Αύξηση της τάξεως του 49,9% σημείωσαν τα καθαρά κέρδη του ΟΤΕ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν κατά 8,7% στα 3,792 δισ. ευρώ.

OTE

Ο ΟΤΕ ανακοινώνει σήμερα τα οικονομικά αποτελέσματα για το Γ’ τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2011, με βάση τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς. Αναλυτικά, τα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου ΟΤΕ διαμορφώθηκαν ως εξής:

(Εκατ. € )

Γτρίμηνο 2011

Γτρίμηνο 2010

+/- %

Εννεάμηνο 2011

Εννεάμηνο 2010

+/- %

Κύκλος Εργασιών

1.312,5

1.392,7

-5,8%

3.792,2

4.152,4

-8,7%

Λοιπά έσοδα/(έξοδα) καθαρά

0,6

3,8

-84,2%

6,4

34,7

-81,6%

EBITDA*

464,3

495,0

-6,2%

1.254,5

1.436,9

-12,7%

Περιθώριο EBITDA %

35,4%

35,5%

-0,1μον

33,1%

34,6%

-1,5μον

Προσαρμοσμένο** EBITDA

468,4

498,4

-6,0%

1.308,3

1.473,1

-11,2%

Περιθώριο EBITDA %

35,7%

35,8%

-0,1μον

34,5%

35,5%

-1μον

Λειτουργικά Κέρδη

207,0

228,9

-9,6%

468,6

609,1

-23,1%

Καθαρά Κέρδη (Ζημίες)

104,4

126,3

-17,3%

196,8

131,3

+49,9%

Βασικά Κέρδη ανά μετοχή (€)

0,2130

0,2577

-17,3%

0,4015

0,2679

+49,9%

Επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία

171,0

169,3

+1,0%

473,9

567,3

-16,5%

Χρηματορροές από λειτουργικές δραστηριότητες

318,6

300,2

+6,1%

809,0

678,2

+19,3%

* Βλ. Παράρτημα VIII

** Εξαιρουμένης της επίδρασης προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης και αναδιοργάνωσης

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του Γ’ τριμήνου του Ομίλου ΟΤΕ, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος κ. Mιχάλης Τσαμάζ, σημείωσε τα εξής: «Δραστηριοποιούμενος σε αγορές που έχουν επηρεαστεί εμφανώς από σημαντικότατη οικονομική κρίση, ο Όμιλος ΟΤΕ εμφάνισε κατά το Γ’ τρίμηνο οικονομικά αποτελέσματα που επέδειξαν ανθεκτικότητα. Στην Ελλάδα, ενώ ο ρυθμός καθαρών αποσυνδέσεων στη συνολική αγορά σταθερής τηλεφωνίας επιταχύνθηκε, η απώλεια γραμμών του ΟΤΕ διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με τα προηγούμενα τρίμηνα. Παράλληλα, στην κινητή τηλεφωνία ελαττώθηκε αισθητά ο ρυθμός μείωσης των εσόδων, καθώς συνεχίστηκε η ομαλοποίηση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Εκτός Ελλάδας, περιορίστηκε δραστικά η πτώση των συνολικών εσόδων από δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας, χάρη στις επιδόσεις των αγορών της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας».

Ο κ. Τσαμάζ πρόσθεσε: «Οι δυσκολίες του επιχειρηματικού περιβάλλοντος επηρεάζουν τα αποτελέσματά μας, αλλά δεν αποδυναμώνουν καθόλου την αποφασιστικότητα μας να προχωρήσουμε στις αλλαγές που είναι αναγκαίες ώστε να μετασχηματιστεί ο ΟΤΕ σε μια επιχείρηση υψηλών επιδόσεων. Εστιάζοντας στην βελτίωση των προϊόντων και υπηρεσιών και της εμπειρίας των πελατών μας, στοχεύουμε στην αύξηση της αξίας που προσφέρουμε συνολικά στον πελάτη. Η ενοποίηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των κέντρων τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, ο ανασχεδιασμός των καταστημάτων μας και η απλοποίηση των λογαριασμών που λαμβάνουν οι πελάτες μας είναι μερικοί από τους στόχους που έχουν ήδη επιτευχθεί. Ελέγχουμε σχολαστικά κάθε στοιχείο κόστους με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας μας, ενώ αναμένουμε οφέλη και από την νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που υπογράφτηκε. Δεσμευόμαστε να εντείνουμε τις προσπάθειες μας σε όλους τους τομείς που μπορούμε να ελέγξουμε, έτσι ώστε να μειώσουμε την επίδραση της κρίσης στα αποτελέσματά μας».

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΟΜΙΛΟΥ

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΟΜΙΛΟΥ

(Εκατ. € )

Γτρίμηνο 2011

Γτρίμηνο 2010

+/- %

Εννεάμηνο 2011

Εννεάμηνο 2010

+/- %

Σταθερή Τηλεφωνία, Ελλάδα

483,5

539,3

-10,3%

1.434,9

1.648,1

-12,9%

Σταθερή Τηλεφωνία, Ρουμανία

160,1

181,5

-11,8%

492,5

546,8

-9,9%

Κινητή Τηλεφωνία, Ελλάδα

445,4

466,1

-4,4%

1.230,7

1.370,9

-10,2%

Κινητή Τηλεφωνία, Διεθνώς

252,9

257,2

-1,7%

715,8

749,5

-4,5%

Λοιπά

127,2

114,8

+10,8%

363,2

336,7

+7,9%

Ενδοομιλικές απαλοιφές

(156,6)

