Συνέντευξη της Claudia Nemat, μέλους του Board of management της Deutsche Telekom για την Ευρώπη και την Τεχνολογία και μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΤΕ.


Συνέντευξη στον Νίκο Χρυσικόπουλο
Capital.gr, 22/2/2013


deutsche_telecomΚυρία Nemat, τους τελευταίους μήνες η επενδυτική και επιχειρηματική κοινότητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό έχει γίνει «μάρτυρας» του μετασχηματισμού του ΟΤΕ – παρά το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον – σε μία σύγχρονη εταιρεία που δραστηριοποιείται αποτελεσματικά σε συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού. Μόλις πριν λίγες μέρες, ο ΟΤΕ έγινε η πρώτη εταιρεία που επέστρεψε στις διεθνείς κεφαλαιαγορές ενώ η S&P αναβάθμισε την πιστοληπτική του ικανότητα σε «Β+» από «Β- » ως αποτέλεσμα της βελτίωσης της ρευστότητας. Ποιά είναι η άποψή σας σχετικά με τις πρόσφατες επιδόσεις του ΟΤΕ, δεδομένου ότι είστε στο Δ.Σ ήδη πάνω από έναν χρόνο; Πιστεύετε ότι, υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση;


Εκτιμώ πολύ αυτά που ο ΟΤΕ και η COSMOTE έχουν επιτύχει το διάστημα που βρίσκομαι στη Deutsche Telekom. Παρά την κρίση, ο ΟΤΕ και η COSMOTE επιδεικνύουν αντοχές, κάτι καθόλου ευκαταφρόνητο. Όποτε με ρωτούν σχετικά, απαντώ ότι, ο ΟΤΕ και η COSMOTE παραμένουν κερδοφόρες παρά το δύσκολο μακροοικονομικό– αλλά και ρυθμιστικό – περιβάλλον. Το γεγονός ότι η ρύθμιση του ΟΤΕ συνεχίζει να είναι άδικη και μία από τις αυστηρότερες στις χώρες όπου έχουμε παρουσία, σε συνδυασμό με τον σκληρό ανταγωνισμό σε όλα τα μέτωπα, κάνει τις επιδόσεις του ΟΤΕ ακόμα πιο σημαντικές. Δράττομαι της ευκαιρίας να πω δημόσια ένα ευχαριστώ σε όλους, διοίκηση και εργαζομένους, στην Ελλάδα για την σκληρή τους δουλειά.


Φυσικά, τόσο ο ΟΤΕ όσο και η COSMOTE, πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση, συνεχίζοντας αμείωτα τις προσπάθειες για τη διατήρηση και την ενίσχυση των καλών επιδόσεων. Επιτρέψτε μου να αναφερθώ στο θέμα της αναχρηματοδότησης του ΟΤΕ: Για τη Deutsche Telekom η εξασφάλιση ταμειακής επάρκειας που επιτρέπει την κάλυψη των υποχρεώσεων δεν είναι θέμα που αφορά μόνο στον ΟΤΕ, αλλά σε όλες τις εταιρείες ευθύνης μου ανά την Ευρώπη. Κάθε εταιρεία στον Όμιλο της Deutsche Telekom είναι υπεύθυνη για τις επιδόσεις της και την επίτευξη των στόχων της. Σε αυτό το πλαίσιο, το management του ΟΤΕ είχε αναλάβει το στρατηγικό έργο της εξασφάλισης της αναχρηματοδότησης του δανεισμού της εταιρείας. Όπως είπατε, το γεγονός ότι ο ΟΤΕ έγινε η πρώτη ελληνική εταιρεία που πρόσφατα επέστρεψε στις διεθνείς κεφαλαιαγορές με την επιτυχημένη έκδοση ομολογιακού δανείου ύψους 700 εκατ. ευρώ είναι ένα σαφές θετικό μήνυμα. Είμαι ικανοποιημένη που ο ΟΤΕ έχει εξασφαλίσει την αναχρηματοδότησή του για περίοδο αρκετά πέραν του 2013. Αυτό πρέπει να συνεχιστεί.


Η διοίκηση της εταιρείας επιδιώκει τη συγχώνευση COSMOTE και OTE σε λειτουργικό επίπεδο. Πόσο κοντά βρίσκεται κάτι τέτοιο; Ποιά είναι τα οφέλη;
Η προσέγγιση αυτή, που είναι γνωστή και ως «one company approach», αποτελεί τάση στις τηλεπικοινωνίες εδώ και αρκετά χρόνια. Σε επίπεδο Ομίλου, έχουμε αρκετή εμπειρία σε αυτό, δεδομένου ότι, έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή όχι μόνο στην Γερμανία, αλλά και σε άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές μας, όπως η Ουγγαρία, η Κροατία και η Σλοβακία. Η συνένωση των δραστηριοτήτων σταθερής και κινητής είναι επωφελής όχι μόνο όσον αφορά στη μείωση του κόστους και στις συνέργειες. Πρωτίστως σημαίνει καλύτερες προτάσεις προς όλους τους πελάτες, οικιακούς και εταιρικούς π.χ. μέσω ενός πιο ολοκληρωμένου χαρτοφυλακίου υπηρεσιών, προσφορών κτλ.


