Από παραεισαγωγές προϊόντων δίχως εγγύηση με διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές που προορίζονταν για μη ευρωπαϊκές χώρες μέχρι ευφάνταστες… «μαϊμούδες» που αγγίζουν τα όρια του σουρεαλισμού, μια σειρά καταναλωτικών κινδύνων στήνει ένα πραγματικό «ναρκοπέδιο» σε όσους δοκιμάζουν την τύχη τους μακριά της πεπατημένης.

 

Κάθε καταναλωτής θέλει να είναι βέβαιος για τη γνησιότητα των προϊόντων που αγοράζει, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των smartphones. Για τον έλεγχο γνησιότητας της συσκευής, υπάρχουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά που μπορούμε να εντοπίσουμε και μόνοι μας.

Ο έλεγχος της συσκευασίας είναι η πρώτη βασική αρχή. Χτυπημένη, ανοιγμένη ή συσκευασία που έχει παραποιηθεί ενδέχεται να καταδεικνύει επέμβαση εκτός του κατασκευαστή. Κάποιες premium συσκευές μπορεί, ανάλογα τον κατασκευαστή, να είναι τυλιγμένες και σφραγισμένες με ζελατίνα εξωτερικά από την συσκευασία τους. Επίσης, σημαντικό είναι να υπάρχει η ταινία ασφαλείας πάνω στη συσκευασία και να μην δείχνει σκισμένη ή κολλημένη ξανά.

Όταν ο καταναλωτής ανοίξει τη συσκευασία, θα πρέπει να ελέγξει ότι συμπεριλαμβάνονται στο εσωτερικό της όλα όσα αναγράφονται στο site του κατασκευαστή της συσκευής, όπως  για παράδειγμα φορτιστής, ακουστικά και ότι άλλο προβλέπεται.

Από πλευράς λογισμικού, κάθε smartphone ρυθμίζεται ανάλογα με την χώρα στην οποία θα διατεθεί. Η χρήση της συσκευής εκτός της χώρας αυτής μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βασικών υπηρεσιών  των τηλεπικοινωνιακών παρόχων (όπως πχ 4G, απώλεια σήματος ή χαμηλή ποιότητα κλήσεων), γρήγορη κατανάλωση μπαταρίας και μη συμβατότητα εφαρμογών. Ένας τρόπος διαβεβαίωσης ότι η συσκευή είναι ρυθμισμένη για την Ελληνική αγορά, είναι ότι οι όροι της εγγύησης αναγράφονται στην ελληνική γλώσσα.

Για προϊόντα που έχουν αγοραστεί εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να ελέγχουμε ότι αναγράφεται η ισχύς της εγγύησης σε όλες της χώρες της ΕΕ.

Υπάρχουν βέβαια και πιο εμφανείς περιπτώσεις απομίμησης προϊόντων, όπου μπορεί να έχει αφαιρεθεί ολόκληρο το λογότυπο του κατασκευαστή ή να έχει παραποιηθεί ή αντικατασταθεί κάποιο γράμμα του. Σε περιπτώσεις απομίμησης προϊόντων, το υλικό κατασκευής της συσκευής ενδέχεται να είναι χαμηλότερης ποιότητας και η ανάλυση της οθόνης ή άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά να μην πληρούν τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.

Είναι χρήσιμο, λοιπόν, ο καταναλωτής να ενημερώνεται για το προϊόν που θέλει να αγοράσει από το επίσημο site του κατασκευαστή.  Αν παραλάβει προïόν που δεν πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις, ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερώσει και να επιστρέψει το προϊόν.

Αγορές μέσω Κίνας: Ποιοι κίνδυνοι παραμονεύουν

Οι διαδικτυακές αγορές μέσω Κίνας, όπως και σχεδόν κάθε ηλεκτρονική αγορά, έχουν τους δικούς τους πιθανούς κινδύνους. Ενημερωθείτε σχετικά, προκειμένου να είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε κάθε πρόβλημα που θα προκύψει, ενώ παράλληλα έχετε κατά νου πως η επιλογή αξιόπιστων online καταστημάτων είναι ιδιαιτέρως σημαντική.

