Ο ΟΤΕ ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το Β’ τρίμηνο 2009, στα οποία σημειώθηκε μείωση του κύκλου εργασιών κατά 6,5% σε σχέση με το B’ τρίμηνο 2008, ενώ τα έσοδα από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες (εξαιρουμένων των πωλήσεων εξοπλισμού), μειώθηκαν κατά 3,3%.


OTEΣημειώνεται ότι η ανταγωνιστικότητα της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδος επηρεάστηκε από ρυθμιστικούς περιορισμούς, το μακροοικονομικό περιβάλλον επηρέασε τα έσοδα της σταθερής τηλεφωνίας Ρουμανίας, ενώ παράλληλα σημειώθηκε αύξηση 1% σε συγκρίσιμη βάση, στα έσοδα από υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας. Ακόμα, το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA του Ομίλου έφτασε το 34,7% και το περιθώριο EBITDA δραστηριοτήτων σταθερής τηλεφωνίας επηρεάστηκε από καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος εθελούσιας αποχώρησης στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι επιτεύχθηκε υψηλότερο περιθώριο EBITDA στην κινητή τηλεφωνία, καθώς και ότι τα καθαρά κέρδη Ομίλου επηρεάστηκαν από νέους φόρους στην Ελλάδα.


Οι χρηματορροές του Ομίλου παραμένουν ισχυρές, ο καθαρός δανεισμός μειώθηκε στα €4,1 δισ. Ο Όμιλος συνεχίζει να χτίζει τις βάσεις για την μελλοντική του ανάπτυξη μέσω: απόκτησης δυνατότητας παροχής ευρυζωνικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας στη Ρουμανία, απόκτησης άδειας για υπηρεσίες συνδρομητικής δορυφορικής τηλεόρασης στην Ελλάδα, ενίσχυσης των δικτύων διάθεσης προϊόντων και προσέλκυσης πελατών.


vourloumisΣχολιάζοντας τα αποτελέσματα του τριμήνου, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ κ. Παναγής Βουρλούμης σημείωσε τα εξής: «Κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους συνεχίστηκε η αδυναμία των οικονομιών των χωρών στις οποίες λειτουργεί ο Όμιλος. Υπολογίζεται ότι η συνολική δαπάνη για τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στην Ελλάδα μειώθηκε κατά περίπου 7% στο πρώτο εξάμηνο του 2009, ενώ παρόμοια ή μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε στην Ρουμανία, την Βουλγαρία και την Αλβανία. Στην Ελληνική αγορά σταθερής τηλεφωνίας η θέση του ΟΤΕ επηρεάστηκε αρνητικά από σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στην έγκριση από την Ρυθμιστική Αρχή, προϊόντων που θα καθιστούσαν τον ΟΤΕ πιό ανταγωνιστικό τιμολογιακά. Η έγκριση κάποιων από αυτά δόθηκε μετά το τέλος του δευτέρου τριμήνου. Παρά τις αντιξοότητες αυτές, ο Ομιλος ΟΤΕ είχε αξιοσημείωτες επιδόσεις, αφού η συνολική πτώση των εσόδων από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες περιορίστηκε σε περίπου 3%. Με στόχο την προάσπιση της μελλοντικής κερδοφορίας, ο Όμιλος κινείται σε πολλά μέτωπα. Ήδη 600 εργαζόμενοι της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας θα αποχωρήσουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος τριμήνου στο πλαίσιο προγραμμάτων οικειοθελούς αποχώρησης, ενώ οι συνέργειες με την Deutsche Telekom στους τομείς των δαπανών και των επενδύσεων έχουν υπερβεί τους αρχικούς στόχους. Ταυτόχρονα, διερευνούμε τρόπους να επιταχύνουμε και να διευρύνουμε το πεδίο αυτών και άλλων προγραμμάτων μείωσης κόστους. Συνεχίζουμε να πραγματοποιούμε επιχειρηματικές κινήσεις που θα μας επιτρεψουν να ενισχύσουμε την θέση μας στις αγορές που δραστηριοποιούμαστε. Στην Ρουμανία έχουμε υπογράψει συμφωνία εξαγοράς μιας εταιρείας κινητής τηλεφωνίας που κατέχει άδεια 3G, με στόχο την επέκταση στην αναπτυσόμενη αγορά ευρυζωνικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, ενώ στην Ελλάδα λάβαμε τις σχετικές άδειες παροχής υπηρεσιών δορυφορικής τηλεόρασης. Οι ενέργειες αυτές θα μας επιτρέψουν να αξιοποιήσουμε τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα μόλις οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν». Ο κ Βουρλούμης προσέθεσε: «Παρότι δεν αναμένουμε ότι οι οικονομικές συνθήκες θα βελτιωθούν στο δεύτερο εξαμηνο του 2009, ο στόχος μας είναι να διατηρήσουμε το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας του Ομίλου περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά του προηγουμένου έτους.»


ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΟΜΙΛΟΥ
Ο Κύκλος Εργασιών του Ομίλου κατά το Β’ τρίμηνο του 2009 μειώθηκε κατά 6,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008 ή κατά 5,9% σε συγκρίσιμη βάση, εξαιρουμένων των εσόδων της Cosmofon (ο Όμιλος έπαψε να ενοποιεί την εταιρεία, στις 12 Μαΐου, 2009). Περίπου η μισή από αυτή τη μείωση, σε συγκρίσιμη βάση, αποτυπώνει τις χαμηλότερες πωλήσεις εξοπλισμού, κυρίως σε κινητά τηλέφωνα. Χωρίς τις πωλήσεις εξοπλισμού, τα συγκριτικά έσοδα από υπηρεσίες θα είχαν μειωθεί μόνο κατά 3,3%, ξεπερνώντας σημαντικά τα επίπεδα των τηλεπικοινωνιακών αγορών των χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος. Η υπόλοιπη μείωση οφείλεται κυρίως στα μειωμένα έσοδα από μηνιαία πάγια στην Ελλάδα, στην επίδραση των χαμηλότερων τελών τερματισμού σταθερής προς κινητή τηλεφωνία καθώς και στα μειωμένα έσοδα από μισθωμένες γραμμές και υπηρεσίες διασύνδεσης, αποτέλεσμα των μειώσεων στις τιμές χονδρικής στην Ελλάδα που επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή.


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΟΜΙΛΟΥ
Τα Λειτουργικά Έξοδα του Ομίλου εξαιρουμένων των αποσβέσεων, κατά το Β’ τρίμηνο του 2009, ανήλθαν στα € 1.123,7 εκατ. Xωρίς να συμπεριληφθεί η πρόβλεψη ύψους €152 εκατ. στο τρίμηνο για την εθελούσια έξοδο 600 εργαζομένων στη σταθερή τηλεφωνία στην Ελλάδα, αργότερα μέσα στο χρόνο, το σύνολο των Λειτουργικών Εξόδων προ Αποσβέσεων μειώθηκαν κατά 3,4% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της μείωσης του κόστους τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και τις χαμηλότερες χρεώσεις από τους εγχώριους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.


ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ ΟΜΙΛΟΥ
Οι αποσβέσεις του Ομίλου μειώθηκαν κατά 2,1% σε € 284,4 εκατ. το Β’ τρίμηνο 2009.


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ ΟΜΙΛΟΥ
Τα λειτουργικά κέρδη του Ομίλου στο Β’ τρίμηνο 2009 ανήλθαν σε € 79,5 εκατ. Η μείωση της τάξης του 72,4% οφείλεται κυρίως στην πρόβλεψη για το προαναφερόμενο πρόγραμμα πρόωρης αποχώρησης. Εξαιρουμένης της πρόβλεψης αυτής, τα λειτουργικά κέρδη του Ομίλου μειώθηκαν κατά 20,3% κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων του Ομίλου και των αυξημένων Λοιπών Λειτουργικών εξόδων.


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ ΟΜΙΛΟΥ ΠΡΟ ΑΠΟΣΒΕΣΕΩΝ (προσαρμοσμένα)
Τα Λειτουργικά Κέρδη του Ομίλου προ αποσβέσεων (προσαρμοσμένο EBITDA) μειώθηκαν κατά 11,2% σε € 516,5 εκατ. κατά το Β’ τρίμηνο του 2009. Το περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 34,7%, 1,9 μονάδες κάτω, σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2008, κυρίως λόγω του χαμηλότερου περιθωρίου στις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας.


ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΟΜΙΛΟΥ
Στο τρίμηνο, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ΟΤΕ διαμορφώθηκαν στα €4,7 εκατ. Το κέρδος από την πώληση της Cosmofon ανήλθε στα € 24,4 εκατ. Τα καθαρά κέρδη επηρεάστηκαν στο δεύτερο τρίμηνο από το κόστος των προβλέψεων για πρόωρη αποχώρηση καθώς και από την επιβολή νέου φόρου στην Ελλάδα για τα ληφθέντα μερίσματα από την COSMOTE (€ 31 εκατ.).


ΧΡΗΜΑΤΟΡΡΟΕΣ ΟΜΙΛΟΥ
Οι χρηματορροές του Ομίλου από λειτουργικές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 8,3% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2008 και ανήλθαν σε € 406,5 εκατ. Στο δεύτερο τρίμηνο του 2009 ο ΟΤΕ επιβαρύνθηκε και με πληρωμές περίπου € 8 εκατ. προς το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης του ΟΤΕ, που σχετίζονται με τα προαναφερθέντα προγράμματα πρόωρης αποχώρησης στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδος. Το αντίστοιχο ποσό για το Β’ τρίμηνο του 2008 ήταν περίπου €12 εκατ. Στην Κατάσταση Ταμειακών Ροών του τριμήνου περιλαμβάνονται το καθαρό ποσό που επενδύθηκε στην AMC (€ 48,4 εκατ.) καθώς και τα € 179,9 εκατ. που αφορούν στις καθαρές ταμειακές εισροές από την πώληση της Cosmofon.


ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΑΓΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία κατά το Β’ τρίμηνο του 2009 μειώθηκαν κατά 6,7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, και διαμορφώθηκαν στα € 220,1 εκατ. κυρίως λόγω μειωμένων επενδύσεων σε πάγια στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας και σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία της ΟΤΕ ΑΕ, της Romtelecom και των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας ανήλθαν σε € 63,9 εκατ., € 52,4 εκατ. και € 101,4 εκατ. αντίστοιχα.


ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ
Στις 30 Ιουνίου 2009, ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου ανήλθε σε € 6.015,3 εκατ. μειωμένος κατά 0,5% από το τέλος του 2008, ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα €4.391,1 εκατ. Περίπου € 291 εκατ. είναι τοποθετημένα σε υψηλής ρευστότητας, βραχυπρόθεσμα κρατικά ομόλογα τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στα ταμειακά διαθέσιμα και ταμειακά ισοδύναμα. Αν προστεθεί αυτό το ποσό στα ταμειακά διαθέσιμα και ταμειακά ισοδύναμα, ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου στις 30 Ιουνίου 2009 ανερχόταν σε € 4.100,4 εκατ. Ο καθαρός δανεισμός είναι μειωμένος κατά € 172 εκατ. ή περίπου 4% από την 31η Μαρτίου 2009, εξαιρώντας τις χρηματοροές για την εξαγορά ποσοστού στην AMC (€ 48,4 εκατ.) και από την πώληση της Cosmofon (€179,9 εκατ. μετά από το κόστος συναλλαγής). Αυτή η μείωση στο καθαρό δανεισμό είναι αποτέλεσμα των ισχυρών ταμειακών ροών. Η έναρξη πληρωμής μερίσματος για το 2008 έγινε στις 7 Ιουλίου 2009 (μετά το κλείσιμο του Β’ τριμήνου).


1. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΟΤΕ Α.Ε.
Κατά το Β’ τρίμηνο του 2009, τα έσοδα από μηνιαία πάγια τέλη συνέχισαν να μειώνονται, ως αποτέλεσμα της απώλειας γραμμών PSTN. Ο ρυθμός μείωσης των εσόδων από κλήσεις σταθερό προς κινητό διατηρήθηκε στα επίπεδα του Α’ τριμήνου του 2009, λόγω των σημαντικών μειώσεων στα τέλη διασύνδεσης από σταθερό προς κινητό που επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή και εφαρμόστηκαν από τις αρχές του έτους. Τα έσοδα από διεθνείς κλήσεις εξακολουθούν να επηρεάζονται αρνητικά, τόσο από τον αυξημένο ανταγωνισμό όσο και από τις σημαντικές μειώσεις στις τιμές χονδρικής που εφαρμόστηκαν κατά τα προηγούμενα τρίμηνα. Τα έσοδα από υπηρεσίες ADSL αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, ακολουθώντας την αυξητική τάση της πελατειακής βάσης. Τα έσοδα από υπηρεσίες LLU συνέχισαν να αυξάνονται, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης αύξησης των τοπικών βρόχων. Τα έσοδα από τέλη διασύνδεσης μειώθηκαν κατά το Β’ τρίμηνο του 2009, κυρίως λόγω της μειωμένης κίνησης στην κίνηση χονδρικής. Τα έσοδα από μισθωμένες γραμμές μειώθηκαν στο τρίμηνο κυρίως λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού σε αυτήν την αγορά. Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 4,9%, κυρίως λόγω της αύξησης του αριθμού νέων συμβάσεων, ενώ οι πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού μειώθηκαν κατά 24,7%.


Τα έσοδα από υπηρεσίες LLU, τα τέλη διασύνδεσης και τα έσοδα από μισθωμένες γραμμές σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής επηρεάστηκαν αρνητικά από ρυθμιστικές αποφάσεις. Νέα, χαμηλότερα τέλη χονδρικής επιβλήθηκαν από την Ρυθμιστική Αρχή κατά το Β’ τρίμηνο, με αποτέλεσμα τα έσοδα του τριμήνου του ΟΤΕ να επιβαρυνθούν αναδρομικά για τους πρώτους έξι μήνες του έτους. Αυτό αντιστοιχεί σε πάνω από € 20 εκατ. ή σχεδόν στην μισή μείωση των συνολικών εσόδων σταθερής σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.


Ο ρυθμός απώλειας γραμμών PSTN και ISDN κατά το τρίμηνο παρουσίασε μικρή βελτίωση σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2009, ως αποτέλεσμα των προσπαθειών του ΟΤΕ για συγκράτηση των πελατών. Η υπηρεσία της Χονδρικής Μίσθωσης Γραμμών (WLR) διατέθηκε για πρώτη φορά κατά το Β’ τρίμηνο, με αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 9.000 γραμμών. Ωστόσο, η συνολική απώλεια γραμμών ήταν μικρότερη από ότι στο πρώτο τρίμηνο, ακόμη και αν συμπεριληφθεί η επίδραση της υπηρεσίας Χονδρικής Μίσθωσης Γραμμών. Οι ρυθμιστικοί περιορισμοί στην τιμολογιακή πολιτική του ΟΤΕ διατηρήθηκαν και κατά το Β’ τρίμηνο, ενώ ο ΟΤΕ προσπάθησε να γεφυρώσει την διαφορά τιμών μεταξύ των δικών του συνδυαστικών προϊόντων (double play) και αυτών των ανταγωνιστών του. Στις προσωρινές ή προωθητικές προσφορές από τους παρόχους LLU υπηρεσιών, εξακολουθούν να αποτυπώνονται για τα προϊόντα τιμές χαμηλότερες του ΟΤΕ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η εντύπωση στους πελάτες μιας σχετικά σημαντικής έκπτωσης.