(166,2)

-5,8%

(444,9)

(499,6)

-10,9%

ΣΥΝΟΛΟ

1.312,5

1.392,7

-5,8%

3.792,2

4.152,4

-8,7%

Λοιπά έσοδα/(έξοδα) καθαρά

0,6

3,8

-84,2%

6,4

34,7

-81,6%

Ο Όμιλος ΟΤΕ κατέγραψε μείωση 5,8% στα έσοδα το Γ’ τρίμηνο 2011, παρουσιάζοντας βελτιωμένο ρυθμό μείωσης εσόδων, που είχε ξεκινήσει από το προηγούμενο τρίμηνο. Αυτό οφείλεται στη σταδιακή σταθεροποίηση της αγοράς της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, καθώς και στις τάσεις βελτίωσης που σημειώνονται στις δραστηριότητες της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες και τη μειωμένη καταναλωτική δαπάνη, σε συνδυασμό με τις δυσκολίες του ρυθμιστικού και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Εκτός Ελλάδας, οι δραστηριότητες της κινητής τηλεφωνίας στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία κατέγραψαν αύξηση εσόδων σε ετήσια βάση.

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, καθώς και των χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης, ανήλθαν στα €844,7 εκατ. το Γ’ τρίμηνο του 2011, μειωμένα κατά 5,9%, σε σχέση με €898,1 εκατ. το Γ’ τρίμηνο του 2010. Η μείωση αυτή οφείλεται στο χαμηλότερο κόστος του τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, στις χαμηλότερες χρεώσεις από τους εγχώριους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, στα χαμηλότερα έξοδα μισθοδοσίας, καθώς και στις σημαντικές προσπάθειες συγκράτησης του κόστους σε όλες τις δραστηριότητες. Από τις αρχές του έτους έχουν αποχωρήσει 183 εργαζόμενοι από τη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδος, 1.758 από τη σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας και 466 από τις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Περισσότεροι εργαζόμενοι πρόκειται να αποχωρήσουν κατά τους τελευταίους μήνες του έτους από τις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας και Ρουμανίας, στο πλαίσιο των ήδη εκτελουμένων προγραμμάτων αποχώρησης προσωπικού. Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν μόνο κατά 1%, κυρίως λόγω της αρνητικής επίδρασης του φόρου ακίνητης περιουσίας.

Ως αποτέλεσμα του αυστηρού ελέγχου στα κόστη, το περιθώριο προσαρμοσμένης κερδοφορίας EBITDA διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα με το Γ’ τρίμηνο του 2010, μετά από δύο τρίμηνα σημαντικής μείωσης.

Στο τρίμηνο, τα αποτελέσματα επιβαρύνθηκαν με €3,7 εκατ. λόγω επιπλέον χρεώσεων που σχετίζονται με το πρόγραμμα εθελούσιας αποχώρησης προσωπικού έτους 2009. Η χρέωση αυτή προέκυψε σε συνέχεια  γνωστοποίησης από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που έλαβε ο ΟΤΕ, ύστερα από την ολοκλήρωση των σχετικών αναλογιστικών μελετών. Με αυτή την χρέωση εξαντλούνται όλες οι σχετικές απαιτήσεις έναντι του ΟΤΕ σε σχέση με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης.

Ο Όμιλος σημείωσε καθαρά κέρδη €104,4 εκατ. το τρίμηνο, σε σχέση με τα καθαρά κέρδη €126,3 εκατ. το Γ’ τρίμηνο του 2010, κυρίως λόγω της μείωσης των λειτουργικών κερδών.

Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία αυξήθηκαν κατά 1%, το Γ’ τρίμηνο του 2011, σε σχέση με το Γ’ τρίμηνο του 2010 και ανήλθαν στα €171,0 εκατ. Οι συνολικές επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία, ως ποσοστό των εσόδων του Ομίλου, το Γ’ τρίμηνο του 2011, ήταν 13,0%, σε σχέση με 12,2% το Γ’ τρίμηνο του 2010. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, στη σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας και στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας ανήλθαν σε €40,8 εκατ., €19,0 εκατ. και €107,4 εκατ., αντίστοιχα. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία το Γ΄τρίμηνο περιλαμβάνουν δαπάνη €15,1 εκατ. για την απόκτηση άδειας 3G στην Αλβανία. Εξαιρουμένης αυτής της δαπάνης, οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία του Ομίλου, ως ποσοστό των εσόδων μειώθηκε σε 11,9% στο τρίμηνο.

Το τρίμηνο, ο ΟΤΕ διένειμε στους μετόχους το μέρισμα για το 2010 που είχε εγκριθεί από τη Τακτική Γενική Συνέλευση της 23ης Ιουνίου, 2011. Το συνολικό ποσό, του μερίσματος που πληρώθηκε, ανήλθε σε €52,9 εκατ.

Στο τρίμηνο, οι καθαρές ταμειακές ροές από τις λειτουργικές δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθαν στα €318,6 εκατ., σε σχέση με €300,2 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010, παρά τη χαμηλότερη κερδοφορία EBITDA. Το Γ’ τρίμηνο του 2011 ο Όμιλος βελτίωσε σημαντικά το κεφάλαιο κίνησης, σε σχέση με το Γ’ τρίμηνο του 2010, κυρίως λόγω της μείωσης των απαιτήσεων από πελάτες.

