Η Rakuten Viber, η εταιρεία πίσω από μία από τις κορυφαίες εφαρμογές στον κόσμο για δωρεάν και ασφαλή επικοινωνία, εκφράζει την αγανάκτησή της για την πρόσφατη ανανέωση των όρων της πολιτικής προσωπικών δεδομένων του WhatsApp.

Ενώ στο παρελθόν οι χρήστες του WhatsApp μπορούσαν να επιλέξουν να μην κοινοποιείται ο αριθμός τους στο Facebook, πλέον αυτό θα είναι υποχρεωτικό. Οι χρήστες θα πρέπει να συμφωνήσουν με τους καινούργιους όρους μέσα στις επόμενες 30 ημέρες, αλλιώς δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους λογαριασμούς τους. 

Για να καταλάβει κανείς τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι χρήστες του WhatsApp, προτείνουμε να δει τη συνέντευξη του συνιδρυτή του Brian Acton στην Parmy Olson για το Forbes, το 2018. Εκεί συζητά τη λογική πίσω από την αποχώρησή του και το tweet του όπου συμβούλευε τους χρήστες να σβήσουν το λογαριασμό τους στο Facebook: «Πούλησα την ιδιωτικότητα των χρηστών μου για ένα μεγαλύτερο όφελος. Έκανα μια επιλογή και ένα συμβιβασμό και πρέπει να ζω με αυτό κάθε μέρα». 

Με την πρόσφατή του ανανέωση, το WhatsApp ολοκλήρωσε την αφομοίωσή του από το Facebook. Καθώς Facebook και WhatsApp γίνονται ένα, οι χρήστες της εφαρμογής μηνυμάτων χρησιμοποιούνται για κέρδος σε μεγαλύτερο βαθμό από πριν, κάτι που θα έπρεπε να ανησυχεί όσους ψάχνουν μεγαλύτερη προστασία του ιδιωτικού τους απόρρητου. 

Μέχρι και την ανανέωση της 4ης Ιανουαρίου, στους όρους χρήσης του WhatsApp υπήρχαν τα εξής:

  • «Ο σεβασμός στο ιδιωτικό σας απόρρητο είναι γραμμένος στο DNA μας. Από τότε που ξεκινήσαμε το WhatsApp είχαμε τη φιλοδοξία να χτίσουμε τις υπηρεσίες μας πάνω σε ισχυρές αρχές σχετικά με την ιδιωτικότητα»
  • «Ωστόσο, τα μηνύματά σας στο WhatsApp δεν θα κοινοποιούνται στο Facebook, ώστε να μπορούν να τα δουν άλλοι. Στην ουσία, το Facebook δεν θα χρησιμοποιεί τα μηνύματα του WhatsApp για κανέναν άλλο λόγο από το να μας βοηθά να λειτουργούμε και να σας προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας». 

Οι δύο αυτές φράσεις έχουν πλέον παραλειφθεί. 

Σε αντίθεση με τα θολά νερά στα οποία κινείται το WhatsApp σχετικά με την προστασία των δεδομένων των χρηστών του, το Viber υπήρξε ένα παράδειγμα προς μίμηση, ενσωματώνοντας βασικές λειτουργίες που ενισχύουν την ασφάλεια του ιδιωτικού απόρρητου. Αυτές οι λειτουργίες περιλαμβάνουν:

  • Προεπιλεγμένη κρυπτογράφηση end-to-end για δωρεάν προσωπικές κλήσεις και συνομιλίες, χωρίς την ανάγκη για κάποια ειδική ρύθμιση. Είναι απλό: Κανείς δεν έχει πρόσβαση στις κλήσεις και τις συνομιλίες πέραν των συμμετεχόντων -ούτε καν το ίδιο το Viber.  
  • Τα παραδομένα μηνύματα δεν αποθηκεύονται στο Viber και το αντίγραφο στο Cloud είναι απενεργοποιημένο ως προεπιλογή: Οι χρήστες που θέλουν να δημιουργήσουν αντίγραφα των συνομιλιών τους μπορούν να επιλέξουν να ενεργοποιήσουν στο cloud backup, αλλά το Viber δεν κρατά αντίγραφα των μηνυμάτων ή των κλήσεών τους. 
  • Προστασία οθόνης: Το Viber προσφέρει κορυφαία προστασία οθόνης, επιτρέποντας στους χρήστες να στέλνουν αυτοκαταστρεφόμενα μηνύματα σε μια συνομιλία, αλλά και ολόκληρες συνομιλίες να παραμένουν κρυμμένες και να εμφανίζονται μόνο με τη χρήση κωδικού. 
  • Μη κοινοποίηση δεδομένων στο Facebook: Το Viber έχει διακόψει κάθε επιχειρηματική σχέση με το Facebook. Καμία πληροφορία σχετικά με το χρήση δεν κοινοποιείται, ούτε θα κοινοποιηθεί ποτέ, στο Facebook. 

«Η πρόσφατη, εξοργιστική ανανέωση στους όρους της πολιτικής ιδιωτικού απόρρητου του WhatsApp μετατρέπει τη λέξη “ιδιωτικότητα” σε ανέκδοτο. Η ανανέωση όχι μόνο δείχνει ότι η προστασία των δεδομένων δεν έχει καμία σημασία για το WhatsApp, αλλά μοιάζει και με νέο ρεκόρ στην ασέβεια προς τους χρήστες, ρεκόρ που σίγουρα θα ξανασπάσει στο μέλλον. Σήμερα είμαι πιο περήφανος από ποτέ με την πολιτική προστασίας δεδομένων που έχουμε στο Viber και καλώ όλους όσοι βλέπουν τους εαυτούς τους σαν κάτι παραπάνω από data προς πώληση σε όποιον πληρώνει περισσότερο να μεταφέρουν τα μηνύματα και τις κλήσεις τους στο Viber», σχολίασε ο Djamel Agaoua, CEO της Rakuten Viber.