Οι θαυμαστές της δουλειάς του μετρούν αντίστροφα για την ομιλία που θα πραγματοποιήσει στην Αθήνα. «Είναι σημαντικό μια επιχείρηση να ακολουθεί τα δικά της δεδομένα για να βελτιώσει τα προϊόντα της», τονίζει ο Θεόδωρος Βασιλάκης.


Google logoτης Κλάρας Γενιτσαριώτη, Έθνος της Κυριακής, 15/09/2013


Ο λόγος για τον Θεόδωρο Βασιλάκη, τον Ελληνα μηχανικό ο οποίος έχει διακριθεί στο κορυφαίο επίπεδο της ψηφιακής τεχνολογίας με βιογραφικό που εντυπωσιάζει αφού έχει θητεύσει στους κολοσσούς του κλάδου, Microsoft και Google, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα του. Ο ίδιος θα βρίσκεται εδώ στις 28 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της διοργάνωσης TEDx Academy για να ταξιδέψει το ακροατήριό του στον πολύπλοκο και ανεξερεύνητο κόσμο των Big Data Analytics και να εμπνεύσει νέους επαγγελματίες.


Αλλωστε, η σταδιοδρομία του Θεόδωρου Βασιλάκη αποτελεί ένα μοναδικό success story, οι πρώτες αράδες του οποίου γράφτηκαν πολύ νωρίς. Γιος του πολύπειρου διπλωμάτη Αδαμάντιου Βασιλάκη, τελείωσε το γαλλικό σχολείο στην Αθήνα και στη συνέχεια βρέθηκε στις ΗΠΑ για σπουδές στα μαθηματικά (είναι απόφοιτος των Πανεπιστημίων Στάνφορντ και Μπράουν). Μόλις τις ολοκλήρωσε, ο ταλαντούχος Ελληνας κολύμπησε κατευθείαν στα «βαθιά», αφού βρέθηκε στη Microsoft όπου εργάστηκε ως μηχανικός. Εκεί ανέπτυξε τα γλωσσικά και τα ακουστικά μοντέλα αναγνώρισης ομιλίας. Στη συνέχεια πέρασε στη Microsoft Research (στο ερευνητικό τμήμα) και ασχολήθηκε με τις βάσεις δεδομένων.


«Το ενδιαφέρον είναι ότι δεν είχα εξειδικευτεί σε αυτά τα θέματα. Αλλωστε είχα κάνει σπουδές στα μαθηματικά, δεν είχα πτυχίο πληροφορικής. Ομως ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για εμένα να δουλέψω σε μια πρωτοπόρα εταιρεία και να ανακαλύψω και αυτόν τον χώρο» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Θεόδωρος Βασιλάκης. Επόμενη… πρόκληση για τον Θ. Βασιλάκη είναι να μάθει στην κόρη του ελληνικά.


Εντυπωσιακή καριέρα
Τρία χρόνια αργότερα, το 2005, αποφάσισε να ακολουθήσει το ένστικτό του και βρέθηκε στα γραφεία της μεγαλύτερης μηχανής αναζήτησης. Στην Google παρέμεινε για οκτώ χρόνια, εκ των οποίων τα τελευταία δύο ήταν επικεφαλής μιας ομάδας 75 μηχανικών που ασχολούνταν με την ανάλυση δεδομένων. Εκεί δραστηριοποιήθηκε επίσης στο κομμάτι του large scale machine learning για την προβολή των search ads, άλλα και σε διάφορα εργαλεία αναζήτησης όπως το πρωτότυπο του «search-as-you- type». Κι αν όλα αυτά μοιάζουν… ακατανόητα σε έναν κοινό θνητό, ο ίδιος αναλαμβάνει να μας εξηγήσει με απλούς όρους το πολύπλοκο αντικείμενο της δουλειάς του.


«Οταν ξεκίνησα να εργάζομαι στην Google, δεν γνώριζα πολλά για τα συστήματά της. Ενας παλαιότερος συνάδελφος με ρώτησε αν διαθέτω περισσότερο χρόνο για να δουλέψουμε ένα καινούργιο πρότζεκτ και συμφώνησα. Η ιδέα ήταν η εξής: Στις σελίδες του σάιτ υπάρχουν διαφημίσεις. Οταν δεν παρουσιάζεται το αποτέλεσμα που θέλει ο χρήστης, προχωρά και στη δεύτερη και την τρίτη σελίδα. Εκείνη την εποχή, εμφανιζόταν η ίδια διαφήμιση σε όλες τις σελίδες. Ο συνάδελφός μου πρότεινε να κάνουμε καλύτερη ανάλυση των διαφημίσεων για να εμφανίζονται διαφορετικές στις επόμενες σελίδες. Τελικά, η εφαρμογή της έρευνάς μας έφερε σημαντικό αποτέλεσμα στα έσοδα της εταιρείας. Δηλαδή, ένας άνθρωπος που είχε τη σωστή σκέψη, έδωσε τη σωστή ευκαιρία και φτάσαμε στο σωστό αποτέλεσμα», συμπληρώνει ο κ. Βασιλάκης.