Η ανάλυση του δανεισμού του Ομίλου παρουσιάζεται παρακάτω:

(Εκατ. € )

30 Σεπτεμβρίου

2011

30

Ιουνίου

2011

+/- %

31 Δεκεμβρίου

2010

+/- %

Βραχυπρόθεσμα:

– Τραπεζικά δάνεια

2,0

4,1

-51,2%

5,6

-64,3%

Μεσοπρόθεσμα & Μακροπρόθεσμα:

– Ομόλογα

3.519,3

3.587,7

-1,9%

4.781,1

-26,4%

– Τραπεζικά δάνεια

1.666,6

1.415,7

+17,7%

513,1

+224,8%

Σύνολο Δανειακών Υποχρεώσεων

5.187,9

5.007,5

+3,6%

5.299,8

-2,1%

Ταμειακά Διαθέσιμα

1.072,0

867,4

+23,6%

1.004,3

+6,7%

Καθαρός Δανεισμός

4.115,9

4.140,1

-0,6%

4.295,5

-4,2%

Λοιπά χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία

99,2

19,3

12,5

Προσαρμοσμένος Καθαρός Δανεισμός

4.016,7

4.120,8

-2,5%

4.283,0

-6,2%

1. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΣΥΝΟΨΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ & ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΚΙΝΗΣΗΣ

30 Σεπτεμβρίου

2011

30 Σεπτεμβρίου

2010

+/- %

Γραμμές PSTN

3.102.912

3.484.309

-10,9%

ISDN συνδέσεις (BRA & PRA)

444.641

491.184

-9,5%

Σύνολο Συνδέσεων PSTN & ISDN

3.547.553

3.975.493

-10,8%

Εκ των οποίων Χονδρική Εκμίσθωση Γραμμών (WLR)

91.384

60.744

+50,4%

Ενεργοί Συνδρομητές ADSL

1.142.011

1.134.287

+0,7%

Συνδρομητές IPTV

55.577

40.487

+37,3%

Αδεσμοποίητη Πρόσβαση στον Τοπικό Βρόγχο –LLU (ενεργή)

1.575.721

1.281.378

+23,0%

(λεπτά, εκατ)

Γ’ τρίμηνο

2011

Γ’ τρίμηνο

2010

+/- %

Αστική

1.708,8

1.916,8

-10,8%

Υπεραστική

367,0

424,7

-13,6%

Διεθνής

59,6

61,9

-3,7%

Από Σταθερό σε Κινητό

313,2

345,0

-9,2%

Ολιγοψήφια (special calls)

25,2

30,2

-16,7%

Σύνολο Κίνησης Φωνής

2.473,8

2.778,6

-11,0%

Σημείωση: Από το Α’ τρίμηνο 2011, ο ΟΤΕ, για να εναρμονίσει τα στοιχεία των γραμμών πρόσβασης με αυτά που χρησιμοποιούν οι ελληνικές ρυθμιστικές αρχές, δημοσιεύει στοιχεία βασισμένα στον συνολικό αριθμό ISDN συνδέσεων αντί του συνολικού αριθμού ISDN καναλιών. Το σχετικό σύνολο παρουσιάζεται παραπάνω στο «Σύνολο Συνδέσεων».

Στο Γ’ τρίμηνο του 2011, η απώλεια γραμμών στις δραστηριότητες του ΟΤΕ στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας ανήλθε σε σχεδόν 103.000 PSTN και ISDN γραμμές, σημειώνοντας μικρή βελτίωση σε σχέση με τη τάση των προηγούμενων τριμήνων, καθώς οι οικιακοί και επιχειρησιακοί πελάτες συνεχίζουν να επιδιώκουν τη μείωση των μη βασικών εξόδων τους. Παρόλα αυτά, η απώλεια γραμμών στο τρίμηνο οφείλεται σχεδόν κατά το ήμισυ σε καθαρές αποσυνδέσεις, μια σημαντικά μεγαλύτερη αναλογία σε σχέση με τις προηγούμενες περιόδους, αντικατοπτρίζοντας την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των εναλλακτικών παρόχων.

Στο τέλος Σεπτεμβρίου 2011, η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα, ανήλθε σε σχεδόν 2,7 εκατομμύρια συνδρομητές, σε σχέση με 2,4 εκατομμύρια στο τέλος του Γ’ τριμήνου του 2010. Στο τρίμηνο, οι καθαρές νέες συνδέσεις της συνολικής αγοράς ήταν 42.000, λόγω της συνεχιζόμενης επίδρασης των μακροοικονομικών εξελίξεων στην ανάπτυξη της αγοράς. Για άλλη μια φορά, λόγω της αδυναμίας του να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις στην αγορά, συνέπεια των επιβαλλόμενων τιμολογιακών στρεβλώσεων, ο ΟΤΕ έχασε σχεδόν 9.300 συνδρομητές ADSL το τρίμηνο.

