Γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς.

Το 2018 αποτελεί παρελθόν και οι εξελίξεις ήδη έχουν αρχίσει να τρέχουν στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας. Το 2019 θα μεγαλώσει άραγε το χάσμα μεταξύ «μεγάλων» και «μικρών» κατασκευαστών;

Πρώτος μήνας της χρονιάς και θα πρέπει να πούμε καλή χρονιά, αν και μέχρι τώρα μάλλον θα έχετε «χορτάσει» από ευχές. Είναι επίσης πολύ πιθανό ότι θα έχετε «χορτάσει», διαβάζοντας προβλέψεις για το τι θα δούμε το 2019, όσον αφορά στα smartphones και όχι μόνο. Και είμαι βέβαιος ότι οι περισσότερες προβλέψεις αναφέρουν ότι η φετινή χρονιά θα χαρακτηριστεί από την εμφάνιση των πρώτων 5G συσκευών, όπως και των πρώτων foldable smartphones.

Πρόκειται για μία πρόβλεψη που έχει μεγάλη βάση, αν και για το ευρύ κοινό, το 5G και οι foldable συσκευές είναι κάτι που θα απασχολήσει πιο έντονα από το 2020, για να μην πω από το 2021, όταν και οι τιμές θα έχουν πέσει σε πιο προσιτά επίπεδα. Γιατί το μόνο βέβαιο είναι πως τόσο οι 5G συσκευές όσο και τα foldable smartphones θα κινούνται σε αρκετά υψηλά επίπεδα κόστους.

Ενας λόγος για τις υψηλές τιμές είναι και το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες παρατηρείται μία αύξηση στις τιμές βασικών κομματιών μίας συσκευής όπως είναι η μνήμη, ο επεξεργαστής και τα chipsets. Και αυτό γιατί η ζήτηση είναι μεγαλύτερη από την προσφορά που υπάρχει από τα υφιστάμενα εργοστάσια, καθώς οι εκτιμήσεις των ιθυνόντων των τελευταίων αποδείχθηκαν… λανθασμένες.

Η έλλειψη που παρατηρείται και θα γίνει ακόμη πιο έντονη μέσα στη χρονιά –μέχρι τουλάχιστον να ισορροπήσει η κατάσταση– αναμένεται να επηρεάσει τους μικρότερους «παίκτες», οι οποίοι τα τελευταία χρόνια είχαν αποσπάσει σημαντικό μερίδιο σε διάφορες αγορές, βασιζόμενοι στις χαμηλότερες τιμές που προσέφεραν και στην αξιοποίηση τοπικών brands. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα στην Ελλάδα είναι η MLS, ενώ γενικότερα θα δει κανείς σε διάφορες αγορές, τοπικές εταιρείες να έχουν μερίδια που κινούνται σε επίπεδα άνω του 5%.

Ομως αυτό δεν αποκλείεται να αλλάξει μέσα στο 2019 και ενδεχομένως αυτή να είναι και η πιο σημαντική εξέλιξη της φετινής χρονιάς. Οι μεγαλύτεροι «παίκτες» έχουν το πλεονέκτημα του όγκου, όταν πάνε να συζητήσουν με τους κατασκευαστές των εξαρτημάτων. Είναι προφανές ότι άλλο ειδικό «βάρος» έχει η Samsung, η οποία έχει και το επιπλέον πλεονέκτημα ότι είναι και η ίδια παραγωγός τέτοιων εξαρτημάτων, η Huawei, η Apple και η Xiaomi. Στους κατασκευαστές που δεν θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα προσθέστε και εταιρείες όπως η Vivo και η Oppo, οι οποίες δεν έχουν μεν σημαντικές πωλήσεις σε Ευρώπη και Αμερική, αλλά στην Ασία είναι πανίσχυρες, αλλά και brands όπως η Motorola και η Alcatel, οι οποίες εκμεταλλεύονται τις σχέσεις που έχουν οι μητρικές εταιρείες (Lenovo και TCL αντίστοιχα). Θα είναι στοίχημα πώς θα αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο ζήτημα εταιρείες όπως είναι η HMD Global (Nokia) και η Meizu, αν και πιστεύω ότι το σημαντικότερο πρόβλημα θα έχουν μικρότερα και περισσότερο τοπικά brands, τα οποία