Για το Β’ τρίμηνο 2011 ο ΟΤΕ σημείωσε καθαρά κέρδη ύψους €62 εκατ. σε σχέση με ζημιές €61 εκατ. στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2010.


OTEΣχολιάζοντας τα αποτελέσματα του Β’ τριμήνου, του ΟΤΕ, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος κ. Mιχάλης Τσαμάζ σημείωσε τα εξής: «Ενώ οι δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας του ΟΤΕ στην Ελλάδα συνεχίζουν να υποφέρουν από έλλειψη ανταγωνιστικότητας, σε μία αγορά όπου η τιμή καθορίζει την επιλογή των καταναλωτών, στην κινητή τηλεφωνία αρχίσαμε να βλέπουμε τα αναμενόμενα πρώτα δείγματα σταθεροποίησης της αγοράς, μετά τον καταστροφικό πόλεμο τιμών του περασμένου έτους. Είναι νωρίς ακόμα να μιλήσουμε για ανάκαμψη, όμως ο ρυθμός της μείωσης των συνολικών εσόδων έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσονται ικανοποιητικά οι υπηρεσίες δεδομένων κινητής. Εκτός Ελλάδας, παρατηρείται επίσης βελτίωση των συνθηκών στη σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας, καθώς και σε όλες τις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας, με εξαίρεση αυτών της Αλβανίας της οποίας η οικονομία είναι στενά συνδεδεμένη με της Ελλάδας.»


Ο Όμιλος ΟΤΕ κατέγραψε μείωση στα έσοδα ύψους 7,6% το Β’ τρίμηνο 2011, παρουσιάζοντας ρυθμό μείωσης σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα τρίμηνα, λόγω της σταδιακής σταθεροποίησης της αγοράς της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα. Οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες και η μειωμένη καταναλωτική δαπάνη, σε συνδυασμό με τις δυσκολίες του ρυθμιστικού και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, συνέχισαν να επηρεάζουν τις δραστηριότητες της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας. Εκτός Ελλάδας, τα έσοδα από τις δραστηριότητες της σταθερής τηλεφωνίας στη Ρουμανία αλλά και από τις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας στο εξωτερικό, σημείωσαν μικρότερο ποσοστό μείωσης σε σχέση με τα προηγούμενα τρίμηνα.


Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, καθώς και των χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης, ανήλθαν στα €851,6 εκατ. το Β’ τρίμηνο του 2011, μειωμένα κατά 7,6%, σε σχέση με €921,3 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010.


Η μείωση αυτή οφείλεται στις χαμηλότερες χρεώσεις από τους εγχώριους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, το χαμηλότερο κόστος του τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, καθώς και στις σημαντικές προσπάθειες συγκράτησης του κόστους σε όλες τις δραστηριότητες.


Στο τρίμηνο ο ΟΤΕ επιβαρύνθηκε από χρεώσεις €10,0 εκατ. που σχετίζονται με τη μείωση προσωπικού και τα προγράμματα πρόωρης αποχώρησης. Από την αρχή του έτους έχουν αποχωρήσει 99 εργαζόμενοι από την σταθερή τηλεφωνία Ελλάδος, 1.447 από την σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας και 438 από τις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Περισσότεροι εργαζόμενοι πρόκειται να αποχωρήσουν κατά το υπόλοιπο του έτους από τις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας και Ρουμανίας, στο πλαίσιο των ήδη εκτελουμένων προγραμμάτων αποχώρησης προσωπικού.


Οι χρεωστικοί τόκοι ανήλθαν στα €68,5 εκατ. το τρίμηνο, σε σχέση με €97,1 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010, όπου συμπεριλαμβανόταν και μια χρέωση €18,6 εκατ. για ένα άτοκο δάνειο προς το ταμείο αρωγής ΟΤΕ.


Ο Όμιλος σημείωσε καθαρά κέρδη €62,2 εκατ. το τρίμηνο, σε σχέση με τις καθαρές ζημίες €60,8 εκατ. το Β’ τρίμηνο του 2010. Στο Β’ τρίμηνο του 2010, τα καθαρά κέρδη επιβαρύνθηκαν με έναν έκτακτο φόρο εισοδήματος €97 εκατ. και έναν φόρο στα μερίσματα ύψους €19 εκατ., που επιβλήθηκε από το Ελληνικό κράτος.


Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία μειώθηκαν, το Β’ τρίμηνο του 2011, κατά 34%, σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2010 και ανήλθαν στα €136,4 εκατ. Οι συνολικές επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία, ως ποσοστό των εσόδων του Ομίλου, το Β’ τρίμηνο του 2011, ήταν 10,9%, σε σχέση με 15,2% το Β’ τρίμηνο του 2010. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδας, στη σταθερή τηλεφωνία Ρουμανίας και στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας ανήλθαν σε €52,2 εκατ., €19,2 εκατ. και €60,1 εκατ., αντίστοιχα.


Στο τρίμηνο οι καθαρές ταμειακές ροές από τις λειτουργικές δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθαν στα €322,0 εκατ., σε σχέση με €175,1 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2010. Αυτό οφείλεται στους χαμηλότερους φόρους και στις ελαττωμένες πληρωμές για προγράμματα πρόωρης αποχώρησης σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2010, καθώς και στη βελτίωση του κεφαλαίου κίνησης του Ομίλου.


Σταθερή τηλεφωνία στην Ελλάδα
Στο Β’ τρίμηνο του 2011, συνεχίστηκε η απώλεια γραμμών, κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης πίεσης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων να μειώσουν τη κατανάλωση τους, ιδιαίτερα όσον αφορά στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Το τρίμηνο σημειώθηκαν σχεδόν 107.000 αποσυνδέσεις σε γραμμές ΟΤΕ PSTN και ISDN, σχεδόν στα ίδια επίπεδα απώλειας γραμμών με τα προηγούμενα τρίμηνα.


Η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα, στο τέλος του Ιουνίου 2011, ανήλθε σε λίγο λιγότερους από 2,7 εκατομμύρια συνδρομητές, σε σχέση με 2,3 εκατομμύρια στο τέλος του Β’ τριμήνου του 2010. Στο τρίμηνο, οι καθαρές νέες συνδέσεις της συνολικής αγοράς ήταν σχεδόν 65.000, σημειώνοντας μια σημαντική επιβράδυνση στο ρυθμό ανάπτυξης της συνολικής αγοράς. Λόγω των τιμολογιακών στρεβλώσεων, ο ΟΤΕ έχασε περισσότερους από 3.000 συνδρομητές ADSL το τρίμηνο. Η ελληνική Ρυθμιστική Αρχή εκτιμά πως οι υπηρεσίες φωνής αποτελούν σχεδόν το 20% του συνόλου των συνδρομητών των υπηρεσιών Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο (LLU) στη χώρα.


Τα συνολικά Λειτουργικά Έξοδα της σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδας, εξαιρουμένων των αποσβέσεων, καθώς και των χρεώσεων που σχετίζονται με τα προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης, ανήλθαν στα €344,8 εκατ. στο Β’ τρίμηνο του 2011, μια μείωση 13,3% σε σχέση με €397,7 εκατ. το Β’ τρίμηνο του 2010. Τα συνολικά έξοδα προσωπικού (αποδοχές προσωπικού, παροχές, προβλέψεις για αποζημίωση προσωπικού και προβλέψεις για λογαριασμό νεότητας) ανήλθαν σε 37,2% των συνολικών εσόδων, στο Β’ τρίμηνο του 2011, αυξημένα κατά 34,3% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του περασμένου έτους.


Σταθερή Τηλεφωνία Ρουμανίας
Η μείωση των εσόδων στο Β’ τρίμηνο 2011 οφείλεται κυρίως στη μείωση 14% στα έσοδα από τις παραδοσιακές υπηρεσίες φωνής, λόγω του συνδυασμού της απώλειας γραμμών της τάξης του 5% και της μείωσης 9% του ARPU, σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2010. Η RomΤelecom συνεχίζει με το μετασχηματισμό της εταιρείας. Σε σχέση με το τέλος του Β’ τριμήνου του 2010, ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών ευρυζωνικών υπηρεσιών αυξήθηκε κατά 23%, ενώ ο αριθμός των συνδρομητών τηλεόρασης αυξήθηκε κατά σχεδόν 31%. Ως αποτέλεσμα, η διείσδυση του συνόλου των συνδρομητών υπηρεσιών φωνής της RomTelecom, ανήλθε σε 40% στις ευρυζωνικές υπηρεσίες και 34% στις υπηρεσίες τηλεόρασης. Στις 30 Ιουνίου 2011, ο συνολικός αριθμός συνδρομητών όλων των υπηρεσιών της εταιρείας (φωνή, ευρυζωνικές υπηρεσίες, τηλεόραση) σημείωσε αύξηση 8,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και πλησίασε τα 4,9 εκατομμύρια.


