Ο αντιπρόεδρος & γενικός διευθυντής της Visa Europe σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο, μίλησε στο techpress.gr για την πορεία των ανέπαφων πληρωμών μέσω NFC στη χώρα μας καθώς και για τις υπόλοιπες καινοτόμες τεχνολογίες ηλεκτρονικών συναλλαγών που λανσάρει η Visa.

O Αντιπρόεδρος & Γενικός Διευθυντής της Visa Europe σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο, Νίκος Καμπανόπουλος.

O Αντιπρόεδρος & Γενικός Διευθυντής της Visa Europe σε
Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο, Νίκος Καμπανόπουλος.

– Πρόσφατα ανακοινώθηκε πως οι Ευρωπαίοι πολίτες πραγματοποίησαν 19 εκατ. συναλλαγές με κάρτες ανέπαφων πληρωμών το Μάρτιο του 2013. Μιλήστε μας λίγο για το πώς η τεχνολογία NFC επηρεάζει το μέλλον των πληρωμών μέσω καρτών αλλά και smartphones.


Είναι αλήθεια ότι οι συναλλαγές με κάρτες ανέπαφων πληρωμών κερδίζουν διαρκώς έδαφος στην Ευρώπη λόγω της ταχύτητας, της ευκολίας και της ασφάλειας που προσφέρουν στις καθημερινές συναλλαγές. Εκτιμάται μάλιστα ότι μέχρι το τέλος του 2013, οι Ευρωπαίοι θα πραγματοποιούν πάνω από 52 εκατ. συναλλαγές με κάρτες ανέπαφων πληρωμών κάθε μήνα.
Η τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών επιτρέπει στον κάτοχο της κάρτας να πραγματοποιήσει τη συναλλαγή που επιθυμεί απλά περνώντας την κάρτα μπροστά από το αντίστοιχο τερματικό, χωρίς να απαιτείται η εισαγωγή ΡΙΝ για ποσά μικρότερα από €25.
Καθώς έχουμε σχεδόν πάντα μαζί μας τα κινητά τηλεφώνα και τα χρησιμοποιούμε για όλο και περισσότερους σκοπούς, είναι φυσικό να τα χρησιμοποιούμε στο άμεσο μέλλον και για την πραγματοποίηση πληρωμών. Μάλιστα στην Ευρώπη υπάρχουν ήδη 39 προγράμματα της Visa για ανέπαφες πληρωμές μέσω smartphones και βασίζονται στην ίδια λογική που ισχύει και για τις κάρτες – κράτησε το smartphone μπροστά από μία συσκευή που δέχεται πληρωμές contactless, περίμενε μέχρι να εμφανιστεί το μήνυμα επιβεβαίωσης και η πληρωμή θα έχει ολοκληρωθεί. Ενα επιπλέον όφελος είναι ότι μ’ αυτόν τον τρόπο έχεις τη δυνατότητα να παρακολουθείς αποτελεσματικότερα τα χρήματα που ξοδεύεις εν κινήσει.
Οσον αφορά στην τεχνολογία πίσω από τις ανέπαφες συναλλαγές πρόκειται για το NFC (Near Field Communication), ένα πρότυπο επικοινωνίας μικρής εμβέλειας, το οποίο επιτρέπει την ασφαλή μετάδοση πληροφοριών πληρωμών μπροστά από ένα ειδικό τερματικό.
Στο χώρο των νέων τεχνολογιών πληρωμών, η Visa Europe λάνσαρε πρόσφατα και το V.me, ένα ψηφιακό πορτοφόλι σχεδιασμένο να προσφέρει μία μοναδική online εμπειρία συναλλαγών μέσω internet browser σε PC, laptop, tablet και smartphone.
Η υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη μέσω των τραπεζών – μελών της Visa και οι καταναλωτές θα μπορούν να φορτώσουν στο ψηφιακό τους πορτοφόλι οποιαδήποτε κάρτα. Αυτό καθιστά το V.me ένα πραγματικά ολοκληρωμένο ψηφιακό πορτοφόλι για κάθε είδους πληρωμές, αρχικά online και στη συνέχεια και σε φυσικά καταστήματα, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα προσθήκης νέων υπηρεσιών.
Εντός του 2013, το V.me θα λανσαριστεί αρχικά στη Βρετανία, την Ισπανία και τη Γαλλία, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει λανσάρισμα στην Ιρλανδία και την Πολωνία.
Βάσει των παραπάνω, είναι σαφές ότι οι νέες τεχνολογίες πληρωμών καθορίζουν ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι συναλλαγές στο μέλλον.


– Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την Ελλάδα σχετικά με την ανάπτυξη των ανέπαφων πληρωμών;


Η υιοθέτηση των ανέπαφων πληρωμών σε ευρεία κλίμακα αποτελεί προτεραιότητα για τη Visa Europe και στην Ελλάδα. Την άνοιξη του 2012 ξεκίνησε για πρώτη φορά ένα πιλοτικό πρόγραμμα καρτών ανέπαφων συναλλαγών σε συνεργασία με την Alpha Bank, που έθεσε τις βάσεις για πλήρη εφαρμογή, κάτι που αναμένεται να γίνει σύντομα. Περισσότερες τράπεζες αναμένεται να υλοποιήσουν αντίστοιχα προγράμματα καρτών εντός του 2013, οδηγώντας στο επόμενο βήμα, τις πληρωμές μέσω κινητών.
Στα μελλοντικά σχέδια της Visa Europe για την Ελλάδα είναι και το λανσάρισμα του V.me και ήδη έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με τις τράπεζες – μέλη μας προς αυτή την κατεύθυνση.


– Δεδομένου ότι στην Ελλάδα δεν είναι ακόμα διαδεδομένη η πληρωμή ποσών μικρής αξίας μέσω καρτών, ποιοι είναι οι στόχοι σας για τη βελτίωση αυτού του φαινομένου και σε τι βάθος χρόνου θα ήταν δυνατή η εξάπλωση της πληρωμής ποσών μικρής αξίας μέσω καρτών στο σύνολο της εγχώριας αγοράς; Μακροπρόθεσμα, πιστεύετε πως οι πληρωμές μέσω NFC θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τις συναλλαγές με μετρητά;


Οι Ελληνες καταναλωτές εξοικειώνονται διαρκώς με τις ηλεκτρονικές πληρωμές, κυρίως τη χρήση χρεωστικών καρτών, η οποία μάλιστα καταγράφει αύξηση στα σημεία πώλησης. Απαιτούνται όμως περισσότερες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση, δεδομένου ότι όντως το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης εξακολουθεί να πραγματοποιείται με μετρητά. Και καθώς τα μετρητά αποτελούν την κινητήριο δύναμη της παραοικονομίας, προσπαθούμε να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα της ευρύτερης χρήσης των καρτών πληρωμών στις καθημερινές μας συναλλαγές – είτε μικρής, είτε μεγάλης αξίας – και να αυξήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην καταπολέμηση της παραοικονομίας.
Το επόμενο βήμα είναι η υιοθέτηση των καρτών ανέπαφων πληρωμών, καλύπτοντας έτσι περισσότερες συναλλαγές χαμηλής αξίας. Μόλις οι καταναλωτές εξοικειωθούν με αυτή τη νέα τεχνολογία στις καθημερινές τους συναλλαγές, θα ακολουθήσουν οι συναλλαγές μέσω έξυπνων κινητών ή άλλων φορητών συσκευών.
Είμαι αισιόδοξος ότι οι Ελληνες καταναλωτές θα τοποθετηθούν θετικά απέναντι στις νέες τεχνολογίες πληρωμών και συνεπώς στη σταδιακή αντικατάσταση των μετρητών.