Κατά τη διάρκεια του τριμήνου ο ΟΤΕ υλοποίησε μια σειρά πρωτοβουλιών με στόχο την βελτιστοποίηση  της επαφής με τον πελάτη. Η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ανακαίνισης των καταστημάτων  που σκοπεύει να διατηρήσει (μέχρι το τέλος του χρόνου, 35 καταστήματα λιανικής, από ένα δίκτυο 135 καταστημάτων, θα έχουν αναβαθμιστεί, με το υπόλοιπα να ολοκληρώνονται μέσα στο 2012). Από τη 1η Νοεμβρίου, η πρόσβαση σε όλα τα τηλεφωνικά κέντρα πωλήσεων και εξυπηρέτησης του ΟΤΕ γίνεται μέσω ενός ενιαίου, πανελλαδικού αριθμού, μια αλλαγή που έχει επιφέρει σχεδόν 50% μείωση στις επαναλαμβανόμενες κλήσεις, από τις πρώτες κιόλας μέρες εφαρμογής. Αντίστοιχα, ένα portal, το ote.gr, έχει αντικαταστήσει μια σειρά από sites που είχαν κοινό περιεχόμενο, ενώ έχει απλοποιηθεί και η απεικόνιση των στοιχείων του μηνιαίου λογαριασμού του ΟΤΕ. Όλες αυτές οι ενέργειες, που σχεδιάστηκαν και δοκιμάστηκαν το προηγούμενο έτος, έχουν στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη και την ενίσχυση της εικόνας του ΟΤΕ.

ΣΥΝΟΨΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

(Εκατ. € )

Γτρίμηνο 2011

Γτρίμηνο 2010

+/- %

Εννεάμηνο 2011

Εννεάμηνο 2010

+/- %

Κύκλος Εργασιών

483,5

539,3

-10,3%

1.434,9

1.648,1

-12,9%

– Βασικά μηνιαία τέλη

107,0

122,8

-12,9%

332,1

381,8

-13,0%

– Κλήσεις σταθερό προς σταθερό

74,3

87,7

-15,3%

228,3

272,0

-16,1%

– Κλήσεις σταθερό προς κινητό

24,0

30,7

-21,8%

67,8

91,7

-26,1%

– Διεθνής τηλεφωνία

32,4

37,5

-13,6%

83,9

114,7

-26,9%

– Λοιπά

245,8

260,6

-5,7%

722,8

787,9

-8,3%

Λοιπά έσοδα/(έξοδα) καθαρά

0,7

0,6

+16,7%

15,0

-100,0%

EBITDA

140,6

162,9

-13,7%

401,5

502,2

-20,1%

Περιθώριο EBITDA %

29,1%

30,2%

-1,1μον

28,0%

30,5%

-2,5μον

Προσαρμοσμένο EBITDA*

144,3

162,9

-11,4%

415,7

512,1

-18,8%

Περιθώριο EBITDA %

29,8%

30,2%

-0,4μον

29,0%

31,1%

-2,1μον

Λειτουργικά Κέρδη

60,9

72,0

-15,4%

152,3

221,5

-31,2%

Κόστος προγράμματος εθελούσιας εξόδου/(αντιλογισμός)

3,7

14,2

9,9

+43,4%

Αποσβέσεις

79,7

90,9

-12,3%

249,2

280,7

-11,2%

* Εξαιρουμένης της επίδρασης προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης

Τα συνολικά έσοδα της σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 10,3%, σημειώνοντας ένα σημαντικά βελτιωμένο ρυθμό μείωσης, σε σχέση με τα προηγούμενα τρίμηνα (Q2 2011:-15,0%, Q1 2011: -13,4%, Q4 2010:-15,8).

Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, καθώς και των χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης, ανήλθαν στα €339,9 εκατ. στο Γ’ τρίμηνο του 2011, σημειώνοντας μείωση 9,8% σε σχέση με €377,0 εκατ. το Γ’ τρίμηνο του 2010. Το συνολικό κόστος προσωπικού (αποδοχές προσωπικού, παροχές, προβλέψεις για αποζημίωση προσωπικού και προβλέψεις για λογαριασμό νεότητας) ανήλθαν στα 34,1% των συνολικών εσόδων, στο Γ’ τρίμηνο του 2011, από 32,4% στο αντίστοιχο τρίμηνο του περασμένου έτους, αλλά χαμηλότερα σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2011,που ήταν 37,2%.

Το τρίμηνο, ο ΟΤΕ συνέχισε τις προσπάθειες για μείωση του κόστους, σε όλες τις δραστηριότητές του. Πέρα από την επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση, που συμφωνήθηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου και από τα μέτρα που αναφέρθηκαν παραπάνω, τα οποία θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα της εταιρείας και θα ενισχύσουν την πελατοκεντρική της προσέγγιση, ο ΟΤΕ σταμάτησε τη λειτουργία 71 καταστημάτων.

2. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ

ΣΥΝΟΨΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ & ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ

30 Σεπτεμβρίου

2011

30 Σεπτεμβρίου

2010

+/- %

Γραμμές Σταθερής Τηλεφωνίας

2.527.181

2.646.043

-4,5%

Συνδρομητές ADSL και mobile data

1.106.946

947.379

16,8%

Συνδρομητές Τηλεόρασης (DTH & IPTV)

1.208.293

1.003.182

20,4%

(Εκατ. € )

Γτρίμηνο 2011

Γτρίμηνο 2010

+/- %

Εννεάμηνο 2011

Εννεάμηνο 2010

+/- %

Κύκλος Εργασιών

160,1

181,5

-11,8%

492,5

546,8

-9,9%

Λοιπά έσοδα/(έξοδα) καθαρά

4,0

4,5

-11,1%

12,2

22,7

-46,3%

EBITDA

36,9

39,1

-5,6%

88,3

122,8

-28,1%

Περιθώριο EBITDA %

23,0%

21,5%

+1,5μον

17,9%

22,5%

-4,6μον

Προσαρμοσμένο* EBITDA

37,2

42,5

-12,5%

116,5

146,5

-20,5%

Περιθώριο EBITDA %

23,2%

23,4%

-0,2μον

23,7%

26,8%

-3,1μον

Λειτουργικά Κέρδη

(3,0)

