Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα της IDC, η τάση στις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι αρνητική κατά το 2o τρίμηνο του 2010.


sepe ypologistesΥπολογίζεται πως στο 2o τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης στην ελληνική αγορά πουλήθηκαν 169.457 τεμάχια έναντι 219.142 τεμαχίων το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι, αριθμός που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 22,7%. Οι πωλήσεις των σταθερών ηλεκτρονικών υπολογιστών περιορίστηκαν στα 59.043 τεμάχια έναντι 76.687, μειωμένα κατά 23%. Οι πωλήσεις των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών διαμορφώθηκαν στα 110.414 τεμάχια έναντι 142.455 πέρυσι μειωμένα κατά 22,5%.


Στο σύνολο το ποσοστό είναι ενδεικτικό της κρίσης, η οποία πλέον έχει αγγίξει και τον κλάδο των νέων τεχνολογιών, που έχει εμφανίσει υψηλά επίπεδα αντίστασης. Ωστόσο, από τα στοιχεία προκύπτει πως υπάρχουν εταιρείες, οι οποίες παρά τις δυσκολίες δείχνουν πολύ καλά αντανακλαστικά και καταφέρνουν να μετατρέπουν σε ανάπτυξη τις απώλειες των ανταγωνιστών. Είναι εμφανές πως οι επιχειρήσεις πρέπει να αναδιαρθρώσουν τη δομή και τη λειτουργία τους. Η πολιτεία από την πλευρά της θα πρέπει να συνδράμει στον υγιή ανταγωνισμό.


Σύμφωνα με την IDC την πρώτη δεκάδα στο σύνολο των ηλεκτρονικών υπολογιστών που πωλήθηκαν στην ελληνική αγορά από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο του 2010 αποτελούν οι Hewlett-Packard με μερίδιο αγοράς 24,5% και μείωση κατά 20%, Πλαίσιο με μερίδιο αγοράς 12,4% και αύξηση κατά 1,5%, Acer μερίδιο αγοράς 10,4% και με μείωση κατά 27,8%, Toshiba με μερίδιο αγοράς 8,2% και μείωση κατά 34,8%, Dell με μερίδιο 8,1% και μείωση κατά 4,8%, Sony με μερίδιο 6,5% και άνοδο κατά 40%, Lenovo με μερίδιο 5% και άνοδο κατά 4%, e-shop με μερίδιο 3,4% και μείωση κατά 24,1%, Apple με μερίδιο 2,9% και αύξηση κατά 29,2%, Multirama με μερίδιο 2,7% και μείωση κατά 28,4% και Άλλοι κατασκευαστές με μικρά ποσοστά κατά περίπτωση και συνολικό μερίδιο 24,4%.


Σταθεροί και Φορητοί Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Σύμφωνα με την IDC, το 2o τρίμηνο του 2010, οι πωλήσεις των Σταθερών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών για Επαγγελματίες διαμορφώθηκαν στα 33.295 τεμάχια έναντι 44.493 τεμάχια το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, μειωμένα κατά 25,2%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, παρά την πτώση, οι Dell, Apple και Acer, εμφάνισαν άνοδο κατά 20,9%, 20,9% και 39,2% αντίστοιχα. Την υπόλοιπη δεκάδα αποτελούν οι Πλαίσιο με μείωση 14%, Hewlett-Packard με μείωση κατά 40,4%, e-shop με μείωση κατά 18,6%, Multirama με μείωση κατά 20,8%, Oktabit με μείωση κατά 38,1% και Lenovo με μείωση κατά 84,9%.


Στην κατηγορία των Σταθερών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών για Τελικούς Καταναλωτές οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 25.748 τεμάχια έναντι 32.194 τεμαχίων το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, μειωμένα κατά 20%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία θετικό πρόσημο εμφάνισαν οι πωλήσεις των Apple, Acer, Asus. Στον αντίποδα μείωση σημείωσαν οι Πλαίσιο, e-shop, Multirama, Info-quest, Hewlett-Packard, Oktabit και Dionic.


