Γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς.

Τα νέα δεδομένα στη συγκεκριμένη κατηγορία μπορεί να περιλαμβάνουν ποιοτικότερες συσκευές, σηματοδοτούν όμως και αύξηση του κόστους τους.

O Φεβρουάριος είναι ο μήνας του Mobile World Congress, της μεγαλύτερης εκδήλωσης για τον χώρο των κινητών δικτύων, όπου κάθε χρόνο παίρνουμε μία καλή γεύση για το τι έρχεται μέσα στη χρονιά. Και το φετινό MWC αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς οι φήμες λένε ότι θα δούμε τις πρώτες 5G συσκευές αλλά και τα πρώτα foldable smartphones. Ομως, με το MWC θα ασχοληθούμε περισσότερο στο επόμενο σημείωμα της στήλης.

Σε κάθε περίπτωση, κάποιες τάσεις για το 2019 έχουν αρχίσει ήδη να κάνουν την εμφάνιση τους. Ενα παράδειγμα αυτών είναι ότι οι κατασκευαστές θέλουν να «ανεβάσουν» το επίπεδο των τιμών. Πολλοί πιστεύουν ότι ο στόχος των περισσότερων κατασκευαστών είναι να μειώσουν τις τιμές προκειμένου να είναι ανταγωνιστικοί. Πλέον, όμως, η αίσθηση του γράφοντος είναι ότι οι πιο μεγάλοι και γνωστοί κατασκευαστές προσπαθούν να αυξήσουν τη μέση τιμή πώλησης στα smartphones, επιδιώκοντας να σπρώξουν τους καταναλωτές να αγοράσουν περισσότερες συσκευές της αποκαλούμενης «μεσαίας» κατηγορίας.

Οι ανοδικές τάσεις στις τιμές έχουν κάνει την εμφάνισή τους από το δεύτερο μισό του 2018. Δεν είναι πλέον μόνο η Apple με «ναυαρχίδες» πάνω από τα 1.000 ευρώ. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Samsung (Galaxy Note 9) και με τη Huawei (Mate 20 Pro). Ομως, εκεί που το «παιχνίδι» αρχίζει να έχει ενδιαφέρον είναι ότι πλέον βλέπουμε συσκευές που δεν ανήκουν στο high-end κομμάτι, αλλά στην αποκαλούμενη μεσαία κατηγορία με τιμές πάνω από τα 500 ευρώ, όπως είναι το Samsung Galaxy A9, το Honor View 20 αλλά και το Xiaomi Mi Mix 3. Συσκευές που, πριν από 1-2 χρόνια, έρχονταν σε τιμές έως 499 ευρώ. Και αυτή η κίνηση είναι προφανές ότι παρασύρει και τα μοντέλα που είναι πιο κάτω.

Παράλληλα, βλέπουμε τους κατασκευαστές να σπρώχνουν περισσότερο τα μεσαία μοντέλα τους, δηλαδή εκείνα που κοστίζουν μεταξύ 300 και 500 ευρώ. Κατηγορία που στην Ελλάδα παραμένει μικρή αλλά στην Ευρώπη είναι αρκετά μεγάλη και διευρύνεται διαρκώς. Το smartphone αποτελεί πλέον αναπόσπαστο εργαλείο της καθημερινότητάς μας και όλο και περισσότεροι καταναλωτές αποφασίζουν να επενδύσουν κάτι παραπάνω για να αποκτήσουν μία καλύτερη συσκευή. Ενα κινητό στα 150-200 ευρώ μια χαρά την κάνει τη δουλειά του, αλλά αυτοί που απέκτησαν ένα τέτοιο, συνειδητοποιούν ότι θα ήθελαν να έχουν καλύτερη οθόνη, καλύτερη κάμερα και καλύτερη μπαταρία. Και πλέον βλέπεις καταναλωτές που πριν από 2 χρόνια δεν συζητούσαν το ενδεχόμενο να δώσουν 250-300 ευρώ για να αγοράσουν smartphone, να είναι τώρα πολύ πιο ανοικτοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ακόμη και στην Ελλάδα.

Η μεσαία κατηγορία ανεβαίνει σε επίπεδο τιμών, όπως φυσικά έχει ανέβει και σε επίπεδο χαρακτηριστικών, ενώ πλέον βλέπουμε και καταναλωτές που δεν έχουν πρόβλημα να αγοράσουν μία συσκευή που έχει κυκλοφορήσει πριν από 1-1,5 χρόνο και η τιμή της έχει πέσει αρκετά. Ο λόγος είναι απλός: θέλουν όσο το δυνατόν καλύτερα χαρακτηριστικά από τη συσκευή τους γιατί το smartphone αποτελεί εργαλείο τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Και η αίσθηση που υπάρχει είναι πως σταδιακά θα δούμε όλο και περισσότερους καταναλωτές να επιλέγουν να αγοράσουν κάτι πιο ακριβό.

Πηγή: Μηνιαίο περιοδικό τεχνολογίας “New Technology OnLine” τεύχος 192