Στο τέλος Ιουνίου του 2009, η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα ξεπέρασε το 1,9 εκατ. συνδρομητές από σχεδόν 1,4 εκατ. ένα χρόνο πριν, μια αύξηση περίπου 36%. Οι καθαρές νέες ευρυζωνικές συνδέσεις ανήλθαν σε 108.000 στο τρίμηνο, ενώ οι πελάτες ADSL (χονδρικής & λιανικής) στο δίκτυο του ΟΤΕ προσέγγισαν το 1,05 εκατομμύριο. Κατά τη διάρκεια του τριμήνου, ορισμένοι ανταγωνιστές αύξησαν το μερίδιο αγοράς σαν συνέπεια επιθετικών στρατηγικών marketing.


Ως αποτέλεσμα της πίεσης από τους ανταγωνιστές, το μερίδιο του ΟΤΕ στην αγορά λιανικής ADSL μειώθηκε σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2009, ωστόσο διατήρησε το μερίδιό του πάνω από τα επίπεδα του 50%. Κατά το Β’ τρίμηνο, ο ΟΤΕ πρόσθεσε σχεδόν 32.000 νέους συνδρομητές ADSL λιανικής. Με σκοπό την διατήρηση της πελατειακής του βάσης, κατά τη διάρκεια του Μαΐου, ο ΟΤΕ διπλασίασε τις ταχύτητες ευρυζωνικής πρόσβασης για τα δύο τρίτα περίπου των πελατών του και μείωσε τα μηνιαία τέλη σε ένα εύρος της τάξης του 7% με 16% για τους υπόλοιπους πελάτες. Σήμερα, σχεδόν ένας στους πέντε πελάτες ADSL του ΟΤΕ είναι συνδρομητής στις ταχύτητες πρόσβασης 8Mbps έως 24Mbps, από μόλις 6% των πελατών τον Ιούνιο του 2008.


Το ποσοστό νέων συνδρομητών στα προπληρωμένα πακέτα conn-x talk (που προσφέρουν απεριόριστες αστικές και υπεραστικές κλήσεις και ευρυζωνική σύνδεση στο internet) παρέμεινε υψηλό και σε αυτό το τρίμηνο. Σήμερα, περισσότεροι από το 37% των πελατών conn-x διαθέτουν ένα από τα προπληρωμένα πακέτα conn-x talk. Εκτός από τα νέα ευρυζωνικά προϊόντα, τον Ιούλιο ο ΟΤΕ ανακοίνωσε νέα προπληρωμένα πακέτα φωνής που συνδυάζουν δωρεάν λεπτά προς κινητά ή διεθνείς προορισμούς, ή συνδυάζουν χρόνο ομιλίας με το μηνιαίο πάγιο, σε μια προσπάθεια αύξησης της εμπιστοσύνης των πελατών και διατήρησης της πελατειακής βάσης.


Τα λειτουργικά έξοδα, προσαρμοσμένα για το κόστος του προγράμματος εθελούσιας αποχώρησης, μειώθηκαν κατά 4,1% σε σύγκριση με το Β’ τρίμηνο του 2008, φθάνοντας τα €536,7 εκατ. και αντικατοπτρίζοντας κυρίως τη μείωση στις πληρωμές προς εγχώριους παρόχους. Τα έξοδα μισθοδοσίας (συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για αποζημιώσεις συνταξιοδοτήσεων και λογαριασμό νεότητας) αυξήθηκαν κατά 4,2% στα € 200,3 εκατ. λόγω αυξήσεων στη μισθοδοσία. Το προσωπικό της σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα ανήλθε σε 11.941 στο τέλος του Β’ τριμήνου του 2009, μειωμένο οριακά σε σχέση με το περασμένο έτος. Οι 600 εργαζόμενοι που περιλαμβάνονται στο ισχύον πρόγραμμα εθελούσιας αποχώρησης αναμένεται να αποχωρήσουν από την Εταιρεία μέχρι το τέλος του Γ’ τριμήνου.


Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα διαμορφώθηκαν στα € 120,4 εκατ., αυξημένα κατά 3,1% από € 116,8 εκατ. στο Β’ τρίμηνο του 2008, κυρίως λόγω αυξημένου κόστους επισκευών και συντήρησης, αμοιβών τρίτων και παροχών τρίτων. Η αύξηση μετριάστηκε από την συγκράτηση άλλων εξόδων (έξοδα προβολής και διαφήμισης, ενοίκια).


2. ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ
cosmoteΤο Β’ τρίμηνο, η COSMOTE συνέχισε να επεκτείνει την ηγετική της θέση στην Ελλάδα και να ενισχύει το μερίδιο εσόδων της στη Ρουμανία, καταγράφοντας επιδόσεις που ξεπερνούν σημαντικά αυτές της αγοράς. Οι προκλήσεις από το περιβάλλον συνεχίστηκαν και κατά το Β’ τρίμηνο σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησης του Ομίλου. Η μείωση των εσόδων στην Ελληνική αγορά, σε συνδυασμό με τις μειώσεις στη Βουλγαρία και στην Αλβανία, οδήγησαν στην πτώση των συνολικών εσόδων κατά 5,1% στα € 754 εκατ. Tα έσοδα από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά μόλις 0,8%, συγκριτικά με το Β’ τρίμηνο του 2008, στα € 652,1 εκατ., ενώ τα έσοδα εξερχόμενης κίνησης αυξήθηκαν κατά 3% στο τρίμηνο.


Ενώ τα έξοδα μειώθηκαν κατά 5,5%, η κερδοφορία EBITDA του Ομίλου σημείωσε πτώση 4,3% στο τρίμηνο. Χάρη στον αυστηρό έλεγχο των εξόδων για το δίκτυο, των διοικητικών εξόδων και των εξόδων διανομής, το περιθώριο EBITDA ενισχύθηκε κατά 30 μονάδες βάσης.


Εξαιρουμένων των αποτελεσμάτων της Cosmofon στα Β’ τρίμηνα του 2008 και του 2009, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου μειώθηκε κατά 3,8% στα € 748,5 εκατ., ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 0,7% στα € 647,4 εκατ.


amcΚατά τη διάρκεια του Β’ τριμήνου η COSMOTE ολοκλήρωσε τη διαδικασία απόκτησης επιπλέον ποσοστού 12,6% στο μετοχικό κεφάλαιο της AMC, που διέθεσε η Αλβανική κυβέρνηση. Η συμμετοχή της COSMOTE στο μετοχικό κεφάλαιο της AMC ανέρχεται πλέον σε 95%. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του Β’ τριμήνου η COSMOTE ολοκλήρωσε επιτυχημένα την πώληση της Cosmofon και της GTS (Germanos Telekom Skopje) στην π.Γ.Δ.Μ. σύμφωνα με τις απαιτήσεις των τοπικών αρχών.


Στο τέλος του Β΄τριμήνου υπέγραψε συμφωνία για την απόκτηση της Telemobil (ZAPP) στη Ρουμανία. Η συμφωνία τελεί υπό την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών και άλλων συνηθών προϋποθέσεων. Η COSMOTE Ρουμανίας θα επωφεληθεί, μέσω της συγκεκριμένης εξαγοράς, από την ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση των ευρυζωνικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας και άλλων υπηρεσιών 3G στη Ρουμανία. H COSMOTE θα μπορεί να προσφέρει ευρυζωνικές υπηρεσίες στην αυξανόμενη πελατειακή της βάση και θα αποκτήσει, αφενός τους πελάτες της Zapp, αλλά και πρόσβαση στην αγορά των εταιρικών πελατών. Μελλοντικά, ωφέλειες αναμένονται και σε επίπεδο μείωσης του κόστους.


H πελατειακή βάση της COSMOTE ενισχύθηκε κατά 23% συγκριτικά με τον Ιούνιο 2008, ενώ οι καθαρές νέες συνδέσεις για το τρίμηνο ανήλθαν σε 722.000 περίπου, με τη συνολική πελατειακή βάση να διαμορφώνεται σε 20,7 εκατομμύρια. Η COSMOTE εξακολουθεί να προσελκύει την πλειονότητα των νέων συνδέσεων στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, ενισχύοντας περαιτέρω το μερίδιο αγοράς και εσόδων της και θέτοντας τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη.


Ελλάδα – COSMOTE
Το Β’ τρίμηνο του 2009, η COSMOTE συνέχισε να ενισχύει το μερίδιο αγοράς και τα έσοδα της, προσελκύοντας 381.000 καθαρές νέες συνδέσεις, με το σύνολο των πελατών της να ανέρχεται σε 8,8 εκατ., αυξημένο κατά 27% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2008. Η COSMOTE προσέλκυσε την πλειονότητα των καθαρών νέων συνδέσεων, επωφελούμενη από την ισχυρή παρουσία της στην αγορά, το προηγμένο τηλεπικοινωνιακό της δίκτυο, τις αναβαθμισμένες υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών και τις ανταγωνιστικές της τιμές.


Οι συνδρομητές συμβολαίου αυξήθηκαν κατά 8% σε ετήσια βάση, αποτελώντας το 26% περίπου της πελατειακής βάσης της εταιρείας, ενώ οι πελάτες καρτοκινητής στο τέλος του Β’ τριμήνου 2009 είχαν αυξηθεί κατά 35,3% σε σχέση με πέρυσι. Κατά τη διάρκεια του Β’ τριμήνου η COSMOTE προσέλκυσε 31.000 συνδρομητές συμβολαίου και 350.000 πελάτες καρτοκινητής.