(13,9)

-78,4%

(31,7)

(52,1)

-39,2%

Κόστος προγράμματος εθελούσιας εξόδου/(αντιλογισμός)

0,3

3,4

-91,2%

28,2

23,7

19,0%

* Εξαιρουμένης της επίδρασης προγραμμάτων αναδιοργάνωσης

Σε ένα οικονομικό περιβάλλον που δεν εμφανίζει σημάδια βελτίωσης και παρατηρείται έντονος ανταγωνισμός, τα έσοδα της RomΤelecom μειώθηκαν κατά 11,8% το Γ’ τρίμηνο του 2011. Η μείωση αυτή μερικώς οφείλεται σε αλλαγή του τρόπου λογιστικής απεικόνισης κάποιων κατηγοριών εσόδων, καθώς και στο διαφορετικό λογιστικό χειρισμό εσόδων από εξοπλισμό που δίνεται στους πελάτες της εταιρείας. Εξαιρουμένων των δύο αυτών παραγόντων, τα έσοδα, σε συγκρίσιμη βάση, μειώθηκαν κατά 8,7% σε σχέση με το Γ΄τρίμηνο του 2010, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τη μείωση των προηγούμενων τριμήνων. Η μείωση στο τρίμηνο οφείλεται κυρίως σε μια μείωση 17% στα έσοδα από τις παραδοσιακές υπηρεσίες φωνής, λόγω της απώλειας γραμμών και της μείωσης του ARPU.

Η RomΤelecom αντιστάθμισε μερικώς τη μείωση των εσόδων στις παραδοσιακές υπηρεσίες φωνής μέσω της συνεχιζόμενης εξισορρόπησης που προκύπτει από την συνεισφορά διαφορετικών πηγών εσόδων. Σε σύγκριση με το Γ΄τρίμηνο του 2010 ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών ευρυζωνικών υπηρεσιών αυξήθηκε κατά 17%, ενώ ο αριθμός των συνδρομητών τηλεόρασης αυξήθηκε κατά 20%. H διείσδυση επί του συνόλου των συνδρομητών υπηρεσιών φωνής της RomTelecom, ανήλθε σε 44% στις ευρυζωνικές υπηρεσίες και 48% στις υπηρεσίες τηλεόρασης. Στις 30 Σεπτεμβρίου 2011, ο συνολικός αριθμός συνδρομητών όλων των υπηρεσιών της εταιρείας (RGUs: φωνή, ευρυζωνικές υπηρεσίες, τηλεόραση) ανήλθε στα 4,9 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 5,3% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010.

Κατά τη διάρκεια του τριμήνου η RomTelecom διέθεσε σειρά ανασχεδιασμένων και απλοποιημένων συνδυαστικών προϊόντων, με χαρακτηριστικά εφάμιλλα των ανταγωνιστών, καταρρίπτοντας την πεποίθηση πως η RomΤelecom είναι πάροχος μόνο παραδοσιακών υπηρεσιών φωνής.

Το τρίμηνο διατέθηκαν επίσης προϊόντα με δυνατότητα εκμίσθωσης εξοπλισμού πελατών (CPE), που προσφέρουν επιπλέον οικονομική ευελιξία και επιλογές στους πελάτες της RomTelecom.

Το δίκτυο CDMA της RomTelecom συνέβαλε στην απόκτηση μεριδίου αγοράς στις ασύρματες ευρυζωνικές υπηρεσίες, με τους συνδρομητές του σχετικού δικτύου να φτάνουν τους 82.000 στο τέλος του Γ΄τριμήνου του 2011.

Η θυγατρική της RomTelecom, NextGen που προσφέρει οικονομικές λύσεις τηλεόρασης και ευρυζωνικών υπηρεσιών, συνέχισε να αυξάνει το μερίδιο αγοράς της, επιτυγχάνοντας μια αύξηση 40% στον αριθμό των RGUs, ως αποτέλεσμα οργανικής ανάπτυξης αλλά και επιτυχημένων συμφωνιών.

Στο τρίμηνο, η προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA εξαιρουμένων των χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης, επηρεάστηκε αρνητικά από την παραπάνω αλλαγή στη λογιστική πολιτική. Εξαιρουμένης αυτής της προσαρμογής, η συγκρίσιμη προσαρμοσμένη κερδοφορία EBITDA θα ήταν μειωμένη μόνο κατά 3,1% σε σχέση με το Γ’ τρίμηνο του 2010, επιφέροντας βελτίωση στο περιθώριο προσαρμοσμένης κερδοφορίας EBITDA.

Η RomTelecom συνέχισε τη μείωση του προσωπικού της και τη μετάβασή της σε ένα πιο ευέλικτο και κοστοστρεφές λειτουργικό μοντέλο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, μια μείωση 11% στα Λειτουργικά Έξοδα (εξαιρουμένων των αποσβέσεων και των έκτακτων δαπανών) το Γ’ τρίμηνο του 2011, παρά τα αυξημένα έξοδα για τη προσέλκυση πελατών, όπως το περιεχόμενο για της υπηρεσίες τηλεόρασης. Τα Έξοδα Μισθοδοσίας μειώθηκαν κατά 23% ως αποτέλεσμα των βελτιώσεων στη λειτουργία της εταιρείας και μέσω προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης. Στις 30 Σεπτεμβρίου 2011 το συνολικό προσωπικό της RomTelecom και των θυγατρικών της ήταν 7.421 εργαζόμενοι, από 9.192 το προηγούμενο έτος, ενισχύοντας σημαντικά την παραγωγικότητα.

3. ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ

ΣΥΝΟΨΗ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

Κύκλος εργασιών

(€ εκατ)

Γτρίμηνο 2011

Γτρίμηνο 2010

+/- %

Εννεάμηνο 2011

Εννεάμηνο 2010

+/- %

Ελλάδα

450,4

470,6

-4,3%

1.243,6

1.382,2

-10,0%

Αλβανία

25,8

33,8

-23,7%

72,6

92,7

-21,7%

Βουλγαρία

108,6

106,3

+2,2%

306,4

316,3

-3,1%

Ρουμανία

120,6

117,5

+2,6%

341,9

347,2

-1,5%

Ενδοομιλικές Απαλοιφές

(7,0)

(4,9)

(18,0)

(18,0)

Σύνολο

698,4

723,3

-3,4%

1.946,5

2.120,4

-8,2%

EBITDA

Ελλάδα

182,9

185,0

-1,1%

473,9

514,4

-7,9%

Αλβανία

11,6

18,4

-37,0%

29,2

46,9

-37,7%

Βουλγαρία

41,1

43,5

-5,5%

116,9

126,1

-7,3%

Ρουμανία

29,5

23,3

+26,6%

70,0

48,6

+44,0%

Ενδοομιλικές Απαλοιφές

(1,7)

(3,3)

(4,8)

1,0

Σύνολο

263,4

266,9

-1,3%

685,1

737,0

-7,0%

Προσαρμοσμένο EBITDA*

263,5

266,9

-1,2%

696,5

739,6

-5,8%

Περιθώριο EBITDA %

Ελλάδα

40,6%

39,3%

+1,3μον

38,1%

37,2%

+0,9μον

Αλβανία

45,0%

54,4%

-9,4μον

40,2%

50,6%

-10,4μον

Βουλγαρία

37,8%

40,9%

-3,1μον

38,2%

39,9%

-1,7μον

Ρουμανία

24,5%

19,8%

+4,7μον

20,5%

14,0%

+6,5μον

Σύνολο

37,7%

36,9%

+0,8μον

35,2%

34,8%

+0,4μον

Προσαρμοσμένο Περιθώριο EBITDA*

37,7%

36,9%

+0,8μον

35,8%

34,9%

+0,9μον

* Εξαιρουμένης της επίδρασης προγράμματος αναδιοργάνωσης στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας Ελλάδας και του προγράμματος εθελουσίας εξόδου στη Ρουμανία

Στο τέλος του Γ’ τριμήνου του 2011, οι πελάτες κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε περίπου 20,4 εκατ., μειωμένοι κατά 4,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, κυρίως λόγω εκκαθάρισης της πελατειακής βάσης σε συνέχεια της υποχρεωτικής διαδικασίας ταυτοποίησης στην Ελλάδα. Αν και δραστηριοποιείται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές αγορές με μεγάλες πιέσεις, η Διοίκηση εκτιμά ότι η COSMOTE ενίσχυσε τη θέση της και στις τέσσερις χώρες παρουσίας της.

Κινητή τηλεφωνία  – Ελλάδα

Στο τέλος του Γ’ τριμήνου του 2011, η πελατειακή βάση της COSMOTE στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 7,9 εκατομμύρια. Η μείωση της πελατειακής βάσης κατά 5,5% σε σχέση με το τέλος Σεπτεμβρίου του 2010 οφείλεται κυρίως στην τελική επίδραση της υποχρεωτικής διαδικασίας ταυτοποίησης των πελατών καρτοκινητής που ξεκίνησε στα τέλη του 2009.

Η COSMOTE εκτιμά ότι η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες για το σύνολο της αγοράς κινητής στην Ελλάδα συνεχίστηκε και αυτό το τρίμηνο, καθώς οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες συνέχισαν να συμπιέζουν την αγοραστική δύναμη. Σε αυτό το περιβάλλον, τα έσοδα της εταιρείας από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά περίπου 2% το Γ’ τρίμηνο, επίδοση σημαντικά βελτιωμένη σε σχέση με το πρώτο μισό του χρόνου. Τα έσοδα από εισερχόμενη κίνηση σημείωσαν πτώση κατά 23%, αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης των τελών τερματισμού, ενώ τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση ενισχύθηκαν κατά 2%, λόγω της αύξησης των εσόδων στον τομέα της καρτοκινητής κατά 36%.

Η COSMOTE έχει τοποθετηθεί  ισχυρά  στον τομέα των ευρυζωνικών υπηρεσιών δεδομένων, διαθέτοντας καινοτόμες και ευέλικτες προτάσεις για όλες τις κατηγορίες πελατών. Η δυναμική αυτή στρατηγική προσέγγιση, σε συνδυασμό με τη διάθεση όλο και περισσότερων προσιτών smartphones, οδήγησε στην ενίσχυση των εσόδων από υπηρεσίες data από το κινητό κατά 14% σε ετήσια βάση.

Τα έσοδα από την περιαγωγή ενισχύθηκαν σε σχέση με πέρσι λόγω της αύξησης του τουρισμού τους καλοκαιρινούς μήνες και της μεγαλύτερης κίνησης στο δίκτυο της COSMOTE από τα συνεργαζόμενα δίκτυα.

