Ενώ οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων μειώνονται χρόνο με τον χρόνο, οι έξυπνες συσκευές πουλάνε πλέον περισσότερο από τις συμβατικές, με το 80% να αφορά σε μοντέλα κάτω των 250 ευρώ.


Tου Παναγιώτη Μαρκίδη
Πρώτο Θέμα, Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013


GALAXY Smartphones Lifestyle imageΜε τα smartphones να ξεπερνούν σε όγκο πωλήσεων για πρώτη φορά φέτος τις συμβατικές συσκευές (feature phones), παρά τη συνεχιζόμενη πτώση του συνολικού όγκου πωλήσεων, γίνεται πλέον ξεκάθαρο ότι η ελληνική αγορά ζητάει ολοένα περισσότερο οικονομικά προσιτά έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Το επιβεβαιώνουν οι αριθμοί, το λένε στελέχη με πολυετή γνώση της εγχώριας πραγματικότητας.


Ετσι, ενώ συνολικά η αγορά των κινητών τηλεφώνων στη χώρα μας συνεχίζει να υποχωρεί χρόνο με τον χρόνο και το 2013 δείχνει να κλείνει με πτώση 15% σε όγκο -από 3,3 εκατομμύρια κομμάτια σε περίπου 2,8 εκατομμύρια-, τα smartphones παρουσιάζουν εκ νέου αύξηση, που φέτος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 6%. Και επειδή πρόκειται για συσκευές με σημαντικά υψηλότερη τιμή κτήσης, περιορίζουν τις συνολικές απώλειες σε αξία. Βάσει εκτιμήσεων, η ελληνική αγορά κινητών τηλεφώνων το 2013 υποχωρεί στα 550 εκατ. ευρώ, από 630 εκατ. το 2012, με τον τζίρο μόνο των smartphones να διαμορφώνεται κοντά στα 450 εκατ. ευρώ, από 500 εκατ. πέρυσι.


Ψηφιακές ευκολίες
Μήνα με τον μήνα όλο και περισσότεροι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας εγκαταλείπουν τις συμβατικές συσκευές για χάρη των ψηφιακών ευκολιών και της διαρκούς προσβασιμότητας στο Διαδίκτυο που προσφέρει ένα smartphone. Ειδικά τους τελευταίους μήνες η αναλογία πωλήσεων τείνει προς 55-45 υπέρ των έξυπνων τηλεφώνων, ενώ υποχωρεί η μέση τιμή τους. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, το 75% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι το μέλλον της κινητής τηλεφωνίας είναι το mobile Ιnternet, ενώ το 58% απάντησε ότι η επόμενη συσκευή που θα προμηθευτεί θα είναι smartphone.


«Τα τελευταία χρόνια αυτό που βλέπουμε είναι η κλασική εικόνα μιας χώρας, και κατ’ επέκταση μιας αγοράς, που βρίσκεται σε οικονομική κρίση. Οπως συμβαίνει στην κοινωνία, έτσι και στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας εξαφανίζεται η μεσαία τάξη, δηλαδή η τιμολογιακή κατηγορία των 250-500 ευρώ. Παράλληλα ανεβαίνει πολύ η αγορά των smartphones με τιμή κάτω από τα 250 ευρώ και παραμένει σχετικά σταθερό, αν και με μακροπρόθεσμα πτωτικές τάσεις, το κομμάτι πάνω από 500 ευρώ», εξηγεί ο κ. Δημήτρης Βάθης, διευθυντής Πωλήσεων Κινητής Τηλεφωνίας της LG Electronics Ελλάς.


Τα smartphones με τιμή κάτω από τα 250 ευρώ αντιστοιχούν σήμερα σχεδόν στο 80% του όγκου, ενώ κάτω από τα 150 ευρώ βρίσκεται περίπου το 50% των πωλήσεων σε κομμάτια. «Η αγορά, λόγω των οικονομικών συνθηκών, διψάει για προσιτά smartphones. Και σε αυτή την ανάγκη προσπαθήσαμε να ανταποκριθούμε με τη σειρά L. Να φέρουμε χαρακτηριστικά από premium συσκευές πιο χαμηλά στην κλίμακα τιμών. Από τη σειρά L, η οποία ανανεώθηκε φέτος, είχαν πουληθεί στην Ελλάδα έως το τέλος Σεπτεμβρίου σχεδόν 120.000 συσκευές. Αυτό μας δίνει ένα πολύ καλό μερίδιο στη συγκεκριμένη κατηγορία. Το συνολικό μας μερίδιο στην αγορά των smartphones διαμορφώνεται πλέον κοντά στο 11%», υποστηρίζει ο κ. Βάθης. Η συγκεκριμένη σειρά ήταν αυτή που ουσιαστικά έβαλε ξανά την LG στον παγκόσμιο χάρτη της κινητής τηλεφωνίας. «Σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό χάρη στη σειρά L διπλασιάσαμε τους τζίρους μας και αποκτήσαμε σημαντικά μερίδια. Από εκεί και πέρα, το Nexus 4 και η σειρά G ήταν οι πρώτες σημαντικές απόπειρες της LG να μπει και στην κατηγορία των premium smartphones», λέει το στέλεχος της κορεατικής εταιρείας στην Ελλάδα.