Το δίκτυο CDMA συνέβαλε στην απόκτηση μεριδίου αγοράς στις ασύρματες ευρυζωνικές υπηρεσίες, με περισσότερους από 75.000 συνδρομητές φωνής και ευρυζωνικών υπηρεσιών μέχρι τις 30 Ιουνίου 2011.


Η θυγατρική της RomTelecom, NextGen που προσφέρει οικονομικές λύσεις τηλεόρασης και ευρυζωνικών υπηρεσιών, υπερτετραπλασίασε τον αριθμό των RGUs, ως αποτέλεσμα οργανικής ανάπτυξης αλλά και επιτυχημένων συμφωνιών.


Διατίθενται νέα προϊόντα, με δυνατότητα εκμίσθωσης εξοπλισμού πελατών (CPE), που προσφέρουν επιπλέον ευελιξία και επιλογές στους πελάτες της RomTelecom.


Η RomTelecom συνέχισε με την μετάβασή της σε ένα πιο ευέλικτο και κοστοστρεφές λειτουργικό μοντέλο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια μείωση 11% στα Λειτουργικά Έξοδα (εξαιρουμένων των αποσβέσεων) το Β’ τρίμηνο του 2011, παρά το υψηλότερο κόστος πώλησης εξοπλισμού (CPE) πελατών, και το κόστος περιεχομένου στις υπηρεσίες τηλεόρασης, καθώς και αυξημένα έξοδα για τη προσέλκυση πελατών. Τα Έξοδα Μισθοδοσίας μειώθηκαν κατά 16% ως αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών της εταιρείας για την μακροπρόθεσμη μείωση των εξόδων προσωπικού, μέσω βελτιώσεων στη λειτουργία της και μέσω προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης. Κατά τη 1η Ιουλίου 2011 το προσωπικό της RomTelecom ήταν 7.500 εργαζόμενοι, μειωμένοι κατά 1.500 από τις 30 Ιουνίου 2010, ως αποτέλεσμα της υλοποίησης έργων μετασχηματισμού της εταιρείας στη διάρκεια του έτους που έχουν ενισχύσει σημαντικά την παραγωγικότητα. Περαιτέρω βελτιώσεις από τα έργα μετασχηματισμού της εταιρείας αναμένονται στα ερχόμενα τρίμηνα.


Κινητή τηλεφωνία – Ελλάδα
Στο τέλος του Β’ τριμήνου του 2011, η πελατειακή βάση της COSMOTE στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 7,7 εκατομμύρια. Η μείωση της πελατειακής βάσης κατά 9% σε σχέση με το τέλος Ιουνίου του 2010 οφείλεται κυρίως στη μείωση των πελατών καρτοκινητής για το σύνολο του κλάδου της κινητής τηλεφωνίας, λόγω της εκκαθάρισης της βάσης, στο πλαίσιο της υποχρεωτικής διαδικασίας ταυτοποίησης που ξεκίνησε στα τέλη του 2009.


Η Διοίκηση εκτιμά πως η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες για το σύνολο της αγοράς κινητής στην Ελλάδα συνεχίστηκε για ένα ακόμη τρίμηνο, ως αποτέλεσμα για άλλη μια φορά του συνδυασμού δυσμενών οικονομικών και ρυθμιστικών συνθηκών και του έντονου ανταγωνισμού. Σε ό,τι αφορά στην COSMOTE, τα έσοδα από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά περίπου 8% στο τρίμηνο. Αυτό οφείλεται στην πτώση των εσόδων από εισερχόμενη κίνηση κατά 23,1%, αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης των τελών τερματισμού. Τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση μειώθηκαν κατά περίπου 5,4%, λόγω της στροφής των συνδρομητών σε οικονομικότερες λύσεις, της οικονομικής κρίσης και του έντονου ανταγωνισμού.


Η στρατηγική της COSMOTE για την πλήρη αξιοποίηση των ευρυζωνικών υπηρεσιών, με έμφαση στην αύξηση της διείσδυσης των smart phones και τη διάθεση επιτυχημένων υπηρεσιών δεδομένων, οδήγησε στην ενίσχυση των εσόδων από υπηρεσίες data από το κινητό κατά 14% σε ετήσια βάση.


