Αύξηση καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο μέσα στο 2009 προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε το ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου.


Image.ashxΣυγκεκριμένα, σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 149%, καθώς οι καταγγελίες πέρυσι έφτασαν τις 1.778, ενώ το2008 είχαν καταγραφεί μόλις 715. Από το σύνολο των καταγγελιών, που εξακριβώθηκαν όντως ως παράνομες βάσει της ελληνικής νομοθεσίας, το 29% αφορά στην οικονομική απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών, το 20% στην παραβίαση προσωπικών δεδομένων, το 15% στην παιδική πορνογραφία, το 16% στα παράνομα ηλεκτρονικά μηνύματα με σκοπό την αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων του χρήστη με στόχο την κλοπή οικονομικών στοιχείων (phishing). Σε μικρότερο ποσοστό αναφέρθηκαν εγκλήματα, όπως η παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας, ο ρατσισμός, η εξύβριση, η παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών και η απειλή.


Αυξημένος ήταν ο αριθμός των καταγγελιών που αφορούσαν διαδικτυακά εγκλήματα που πραγματοποιήθηκαν μέσω των Συστημάτων Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Networks). Από το σύνολο των παράνομων καταγγελιών που έλαβε η SafeLine, το 20% αφορούσε ιστοσελίδες όπως το Facebook, το Hi5, το ΥouΤube και το Μyspace, με το Facebook να καταλαμβάνει την πρώτη θέση με ποσοστό 85%. Οι σχετικές καταγγελίες αφορούσαν την παραβίαση προσωπικών δεδομένων και απορρήτου των επικοινωνιών, την εξύβριση – συκοφαντική δυσφήμηση, ενώ ένας μικρός αριθμός αφορούσε στην προτροπή σε αυτοκτονία και στο ρατσισμό.


Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 800 15 / help@saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου λειτουργεί επίσημα από τον Σεπτέμβριο του 2009. Τους πρώτους τέσσερις μήνες της λειτουργίας της γραμμής, μέχρι το τέλος του 2009, δέχτηκε 443 αιτήματα, είτε μέσω τηλεφώνου, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σχετικά με προβλήματα που προέκυψαν κατά τη χρήση του Διαδικτύου. Το περιεχόμενο των αιτημάτων των χρηστών αφορούσε σε: αναζήτηση πληροφοριών / συμβουλών 184 (41,53%), θέματα εξάρτησης 108 (24,38%), οικονομικές απάτες 55 (12,42%), εντοπισμό επικίνδυνου περιεχομένου 33 (7,45%), περιστατικά βίας / εκφοβισμού 32 (7,22%), κλοπή προσωπικών δεδομένων 13 (2,93%), ζητήματα ανορεξίας 9 (2,03%), καταγγελίες για αποπλάνηση ανηλίκων 6 (1,35%), γνωστοποίηση πρόθεσης αυτοκτονίας 1 (0,23%), και περιστατικά εκβιασμού 1 (0,23%).


Το προσωπικό της γραμμής βοήθειας παρείχε συμβουλές, πληροφορίες και ψυχολογική υποστήριξη στην πλειονότητα των περιπτώσεων (306 αναφορές) και παράλληλα παρέπεμπε στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (66 αναφορές για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος) ή σε άλλους αρμόδιους φορείς ανάλογα με τη φύση της αναφοράς (π.χ. καταναλωτικές οργανώσεις κ.λπ. – 29 αναφορές). Τέλος, 45 περιπτώσεις (10%) παραπέμφθηκαν στα ιατρεία της Μονάδας Εφηβικής Υγείας για να ενταχθούν στο πρόγραμμα για εφήβους με υπερβολική ενασχόληση στο Διαδίκτυο. Οι άνθρωποι που απευθύνθηκαν στη γραμμή βοήθειας ήταν κατά 85% ενήλικες, 6% ανήλικοι και 9% επαγγελματίες, για παράδειγμα εκπαιδευτικοί.


Η Γραμμή βοήθειας απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.ά.).


Υπενθυμίζεται ότι μπορεί κανείς να επικοινωνήσει με το προσωπικό της γραμμής καλώντας στον αριθμό χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις 800 11 800 15 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09:00 – 15:00, είτε αποστέλλοντας μήνυμα στο help@saferinternet.gr.