– Αν και στην Ελλάδα οι συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες εμφανίζουν αυξητικές τάσεις, θεωρείτε παρόλα αυτά, ότι ο κόσμος χρειάζεται περισσότερη εκπαίδευση όσον αφορά στη χρήση τους; Που θα εστιάζατε περισσότερο προκειμένου να επιτευχθεί πληρέστερη ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού;


Οντως το 2012 οι συναλλαγές με χρωστικές κάρτες Visa στα σημεία πώλησης σημείωσαν αύξηση κατά 14% και η αντίστοιχη δαπάνη ανήλθε σε €921 εκατ. στην ελληνική αγορά.
Σημαντική ήταν και η ανάπτυξη της αγοράς των προπληρωμένων καρτών, με 17% αύξηση του συνολικού αριθμού και τη δαπάνη στα σημεία πώλησης να ανέρχεται σε €158 εκατ.
Φαίνεται ότι η τρέχουσα οικονομική κρίση λειτούργησε ως έναυσμα για στροφή των Ελλήνων καταναλωτών σε πιο ορθολογική χρήση των καρτών πληρωμών. Παρόλα αυτά, κι εμείς ως Visa Europe και οι τράπεζες – μέλη μας, συνεχίζουμε να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση των καταναλωτών στη σωστή οικονομική διαχείριση, μέσω σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.


– Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Visa Europe, η παραοικονομία στην Ευρώπη ξεπερνά τα €2,1 τρισ. και στην Ελλάδα τα €43,2 δισ. Ποιος είναι ο ρόλος των ηλεκτρονικών πληρωμών στην αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού;


Η Visa Europe παρουσίασε πρόσφατα τη μελέτη «Η παραοικονομία στην Ευρώπη, 2013 – Η χρήση συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών για την αντιμετώπιση της παραοικονομίας», η οποία αναλύει το μέγεθος της παραοικονομίας στις ευρωπαϊκές χώρες και εξετάζει τις προσπάθειες των κυβερνήσεων να υιοθετήσουν καινοτόμους και έξυπνους τρόπους διαχείρισης των δημοσιονομικών τους ελλειμμάτων, κυρίως μέσω της αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου, παρά μέσω της αύξησης της φορολογίας και της μείωσης των επιδομάτων.
Η έρευνα δείχνει ότι υπάρχει ξεκάθαρη σύνδεση ανάμεσα στη διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών και το μέγεθος της παραοικονομίας. Σε χώρες με υψηλή διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, το μέγεθος της παραοικονομίας είναι σημαντικά χαμηλότερο, σε σχέση με χώρες όπου οι ηλεκτρονικές πληρωμές βρίσκονται σε χαμηλά ποσοστά και αυτό γιατί τα μετρητά είναι η κινητήριος δύναμη της μαύρης οικονομίας.
Η παροχή κινήτρων προς τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις ώστε να επιλέγουν ηλεκτρονικές πληρωμές αντί μετρητών θα λειτουργούσε προς όφελος του κράτους και της οικονομίας.
Για παράδειγμα, η παροχή φορολογικών ελαφρύνσεων στους πολίτες εφόσον η χρήση καρτών αφορά συγκριμένο ποσοστό του προσωπικού εισοδήματος, ή η μείωση του ΦΠΑ με τη χρήση καρτών πληρωμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων. Αντίστοιχα, το ίδιο το κράτος θα πρέπει να δώσει το παράδειγμα, μετατρέποντας όλες τις συναλλαγές του με τους πολίτες σε ηλεκτρονική μορφή, όπως π.χ. πληρωμή επιδομάτων, επιστροφή φόρων κλπ, αλλά και με τη χρήση καρτών πληρωμών από τους κυβερνητικούς υπαλλήλους για την πληρωμή όλων των εξόδων και αγορών.
Σημαντικός παράγοντας προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η υποστήριξη αυτών των ενεργειών από ενημερωτικές καμπάνιες που θα αναλύουν τα οφέλη για τους πολίτες και το κράτος και θα εξηγούν το πραγματικό κόστος των μετρητών.
Παράλληλα, συνεχίζουν να διευρύνονται και να αναβαθμίζονται τα σημεία αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών και μέσω νέων τεχνολογιών, όπως π.χ. σε χώρους εστίασης, περίπτερα, mini markets, μέσα μεταφοράς κλπ.