Το World of Warcraft είναι ένα το διαδυκτιακό παιχνίδι, που μαγεύει μικρούς και μεγάλους σε όλο τον κόσμο με το gothic σύμπαν του

Από την εφημερίδα “Καθημερινή”

Του Ηλια Μαγκλινη

Μεγάλο Σάββατο προς Κυριακή του Πάσχα, τέσσερις το πρωί: μια ακόμα «λευκή νύχτα», που τις χρονιάρες μέρες γίνεται ακόμα πιο… μαύρη. Οπότε, τα βαριά βήματά σου, μα κυρίως η πειστικότητα κάποιων φίλων, σε οδηγούν σε κάποιο internet cafe μήπως και η αϋπνία λυγίσει. Καταλήγεις στο The Web της οδού Υμηττού. Και τι βλέπεις εκεί; Οτι δεν υπάρχει ούτε μία άδεια θέση. Περισσότερα από είκοσι καθίσματα, με τους αντίστοιχους υπολογιστές, είναι πιασμένα από ξενύχτηδες, «καμένους» των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Αυτή είναι η δική τους Ανάσταση, το δικό τους σουβλιστό αρνί. Και δεν παίζουν ό,τι κι ό,τι. Παίζουν World of Warcraft (WoW — προφέρεται «Ουόου»). Το πλέον δημοφιλές on line ηλεκτρονικό παιχνίδι, ή ακριβέστερα, το πιο επιτυχημένο MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) στον κόσμο.

Είναι εμπειρία να πέσεις πάνω στο αποκορύφωμα μιας μάχης σε battleground, μεταξύ ομάδων στο WoW, όταν κάποιοι από τους συμμετέχοντες είναι φίλοι και γνωστοί, συνδεδεμένοι στο ίδιο internet cafe: ενισχύει ο ένας τον άλλο με φωνές, παραινέσεις και συμβουλές. «Δεν βλέπω τίποτα», «Σε καλύπτω, από τα αριστερά» κ.ο.κ. Αν κλείσεις τα μάτια, με το πάθος τους να ξεχειλίζει, νομίζεις ότι ακούς πραγματικούς στρατιώτες εν ώρα μάχης. Εδώ όμως δεν πεθαίνει κανείς (ακόμα κι όταν σε «σκοτώνουν», μπορείς να νεκραναστηθείς μέσα από μια ορισμένη διαδικασία). Ολη η ιστορία γίνεται για να κερδίσεις honour, μέσω του οποίου να πάρεις και άλλο gear, κι άλλο εξοπλισμό. Το λεξιλόγιο του WoW είναι μια ολόκληρη ιστορία από μόνη της…

Δέκα εκατομμύρια

Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στα internet cafe του Παγκρατίου. Δέκα και πλέον εκατομμύρια άνθρωποι, μοιρασμένοι σε Βόρειο Αμερική, Ευρώπη, Κίνα, Κορέα, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Ταϊβάν – και βέβαια, Ελλάδα. Αυτός είναι, πάνω κάτω, ο αριθμός των παικτών του WοW.

Περισσότερα από δέκα εκατομμύρια ανθρωποι διασκορπισμένοι παντού στον πλανήτη «συναντιούνται», επικοινωνούν, συμμαχούν ή «μονομαχούν» στην gothic πραγματικότητα ενός εικονικού σύμπαντος, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο πλανήτης Αζερόθ. Ενα σύμπαν μάγων, φαντασμάτων και ξωτικών, που, εκ πρώτης όψεως τουλάχιστον, παραπέμπει στη μυθολογία του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών».

«Το WοW είναι η γομολάστιχά μου», λέει στην «Κ» ο 40χρονος Μιχάλης. «Μέσα από αυτό, σβήνω όλη την υπόλοιπη μέρα και αποφορτίζομαι». «Εχω μάθει πολύ καλά αγγλικά παίζοντας και γνωρίζω ανθρώπους απ’ όλο τον κόσμο», προσθέτει ο 27χρονος Θοδωρής. Κι ο 14χρονος Φρέντι απολαμβάνει το γεγονός ότι «παίζοντας, κερδίζω τους πενηντάρηδες», ενώ ο φίλος και συμμαθητής του Αλέξανδρος τονίζει ότι «είναι ένα παιχνίδι που δεν τελειώνει ποτέ».

