωνίας δεσμεύθηκαν να υποστηρίξουν συσκευές εξοπλισμένες με το νέο, φιλόδοξο λειτουργικό της Mozilla, το Firefox OS. Όπως προδίδει το όνομά του, πρόκειται για ένα λειτουργικό σύστημα βασισμένο 100% στις πλατφόρμες HTML5, CSS3 και Javascript, τις βασικές συνιστώσες δηλαδή που απαρτίζουν το web όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Το γεγονός πως ήδη υπάρχουν εκατομμύρια web developers που θα μπορούν άμεσα να προγραμματίσουν σε Firefox OS περιβάλλον αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα πλεονεκτήματα του εκκολαπτόμενου οικοσυστήματος. Η νέα, πλουσιότερη και πληρέστερη έκφανση του διαδικτύου που μέρα με τη μέρα εξερευνάται ολοένα και περισσότερο από τους προγραμματιστές, συνιστά την ιδανική βάση της πλατφόρμας της Mozilla, δίχως την ανάγκη χρήσης σύνθετων εργαλείων, άγνωστων APIs και “αυταρχικών” app markets. Παράλληλα, πρόκειται για ένα δωρεάν λειτουργικό, το οποίο συνεισφέρει το δικό του λιθαράκι στη διατήρηση του κόστους των entry smartphones σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, δελεάζοντας τους εναπομείναντες χρήστες feature phones να κάνουν το άλμα στη νέα εποχή, δίχως να υπερβούν αισθητά το budget τους.
Όλα τα παραπάνω θα ήταν ισχυρά πλεονεκτήματα ενδεχομένως για έναν κατασκευαστή να αγκαλιάσει το Firefox OS (αν και το Android έχει κάνει εξαιρετική δουλειά και στις entry κατηγορίες). Γιατί, λοιπόν, το “χαλί” στρώνεται από τους operators και όχι από τους επιφυλακτικούς στην πλειονότητά τους vendors;
Οι 17 πάροχοι – και ας εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία να τους απαριθμήσουμε: América Móvil, China Unicom, Deutsche Telekom, Etisalat, Hutchison Three Group, KDDI, KT, MegaFon, Qtel, SingTel, Smart, Sprint, Telecom Italia Group, Telefónica, Telenor, TMN και VimpelCom – σκοπεύουν να κάνουν το smartphone του “φτωχού” πραγματικότητα μέσα στους επόμενους μήνες.
Το γεγονός πως οποιοδήποτε site μπορεί να στηθεί πλέον με τη λογική application, προσφέροντας διαδραστικότητα στον mobile user, αφήνει “ξεκλείδωτο” το μαγαζί των εφαρμογών, επιτρέποντας στον εκάστοτε operator να χτίσει το δικό του app store, το οποίο πρακτικά δεν θα είναι τίποτα άλλο από μια συλλογή responsive HTML5 web apps.
Ταυτόχρονα, το Firefox OS (αρκετά λιτό και ταυτόχρονα εύχρηστο και εύληπτο ακόμα και για τους πιο τεχνοφοβικούς) υπόσχεται ακόμα πιο οικονομικά smartphones, έτοιμα να υποδεχτούν data traffic και κατ’ επέκταση να παράγουν κέρδη για τους παρόχους. Αργά ή γρήγορα, κάθε κινητό που δεν κάνει χρήση internet θα αποτελεί “χασούρα” για τα δίκτυα και ο δρόμος που χάραξε η Nokia με τα Asha κινητά έβαλε σε πειρασμό ήδη Alcatel, Huawei , LG και ZTE να εξερευνήσουν τα όρια μεταξύ feature και “έξυπνου” κινητού.
Το καλύτερο το αφήσαμε για το τέλος: το Firefox OS δεν είναι απλά δωρεάν, είναι ανοιχτό. Αυτό σημαίνει πως κάθε πάροχος ή κατασκευαστής μπορεί να το παραμετροποιήσει ανάλογα με τις ανάγκες του και να ενσωματώσει εφαρμογές και δυνατότητες που εκτιμά πως θα του αποφέρουν κέρδος.
Κι ας μην ξεχνάμε, το Firefox OS αποτελεί έναν “πασπαρτού” μοχλό πίεσης απέναντι σε Google και Apple τον οποίο η Mozilla προσφέρει κατά την προσφιλή της συνήθεια… δωρεάν!