Ο 3ος ακαδημαϊκός χρόνος του προγράμματος STEMpowering Youth ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη της μαθητικής ομάδας από την Καλαμάτα, ως μεγάλη νικήτρια.

Μαθητές Γυμνασίου από την περιοχή της Καλαμάτας, που φέτος, στον 5ο κύκλο του προγράμματος, έλαβε μέρος για πρώτη φορά, είναι οι μεγάλοι νικητές, που κέρδισαν το μοναδικό ετήσιο έπαθλο και θα ταξιδέψουν ως την Ελβετία, στο ερευνητικό κέντρο CERN.

Μέσα από το πρόγραμμα, που υλοποιείται σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής, οι  μαθητές ανέπτυξαν τις γνώσεις τους γύρω από τη STEM τεχνογνωσία, εκπαιδεύτηκαν στις εκθετικές τεχνολογίες, καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη, ενώ μέσα από τη βιωματική μάθηση των επιστημών συνεργάστηκαν και δημιούργησαν μια καινοτόμα κατασκευή, που κατάφερε και ξεχώρισε για την ευρηματικότητα, την καινοτομία της αλλά και για τη λύση που δίνει σε ένα τοπικό ζήτημα της Καλαμάτας και όχι μόνο.

Το “The Ice Breaker”, όπως ονομάζεται η καινοτόμα κατασκευή που εμπνεύστηκαν οι μαθητές της Καλαμάτας, είναι μια κατασκευή αυτόματης ενεργοποίησης συστημάτων προστασίας της φυτικής παραγωγής, που δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση του φαινομένου του παγετού στις καλλιέργειες. Οι μαθητές, αναγνωρίζοντας τον αρνητικό αντίκτυπο του φαινομένου στους παραγωγούς της Μεσσηνίας και τις οικονομικές επιπτώσεις των αποζημιώσεων σε περιπτώσεις καταστροφής της σοδειάς, δημιούργησαν τη συγκεκριμένη κατασκευή δίνοντας λύση σε ένα τοπικό και όχι μόνο ζήτημα. 

Πρακτικά, το “The Ice Breaker” καταγράφει μέσω κατάλληλων αισθητήρων την υγρασία, τη θερμοκρασία, καθώς και την ταχύτητα του ανέμου μέσω αυτοσχέδιου ανεμόμετρου, δεδομένα τα οποία αποτυπώνονται σε προσαρμοσμένη οθόνη. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις παραμέτρους είναι σε θέση να αντιληφθεί τις συνθήκες που ευνοούν τη δημιουργία παγετού και να ενεργοποιήσει την αντλία νερού που διαθέτει, ώστε να αρχίσει αυτόματα το πότισμα του εδάφους και να αποφευχθεί η καταστροφή της παραγωγής.

Μαζί με την ομάδα της Καλαμάτας, 2 ακόμη ομάδες, ανάμεσα σε συνολικά 46, διακρίθηκαν στη διάρκεια του 5ου κύκλου του προγράμματος. Μαθητές από την Αλόννησο δημιούργησαν το “ThalassioParko”, μια εφαρμογή για κινητά, που δημιουργήθηκε για την προστασία του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Αλοννήσου Βορείων Σποράδων. Η καινοτόμα εφαρμογή, που παρουσιάστηκε μάλιστα και σε τοπικούς φορείς, παρέχει πληροφορίες για τα όρια και τις ζώνες του θαλάσσιου πάρκου αλλά και τους περιορισμούς που ισχύουν, όσον αφορά την πρόσβαση για κολύμπι, καταδύσεις, ερασιτεχνική αλιεία και ψαροντούφεκο.

Παράλληλα, μαθήτριες από το Βάμο Χανίων, ευαισθητοποιημένες για την 3η ηλικία, κατασκεύασαν τον “Ταχυδρόμο SMS”. Η κατασκευή αφορά κυρίως τις επαρχιακές περιοχές, όπου τα γραμματοκιβώτια είναι συγκεντρωμένα σε ένα σημείο και η πρόσβαση σε αυτά από άτομα 3ης ηλικίας μπορεί να γίνει δύσκολη σε συνθήκες κακοκαιρίας. Τοποθετείται στα απομακρυσμένα γραμματοκιβώτια και διαθέτει σύστημα ελέγχου εισερχόμενης αλληλογραφίας και ταυτόχρονης ενημέρωσης μέσω αποστολής SMS στο κινητό του ιδιοκτήτη. 

Η Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Ιδρύματος Vodafone Ελλάδας, δήλωσε: «Σε κάθε κύκλο μαθημάτων δε σταματάει να μας εκπλήσσει  η δημιουργικότητα και η ευρηματικότητα των παιδιών, καθώς και ο τρόπος που εφαρμόζουν τις γνώσεις που παίρνουν από τα μαθήματα στην πράξη, μέσα από τη δημιουργία των πιο καινοτόμων κατασκευών. Είμαστε ευγνώμονες από την αποδοχή του προγράμματος, που μέχρι σήμερα έχει επωφελήσει περίπου 12.500 μαθητές και καθηγητές σε 47 περιοχές, και στοχεύουμε στο άμεσο μέλλον, το πρόγραμμα να περάσει σε επόμενη φάση και να μπορούν πλέον να επωφεληθούν ακόμη περισσότεροι μαθητές από όλη τη χώρα».

Σε κάθε κύκλο εργαστηρίων του προγράμματος, μαθητές από τη Θράκη, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, το Β.Α. Αιγαίο, το Ιόνιο, και τις Σποράδες έρχονται σε επαφή με τις θετικές επιστήμες, συνθέτουν ομάδες και εργάζονται για την επίλυση ενός καθημερινού προβλήματος της περιοχής τους, δημιουργώντας καινοτόμες τεχνολογικές κατασκευές. Με τον τρόπο αυτό από νωρίς τα παιδιά ευαισθητοποιούνται γύρω από θέματα για την υγεία, το περιβάλλον, την προσβασιμότητα, την ψυχαγωγία αλλά μαθαίνουν και πώς να δημιουργήσουν τις δικές τους έξυπνες εφαρμογές για μια πιο εύκολη καθημερινότητα.