Ωστόσο, βλέπουμε κάθε περίπτωση ξεχωριστά, σεβόμενοι τα διαφορετικά επίπεδα «εξέλιξης» κάθε αγοράς και κάθε εταιρείας και δεν πιέζουμε προς την κατεύθυνση του «one size fits all».
Μπορεί να δίνουμε τη στρατηγική κατεύθυνση, το πλαίσιο όμως τίθεται από το management κάθε χώρας, βάσει των τοπικών αναγκών και συνθηκών. Αυτή είναι και η προσέγγιση της Διοίκησης του ΟΤΕ.


Ακούσαμε πρόσφατα για ένα νέο μοντέλο που θέλετε να εφαρμόσετε στις χώρες που έχει παρουσία η Deutsche Telekom στην Ευρώπη. Ποια είναι τα βασικά του σημεία και πώς θα μπορούσαν οι εταιρείες – μέλη του Ομίλου Deutsche Telekom να επωφεληθούν από αυτό;
Όλα ξεκινούν με την ιδέα ότι, όλοι εμείς στον Όμιλο Deutsche Telekom πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε και για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον. Γιατί; Για να το θέσω απλά: Επειδή σε έναν Όμιλο δεν χρειάζεται ο καθένας να «εφευρίσκει κάθε φορά τον τροχό». Το να μοιραζόμαστε και να μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον μας κάνει πιο δυνατούς. Πιστεύω ακράδαντα ότι, μια ομάδα από 13 παίκτες – ο αριθμός των επιχειρήσεων στις χώρες ευθύνης μου – είναι πολύ πιο δυνατή από έναν μεμονωμένο παίκτη. Πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή τη δυναμική μέσω της συνεργασίας, μέσω κοινών σημαντικών έργων, έργα που θα μας βοηθήσουν να πάμε μπροστά την επιχείρηση και να πετύχουμε ανάπτυξη. Αποκαλώ αυτό το νέο μοντέλο συνεργασίας «Ηνωμένες Εταιρείες της Ευρώπης». Έτσι, τα κεντρικά της Deutsche Telekom στη Βόννη δε χρειάζεται να ηγούνται κάθε έργου, αλλά αναλαμβάνουν έναν περισσότερο συντονιστικό και υποβοηθητικό ρόλο. Την ευθύνη του εκάστοτε έργου για ολόκληρο τον Όμιλο αναλαμβάνει η πιο αρμόδια, ευέλικτη και ικανή εταιρεία.


Έχετε ήδη κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα που ο ΟΤΕ συμμετέχει ενεργά σε αυτό το μοντέλο συνεργασίας;
Βεβαίως. Καταρχάς να πω ότι υπάρχει τεχνολογία αιχμής στην Ελλάδα από την οποία η Γερμανία μπορεί να επωφεληθεί. Και αναφέρομαι στο Vectoring που δοκιμάζεται από τα εργαστήρια Έρευνας και Τεχνολογίας του ΟΤΕ στην Αθήνα και τα αντίστοιχα της Romtelecom στη Ρουμανία. H τεχνολογία Vectoring μπορεί να προσφέρει ευρυζωνικές ταχύτητες έως και 100Mbit/s πάνω από καλώδια χαλκού και μπορεί να συνδυαστεί με τεχνολογίες FTTC και FTTB. Σε αυτό το έργο ο ΟΤΕ έχει ηγετικό ρόλο για το σύνολο του Ομίλου.


Ακόμα ένα παράδειγμα, όπου αυτή η στενότερη συνεργασία μας ήδη αποδίδει, είναι το κέντρο κοινών υπηρεσιών Πληροφορικής της COSMOTE, που μεταξύ άλλων υποστηρίζει το σύστημα τιμολόγησης των θυγατρικών της Αλβανίας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Το γεγονός ότι η COSMOTE έχει το καλύτερο IT σε επίπεδο αποτελεσμάτων και οργάνωσης σημαίνει ότι, μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες και σε άλλα μέλη του Ομίλου της Deutsche Telekom. Ήδη, η Ολλανδική T-Mobile επωφελείται από τα παραπάνω, μεταφέροντας το σύστημα τιμολόγησης της για τα προγράμματα συμβολαίου στην Ελλάδα και πετυχαίνοντας έτσι σημαντική εξοικονόμηση στο IΤ μέσω οικονομιών κλίμακας.


Ο ΟΤΕ συνεισφέρει επίσης σημαντικά και στο μετασχηματισμό των τεχνικών υπηρεσιών. Ζητούμενα εδώ είναι από την μια ο χειρισμός περισσοτέρων αιτημάτων στο πρώτο επίπεδο υποστήριξης και από την άλλη να δίδεται η δυνατότητα στους τεχνικούς να προσφέρουν μια βελτιωμένη εμπειρία εξυπηρέτησης στον πελάτη.