Συνεχίζοντας τις τάσεις προηγούμενων τριμήνων, το εννεάμηνο του 2011 ο δείκτης μικτού AMOU αυξήθηκε κατά 16,1%, στα 302,6 λεπτά, κυρίως λόγω του AMOU της καρτοκινητής που αυξήθηκε κατά 18,3%, ως αποτέλεσμα των σημαντικών προσφορών για κίνηση εντός δικτύου. Ο δείκτης μικτού ARPU για την ίδια περίοδο διαμορφώθηκε σε €15,7, μειωμένος κατά περίπου 4% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2010, ως αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του ARPU των συμβολαίων.

Η μείωση της κερδοφορίας EBITDA, κατά 1%, αντικατοπτρίζει τον επιτυχημένο έλεγχο του κόστους σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων μισθοδοσίας, πωλήσεων και διανομής.

Κινητή τηλεφωνία  – Αλβανία

Κατά το Γ’ τρίμηνο του 2011, η πελατειακή βάση της AMC διαμορφώθηκε σε 1,8 εκατομμύρια περίπου, μειωμένη κατά σχεδόν 11% σε σχέση με το Γ’ τρίμηνο του 2010.

Τα έσοδα της AMC επηρεάστηκαν αρνητικά από την εφαρμογή μειώσεων στα εθνικά και διεθνή τέλη τερματισμού, με το τελευταίο να επιδρά σημαντικά και στην κερδοφορία EBITDA. Επιπλέον, οι επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές σε μια κατακερματισμένη αγορά άσκησαν πιέσεις στα έσοδα από υπηρεσίες, ιδίως στον τομέα της καρτοκινητής.

Παρ’ όλα αυτά, το περιθώριο EBITDA της AMC παρέμεινε ισχυρό, αποτέλεσμα της προσπάθειας της Διοίκησης για τη βελτιστοποίηση της δομής του κόστους, ιδίως σε τομείς όπως το marketing και η διανομή.

Κινητή τηλεφωνία  – Βουλγαρία

Το Γ’ τρίμηνο του 2011, οι συνδρομητές συμβολαίου της GLOBUL αυξήθηκαν κατά 14% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι πελάτες συμβολαίου της εταιρείας ανέρχονται πλέον σε περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια, αποτελώντας το 60,8% της πελατειακής της βάσης. Με τη διάθεση καινοτόμων προτάσεων, η GLOBUL συνέχισε τη μετάβαση των πελατών καρτοκινητής σε υπηρεσίες συμβολαίου, μειώνοντας έτσι τη πελατειακή βάση της καρτοκινητής. Ως αποτέλεσμα, η συνολική πελατειακή βάση της GLOBUL στο τέλος του Γ’ τριμήνου του 2011 διαμορφώθηκε σε 4,2 εκατομμύρια περίπου, ενισχυμένη κατά 7% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Στον τομέα υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας μέσω δικτύου κινητής, η GLOBUL συνέχισε και το Γ’ τρίμηνο του 2011 τη δυναμική αναπτυξιακή της πορεία, με τους πελάτες να ξεπερνούν τους 200.000. Σημαντική ανάπτυξη σε σχέση με το περασμένο έτος σημείωσαν και οι ευρυζωνικές υπηρεσίες δεδομένων, με την πελατειακή βάση να υπερτριπλασιάζεται.

Τα έσοδα από υπηρεσίες ενισχύθηκαν κατά 0,8% το Γ’ τρίμηνο του 2011, καθώς οι απώλειες από τον έντονο ανταγωνισμό στους εταιρικούς πελάτες συμβολαίου αντισταθμίστηκαν από τις βελτιωμένες επιδόσεις στην περιαγωγή και τη διασύνδεση.

Τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 7,6%, αποτέλεσμα, κυρίως, της αύξησης των πωλήσεων συσκευών. Παρά τον περιορισμό των εξόδων σε άλλες κατηγορίες κόστους, η κερδοφορία EBITDA μειώθηκε το Γ’ τρίμηνο κατά 5,5%.

Κινητή τηλεφωνία  – Ρουμανία

Η πελατειακή βάση της COSMOTE Ρουμανίας διαμορφώθηκε σε 6,5 εκατομμύρια το Γ’ τρίμηνο του 2011, με τους πελάτες συμβολαίου να αποτελούν το 22,8% του συνόλου. Τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 7% περίπου, με την εταιρεία να διατηρεί το μερίδιο αγοράς της παρά τον έντονο ανταγωνισμό, ιδίως στην καρτοκινητή.

Επιτυγχάνοντας το σχετικό στόχο, η εταιρεία ενίσχυσε την κερδοφορία EBITDA κατά 27% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, αποτέλεσμα της θετικής λειτουργικής επίδρασης της επιτυχημένης ενσωμάτωσης της Zapp, καθώς και του περιορισμού των εξόδων διανομής και δικτύου. H COSMOTE Ρουμανίας ξεχωρίζει μεταξύ των παρόχων κινητής στην Ευρώπη, έχοντας επιτύχει σημαντική αύξηση των εσόδων, από υπηρεσίες, και της κερδοφορίας EBITDA υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.

4. ΓΕΓΟΝΟΤΑ  ΤΡΙΜΗΝΟΥ

Άντληση του υπολοίπου του κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου ανακυκλούμενης πίστωσης €900 εκατ.