Εως και εννέα ώρες την ημέρα παίζουν κάποιοι το WοW. Ηδη στην Αμερική γιατροί και επιστήμονες κάνουν λόγο για εξάρτηση ανάλογη με εκείνη των ναρκωτικών, του αλκοόλ, του καπνού. Οι απόψεις διίστανται. Τι είναι όμως το World of Warcraft;

To on line κάνει τη διαφορά

Εν αρχή ην απλώς το Warcraft, σειρά ηλεκτρονικών παιχνιδιών, βιβλίων, κόμικς και επιτραπέζιων παιχνιδιών που η εταιρεία Blizzard Entertainment εισήγαγε για πρώτη φορά στην αγορά το 1994, σαρώνοντας στις πωλήσεις και αποσπώντας πολλά και σημαντικά βραβεία.

Στις 2 Σεπτεμβρίου του 2001 η εταιρεία ανακοίνωσε το World of Warcraft ως συνέχεια στην όλη μυθολογία του παιχνιδιού, με τη σημαντική διαφορά ότι από δω και στο εξής, οι παίκτες θα μπορούσαν να συνδεθούν on line για να συμμετάσχουν σε αυτό. Τότε, στην ειδική συνέντευξη Τύπου, κατά την οποία ανακοινώθηκε το WοW, οι υπεύθυνοι της εταιρείας είχαν δηλώσει ότι «μας ενδιαφέρει πολύ να αυξήσουμε το εύρος του σύμπαντος του Warcraft, δίνοντας στους παίκτες μία απίστευτα δυναμική on line εμπειρία παιχνιδιού με άπειρες πιθανότητες».

Το παιχνίδι έγινε για πρώτη φορά ενεργό στο Διαδίκτυο στις 23 Νοεμβρίου του 2004 και μέσα στα πρώτα δύο χρόνια της κυκλοφορίας του στο Διαδίκτυο, οι παίκτες είχαν φτάσει τα οκτώ εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο, ενώ κάποιοι συμμετέχουν και σε τουρνουά που οργανώνει η Blizzard.

Με μια πρόχειρη ματιά στα όντως εξαιρετικά graphics του WοW, με τους μάγους, τα ξωτικά και τα τερατώδη αραχνοειδή, ο νους πάει κατευθείαν στον «Αρχοντα των δαχτυλιδιών». Ωστόσο, όπως έχει δηλώσει σε συνεντεύξεις του ο Κρις Μέτζεν (Chris Metzen), στέλεχος και πρόσωπο-κλειδί στο δημιουργικό τμήμα της Blizzard, όταν σχεδίαζε τα πρώτα Warcraft, είχε περισσότερο στον νου του τον «Πόλεμο των Αστρων», τα κόμικς της Marvel και το παλιό, επίσης δημοφιλές ηλεκτρονικό παιχνίδι Dungeons & Dragons, παρά τον κόσμο του Τόλκιν.

Η κύρια ευθύνη του Μέτζεν είναι να πλάθει τους κόσμους μέσα στους οποίους διαδραματίζεται κάποιο παιχνίδι. «Με τον καιρό, οι κόσμοι αυτοί, όσο παράξενο κι αν φαίνεται, γίνονται το ίδιο το παιχνίδι… Το θέμα είναι να φτιάξεις ένα σύμπαν, ένα εικονικό περιβάλλον, πίσω από το παιχνίδι, τέτοιο που όταν δεν παίζεις, να μην μπορείς να το βγάλεις απ’ το μυαλό σου: τις έννοιες, τους χαρακτήρες και τα τοπία αυτού του σύμπαντος». Αυτό το σκεπτικό έκανε πράξη με το WοW.

Ζητείται ήρωας

Αφού ο ενδιαφερόμενος αγοράσει όλο το «πακέτο» (κοστίζει γύρω στα 15 ευρώ) και συνδεθεί με το παιχνίδι, καταβάλλοντας στη συνέχεια διμηνιαία συνδρομή με προπληρωμένη κάρτα (28 ευρώ το δίμηνο), η πρώτη του δουλειά είναι να δημιουργήσει τον προσωπικό του ήρωα επιλέγοντας από δέκα διαφορετικές φυλές, οι οποίες όμως προέρχονται από δύο είδη: τη Συμμαχία (άνθρωποι, ξωτικά της νύχτας, νάνοι κ.ά.) και τις Ορδές, τους Hordes δηλαδή. Υποτίθεται ότι οι «καλοί» είναι η Συμμαχία και οι «κακοί» οι Hordes, μα δεν είναι τόσο μανιχαϊστικό το σύμπαν του WοW, χωρισμένο δηλαδή σε απόλυτους καλούς και απόλυτους κακούς – πόσω μάλλον που ο παίκτης μπορεί να διαλέξει και από τους «καλούς» και τους «κακούς», μπορεί δηλαδή να έχει δύο ήρωες μέσα στο παιχνίδι (μόνο που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους).

