H μη κυβερνητική οργάνωση Ν.Ε.Ο.Ι. το 2010 δέχτηκε 218 καταγγελίες, το 72% των οποίων αφορούσε παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων.


quit facebookΑναλυτικότερα, το 16% αφορούσε σε πορνογραφικά μηνύματα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των χρηστών του διαδικτύου, το 2% σε σεξουαλική παρενόχληση σε προσωπικό ιστολόγιο ή ιστοσελίδα, ενώ έγιναν και 6 αναφορές γονέων για εθισμό των παιδιών τους με ηλεκτρονικά παιχνίδια και αυξημένη χρήση του διαδικτύου και άλλες που αφορούσαν οικονομικές απάτες.


Ένα ποσοστό των καταγγελιών, της τάξης του 47%, προήλθε από άντρες ηλικίας 20-36 ετών, το 12% από άντρες ηλικίας 36-49 ετών, 3% από γονείς, 38% από γυναίκες 22-33 ετών. Οι καταγγέλλοντες δεν θέλησαν να απευθυνθούν στη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος ή σε κάποιο αστυνομικό τμήμα, φοβούμενοι την περαιτέρω έκθεση των προσωπικών τους δεδομένων.


Οι περισσότεροι νέοι δείχνουν τυφλή εμπιστοσύνη στους χρήστες του Facebook, δίνοντας τα πραγματικά τους στοιχεία (όνομα, διεύθυνση, φωτογραφίες, ημερομηνία γέννησης, τηλέφωνα), χωρίς να έχουν διαβάσει ποτέ τους όρους χρήσης της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο δεν εγγυάται τη μυστικότητά τους, σύμφωνα με την Άννα Ευθυμίου, την πρόεδρο της οργάνωσης Ν.Ε.Ο.Ι. «Αν ένας χάκερ κλέψει τα προσωπικά μας δεδομένα μέσα από το facebook, αυτό δεν φέρει καμία ευθύνη, ούτε μπορεί να κατηγορηθεί για τα μέτρα ασφαλείας του», επισημαίνει.


Το 2010, η Ελλάδα ήταν η 26η χώρα σε χρήση, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Facebook. Μέσα σε δύο χρόνια, οι χρήστες του Facebook στην χώρα μας αυξήθηκαν κατά 462% (το 2008 ήταν 505.000, το 2009 ήταν 1.639.000 και το 2010 έφτασαν του 2.838.700).


Σε παγκόσμιο επίπεδο, εάν το Facebook ήταν χώρα, θα ήταν η τρίτη μεγαλύτερη, λαμβάνοντας υπόψη των αριθμό των χρηστών (περισσότεροι από 500 εκατ. ενεργοί). Από αυτούς, οι μισοί συνδέονται οποιαδήποτε μέρα στο προφίλ τους, ο μέσος χρήστης έχει 130 φίλους και ξοδεύει 55 λεπτά ημερησίως, είναι συνδεδεμένος με 80 σελίδες, γκρουπ και εκδηλώσεις και δημιουργεί 90 στοιχεία περιεχομένου (σύνδεσμους, ιστορίες, σημειώσεις, φωτογραφίες και βίντεο) κάθε μήνα, με αποτέλεσμα να διαμοιράζονται πάνω από 30 δισ. τέτοια στοιχεία κάθε μήνα. Οι χρήστες περνούν συνολικά πάνω από 700 δισ. λεπτά το μήνα στο Facebook, ενώ περισσότεροι από δύο εκατομμύρια χρήστες μπαίνουν σε αυτό μέσω των κινητών τους τηλεφώνων.


Εν τω μεταξύ, την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011, το Facebook συμπεριέλαβε στο πλήθος πληροφοριών που μπορεί κανείς να μοιραστεί με άλλους δικτυακούς τόπους και εφαρμογές το τηλέφωνο και τον αριθμό κινητού τηλεφώνου κάθε μέλους. Με αυτή την αλλαγή, κάθε μέλος μπορούσε εύκολα να μοιραστεί αυτές τις πληροφορίες που διατηρεί στο Facebook και να επιταχύνει, για παράδειγμα, τη διαδικασία ολοκλήρωσης παραγγελιών σε ένα διαδικτυακό κατάστημα ή για να εγγραφεί σε ειδοποιήσεις για εκπτώσεις απευθείας στο κινητό του τηλέφωνο.


Κάθε μέλος ακολουθεί μια διαδικασία απόδοσης αδειών, πριν επιτρέψει τελικά σε οποιοδήποτε δικτυακό τόπο ή εφαρμογή να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες και φυσικά, δεν μπορεί να μοιραστεί κανείς τη διεύθυνση και το κινητό ενός φίλου του στο Facebook. Κάθε χρήστης μπορεί να ελέγξει ποιά στοιχεία και με ποιο τρόπο χρησιμοποιήθηκαν από συνδεδεμένους δικτυακούς τόπους και εφαρμογές από το νέο application dashboard (δείτε ένα σχετικό βίντεο στο Facebook).


Η δυνατότητα να μοιραστεί κανείς διεύθυνση και κινητό τηλέφωνο πρακτικά με οποιονδήποτε έχει προς το παρόν απενεργοποιηθεί αλλά το Facebook επιμένει: θα επιστρέψει ανανεωμένο ώστε «να διασφαλίζει ότι κάθε μέλος που τα μοιράζεται, είχε πραγματικά την πρόθεση να το κάνει».