Τέλος, προκειμένου να διαχειριστούμε καλύτερα αυτή τη στενότερη συνεργασία μεταξύ των εταιρειών-μελών της Deutsche Telekom, είναι απαραίτητο να διευκολύνουμε την μετακίνηση στελεχών από τα κεντρικά στις επιμέρους χώρες και αντίστροφα, καθώς και μεταξύ διαφορετικών χωρών. Παράδειγμα τέτοιων μετακινήσεων αποτελούν τα στελέχη του Ομίλου ΟΤΕ που έχουν ήδη αναλάβει υψηλόβαθμες θέσεις στην έδρα μας στη Βόννη.


Επί του παρόντος, η Deutsche Telekom κατέχει το 40% του ΟΤΕ. Είναι το επόμενο λογικό βήμα η πλήρης ένταξη του ΟΤΕ στη Deutsche Telekom;
Δεν είμαστε μόνο ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στην Ελλάδα. Είμαστε ένας επενδυτής με μακροπρόθεσμη δέσμευση. Φυσικά, δεδομένου ότι, δεν είμαστε ο μοναδικός μέτοχος στον ΟΤΕ, σεβόμαστε και λαμβάνουμε υπόψη όλες τις παραμέτρους χρηστής Εταιρικής Διακυβέρνησης. Παρόλα αυτά, ο ΟΤΕ αποτελεί ένα βασικό και αναπόσπαστο μέλος του Ομίλου της Deutsche Telekom. Τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΤΕ ενοποιούνται σε αυτά του ομίλου της Deutsche Telekom από το 2009 και διαθέτει μία εξαιρετική διοικητική ομάδα.


Ποιο είναι το όραμά σας για τις τηλεπικοινωνίες στα χρόνια που έρχονται; Πού βλέπετε τις μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης για τον όμιλο Deutsche Telekom;
Στις τηλεπικοινωνίες, σήμερα, συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε σημαντικές προκλήσεις. Όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο, αλλά και μακροοικονομικά ανά την Ευρώπη. Σε κλαδικό επίπεδο, οι ειδικοί φόροι, η δημοπράτηση φάσματος συχνοτήτων ή οι μειώσεις στα τέλη τερματισμού κινητής τηλεφωνίας -που θα κορυφωθούν αυτή την χρονιά- είναι μερικά από τα ζητήματα που μας απασχολούν.


Την ίδια στιγμή, οι παραδοσιακές υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας συνεχίζουν να συρρικνώνονται. Μπορεί να είμαστε μια από τις κορυφαίες εταιρείες παροχής ολοκληρωμένων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, με παρουσία σε 13 ευρωπαϊκές αγορές και σε περίπου 50 χώρες σε όλο τον κόσμο, αλλά και εμείς πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση. Για μένα το «κλειδί» είναι ο μετασχηματισμός.


Από την μια, είναι αυτό που αποκαλώ «μετασχηματισμό εσόδων», δηλαδή η ταχύτατη μετακίνηση σε νέους τομείς ανάπτυξης, όπως τα mobile data, οι υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης και οι υπηρεσίες cloud ειδικά στον τομέα B2B/ICT. Τα επόμενα τρία χρόνια χρειάζεται να κινηθούμε ταχύτατα προς αυτή την κατεύθυνση, έτσι ώστε σχεδόν το 1/3 των εσόδων -στον τομέα ευθύνης μου- να προέρχεται από αυτές τις νέες πηγές ανάπτυξης.


Από την άλλη πλευρά, είναι ο «μετασχηματισμός του επιχειρηματικού μοντέλου», δηλαδή η αλλαγή του μοντέλου παραγωγής και παροχής υπηρεσιών προς τους πελάτες. Εδώ πιστεύω ακράδαντα ότι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα έγκειται στην τεχνολογική υπεροχή. Ως εκ τούτου θα πρέπει να ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στις υποδομές και τα δίκτυά μας, σταθερής και κινητής. Πώς μπορούμε να απλοποιήσουμε υποδομές και διαδικασίες παραμένοντας ποιοτικά στην κορυφή. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, δοκιμάζουμε αυτή την περίοδο μια επαναστατική αρχιτεκτονική δικτύου κορμού στη θυγατρική μας στην Κροατία. Πρόκειται για το «TeraStream» και είμαι πολύ περήφανη που είμαστε οι πρώτοι στον κόσμο που δοκιμάζουμε κάτι ανάλογο.


Ο μετασχηματισμός δεν θα μας οδηγήσει μόνο στο να επιτύχουμε τους στόχους μας, αλλά και να επιστρέψουμε σε ήπια οργανική ανάπτυξη το 2014. Θα μας φέρει, επίσης, ένα βήμα πιο κοντά στο όραμά μας, να είμαστε η πρώτη επιλογή ώστε οι πελάτες μας να παραμένουν σε επαφή τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική τους ζωή, αυτό που ονομάζουμε «connected life and work». Αυτό παραμένει έμπνευση και οδηγός σε όλες μας τις δράσεις, σε όλες τις εταιρείες- μέλη του Ομίλου της Deutsche Telekom.