Σχολιάζοντας την εικόνα της εγχώριας αγοράς, ο κ. Βάθης τονίζει ότι η Ευρώπη γενικότερα, σε σύγκριση πρωτίστως με τη Νοτιοανατολική Ασία, και η Ελλάδα ειδικότερα υπολείπονται στη διείσδυση των smartphones: «Στην Ευρώπη τα smartphones προσπέρασαν τα feature phones τα τελευταία δύο χρόνια και η αγορά διαμορφώνεται κατά μέσο όρο σε μια αναλογία 60-40, με τις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά να σημειώνουν υψηλότερες επιδόσεις. Στην Ελλάδα, βάσει των τελευταίων στοιχείων, είμαστε πλέον περίπου στο 55-45. Αυτό έχει να κάνει αφενός με το επίπεδο τιμών και αφετέρου με την αύξηση χρήσης των data μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Θεωρώ ότι ο ρυθμός αύξησης των smartphones τα επόμενα ένα με δύο χρόνια στην Ελλάδα θα είναι αλματώδης. Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να δώσουμε την ευκαιρία σε όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές να περάσουν από τις συμβατικές συσκευές στα smartphones, να γνωρίσουν έναν νέο κόσμο επικοινωνίας. Γιατί για εκείνον που θα αφήσει το απλό κινητό τηλέφωνο και θα πιάσει στα χέρια του ένα smartphone δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής».


Ανελαστική
Αντίθετα με τη μέση και την κατώτερη τιμή κτήσης ενός smartphone, που έχουν σταθερά πτωτική πορεία, επώνυμες συσκευές με Android ξεκινούν πλέον κάτω από τα 100 ευρώ, οι τιμές στην premium κατηγορία, εκεί όπου ανταγωνίζονται τα κορυφαία (flagships) μοντέλα όλων των κατασκευαστών, εμφανίζουν διαχρονική ανελαστικότητα, ξεκινώντας συνήθως από τα 700 ευρώ. Ετσι, η συγκεκριμένη κατηγορία, αν και αντιπροσωπεύει μόλις το 8% σε όγκο, αντιστοιχεί περίπου στο 30% της αξίας της αγοράς. «Η επιλογή της LG να βγάλει το G2 στα 599 ευρώ ήταν συνειδητή, χωρίς η συσκευή να υπολείπεται των ανταγωνιστικών μοντέλων. Aπό τη στιγμή που αποφασίσαμε να μπούμε δυνατά στη συγκεκριμένη κατηγορία, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση, θέλουμε να δώσουμε σε περισσότερους καταναλωτές την ευκαιρία χρήσης ενός premium smartphone», απαντά ο κ. Βάθης στη διαπίστωση πως η LG ουσιαστικά επιχειρεί να αποσπάσει μερίδιο στην κορυφαία κατηγορία προσαρμόζοντας τις τιμές της. «Ισως είναι νωρίς να πούμε ότι αυτή η κίνηση εισάγει κάποια νέα τάση τιμών. Ωστόσο, όπου εμείς μπορούμε ως LG, θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Γιατί η αλήθεια είναι ότι η εμπειρία χρήσης με ένα premium smartphone, όπως το G2, διαφέρει και μακάρι να μπορούν να τη βιώσουν περισσότεροι καταναλωτές», συμπληρώνει.


«Καινοτομία είναι η ευκολία στη χρήση»
Καθώς τα πρώτα smartphones με κυρτή οθόνη έκαναν την εμφάνισή τους στη Νότια Κορέα, πολλοί πιστεύουν ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα για την επανάσταση των εύκαμπτων φορητών συσκευών.


«Τέτοιες τεχνολογικές εξελίξεις δίνουν το στίγμα της κάθε εταιρείας και δημιουργούν τάσεις. Περιμένω ότι θα έχουμε περισσότερες κυρτές συσκευές στο μέλλον. Την πρώτη -το G Flex- την παρακολουθούμε, βλέπουμε πώς πάει στην αγορά της Κορέας και δεν αποκλείω να τη δούμε και στην ελληνική. Θα ήθελα, όμως, να βάλω στο κάδρο της καινοτομίας και το λογισμικό, γιατί εκεί παίζεται το παιχνίδι. Δηλαδή στο πώς ένα smartphone ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες του χρήστη», επισημαίνει ο κ. Βάθης και διευκρινίζει: «Γι’ αυτό και με το G2 αποφασίσαμε να μη μιλήσουμε για τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι ένα smartphone εμπνευσμένο από τον χρήστη. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε ένα κινητό τηλέφωνο που προσαρμόζεται στις συνήθειές του. Για μένα αυτό είναι καινοτομία. Στο μέλλον το hardware θα συνεχίσει να εξελίσσεται, αλλά η πραγματική καινοτομία θα προκύπτει από το λογισμικό. Και η πρόκληση για κάθε κατασκευαστή είναι να χτίσει πάνω στο Android, το οποίο φαινομενικά είναι το ίδιο σε όλες τις συσκευές, το δικό του περιβάλλον χρήσης. Το ουσιαστικό είναι μια συσκευή να σου κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Να σε καταλαβαίνει και να κάνει πράγματα για σένα πριν καλά-καλά τα σκεφτείς».