Γενικά, η διαμόρφωση του ήρωα απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Μπαίνοντας στον εικονικό κόσμο του WοW, ο ήρωάς σου αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας αποστολές, να αντιμετωπίσει κινδύνους, να μονομαχήσει με τέρατα, να ανακαλύψει κρυμμένους θησαυρούς – οι πιθανότητες είναι ανεξάντλητες. Μέσα από αυτές τις δοκιμασίες ο παίκτης ανεβαίνει «επίπεδα» (levels), η πανοπλία του θωρακίζεται, το οπλοστάσιό του εμπλουτίζεται.

Ειδικό mind set

Στη φάση που βρίσκεται αυτή τη στιγμή το WοW το ανώτατο επίπεδο είναι το 70, μόνο που για να φτάσει κανείς εκεί χρειάζεται πολύ κόπο και χρόνο. Οσοι παίζουν συστηματικά (για την ακρίβεια: φανατικά), και ανάλογα με τις ικανότητες που επιδεικνύουν, θα φτάσουν εκεί σε κάποιους μήνες ή και ένα χρόνο – μερικές φορές ακόμα περισσότερο. Διότι το WοW δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι όπου ο παίκτης «πυροβολεί ό,τι κινείται».

Οπως λέει στην «Κ» ο Νίκος, 48 ετών, ιδιωτικός υπάλληλος: «Απαιτεί ειδικό mind set – όπως τα μαθηματικά, για παράδειγμα. Θέλει υπομονή και επιμονή. Δεν βρίσκεις τίποτα έτοιμο, πρέπει να πασχίσεις για να εξελιχθείς. Καθώς πορεύεσαι μέσα σε αυτόν τον κόσμο, που είναι σχεδιασμένος εξαιρετικά, πρέπει να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα: αν έχεις προχωρήσει έστω και λίγο κι έχεις αποκτήσει το pet σου, ένα “κατοικίδιο” που σε ακολουθεί πιστά και σε βοηθάει στις μάχες και στις διάφορες δοκιμασίες, πρέπει να το ταΐζεις, να το φροντίζεις – όπως και τον παίκτη σου. Πολύ συχνά βλέπεις τις αντοχές σου να μειώνονται και κάτι πρέπει να κάνεις γι’ αυτό ενώ αντιμετωπίζεις κάποιο κίνδυνο. Την ίδια στιγμή, μπορεί να επικοινωνείς με chat με άλλους παίκτες».

Παγκόσμια κοινότητα

Αυτή η τελευταία παράμετρος είναι, ίσως, η σημαντικότερη: όπως σχολιάζει η 24χρονη Αχιλλεία: «Ο,τι βλέπεις να κινείται εκεί μέσα, και δεν είναι μορφές δημιουργημένες από το software του παιχνιδιού, είναι άνθρωποι – κάποιος πραγματικός άνθρωπος κρύβεται από πίσω». Αυτός ο «κάποιος» μπορεί να είναι από την Ελλάδα, από τη Σουηδία, από την Αμερική, από την Ιρλανδία κ.τ.λ. Βλέποντας κάποιον άγνωστο ήρωα να εμφανίζεται στην οθόνη (ο οποίος μπορεί να προσφέρει τη βοήθειά του ή και να γίνει… ενοχλητικός, φορτικός), μπορείς να κάνεις chat μαζί του – μην πάει όμως ο νους σας στο πονηρό: στη συντριπτική τους πλειοψηφία, όσοι παίζουν το WοW, στα chat tους ασχολούνται μόνο με το τι γίνεται στο παιχνίδι. Η ουσία είναι ότι μέσα από μια κατεξοχήν gothic αισθητική, το WοW μετατρέπεται σε μια παγκόσμια κοινότητα, σε έναν εικονικό τόπο που αποτελεί την αποθέωση της παγκοσμιοποίησης.