Την πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία που απέκτησε δουλεύοντας για μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στον κόσμο αποφάσισε να τη μεταφέρει σε μια καινούργια startup εταιρεία που ξεκίνησε μαζί με τον συνεργάτη του Τόλη Λέριο, ο οποίος μέχρι πρόσφατα ήταν υπεύθυνος στον τομέα γραφικών και εικόνας στο Facebook. Η νέα επαγγελματική πρόκληση του κ. Βασιλάκη ακούει στο όνομα Big Data Analytics.


«Η εταιρεία μας βοηθάει ουσιαστικά στην ανάλυση των δεδομένων. Οταν μπαίνει ο χρήστης σε κάποιο σάιτ δημιουργούνται δεδομένα τα οποία στη συνέχεια αναλύονται. Η ανάλυση των δεδομένων μέσα από εξειδικευμένα πληροφοριακά συστήματα και η γνώση που παρέχεται τελικά είναι πολύτιμη. Εμείς προσπαθούμε να ακολουθήσουμε τη ροή των δεδομένων από την πηγή μέχρι τα στάδια της χρήσης τους.


Η γνώση είναι δύναμη
Με αυτό τον τρόπο οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν την ανάλυση των δεδομένων για να πάρουν καλύτερες αποφάσεις γνωρίζοντας ακριβώς τι συμβαίνει γύρω τους, αλλά και για να φτιάξουν νέα προϊόντα. Είναι σημαντικό μια επιχείρηση να ακολουθεί τα δικά της δεδομένα για να βελτιώσει τα προϊόντα της, στηριζόμενη στην καλύτερη γνώση», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Metanautix, όπως ονομάζεται το νέο εγχείρημα του Θ. Βασιλάκη, που ξεκίνησε τη λειτουργία της πριν από περίπου δέκα μήνες.


Ο Θ. Βασιλάκης ζει στην Καλιφόρνια, στην περιοχή Λος Αλτος, νότια του Σαν Φρανσίσκο. Δεν είναι τυχαίο που επέλεξε την πόλη αυτή αφού εκεί διατέλεσε γενικός πρόξενος ο πατέρας του. «Ημουν τυχερός γιατί στο Στάνφορντ γνώρισα τον σημερινό μου συνέταιρο, Τόλη Λέριο, και μετά από χρόνια εμπειρίας σε μεγάλες εταιρείες κάναμε το επόμενο βήμα. Εχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση και σε λίγο καιρό θα παρουσιάσουμε ένα χρήσιμο προϊόν στην αγορά», λέει.


Τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο του ο Θεόδωρος Βασιλάκης τον αφιερώνει στην οικογένειά του. Μαζί με τη μηχανικό σύζυγό του, που τη γνώρισε στα γραφεία της Microsoft, έχουν αποκτήσει μια κόρη που είναι σήμερα 3,5 ετών. Η σύζυγός του, αν και κινεζικής καταγωγής, μαθαίνει στην κόρη τους, Λόνγκνα, ελληνικά παιδικά τραγούδια. «Εχω ελάχιστες ώρες μαζί της, όμως προσπαθώ να της μάθω ελληνικά» μας λέει.


Για την κρίση
Ανάπτυξη μέσα από την ανάλυση των Big Data
Στην ομιλία του στην Αθήνα ο κ. Βασιλάκης θα μιλήσει για τα Big Data Analytics. «Είναι πάντα δύσκολο να εξηγήσεις ένα τεχνικό θέμα σε μορφή κατανοητή για ένα μεγάλο κοινό αλλά παράλληλα παρουσιάζει ενδιαφέρον. Μόνο εξηγώντας αυτές τις νέες δυνατότητες θα τις χρησιμοποιήσει ο κόσμος». Ο ίδιος πιστεύει ότι οι καινοτόμες ιδέες θα βοηθήσουν την Ελλάδα της κρίσης. «Η ανάλυση των δεδομένων μπορεί να βοηθήσει στην οικονομική ανάπτυξη. Δηλαδή, αν κάποιες εταιρείες θέλουν να βελτιώσουν τα προϊόντα τους ή τις πωλήσεις τους, μπορούν να αναλύσουν δεδομένα που έχουν -π.χ. για τις πωλήσεις- και να τα συνδυάσουν με εκείνα που βρίσκουν στο Διαδίκτυο ή στην αγορά για να αντιληφθούν περισσότερα πράγματα είτε για την πελατεία τους είτε για τους χώρους όπου οι πωλήσεις πάνε καλύτερα, ώστε να έχουν μια μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά», καταλήγει.