Το Α’ εξάμηνο του 2011, ο δείκτης μικτού AMOU αυξήθηκε κατά 23%, στα 306,8 λεπτά, κυρίως λόγω του AMOU της καρτοκινητής που αυξήθηκε κατά 27,9%, ως αποτέλεσμα των σημαντικών προσφορών για κίνηση εντός δικτύου. Ο δείκτης μικτού ARPU για το τρίμηνο διαμορφώθηκε σε €15,1, μειωμένος κατά περίπου 6% σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2010, ως αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του ARPU των συμβολαίων.


Κινητή τηλεφωνία – Αλβανία
Κατά το Β’ τρίμηνο του 2011, η πελατειακή βάση της AMC διαμορφώθηκε σε περίπου 1,9 εκατομμύρια, μειωμένη κατά σχεδόν 6% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο του 2010. Τα έσοδα και η κερδοφορία EBITDA της AMC επηρεάστηκαν αρνητικά από τη ρύθμιση, με επίκεντρο την ευθυγράμμιση των διεθνών τελών τερματισμού με τα εθνικά τέλη. Επιπλέον, αρνητικά επηρεάστηκαν τα έσοδα από τον τομέα των εταιρικών πελατών συμβολαίου, λόγω του έντονου ανταγωνισμού και της έλλειψης άδειας τρίτης γενιάς.


Κινητή τηλεφωνία – Βουλγαρία
Το Β’ τρίμηνο του 2011, οι συνδρομητές συμβολαίου της GLOBUL αυξήθηκαν σε ποσοστό άνω του 11% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι πελάτες συμβολαίου της εταιρείας ανέρχονται πλέον σε 2,4 εκατομμύρια, αποτελώντας το 60,3% της πελατειακής της βάσης. Αντικατοπτρίζοντας τις γενικότερες τάσεις στη χώρα, η GLOBUL συνέχισε με τη μετάβαση των πελατών καρτοκινητής σε υπηρεσίες συμβολαίου. Αυτό έχει οδηγήσει σε μείωση των πελατών καρτοκινητής.


Ως αποτέλεσμα, η συνολική πελατειακή βάση της GLOBUL στο τέλος του Β’ τριμήνου του 2011 ξεπέρασε τα 4 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 2,1%. Στον τομέα υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας μέσω δικτύου κινητής, η GLOBUL συνέχισε και το Β’ τρίμηνο του 2011 τη δυναμική αναπτυξιακή της πορεία, με τους πελάτες να ξεπερνούν τους 180.000. Πολύ ισχυρή ανάπτυξη σε σχέση με το περασμένο έτος σημείωσαν και οι ευρυζωνικές υπηρεσίες δεδομένων, με την πελατειακή βάση να ενισχύεται κατά περισσότερο από 180%.


Τα έσοδα από υπηρεσίες μειώθηκαν κατά 6,6% το Β’ τρίμηνο του 2011, ως αποτέλεσμα του έντονου ανταγωνισμού στους εταιρικούς πελάτες συμβολαίου και της μείωσης στα τέλη διασύνδεσης που επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή. Η κερδοφορία EBITDA σημείωσε πτώση 6,8%, ενώ τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 2,5%.


Κινητή τηλεφωνία – Ρουμανία
Η πελατειακή βάση της COSMOTE Ρουμανίας (συμπεριλαμβανομένης της Zapp) διαμορφώθηκε σε 6,6 εκατομμύρια το Β’ τρίμηνο του 2011, με τους πελάτες συμβολαίου να αποτελούν το 22,6% του συνόλου. Τα έσοδα από υπηρεσίες σημείωσαν αύξηση κατά 4% περίπου, παρά την οικονομική κρίση και τις πολύ επιθετικές προσφορές στην καρτοκινητή.


Τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 7% στο Β’ τρίμηνο του 2011, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του περασμένου έτους, με τα έσοδα από υπηρεσίες εξερχόμενων κλήσεων αυξημένα περισσότερο από 4%. Η κερδοφορία EBITDA ενισχύθηκε κατά σχεδόν 21% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, καταδεικνύοντας τις θετικές λειτουργικές επιδράσεις της επιτυχημένης ενσωμάτωσης της Zapp.