Στις 13 Ιουλίου, ο ΟΤΕ προχώρησε σε ανάληψη του υπολοίπου ποσού ύψους €300 εκατ. που ήταν διαθέσιμο στο πλαίσιο κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου ανακυκλούμενης πίστωσης ύψους €900 εκατ. που είχε υπογραφεί το Φεβρουάριο 2011.

Αλλαγές στη μετοχική σύνθεση του ΟΤΕ

Στις 11 Ιουλίου, η Deutsche Telekom AG απέκτησε 49.015.038 μετοχές ΟΤΕ ΑΕ συνολικής αξίας €391.630.153,62 ως αποτέλεσμα της εξάσκησης του δικαιώματος πώλησης μετοχών που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο, στο πλαίσιο της Συμφωνίας Μετόχων του 2008.

Σε συνέχεια αυτής της συναλλαγής η άμεση και έμμεση συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα συνολικά δικαιώματα ψήφου της ΟΤΕ ΑΕ ανέρχεται σε 10,0%, που αντιστοιχεί σε 49.015.042 δικαιώματα ψήφου, ενώ η συμμετοχή της DEUTSCHE TELEKOM AG επί του συνόλου του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου του ΟΤΕ ανέρχεται σε ποσοστό 40,00000008% που αντιστοιχεί σε 196.060.156 μετοχές και αντίστοιχα δικαιώματα ψήφου.

Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας

Στις 23 Σεπτεμβρίου, συμφωνήθηκε μεταξύ της Διοίκησης του ΟΤΕ και της ΟΜΕ-ΟΤΕ, το πλαίσιο σύναψης τριετούς Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Οι βασικοί όροι περιλαμβάνουν: Μείωση εβδομαδιαίου ωραρίου σε 35 ώρες εβδομαδιαίως, με παράλληλη μείωση μισθών ύψους περίπου 11% και τη συμφωνία ότι η εταιρεία δεν θα προχωρήσει σε απολύσεις, ούτε θα επιβάλει εκ περιτροπής εργασία κατά τη διάρκεια ισχύος της Συλλογικής Σύμβασης.

Eπαναγορά ομολογιών

Το Γ’ τρίμηνο του 2011, η OTE PLC προχώρησε σε μερικές επαναγορές συνολικού ονομαστικού ποσού €80,2 εκατ. κάτω από το ομόλογο €650 εκατ. 3,75% με λήξη την 11 Νοεμβρίου 2011. Τα ομόλογα που επαναγοράστηκαν έχουν ακυρωθεί. Η εναπομένουσα ονομαστική αξία των ομολόγων μετά την επαναγορά, στο τέλος του τριμήνου είναι €276,0 εκατ.

5. ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Ο ΟΤΕ υποβάλλει Φόρμα 15-F για να τερματίσει την εγγραφή των μετοχών του και τις υποχρεώσεις αναφοράς στην Αμερικάνικη Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

Στις 29 Σεπτεμβρίου, η ΟΤΕ ΑΕ υπέβαλλε Φόρμα 15-F, στη Αμερικάνικη Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, μέσω της οποίας τερματίζεται η εγγραφή των μετοχών του και οι υποχρεώσεις αναφοράς στο πλαίσιο της σχετικής Αμερικάνικης Νομοθεσίας. Ο τερματισμός της εγγραφής των μετοχών του ΟΤΕ, στο πλαίσιο της σχετικής Αμερικάνικης Νομοθεσίας θα είναι σε ισχύ περίπου 90 μέρες μετά την υποβολή της φόρμας 15-F.

Διάθεση υπηρεσιών δορυφορικής τηλεόρασης

Στις 17 Οκτωβρίου ο ΟΤΕ ξεκίνησε τη διάθεση υπηρεσιών δορυφορικής τηλεόρασης, ενισχύοντας τη διείσδυση της εταιρείας στις υπηρεσίες τηλεόρασης που έχουν πετύχει οι υπηρεσίες IPTV του ΟΤΕ. Και οι δύο υπηρεσίες θα διατίθενται πλέον υπό το brand OTE TV.

Νέο μέλος στο Δ.Σ. του ΟΤΕ

Στις 26 Οκτωβρίου, σε συνέχεια της παραίτησης του μη εκτελεστικού μέλους του Δ.Σ. του ΟΤΕ κ. Roland Mahler, εκλέχθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο, σε αντικατάστασή του και για το υπόλοιπο της θητείας του, ως νέο μέλος, μη εκτελεστικό, η κα Claudia Nemat. Η κα Nemat είναι μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης της Deutsche Telekom AG από τον Οκτώβριο του 2011 και υπεύθυνη για την περιοχή της Ευρώπης.

6. ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Για το υπόλοιπο του 2011 ο ΟΤΕ εκτιμά ότι τα έσοδα του θα συνεχίσουν να επηρεάζονται από τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες σε όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται. Στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, αναμένεται να συνεχιστεί η σταθεροποίηση της αγοράς. Οι επιδόσεις των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας του Ομίλου σε άλλες χώρες θα συνεχίσουν να επιδεικνύουν ανθεκτικότητα. Τα συνεχιζόμενα μέτρα μείωσης του λειτουργικού κόστους αναμένεται να επηρεάσουν θετικά τις επιδόσεις του Ομίλου.

ΣΗΜ. Οι οικονομικές καταστάσεις (εταιρικές και ενοποιημένες) σύμφωνα με τα Δ.Π.Χ.Α., είναι διαθέσιμες στο http://www.ote.gr/portal/page/portal/InvestorRelation/InvestorRelation