Το EU Kids Online II διεξάγει την πρώτη πανευρωπαϊκή έρευνα με επίκεντρο τα παιδιά και εστιάζει στις απόψεις και τη συμπεριφορά τους στο διαδίκτυο.

Poster_Kids_smallΟ σχεδιασμός του EU Kids Online II (2009-2011) ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2009 και αρχίζει σύντομα η διεξαγωγή της ερευνητικής δραστηριότητα σε κάθε μία από τις 25 συμμετέχουσες χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα.
Κύριος σκοπός είναι να μελετηθεί ο σκοπός της χρήσης του Internet από τα παιδιά και να μειωθούν οι ‘κρίσεις πανικού’ ειδικά των γονέων σχετικά με τους διαδικτυακούς κινδύνους. Συγκεκριμένα το EU Kids Online II θα διεξάγει έρευνα με γονείς και τα παιδιά (ηλικίας 9-16).
Στη χώρα μας παράλληλα με τη διεξαγωγή της έρευνας για το EU Kids Online I αναρτήθηκε η ελληνική ιστοσελίδα http://www.eukidsgreece.gr. Σήμερα, με την έναρξη του EU Kids On line II λειτουργεί το ανανεωμένο site με πληρέστερη ενημέρωση για το πρόγραμμα και τα ευρήματα της έρευνας, διασυνδέσεις με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά sites και δυνατότητα εγγραφής μέλους με αναβαθμισμένες υπηρεσίες.


Οι συγκριτικές μελέτες του δικτύου EU Kids Online, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τα προγράμματα EU Kids Online I και ΙΙ είναι διαθέσιμες στα παρακάτω sites. Σημειώστε ότι μπορείτε να εγγραφείτε ως μέλη δωρεάν και να λαμβάνετε απ ευθείας πληροφόρηση για τις εξελίξεις και τις ανανεώσεις.
http://www.eukidsgreece.gr
www.eukidsonline.net


Περιγραφή του EU kids Οn Line Ι και ευρήματα σε Ελλάδα και Ευρώπη
Το Ερευνητικό Θεματικό Δίκτυο EU Kids Online αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Safer Internet (2005-2008) και Safer Internet Plus 2009-2013. Οι βασικοί στόχοι της ερευνητικής δραστηριότητας του Δικτύου είναι:
• Η μελέτη της σχέσης των παιδιών και των νέων με το διαδίκτυο
• Η ταυτοποίηση των κινδύνων που ενέχει τυχόν λανθασμένη χρήση του διαδικτύου
• Η ταυτοποίηση των ευκαιριών που προκύπτουν από την αξιοποίηση του διαδικτύου, ως εργαλείου μάθησης, ψυχαγωγίας και ενημέρωσης
• Η πραγματοποίηση πρωτογενούς έρευνας πεδίου σε ευρύ δείγμα παιδιών και γονέων σε χώρες της Ευρώπης
Με την υλοποίηση των στόχων αυτών το EU Kids Online Network αισιοδοξεί να ολοκληρώσει την πλήρη ερευνητική καταγραφή του φαινομένου της χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά, να αναδείξει και να τονίσει τη σημασία της πραγματοποίησης εκτεταμένης και συνεχούς έρευνας γύρω από το θέμα και να προχωρήσει σε προτάσεις για τη χάραξη πολιτικών και θεσμοθετικών στρατηγικών.


Η ιστοσελίδα της Ελληνικής Ομάδας του EU Kids Online Network περιγράφει τη δραστηριότητα και τους στόχους του ευρωπαϊκού δικτύου στο σύνολό του, τις δραστηριότητες της Ελληνικής Ομάδας καθώς και τις δραστηριότητες των υπόλοιπων χωρών που συμμετέχουν. Κάθε επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί για:
• Γενικές πληροφορίες για το Θεματικό Ερευνητικό Δίκτυο
• Την εξέλιξη της ερευνητικής δραστηριότητας του Δικτύου
• Τη σχετική ερευνητική δραστηριότητα από την Ελληνική Ομάδα
• Σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου
• Τα δελτία τύπου που έχουν διανεμηθεί στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στους αρμόδιους φορείς από την έναρξη της δραστηριότητας του Θεματικού Δικτύου, και τέλος,
• Τις συγκριτικές ερευνητικές μελέτες που έχουν προκύψει από τις διακρατικές αναλύσεις που πραγματοποίησαν οι ερευνητές του Δικτύου


Στο πρόγραμμα EU Kids Online I, ακαδημαϊκοί και ερευνητές από 21 χώρες πραγματοποίησαν συγκριτικές αναλύσεις σε ερευνητικά δεδομένα σχετικά με τα παιδιά και τις νέες τεχνολογίες για να καταλήξουν σε συμπεράσματα που αφορούν:
α) στις ευκαιρίες μάθησης, συμμετοχικότητας, παραγωγής υλικού και ψυχαγωγίας που προσφέρει το διαδίκτυο
β) στους κινδύνους που μπορεί να ελλοχεύουν για τα παιδιά από απρόσεκτη χρήση
γ) στην ανάγκη ανάπτυξης στρατηγικών τεχνολογικού και διαδικτυακού αλφαβητισμού παιδιών και γονέων και
δ) στην ανάγκη θεσμοθέτησης αποτελεσματικού ρυθμιστικού πλαισίου για το περιεχόμενο και την πρόσβαση των παιδιών στις διαδικτυακές τεχνολογίες


