Γεμάτος αυτοπεποίθηση για την πορεία του νεανικού brand κινητών τηλεφώνων, ο George Zhao, πρόεδρος της Honor παγκοσμίως, μοιράστηκε μαζί μας τα σχέδιά του, προκειμένου τα Honor smartphones να διεκδικήσουν μεγάλο μερίδιο σε ανταγωνιστικές ευρωπαϊκές αγορές όπως αυτή της Ελλάδας.

Στο περιθώριο της παρουσίασης του Honor 10 στο Λονδίνο, είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον επικεφαλής του Honor brand παγκοσμίως, George Zhao και να λύσουμε όλες μας τις απορίες σχετικά με την φιλοσοφία, τους στόχους και την στρατηγική που κρύβεται πίσω από ένα ενδιαφέρον εγχείρημα που παρόλο που εντάσσεται στην εταιρική «ομπρέλα» της Huawei, απολαμβάνει μια ιδιαίτερη… αυτονομία! Εύθυμος, προσιτός, αισιόδοξος και με διάθεση για συζήτηση με τους Έλληνες δημοσιογράφους παρά το ασφυκτικό του πρόγραμμα, ο George Zhao αποκάλυψε τις προθέσεις του τόσο για την Ελλάδα όσο και για τον υπόλοιπο πλανήτη…

Ο πρόεδρος της Honor παγκοσμίως, George Zhao.

Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια για τη στρατηγική και το όραμά σας; Στην παρουσίαση του Honor 10 δηλώσατε πως στόχος του honor brand φιλοδοξεί να καταταχθεί στους top 5 κατασκευαστές μέσα σε 3 χρόνια και στους top 3 μέσα σε 5 χρόνια. Πώς θα το κατορθώσετε αυτό;

Το 2013 καθιερώσαμε την dual-brand στρατηγική, συμπαρατάσσοντας την Honor στο πλευρό της Huawei. Με την Honor στοχεύουμε στο νεανικό κοινό, νεανικό στην ψυχή, όχι απαραιτήτως στην ηλικία. Επίσης, βασικό στοιχείο της Honor ήταν η online φιλοσοφία, μεγιστοποιώντας την αποδοτικότητα της λειτουργίας του brand. Ξεκινήσαμε με online διάθεση των smartphone μας τον Δεκέμβριο του 2013 στην Κίνα. Σήμερα, τεσσεράμισι χρόνια μετά, έχουμε ήδη κατακτήσει την πρώτη θέση στα e-brands, ξεπερνώντας την Xiaomi που είχε ξεκινήσει τις online πωλήσεις των κινητών της από το 2011. To 2015 ξεκινήσαμε το ταξίδι μας εκτός Κίνας, με συντηρητικά αλλά σταθερά βήματα, προσλαμβάνοντας αρχικά μεμονωμένα στελέχη σε κάθε μεγάλη αγορά και καταλήγοντας σήμερα να έχουμε ολοκληρωμένες δομές σε αρκετές χώρες. Στη Ρωσία, μάλιστα, κατακτήσαμε την τρίτη θέση! Πιστεύουμε στο honor brand και στο επιχειρηματικό του μοντέλο, οπότε κλιμακώνουμε συνεχώς την επένδυσή μας. Η αναλογία πωλήσεων πέρυσι ήταν 85% εντός Κίνας και 15% εκτός. Φέτος, θέλουμε το 25% των πωλήσεών μας να προέρχεται από αγορές εκτός Κίνας. Tο 2017 τοποθετηθήκαμε ως brand στην έβδομη θέση παγκοσμίως, βάσει GFK.

Αναφέρατε την Xiaomi και το μοντέλο της online διάθεσης πάνω στο οποίο στήριξε το ξεκίνημά της. Παρόλαυτά, στην πορεία η Xiaomi εγκατέλειψε αυτή τη φιλοσοφία και προσανατολίστηκε σε πιο κλασικά μοντέλα διανομής, προσεγγίζοντας τους operators, τους retailers και ανοίγοντας ακόμα και δικά της φυσικά καταστήματα σε αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Θα θέσετε και εσείς ως πρώτη σας προτεραιότητα τη διάθεση των προϊόντων σας μέσω φυσικών καταστημάτων σε σχέση με τις online παραγγελίες;

Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Η online φιλοσοφία μας βοήθησε να μεγιστοποιήσουμε την αποδοτικότητά μας, ωστόσο ποτέ δεν απορρίψαμε το offline μοντέλο. Για παράδειγμα, σήμερα στην Κίνα το 50% του τζίρου μας προέρχεται από την online διανομή και το υπόλοιπο 50% από το offline μοντέλο, από τις πωλήσεις δηλαδή μέσω φυσικών καταστημάτων. Ωστόσο, οι πόροι που καταναλώνουμε για το offline δίκτυό μας είναι μόλις το 1/10 από τους αντίστοιχους των παραδοσιακών brand και παρόλαυτά έχουμε τα αποτελέσματα που προανέφερα! Αναλογιστείτε, λοιπόν, πως με περιορισμένα έξοδα καταφέρνουμε να παράγουμε μεγάλο τζίρο και για το offline κανάλι.