Ο 27χρονος Θοδωρής, ιδιωτικός υπάλληλος, είναι μέλος σε ένα από τα λεγόμενα Guilds (ομάδες των δέκα ή περισσοτέρων ατόμων), στο οποίο είναι ο μοναδικός Ελληνας, καθώς αποτελείται από Αγγλους, Σουηδούς, Φινλανδούς, Βούλγαρους, Ρουμάνους: «Είναι ένα παιχνίδι στο οποίο ενώνονται όλοι οι λαοί. Μπορεί παίζοντας με τις ώρες να απομακρύνεσαι από τους real life φίλους σου, ωστόσο, αποκτάς on line φίλους. Το άλλο είναι ότι εκεί μέσα κρύβεσαι πίσω από τον ήρωά σου, μπορείς να είσαι ο οποιοσδήποτε, αλλάζεις ταυτότητα».

«Το παιχνίδι αρχίζει αφού φτάσεις το 70»

«Ξεκίνησα το WoW τα Χριστούγεννα του 2006», εξομολογείται στην «Κ» ο 14χρονος Φρέντι. «Σε όλο το σχολείο ήταν γνωστό το παιχνίδι. Σήμερα, έχω πιάσει το level 70, έχω φτάσει να παίζω συνέχεια 7 και 8 ώρες. Κάποια στιγμή το έκοψα για ένα τρίμηνο αλλά είναι πολύ δύσκολο να ξεκόψεις. Το πιο καταπληκτικό με αυτό το παιχνίδι είναι ότι ουσιαστικά δεν τελειώνει ποτέ. Φτάνεις το 70 και τότε ανοίγεται ένας άλλος κόσμος μπροστά σου. Δεν έχεις δει τίποτα μέχρι να φτάσεις εκεί».

Ο φίλος και συμμαθητής του Φρέντι, ο Αλέξανδρος, ισχυρίζεται ότι «το παιχνίδι αρχίζει αφού φτάσεις το level 70». Η όλη μαγεία είναι η συμμετοχή του παίκτη στα Guilds και στα Raids (άλλες ομάδες δέκα ή είκοσι πέντε ατόμων), που θα πάνε σε αποστολή σε κάποιο instance (χώρος, όπου συντελείται η αποστολή). «Το Guild στο οποίο ανήκω», λέει ο Αλέξανδρος, «είναι 12ο σε όλο τον server μας. Αλλά επειδή η συμμετοχή σε μια τέτοια ομάδα απαιτεί πειθαρχία, συνήθως οι αρχηγοί είναι πάντα ενήλικες – άτομα που μπορεί να είναι on line στο παιχνίδι ακόμα και για ολόκληρο 24ωρο!»

Και γυναίκες

Ο Μιχάλης, 41 χρόνων, ελεύθερος επαγγελματίας, λέει στην «Κ»: «Γνωρίζεις κόσμο μέσω του παιχνιδιού: προσωπικά επικοινωνώ μέσα στο παιχνίδι με μια 55χρονη νοσοκόμα από την Ιρλανδία καθώς και με μια 22χρονη παντρεμένη από την Κρήτη, οι οποίες παίζουν συστηματικά. Δεν υπάρχει τίποτα το “πονηρό” σε αυτές τις επικοινωνίες: το μόνο που σε απασχολεί είναι να ανταλλάξεις πληροφορίες και βοήθεια στο πλαίσιο του παιχνιδιού».

Το WοW δεν παίζεται μόνο στα internet cafe αλλά και στον ιδιωτικό σου χώρο, ανάλογα με την τεχνολογία που διαθέτεις. Υπάρχει η περίπτωση ενός ζευγαριού (25 εκείνος, 22 εκείνη) που έπαιζε με δύο υπολογιστές στο ίδιο δωμάτιο, έχοντας ο καθένας από έναν ήρωα. Επίσης, δεν είναι ένα παιχνίδι αποκλειστικά ανδρικό. Η 24χρονη Αχιλλεία το έχει εγκαταλείψει σήμερα, όμως έως και πριν από ενάμισι χρόνο μπορεί να ήταν «καλωδιωμένη» επί οκτώ ώρες συνέχεια. «Αφού έφτασα στο 70, απλώς το εγκατέλειψα διότι εκεί χάνεται η χαρά του παιχνιδιού, γίνεται εμμονή. Ομως εμπλούτισα το λεξιλόγιό μου, ενισχύθηκε το συλλογικό πνεύμα μέσα μου, καθώς μαθαίνεις να συνεργάζεσαι για να πετύχεις το στόχο σου».

Πουλήστε τον ήρωά σας!