Ο έντονος ανταγωνισμός στις τιμολογιακές χρεώσεις της καρτοκινητής, αλλά και οι μειώσεις στα τέλη τερματισμού και περιαγωγής από το Α’ τρίμηνο επηρέασαν και το Β’ τρίμηνο, ενώ αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο του έτους. Ως αποτέλεσμα, για το σύνολο της αγοράς η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες ξεπέρασε το 10%, ενώ, αντίθετα, η COSMOTE κατόρθωσε να συγκρατήσει την μείωση των εσόδων από υπηρεσίες στα επίπεδα του 2,9%.


Η COSMOTE ξεπέρασε σημαντικά τις τάσεις της αγοράς ενισχύοντας τα συνολικά της έσοδα κατά 4,1% σε € 473,9 εκατ. και τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση ενισχύθηκαν κατά 2,9%. Η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες οφείλεται κυρίως στην πτώση των εσόδων από εισερχόμενη κίνηση κατά 23%, λόγω της μείωσης των τελών τερματισμού, της τάσης ενίσχυσης της κίνησης εντός δικτύου και της μείωσης των εσόδων περιαγωγής κατά 19%.


Η COSMOTE έρχεται πρώτη στην προσέλκυση νέων πελατών ευρυζωνικού internet. Στα τέλη του Β’ τριμήνου, οι πελάτες υπηρεσιών κινητού ευρυζωνικού internet της COSMOTE ανήλθαν σε 150.000.


Ο δείκτης μικτού AMOU για το Α’ εξάμηνο του 2009 αυξήθηκε κατά 18% σε σύγκριση με το Α’ εξάμηνο του 2008, συνεχίζοντας την τάση των προηγούμενων τριμήνων και οδηγούμενος κυρίως από το AMOU της καρτοκινητής που αυξήθηκε κατά 67% λόγω των επιθετικών προσφορών για κίνηση εντός δικτύου.


Ο δείκτης μικτού ARPU για το Α’ εξάμηνο του 2009 διαμορφώθηκε σε € 18,7 – μειωμένος κατά περίπου 23% σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2008 – ως αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του ARPU καρτοκινητής. Παράλληλα, η μικρή μείωση στο ARPU συμβολαίων, οφείλεται κυρίως στη μείωση των τελών εισερχόμενης κίνησης, καθώς και στην ανταπόκριση των πελατών στις προσφορές υπηρεσιών δεδομένων, όπου το ARPU είναι σε γενικές γραμμές χαμηλότερο.


Η κερδοφορία EBITDA μειώθηκε κατά 7,4% το Β’ τρίμηνο του 2009, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, αποτέλεσμα των μειωμένων εσόδων από υπηρεσίες και των αυξημένων εμπορικών εξόδων. Η αύξηση των τελευταίων αντισταθμίστηκε από τη συγκράτηση στα κόστη του τηλεπικοινωνιακού δικτύου.


Το περιθώριο EBITDA μειώθηκε κατά 4,7 μονάδες στο 38%, λόγω της αλλαγής διαχείρισης των πωλήσεων συσκευών και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας από τη ΓΕΡΜΑΝΟΣ.


Αλβανία – AMC
Κατά το B’ τρίμηνο του 2009, η AMC προσέθεσε περίπου 121.000 καθαρές νέες συνδέσεις, με την πελατειακή της βάση να διαμορφώνεται στο τέλος του τριμήνου σε περισσότερους από 1,5 εκατομμύρια πελάτες, αυξημένη κατά 19,2% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2008.


Βουλγαρία – GLOBUL
Το δεύτερο τρίμηνο του 2009, οι συνδρομητές συμβολαίου της GLOBUL αυξήθηκαν κατά 8,1%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ξεπερνώντας τους 2 εκατομμύρια πελάτες, με το σύνολο των πελατών συμβολαίου της εταιρείας να αποτελεί το 51,1% της πελατειακής της βάσης. Αντίθετα, οι πελάτες καρτοκινητής μειώθηκαν κατά 4,4% σε σύγκριση με το τέλος του Β’ τριμήνου του 2008. Η συνολική πελατειακή βάση της εταιρείας στο τέλος του Β’ τριμήνου του 2009 διαμορφώθηκε σε περίπου 4,1 εκατομμύρια, ενισχυμένη κατά 1,6% σε ετήσια βάση. Η μετάβαση των πελατών από την καρτοκινητή στις υπηρεσίες συμβολαίου οδήγησε στην σταθεροποίηση του δείκτη ARPU.


Ενώ ο κύκλος εργασιών της εταιρείας παρουσίασε αύξηση 6,3%, λόγω της εφαρμογής κεντρικής διαχείρισης των συσκευών και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας, τα έσοδα από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 3%, αντικατοπτρίζοντας την πτώση των εσόδων από την καρτοκινητή και από τις υπηρεσίες περιαγωγής.


