Στη συντριπτική πλειοψηφία του το κοινό σε 52 διαφορετικές χώρες του κόσμου επιθυμεί το δωρεάν περιεχόμενο του Διαδικτύου να παραμείνει χωρίς πληρωμή.


woman internetΣτην Ελλάδα το ποσοστό προσεγγίζει το απόλυτο, καθώς φθάνει στο 95%, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.


Υπάρχουν όμως ενδείξεις για μελλοντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς όταν οι καταναλωτές ρωτήθηκαν ξεχωριστά για επιμέρους κατηγορίες έδειξαν περισσότερο διαλλακτικοί στο να δαπανήσουν χρήματα, ειδικά αν το είχαν ξανακάνει στο παρελθόν. Οι καταναλωτές παγκοσμίως είναι περισσότερο πρόθυμοι να πληρώσουν για κατηγορίες που κανονικά θα δαπανούσαν χρήματα και εκτός διαδικτύου. Σε αυτές τις κατηγορίες περιλαμβάνονται προϊόντα με υψηλό κόστος παραγωγής όπως ταινίες, μουσική, τηλεοπτικά προγράμματα και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αντίθετα, ερασιτεχνικές παραγωγές χαμηλού κόστους. όπως blogs, podcasts και βίντεο φτιαγμένα από χρήστες, δεν πείθουν ιδιαίτερα του καταναλωτές να ανοίξουν το πορτοφόλι τους.


Ο μεγάλος τομέας της ενημέρωσης με τις πολλές ξεχωριστές κατηγορίες -όπως εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικά προγράμματα και ιστοσελίδες ενημέρωσης- φαίνεται να προκαλεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών, όμως το περιεχόμενό του σε συντριπτική πλειοψηφία μπορεί να βρεθεί εύκολα και άμεσα δωρεάν.


internet2Το 79% παγκοσμίως και το 90% στην Ελλάδα, θεωρεί πως αν έχει ήδη εγγραφεί ως συνδρομητής σε μία εφημερίδα, ένα περιοδικό ή μία ραδιοφωνική/ τηλεοπτική υπηρεσία τότε θα πρέπει να μπορεί να δει το περιεχόμενο τους δωρεάν. Επιπλέον, το 71% των καταναλωτών τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα δηλώνει πως το online περιεχόμενο που καλούνται να πληρώσουν πρέπει να είναι πολύ καλύτερο από αυτό που μπορούν να βρουν χωρίς κόστος. Σχεδόν 8 στους 10 ερωτώμενους παγκοσμίως και 9 στους 10 στην Ελλάδα, δε θα χρησιμοποιούσαν άλλο κάποια ιστοσελίδα που ξεκινάει να τους χρεώνει, υποθέτοντας πως μπορούν να βρουν τις ίδιες πληροφορίες δωρεάν.


Όμως, ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως η ποιότητα του online περιεχομένου βρίσκεται σε ρίσκο όσο αυτό παραμένει τελείως δωρεάν. Το 34% στον κόσμο και το 26% στην Ελλάδα θεωρεί πως η ποιότητα του περιεχομένου θα πέσει αν οι εταιρίες δε χρεώσουν για αυτό, το 30% παγκοσμίως και το 39% στην Ελλάδα διαφωνεί και το υπόλοιπο 36% και 34% αντίστοιχα δεν έχει ξεκάθαρη άποψη.


internet_broadbandΤέλος, η πλειοψηφία του κοινού (63% παγκοσμίως και 66% στην Ελλάδα) θεωρεί πως από τη στιγμή που πλήρωσε για κάποιο online περιεχόμενο, τότε μπορεί να το αντιγράψει και να το μοιραστεί με οποιονδήποτε επιθυμεί. Παρά την επικρατούσα άποψη πως τα Μέσα ενημέρωσης μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά στο διαδίκτυο μόνο αν χρεώσουν το περιεχόμενο τους, δεν έχει βρεθεί ακόμα κάποια απόλυτα επιτυχημένη και βιώσιμη λύση για να συμβεί αυτό. Οι εταιρίες πειραματίζονται με μια σειρά από μοντέλα πληρωμής, που ξεκινούν από πλήρεις συνδρομητικές εγγραφές ολόκληρου του περιεχομένου τους και καταλήγουν σε μεμονωμένες πληρωμές (micropayments) ανά υπηρεσία ή άρθρο.


Στην έρευνα της Nielsen, το 52% των καταναλωτών παγκοσμίως και το 64% των Ελλήνων φαίνεται να υποστηρίζει τις μεμονωμένες πληρωμές, μολονότι αυτό το μοντέλο αποδείχθηκε αρκετά περίπλοκο στο πρόσφατο παρελθόν. Όμως δε σημαίνει απαραίτητα πως ένα πιο εύχρηστο μοντέλο πληρωμής θα προσέλκυε περισσότερους καταναλωτές, καθώς μόνο το 43% παγκοσμίως και το 35% στην Ελλάδα φαίνεται πιο πρόθυμο να πληρώσει αν η διαδικασία είναι ευκολότερη.


Όσον αφορά στις διαφημίσεις, το 47% στον κόσμο και το 44% στην Ελλάδα παρουσιάζεται διατεθειμένο να ανεχτεί περισσότερες διαφημίσεις στο μέλλον, εφόσον το online περιεχόμενο παραμείνει δωρεάν. Σε περίπτωση όμως που καταλήξουν να πληρώσουν, το 64% παγκοσμίως και το 66% στην Ελλάδα θεωρεί πως δε θα έπρεπε να υπάρχουν διαφημίσεις.