Καθυστέρηση παράδοσης της παραγγελίας

Πολλές φορές μια παραγγελία από την Κίνα ενδέχεται να καθυστερήσει χαρακτηριστικά, κάτι απολύτως λογικό αν αναλογιστεί κανείς την απόσταση που θα διανύσει η παραγγελία, αλλά και το πλήθος των ταχυδρομικών υπηρεσιών από τις οποίες θα πρέπει να περάσει. Αυτό που μπορεί κανείς να κάνει, προκειμένου να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο το χρόνο αναμονής, είναι να αποφύγει τις υπηρεσίες απλού ταχυδρομείου και να επιλέξει την αποστολή Priority, εφόσον αυτή προσφέρεται. Καλό είναι να αποφεύγετε περιόδους γιορτών ή γενικότερα αυξημένης εμπορικής κίνησης, μιας και τότε η καθυστέρηση είναι αναπόφευκτη. Ο μέσος χρόνος αναμονής μιας παραγγελίας που προέρχεται από την Κίνα είναι 20 έως 25 μέρες, χωρίς να αποκλείεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις να φτάσει ακόμα και τις 60 μέρες. Αν ξεπεραστεί το χρονικό όριο των 60 ημερών, επικοινωνήστε με το κατάστημα για επιστροφή χρημάτων ή εκ νέου αποστολή του προϊόντος.

Τελωνειακοί φόροι

Συχνά τα δέματα από Κίνα υφίστανται τελωνειακό έλεγχο. Ειδικά αν έχουμε επιλέξει υπηρεσίες απλού ταχυδρομείου, είναι πολύ πιθανόν να πληρώσουμε και τον αντίστοιχο φόρο. Προτιμήστε λοιπόν την υπηρεσία Priority για να αποφύγετε τον έλεγχο στο τελωνείο. Προσοχή στις περιπτώσεις όπου το κατάστημα από το οποίο έχετε παραγγείλει, αλλάζει τη μέθοδο αποστολής. Αν ενημερωθείτε για την αλλαγή, επιμείνετε για αποστολή Priority. Αν όχι, ζητήστε από το κατάστημα να καλύψει τα έξοδα τελωνείου. Για το σκοπό αυτό, κρατήστε την απόδειξη εκτελωνισμού.

Μη συνεργάσιμες μεταφορικές

Φροντίστε να παρακολουθείτε το tracking number της παραγγελίας και όταν αυτή φτάσει στη χώρα μας, πάρτε την πρωτοβουλία και επικοινωνήστε με την μεταφορική εταιρεία που έχει αναλάβει την παράδοση. Η τακτική αυτή θα σας βοηθήσει να αποφύγετε λάθη που παρατηρούνται συχνά, μιας και δεν είναι λίγες οι φορές που μεταφορικές εταιρείες στέλνουν προϊόντα πίσω στην Κίνα, σε περίπτωση που δεν «εντοπίσουν» τον παραλήπτη στη διεύθυνση παράδοσης. Προφασιζόμενες μη επαρκή περαιτέρω στοιχεία, ξεκινούν διαδικασίες για αποστολή του δέματος πίσω στη χώρα προέλευσης.

Φθορές ή αποστολή λάθος προϊόντος

Κάτι που δεν πρέπει ποτέ να αποκλείετε, είναι το γεγονός πως μπορεί να παραλάβετε φθαρμένο ή λάθος προϊόν. Επικοινωνήστε με τον αποστολέα και αναφέρατε το πρόβλημα. Σημειώστε πως είναι αρκετά καλή ιδέα να βιντεοσκοπείτε κάθε φορά που ανοίγετε ένα νέο δέμα. Έτσι, θα έχετε στα χέρια σας τα κατάλληλα πειστήρια, σε περίπτωση που χρειαστεί να διεκδικήσετε αποστολή νέου προϊόντος.

Επιστροφή χρημάτων

Αν για οποιονδήποτε λόγο ζητήσετε επιστροφή χρημάτων, προσοχή στη στάση του καταστήματος, το οποίο πιθανόν να σας προτείνει επιστροφή ενός μέρους των χρημάτων. Μη δεχθείτε την πρόταση αυτή και επιμείνετε για ολική επιστροφή του ποσού, κάτι που το κατάστημα εν τέλει δε θα μπορέσει να αποφύγει.

Τελωνειακός «πόλεμος»

Αξίζει να σημειωθεί πως συν τοις άλλοις, βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη ένας άτυπος «πόλεμος», τον οποίο έχει κηρύξει η Ευρωπαϊκή  Ένωση στις αγορές από την Κίνα, καθώς μέσω της μη απόδοσης ΦΠΑ, που ίσχυε για τα εμπορεύματα αυτά, δημιουργούνταν αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Αποτέλεσμα; Χιλιάδες προϊόντα το τελευταίο διάστημα στοιβάζονται στα τελωνεία, οδηγώντας σε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, σε επιβολή «σκληρών» φόρων ( ακόμα και για προϊόντα μικρής αξίας) και εν τέλει σε τεράστια ταλαιπωρία των καταναλωτών.