Προέκυψε ότι:

• Τα παιδιά στη Ευρώπη χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το διαδίκτυο ως πηγή ενημέρωσης, εκπαιδευτικού υλικού, ψυχαγωγίας και κοινωνικής δικτύωσης
• Επειδή υπάρχει θετική συσχέτιση μεταξύ χρήσης και κινδύνων, στις χώρες της Νότιας Ευρώπης το ενδεχόμενο να έρθουν τα παιδιά αντιμέτωπα με κινδύνους είναι μικρότερο σε σχέση με τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και τις χώρες που έχουν πρόσφατα ενταχθεί στην ΕΕ, γιατί είναι περιορισμένες και οι ευκαιρίες χρήσης του διαδικτύου
• Στις χώρες όπου υπάρχει μικρότερη πιθανότητα έκθεσης των παιδιών σε διαδικτυακούς κινδύνους (επειδή, όπως είπαμε, είναι χαμηλότερο το ποσοστό χρήσης από τα παιδιά), οι γονείς συχνά υπερεκτιμούν τη δυνατότητα των παιδιών τους να διαχειρίζονται αυτούς τους κινδύνους επειδή τόσο οι ίδιοι όσο και τα παιδιά δεν έχουν την απαραίτητη σχετική εμπειρία και επίγνωση των κινδύνων.
• Οι γονείς στις χώρες με περιορισμένη χρήση του διαδικτύου (Γαλλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ελλάδα) ανησυχούν περισσότερο για τις εμπειρίες των παιδιών τους στο διαδίκτυο από ότι στις βόρειες χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία
• Στις μεσογειακές χώρες και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας υπάρχει ανάγκη για περισσότερη έρευνα εφόσον η διάχυση και διεύρυνση της πρόσβασης στο διαδίκτυο καθυστέρησε συγκριτικά με τις χώρες τις κεντρικής και βόρειας Ευρώπης αλλά και η ερευνητική χρηματοδότηση γύρω από τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά είναι ιδιαίτερα περιορισμένη
• Σε όλη την Ευρώπη, τα παιδιά ιεραρχούν τους κίνδυνους που αντιμετωπίζουν στο διαδίκτυο ως εξής: δημοσίευση προσωπικών δεδομένων, έκθεση σε πορνογραφικό υλικού, παρακολούθηση βίαιου ή ρατσιστικού υλικού, το να πέσουν θύματα εξύβρισης/εκφοβισμού (bullying), και το να συναντήσουν στον πραγματικό κόσμο άτομα που γνώρισαν μέσω διαδικτύου


Όσον αφορά στην Ελλάδα:

• Η Ελλάδα είναι χώρα με περιορισμένη χρήση του διαδικτύου (50% των ηλικιών 9-18) σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και άρα η ανάπτυξη επικοινωνιακού και διαδικτυακού αλφαβητισμού είναι απαραίτητη.
• Ο κίνδυνος έκθεσης σε διαδικτυακούς κινδύνους είναι χαμηλός λόγω:
• Περιορισμένης ακόμα χρήσης του διαδικτύου καθώς όπως αποδείχθηκε περισσότερη χρήση οδηγεί σε περισσότερους κινδύνους
• Αποτελεσματικής λειτουργίας των θεσμικών οργάνων για το ασφαλέστερο διαδίκτυο (Κόμβος για Ασφαλέστερο Διαδίκτυο, Μονάδα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος)

• Υπάρχει περισσότερη έρευνα γύρω από τους κινδύνους που έχουν να κάνουν με το διαδικτυακό περιεχόμενο (π.χ. πορνογραφία, βίαιο/ ρατσιστικό υλικό) σε σχέση με τους κινδύνους που προέρχονται από διαδικτυακές επαφές (π.χ. grooming, σεξουαλική παρενόχληση, διαδικτυακός εκφοβισμός) και από τους κινδύνους που σχετίζονται με την συμπεριφορά των παιδιών ως παραγωγών υλικού ή ως υπαίτιων για ριψοκίνδυνες δραστηριότητες (π.χ. εξύβριση, εκφοβισμός, παραγωγή πορνογραφικού ή βίαιου υλικού)
• Οι Έλληνες γονείς θεωρούν ότι τα παιδιά τους δεν έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη την ικανότητα να αντιμετωπίζουν διαδικτυακούς κινδύνους (Ευρωβαρόμετρο, 2005)
• Επιβλέπουν περισσότερο τα παιδιά τους όταν σερφάρουν στο διαδίκτυο συγκριτικά με χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία όπου οι γονείς είναι λιγότερο συχνά παρόντες
• Συγκριτικά με το 2005/2006, οι Έλληνες γονείς έχουν αυξήσει τη χρήση λογισμικού λειτουργίας και ασφάλειας