Οι εταιρείες συνεχίζουν με ένταση μια καταστροφική πολιτική ανταγωνισμού, ενώ ο κλάδος το 2007 παρουσίασε συνολικά ζημίες ύψους 200 εκατ. ευρώ!

Από την εφημερίδα “Η Καθημερινή” 10/9
Του Β. Μανδραβελη

«Πάμε όλοι προς την κρεμάλα και διαγκωνιζόμαστε ποιος θα μπει πρώτος στη σειρά». Με τη δήλωση αυτή, στέλεχος της αγοράς τηλεπικοινωνιών, σχολίαζε την πορεία των εναλλακτικών παρόχων, ειδικά μετά και τις τελευταίες προσφορές τους. Οι εταιρείες, παρά τα δομικά τους προβλήματα, απουσία ρευστότητας και κερδοφορίας, συνεχίζουν τις προσφορές. Και η κατάσταση που διαμορφώνεται σήμερα ξεπερνάει τα όρια του… σουρεαλισμού.

Πριν από λίγες ημέρες ο On Telecoms, μια εταιρεία που στην πρώτη της χρήση εμφάνισε έσοδα 10 εκατ. ευρώ και ζημίες 23 εκατ. ευρώ, γνωστοποίησε με ευρεία καμπάνια στο κοινό, ότι οποιοδήποτε πακέτο της αποκτήσει ένας πελάτης μέχρι τις 30/9/2008 θα έχει τρεις μήνες δωρεάν χρέωση. «Χωρίς συνδρομή μέχρι το 2009…», είναι το σλόγκαν της καμπάνιάς της.

Από την άλλη πλευρά, η Hellas οnline ανακοίνωσε ένα νέο πακέτο τηλεφωνίας όπου αντί 19,9 ευρώ τον μήνα, οι πελάτες της θα έχουν απεριόριστη αστική και υπεραστική τηλεφωνία, δωρεάν απεριόριστη διεθνή τηλεφωνία προς 26 χώρες και δωρεάν κλήσεις μιας ώρας προς κινητά. Η προσφορά είναι διαθέσιμη έως 12 Οκτωβρίου και αυτή τη στιγμή είναι η χαμηλότερη της αγοράς. Απαντά μάλιστα σε αντίστοιχη πρόσφορά της Tellas που διατίθεται προς 22,9 ευρώ τον μήνα, ενώ αντίστοιχο πακέτο προσφέρει και η Forthnet στα 26,9 ευρώ. Παρόμοιο πακέτο πρόσφερε και η Lannet στα 25,9 ευρώ.

Αλλά δεν είναι μόνον οι εκπτωτικές προσφορές στις υπηρεσίες που παρέχουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις. Μέσα στο καλοκαίρι, η Tellas πρόσφερε με κάθε 24μηνη σύνδεση τηλεφωνίας και Internet (double play) ένα φορητό Η/Υ, αξίας 600 ευρώ όπως ανέφερε στην καμπάνια της. Στοιχεία για το πώς πήγε αυτή η προσφορά δεν υπάρχουν, αλλά εκτιμάται ότι η εταιρεία απέκτησε δαπάνες διάθεσης πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ μόνο από τη συγκεκριμένη ενέργεια. Τέλος, η Altec, στο διάστημα που η θυγατρική της Altec Telecoms ήταν ενεργή, παρείχε σε κάθε Η/Υ iDO μια δωρεάν 24μηνη σύνδεση double play, συνολικού κόστους τουλάχιστον 720 ευρώ στη διετία.

Και βέβαια όλες αυτές οι «αλόγιστες» πολιτικές είχαν τεράστιο κόστος. Οι ζημίες των εναλλακτικών παρόχων εκτιμάται ότι ξεπέρασαν το 2007 τα 200 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις τους τα 900 εκατ. ευρώ. «Κάθε φορά που γίνεται μια προσφορά, είναι και ένας ακόμη πυροβολισμός στα πόδια μας», παρατηρούσε επικεφαλής εναλλακτικού φορέα, μη μπορώντας πλέον να εξηγήσει τα «σύνδρομα αυτοχειριασμού» που εκδηλώνονται στον κλάδο.

Η εξήγηση βέβαια είναι απλή: οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις έχοντας «κάψει» δεκάδες εκατ. ευρώ σε υποδομές και διαφήμιση, πλέον για να μπορέσουν να κρατηθούν στο στόχαστρο των επενδυτών, πρέπει να διαθέτουν μια κρίσιμη μάζα -και μάλιστα πιστών- πελατών. Το αποτέλεσμα είναι το περαιτέρω… «κάψιμο χρήματος».

Η κατάσταση αυτή έχει ήδη απεικονιστεί στο Χ. Α. Η μετοχή της Lannet βγήκε εκτός διαπραγμάτευσης, οι μετοχές του ομίλου Altec οδεύουν τουλάχιστον σε καθεστώς διαπραγμάτευσης υπό επιτήρηση, η hol έχει χάσει το 50% της κεφαλαιοποίησής της μέσα σε λιγότερο από 3 μήνες και η κεφαλαιοποίηση της Forthnet υπολείπεται της αξίας εξαγοράς της Nova.

Και σαν να μην φτάνουν αυτά, οι εταιρείες έχουν ν’ αντιμετωπίσουν και τις αρχές προστασίας του καταναλωτή (ΕΕΤΤ, Γ. Γ. Καταναλωτή). Οι τελευταίοι, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, με το παραμικρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πραγματοποιούν καταγγελίες, οι οποίες αρχίζουν να κοστίζουν πολύ στους εναλλακτικούς παρόχους.

Από την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί πλέον, ο άμεσα κερδισμένος είναι ο ΟΤΕ και σε δεύτερο χρόνο θα είναι οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη. «Οι μικροεπαγγελματίες, πλέον έχουν εθιστεί στις επικοινωνίες και θέλουν αξιόπιστες λύσεις. Ετσι σήμερα δεν διστάζουν να πληρώσουν το premium που ζητεί ο ΟΤΕ, προκειμένου να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο», παραδέχεται στέλεχος της αγοράς.