Ποια η σχέση σας με τη Huawei;

Βάσει της dual-brand στρατηγικής του ομίλου, μοιραζόμαστε την ίδια τεχνολογική πλατφόρμα, την ίδια προμηθευτική αλυσίδα και κοινές οικονομικές υπηρεσίες, αλλά ορίζουμε εμείς τα προϊόντα που λανσάρουμε. Δεν είμαστε ξεχωριστή εταιρεία, υπαγόμαστε στον όμιλο της Huawei.

Υπάρχει κάποιο embargo, π.χ. ένα διάστημα έξι μηνών, μέχρι να έχετε το δικαίωμα να ενσωματώσετε στα μοντέλα σας νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τα Huawei branded κινητά, όπως πχ το πιο πρόσφατο Kirin chipset;

Όχι, δεν έχουμε κάποιον τέτοιο περιορισμό, εξαρτάται από τις συνθήκες. Για παράδειγμα παρουσιάσαμε τον Δεκέμβριο του 2017 το Honor View 10 με επεξεργαστή Kirin 970, λίγες εβδομάδες μετά το λανσάρισμα του Huawei Mate 10, στο οποίο και ενσωματώθηκε για πρώτη φορά το συγκεκριμένο chipset. Το Honor brand ορίζει αυτόνομα τη στρατηγική του και τα προϊόντα που θα λανσάρει. Το Huawei P20 Pro μπορεί να έχει τριπλή κάμερα σε συνεργασία με τη Leica, αλλά εμείς επιλέξαμε να επενδύσουμε στην φωτογραφία με υποβοήθηση τεχνητής νοημοσύνης (AI Photography).

Τους τελευταίους μήνες υπάρχει ένα ζήτημα με την σχέση των ΗΠΑ με τις κινεζικές εταιρείες, ήδη είχαμε το περιστατικό με τη ZTE και τον «εξοστρακισμό» της Huawei από την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Πως στέκεται η Honor απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα;

Επικεντρωνόμαστε στα πιο αποδοτικά ζητήματα. Έχουμε τεράστιες ευκαιρίες μπροστά μας, ξεκινήσαμε την επέκτασή μας στην παγκόσμια αγορά από την Ευρώπη και ήδη εδώ και λίγο καιρό εγκαινιάσαμε τη λειτουργία μας ως ξεχωριστή δομή και στην Ελλάδα. Στις ΗΠΑ μπορεί κάποιος να αποκτήσει τις συσκευές μας μέσω online παραγγελιών. Η επένδυσή μας έχει ως κριτήριο την αποδοτικότητα, οπότε βάσει αυτού επιλέγουμε και τις περιοχές του πλανήτη που θα στοχεύσουμε. Ξεκινάμε παράλληλα δραστηριότητα σε ολόκληρη τη Λατινική Αμερική, μια περιοχή με τεράστιο πληθυσμό, ξεκινάμε από την Αίγυπτο την εξάπλωσή μας σε όλη την Αφρική, επιλέγουμε περιοχές κλειδιά που θα βοηθήσουν τη γιγάντωση της επιχείρησής μας. Στην Ελλάδα για παράδειγμα τοποθετήσαμε ένα έμπειρο και ικανό στέλεχος ώστε να κατακτήσουμε μερίδιο τη συγκεκριμένη αγορά. Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η χώρα σας και αποτελεί δέσμευση μακράς διάρκειας για εμάς. Προετοιμαζόμασταν μήνες για την είσοδό μας στην Ελλάδα και ήδη έχουμε εξασφαλίσει συνεργασίες-κλειδιά στο λιανεμπόριο και στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας.

Μεγάλη πρόκληση, αν λάβει κανείς υπόψη του τον έντονο ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά. Η Xiaomi για παράδειγμα δείχνει ήδη δυνατή στην Ελλάδα…

Να σας υπενθυμίσω πως στην Κίνα, μέσα σε τρία-τέσσερα χρόνια κατακτήσαμε την πρώτη θέση στα e-brands, ξεπερνώντας μεταξύ άλλων και τη Xiaomi. Δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό, αντιθέτως είναι αυτός που μας αναγκάζει να γίνουμε δυνατότεροι. Υπάρχουν πολλές διάσημες μπράντες smartphone στην παγκόσμια αγορά, αλλά την Honor ποτέ δεν την απασχολεί κάποιος συγκεκριμένος ανταγωνιστής.

Θα επεκταθείτε και σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες;

Φυσικά. Στην αγορά της Κίνας ήδη έχουμε tablet και laptop, αλλά στην Ευρώπη και στην ελληνική αγορά προχωράμε σταδιακά. Ξεκινάμε από τα smartphones και σιγά-σιγά θα προχωρήσουμε με αξεσουάρ, όπως ακουστικά, fitness bands κ.λπ., βήμα-βήμα. Οι κατά τόπους ολιγομελείς ομάδες μας δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούν ξαφνικά έναν τεράστιο όγκο προϊόντων. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να υπηρετούμε το νεανικό κοινό, νεανικό στην καρδιά. Αυτό θα το διαπιστώσετε από το design κάθε προϊόντος στο portfolio μας.