Στην κατηγορία των Φορητών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών για Εταιρικούς Χρήστες οι πωλήσεις στο 2o τρίμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν στα 27.444 τεμάχια έναντι 36.107 τεμαχίων μειωμένα κατά 24%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία ξεχώρισαν με θετικές επιδόσεις οι Dell, Πλαίσιο, Sony, Apple, με 3,5%, 66,6%, 32,9%, και 17,1% αντίστοιχα. Μείωση εμφάνισαν οι Hewlett-Packard, Toshiba, Acer, Lenovo, Fujitsu, Multirama με 5%, 43%, 57,3%, 41,4%, 48,2%, 17,6% αντίστοιχα και Άλλοι κατασκευαστές με μικρότερα ποσοστά.


Στην κατηγορία των Φορητών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών για Τελικούς Χρήστες οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 82.970 τεμάχια έναντι 106.348 τεμαχίων, μειωμένα κατά 22%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία την δεκάδα αποτελούν οι Hewlett-Packard με μείωση κατά 15,6%, Acer με μείωση κατά 23,3%, Toshiba με μείωση κατά 30,2%, Sony με αύξηση κατά 41,9%, Lenovo με αύξηση κατά 91,3%, Πλαίσιο με αύξηση κατά 60,3%, Dell με μείωση κατά 31,7%, Asus με μείωση κατά 77,8%, Fujitsu με άνοδο κατά 12%, Apple με άνοδο κατά7,4% και Άλλοι κατασκευαστές με μείωση κατά 71,5%.


Στρατηγική ανόρθωσης
Οι επιχειρήσεις θα βυθίζονται στη δίνη εάν δεν αντιδράσουν άμεσα, εφαρμόζοντας στρατηγική ανόρθωσης, σχολιάζει ο καθηγητής Βασίλης Παπαδάκης και πρόεδρος στο τμήμα οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σε μια εταιρεία που αντιμετωπίζει τα προβλήματα της παρακμής, οι εργαζόμενοι αποφεύγουν τη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, δεν αναλαμβάνουν ευθύνες και κατηγορούν ή/και μειώνουν τους υπόλοιπους. Τα στελέχη φτάνουν στο σημείο να θέτουν χαμηλούς στόχους ώστε να είναι σίγουροι πως θα τους επιτύχουν. Στη στρατηγική ανόρθωσης, ένας από τους πρώτους στόχους που χρειάζεται να επιτύχουν τα πρόσωπα που ηγούνται των αλλαγών είναι η “ψυχολογική εξυγίανση” των εργαζομένων και ιδιαίτερα των στελεχών.


Πρωταρχικός στόχος είναι η αντιμετώπιση της αρνητικής ψυχολογίας και συμπεριφοράς που απορρέει απ’ αυτό και η αντικατάστασή της με στοιχεία γόνιμα και υγιή. Στο κράτος πίσω από το δημοσιονομικό έλλειμμα κρύβονται τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας. Όπως λένε οι οικονομολόγοι, η κυβέρνηση έλαβε επώδυνα μέτρα. Αυτή είναι η αναγκαία συνθήκη όχι και η ικανή για την επιβίωση και την έξοδο από την κρίση. Στη συγκυρία αυτή απαιτούνται διοικητικές και λειτουργικές μεταρρυθμίσεις στο εσωτερικό των επιχειρήσεων, στροφή σε άυλες επενδύσεις (διοίκηση, κατάρτιση, μάρκετινγκ, τεχνογνωσία) αντί των χρονοβόρων και δαπανηρών υλικών επενδύσεων. Επίσης, απαιτείται στροφή σε επενδύσεις νέων τεχνολογιών και δυναμικών κλάδων. Στην παρούσα φάση δεν πρόκειται να δούμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά αυτό που πρέπει να επιδιωχθεί είναι η σταθεροποίηση και η μείωση των αρνητικών ρυθμών, η σταδιακή αναθέρμανση της οικονομίας με άμεσα και αποφασιστικά μέτρα ρευστότητας, η ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, των ΣΔΙΤ και του ΤΕΜΠΜΕ.