Ο 27χρονος Θοδωρής παίζει το WοW εδώ και τέσσερα χρόνια. «Παλαιότερα, όταν δεν δούλευα, έπαιζα κάθε μέρα», λέει στην «Κ». «Τώρα, με τη δουλειά, αλλά και για να μην απομονώνομαι, παίζω 3 – 4 φορές την εβδομάδα. Υπήρξαν εποχές που έχασα τον έλεγχο: το καλοκαίρι, παλαιότερα, έριχνα καθημερινά εννιάωρα. Είναι χειρότερο από ναρκωτικό διότι δεν έχει τέλος. Κάποια στιγμή προσπάθησα να πουλήσω τον ήρωά μου, ήθελα να ξεκόψω απ’ το παιχνίδι».

Πουλιούνται οι ήρωες; Αυτός είναι ένας καλός τρόπος να βρει ένας νέος παίκτης έναν έτοιμο ήρωα, διαμορφωμένο, εξοπλισμένο. Αλλά μπορεί και να κοστίζει. Σύμφωνα με τον Θοδωρή: «Εχω διαβάσει ότι το ρεκόρ πώλησης ενός ήρωα είναι 9.700 δολάρια. Ενας φίλος πούλησε τον δικό του για 2.100 ευρώ». Κατά τον Θοδωρή, στην Ελλάδα πρέπει να υπάρχουν γύρω στις 10.000 παίκτες – «αν και αυτό δεν είναι στοιχείο επίσημο», υπογραμμίζει.

Πάντως, όπως δήλωσαν στην «Κ» υπεύθυνοι κεντρικού καταστήματος με ηλεκτρονικά είδη στη Στουρνάρη, το WoW συνεχίζει να γίνεται ανάρπαστο. «Δεν είναι τόσο η ζήτηση στο αρχικό πακέτο που παραμένει υψηλή όσο στην προπληρωμένη κάρτα, που σημαίνει ότι όλοι αυτοί έχουν ήδη αγορασμένο το παιχνίδι. Ενα νέο, αντίστοιχο παιχνίδι λανσαρίστηκε πρόσφατα στην αγορά, το The Age of Konan, το οποίο αναμένεται να “χτυπήσει” το WoW». Ακόμα δεν είδαμε όμως την τρέλα που έγινε με το WoW»…

700.000 νέοι παίκτες το α΄ τρίμηνο του 2008

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε φέτος τον Μάιο η Vivendi Games, στην οποία ανήκει η Blizzard Entertainment, η εταιρεία που σχεδίασε και λάνσαρε το WοW, τα έσοδα της για το πρώτο τέταρτο του 2008 ανέρχονται στα 5,3 δισ. ευρώ. Μόνο τα έσοδα της Blizzard στο ίδιο διάστημα ανέρχονται στα 297 εκατομμύρια δολάρια. Παρότι δεν σημειώνεται η εκρηκτική αύξηση των προηγούμενων ετών, ωστόσο, η εταιρεία εισπράττει ακόμα χάρη στη μεγάλη επιτυχία που είχε μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2007 η προώθηση της πρώτης επέκτασης (expansion) του WOW, με τον τίτλο The Burning Crusade. Τώρα, οι απανταχού παίκτες αναμένουν με αγωνία τη δεύτερη επέκταση, η οποία θα λανσαριστεί στο β΄ εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς. Σύμφωνα πάντα με επίσημα στοιχεία της εταιρείας, περισσότεροι από 700.000 νέοι παίκτες προστέθηκαν στο WοW μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2008.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ακόμα το γεγονός ότι για την Blizzard χρειάστηκαν περίπου 6 μήνες για να περάσει από τα 9 εκατομμύρια συνδρομητές (Ιούλιος 2007) στα 10 εκατομμύρια (Ιανουάριος 2008). Από αυτούς, ο μεγαλύτερος αριθμός συνδρομητών απαντάται στην Ασία (5,5 εκατομμύρια παίκτες). Ακολουθούν οι ΗΠΑ (περισσότεροι από 2,5 εκατομμύρια συνδρομητές), ενώ η Ευρώπη έρχεται τρίτη με περίπου 2 εκατομμύρια συνδρομητές.