Η μείωση του περιθωρίου EBITDA της GLOBUL είναι αποτέλεσμα της αύξησης των πωλήσεων συσκευών και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας -με χαμηλότερα περιθώρια κερδοφορίας-, καθώς και της πτώσης των εσόδων από υπηρεσίες υψηλότερου περιθωρίου κέρδους (περιαγωγή).


Ο δείκτης μικτού AMOU της GLOBUL για το Α’ εξάμηνο του 2009 ανήλθε σε 114 λεπτά, αυξημένος κατά 7,5% περίπου σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2008, ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης του AMOU καρτοκινητής (+28,8%) και της τάσης ενίσχυσης των πελατών συμβολαίου. Ο δείκτης μικτού ARPU, παρέμεινε σταθερός, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, στα € 9.


Ρουμανία – COSMOTE Ρουμανίας
Η COSMOTE Ρουμανίας ενίσχυσε περαιτέρω την πελατειακή της βάση , το μερίδιο αγοράς της τα έσοδα και την κερδοφορία EBITDA. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το Β΄τρίμηνο του 2009 αυξήθηκε κατά 65,1% σε € 105 εκατ, ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες παρουσίασαν βελτίωση της τάξεως του 50% σε σχέση με μια εκτιμώμενη πτώση της αγοράς (εξαιρείται η COSMOTE) σχεδόν 10%. Η κερδοφορία EBITDA, διαμορφώθηκε στα € 22,8 εκατ. και το αντίστοιχο περιθώριο ανήλθε στο 21,7% λόγω της εφαρμογής οικονομιών κλίμακας .


Το Β’ τρίμηνο, η COSMOTE προσέλκυσε περισσότερες από 224.000 καθαρές νέες συνδέσεις, από τις οποίες οι 45.000 είναι συνδέσεις συμβολαίου και οι 179.000 συνδέσεις καρτοκινητής. Η πελατειακή βάση διαμορφώθηκε σε 6,3 εκατ., με τους πελάτες συμβολαίου να αποτελούν το 20% επί του συνόλου. Η σύνθεση της πελατειακής βάσης και, κυρίως, η σύνθεση των νέων συνδέσεων καταδεικνύει την επιτυχία της COSMOTE στον τομέα των υπηρεσιών συμβολαίου, μετά την έμφαση που είχε δοθεί τα πρώτα χρόνια στην καρτοκινητή. Με μερίδιο αγοράς που ήδη ξεπερνά το 23%,η COSMOTE Ρουμανίας συνεχίζει να σημειώνει δυναμικές επιδόσεις στην αγορά.


Ο δείκτης μικτού ARPU για το Α’ εξάμηνο του 2009 διαμορφώθηκε σε € 5,2, ενισχυμένος κατά 6,3% σε ετήσια βάση, καθώς επηρεάστηκε από την αύξηση πελατών συμβολαίου. Τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση των πελατών συμβολαίου ενισχύθηκαν κατά 59% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2008, ενώ τα έσοδα από την καρτοκινητή αυξήθηκαν κατά 33%.


ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Το Β’ τρίμηνο του 2009, η ΓΕΡΜΑΝΟΣ συνεισέφερε 550.000 καθαρές νέες συνδέσεις σε επίπεδο Ομίλου COSMOTE, που αναλογούν στο 92% των καθαρών νέων συνδέσεων σε όλες τις χώρες (εκτός Αλβανίας). Ο ρόλος της ΓΕΡΜΑΝΟΣ υπήρξε καταλυτικός για την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς και για την περαιτέρω ανάπτυξη της COSMOTE, ιδίως σε Ελλάδα και Ρουμανία. Η αυξανόμενη συνεισφορά της ΓΕΡΜΑΝΟΣ σε νέους πελάτες είναι ένας από τους κύριους παράγοντες της εξαιρετικής πορείας της COSMOTE σε αυτές τις αγορές.


Οι δραστηριότητες της ΓΕΡΜΑΝΟΣ ενσωματώνονται σταδιακά στον Όμιλο COSMOTE οδηγώντας σε συνέργειες και στοχεύοντας σε ακόμα μεγαλύτερες αποδόσεις για το μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό, η πλειονότητα των δραστηριοτήτων και λειτουργιών της ΓΕΡΜΑΝΟΣ έχουν επιμεριστεί στις αντίστοιχες οργανωτικές μονάδες της COSMOTE. Ο κύκλος εργασιών της ΓΕΡΜΑΝΟΣ το Β’ τρίμηνο διαμορφώθηκε στα € 213,7 εκατ., και η κερδοφορία EBITDA στα € 1,6 εκατ. για την ίδια περίοδο.


3. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ – ROM TELECOM
Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, η Ρουμανική οικονομία αναμένεται να σημειώσει συρρίκνωση σε επίπεδα ΑΕΠ της τάξεως του 7-8%, σημαντικά μεγαλύτερη από τις αρχικές προβλέψεις (-4,1%). Στο πλαίσιο αυτό, στόχος της εταιρείας είναι να διατηρήσει τόσο την πελατειακή της βάση, όσο και την κερδοφορία και την ρευστότητά της, καθώς και να είναι έτοιμη να εκμεταλλευτεί μια οικονομική ανάκαμψη.


Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, o κύκλος εργασιών της Romtelecom το Β’ τρίμηνο του 2009 μειώθηκε κατά 7,1% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2008. Αυτό οφείλεται στη μείωση 12% στα έσοδα από παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεφωνίας, ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της μείωσης του ARPU (-8%), καθώς και της απώλειας γραμμών (-4%). Τα έσοδα από υπηρεσίες χονδρικής παρουσίασαν βελτίωση 2% καθώς αυξήθηκε η τηλεπικοινωνιακή κίνηση από τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα, ειδικότερα της διεθνούς χονδρικής (+14%).


Η στρατηγική της Romtelecom αποσκοπεί στο να αντισταθμίσει την απώλεια των εσόδων στην σταθερή τηλεφωνία, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς σε νέους αναπτυσσομένους τομείς, όπως η ευρυζωνικότητα και οι υπηρεσίες δορυφορικής τηλεόρασης. Η εταιρεία στοχεύει στην αύξηση των πηγών εσόδων από διάφορες υπηρεσίες (PSTN, ADSL, TV), μετριάζοντας έτσι τις συνέπειες από τη μείωση εσόδων από τους πελάτες της παραδοσιακής τηλεφωνίας. Αυτή η στρατηγική έχει αποδειχθεί επιτυχής, καθώς η Romtelecom αύξησε κατά 9% το σύνολο των διακριτών συνδρομητών των υπηρεσιών (RGUs) συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008 (4.370.506 διακριτοί συνδρομητές υπηρεσιών κατά το B’ τρίμηνο 2009 έναντι 4.027.223 διακριτών συνδρομητών κατά το B’ τρίμηνο 2008). Ως αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών, οι απώλειες συνδρομητών περιορίστηκαν σε μόλις 2,3%. Οι πελάτες ADSL αυξήθηκαν κατά 44% σε σχέση με το B’ τρίμηνο 2008, ενώ η διείσδυση έφτασε το 25% του συνόλου των συνδρομητών PSTN και τα έσοδα αυξήθηκαν 37% σε ετήσια βάση. Αντίστοιχα, ο αριθμός των συνδρομητών δορυφορικής τηλεόρασης αυξήθηκε κατά 48% και έφτασε σε σχεδόν 780.000, οδηγώντας τη διείσδυση στις συνδέσεις PSTN στο 27% και αυξάνοντας τα έσοδα κατά 71%. Επιπροσθέτως, οι προσπάθειες της εταιρείας όσον αφορά στην εξυπηρέτηση εταιρικών πελατών για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς μεγάλου όγκου δεδομένων, με εξειδικευμένα προϊόντα υψηλού περιθωρίου κέρδους, οδήγησε σε αύξηση 27% των συνδέσεων VPN και σε αύξηση 12% των εσόδων από VPN.


Τα λειτουργικά έξοδα το Β’ τρίμηνο 2009 προ αποσβέσεων, ήταν χαμηλότερα κατά 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2008, με σημαντικές μειώσεις στις υπηρεσίες διασύνδεσης εγχώριων παρόχων (-36%), στο κόστος πωληθέντων (-44%) και στις δαπάνες μισθοδοσίας (-15%). Ο αριθμός του προσωπικού τον Ιούνιο 2009 (10.230) ήταν χαμηλότερος κατά 293 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.


Κυρίως λόγω της υποτίμησης του τοπικού νομίσματος (- 13% μεταξύ Β’ τριμήνου 2008 και Β’ τριμήνου 2009), οι αποσβέσεις μειώθηκαν κατά € 8.3 εκατ. σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2008.


Τον Απρίλιο πραγματοποιήθηκε η εμπορική διάθεση της υπηρεσίας δεδομένων κινητής βασισμένης σε CDMA, μία τεχνολογία που επιτρέπει στην εταιρεία να έχει πρόσβαση στην αγορά του mobile broadband. Τρείς μήνες αργότερα η εταιρεία διέθεσε δύο νέες συνδρομές υψηλών ταχυτήτων πρόσβασης στο internet (έως 30Μbps) με τη χρήση της τεχνολογίας VDSL για τους οικιακούς και εταιρικούς πελάτες. Η ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Romtelecom για την αντιστάθμιση της μείωσης από παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεφωνίας, με την προσφορά μεγάλης ποικιλίας υπηρεσιών τόσο για οικιακούς όσο και για επιχειρησιακούς πελάτες.


ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τα έσοδα του Ομίλου ΟΤΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009, συνέχισαν να επηρεάζονται από δυσμενείς εξελίξεις σε ανταγωνιστικό, ρυθμιστικό και οικονομικό επίπεδο, σε όλες τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Υπό τις συνθήκες αυτές, η δυνατότητα πραγματοποίησης προβλέψεων παραμένει περιορισμένη. Η Διοίκηση του Ομίλου έχει σαν στόχο να διατηρήσει το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας του έτους 2009 περίπου στα επίπεδα που σημειώθηκαν κατά το 2008.