Πόσο επικίνδυνο είναι το WοW;

Σε ρεπορτάζ νοτιοκορεάτικης διαδικτυακής εφημερίδας, στις 24 Μαΐου του 2005, αναφέρεται ότι ένα ζευγάρι 29χρονων Κορεατών άφησαν για λίγο το τεσσάρων μηνών κοριτσάκι τους στο σπίτι για να πάνε σε κοντινό internet cafe να παίξουν WοW. Σχεδίαζαν να λείψουν μία δύο ώρες – τελικά έλειψαν περισσότερες από τέσσερις. Το αποτέλεσμα ήταν το βρέφος να βρεθεί νεκρό, πεσμένο μπρούμυτα στην κούνια του. Οπως δήλωσε ο πατέρας στην αστυνομία, «δεν κατάλαβαν πώς πέρασε η ώρα», ενώ σε κάθε ευκαιρία φαίνεται πως εγκατέλειπαν το παιδί για να πάνε να παίξουν WοW.

Σύμφωνα με ειδικούς, εδώ έγκειται το μεγάλο πρόβλημα με το WοW: η παθολογική εξάρτηση. Κατά την Αμερικανίδα δρα Μαρέσα Ορζακ, το WοW μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα, οργανικά και ψυχολογικά, κυρίως σύγχυση ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό. Η δρ Ορζακ κατηγορεί ευθέως την Blizzard ότι στόχος της είναι να κατασκευάζει παιχνίδια που προκαλούν εθισμό.

Από την άλλη, σύμφωνα με το BBC, επιστήμονες του Πανεπιστημίου Tufts υπογραμμίζουν ότι μελετούν το WοW προκειμένου να παρατηρήσουν και να αναλύσουν μοντέλα ανθρώπινης συμπεριφοράς μπροστά στο ενδεχόμενο, π.χ., διάδοσης κάποιας θανατηφόρας επιδημίας. Αυτό, εξάλλου, είναι ένα από τα σενάρια που μπορεί να συναντήσει ο ήρωάς σας στον μεσαιωνικό κόσμο του WοW κι έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις, παίκτες να βάζουν τους μολυσμένους ήρωές τους να μολύνουν σκόπιμα άλλους ήρωες παικτών ή, αντίθετα, να προειδοποιούν και να προστατεύουν άλλους παίκτες. «Θα ήταν ανήθικο να εξαπολύσει κανείς μια επιδημία προκειμένου να μελετήσει τις συνέπειες… Ο εικονικός κόσμος ενός υπολογιστή μπορεί να γεφυρώσει αυτό το χάσμα», λέει η καθηγήτρια Νίνα Φέφερμαν.

Θα γίνει και ταινία
Η απήχηση και η επιτυχία του WοW είναι τέτοια που έχει ήδη ανακοινωθεί, από τον Μάιο του 2006, ότι πρόκειται να μεταφερθεί στο σινεμά. Το νέο χαροποίησε τους πιστούς του WοW αρχικά, στη συνέχεια όμως υπήρξαν αντιδράσεις: πολλοί θεωρούν ότι η ταινία θα πρέπει να μην είναι με πραγματικούς ηθοποιούς αλλά μια συνέχεια του animation στο οποίο παίζουν και, κυρίως, να μην είναι τοποθετημένο από τη σκοπιά της Συμμαχίας, παρουσιάζοντας τους Hordes ως κακούς. Εχει ενδιαφέρον ο διαδικτυακός διάλογος μεταξύ των fun του παιχνιδιού (http://warcraft.moviechronicles.com) και το πόσο πολύ επιμένουν σε αυτή την παράμετρο. Σημειωτέον, σε κάποια post τους, ορισμένοι παίκτες μιλούν με αναφορές στον… Τζέιμς Τζόις και τον Τόμας Πίντσον, επιμένουν πάνω στη σχετικότητα των πραγμάτων (μέσα στο μυθολογικό ιστορικό του παιχνιδιού, οι Hordes εμφανίζονται ως παρεξηγημένοι και αδικημένοι – ο ίδιος ο Μέτζεν επιμένει στις συνεντεύξεις του σε αυτές τις «ανατροπές», τα spin, όπως τα λέει), φέρνοντας ως παράδειγμα τον Νταρθ Βέιντερ του Star Wars ως μια παρεξηγημένη, τραγική φιγούρα. Αλλοι φέρνουν ως παράδειγμα τον Κλιντ Ιστγουντ και το γεγονός ότι γύρισε την ιστορία της Ιβο Τζίμα υιοθετώντας τη σκοπιά και των μεν και των δε. Κάποιος Jondoe γράφει: «Σας παρακαλώ, σας παρακαλώ, σας παρακαλώ, μην κάνετε την ταινία όπως τον Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» και ο ANdy «να μην την κάνουν τόσο κακή όσο ήταν οι 300»… Ποιος είπε ότι οι παίκτες του WοW δεν έχουν μυαλό;