Δυσοίωνο το μέλλον για τις εφημερίδες σύμφωνα με τον Ρούπερτ Μέρντοχ

Του Αλέξανδρου Ελευθεριάδη

Όλο και πιο ενισχυμένες παρουσιάζονται οι ιστοσελίδες στην “μάχη” της ενημέρωσης, σε αντίθεση με τις εφημερίδες, η έκδοση των οποίων σε λίγο διάστημα θα κρίνεται ασύμφορη.

Ένας εκ των πιο σημαντικών ανθρώπων των ΜΜΕ, ο Ρούπερτ Μέρντοχ, σε ομιλία του σε διάσκεψη με θέμα “Όλα Ψηφιακά”, που διοργανώθηκε από την Wall Street Journal, -η οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι του ανήκει-, ήταν σαφής:

«Ολες οι εφημερίδες θα έχουν προβλήματα. Μέσα στα επόμενα πέντε ή δέκα χρόνια, δεν θα είναι πια οικονομικά βιώσιμο να τυπώνονται».

Αρνητικά είναι τα στοιχεία που προέρχονται τόσο από το “πεδίο” των πωλήσεων, οι οποίες παρουσιάζουν πτώση, όσο και από εκείνο των διαφημίσεων, ο μέσος όρος των οποίων μειώθηκε το τελευταίο εξάμηνο από 10%έως 30% σε κάποιες περιπτώσεις.

Με βάση τα άνωθεν δεδομένα, φυσιολογική κρίνεται και η κατακλείδα των δηλώσεων του αφεντικού της News Corporation, στην οποία ξεκαθάρισε πως: “είναι αναγκαία η οικονομία στο δημοσιογραφικό δυναμικό, ενώ κάποιες εφημερίδες θα αναγκαστούν να κλείσουν, υπό την πίεση του ανταγωνισμού των επαρχιακών εφημερίδων και των δωρεάν εντύπων.

“Στροφή” στο ποιοτικό κοινό

Από τη στιγμή που οι εφημερίδες είναι δύσκολο να ανταγωνιστούν τις ιστοσελίδες στην ταχύτητα της ενημέρωσης, σκοπός τους είναι να κερδίσουν την μάχη της ποιότητας.

Αυτό παραδέχθηκε και ο κ. Μέρντοχ, που τόνισε πως η Wall Street Journal έχει θέσει ως στόχο να προσελκύσει ως αναγνωστικό κοινό το 10% των πιο καλλιεργημένων αναγνωστών της χώρας.

Οι “δυνατές” υπογραφές και τα προσεγμένα άρθρα είναι παραδοσιακά “όπλα” σε μια εφημερίδα και η εκμετάλλευσή τους είναι μονόδρομος. Το αν αυτό αρκεί βέβαια, μένει να αποδειχθεί σε βάθος χρόνου.

Εννοούνται τα πρακτορεία ειδήσεων

Η μείωση του ανθρώπινου δυναμικού στις εφημερίδες ευνοεί τα πρακτορεία ειδήσεων, αφού αποτελούν την κύρια πηγή ειδήσεων.

Οι ισορροπίες βέβαια είναι εύθραυστες, αφού ουσιαστικά μια τέτοια πρακτική οδηγεί τις εφημερίδες στην απαξίωση, όμως τα πρακτορεία παρουσιάζονται ενισχυμένα, όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ThomsonReuters, Τόμας Γκλόσερ, τουλάχιστον όσο ο ασθενής δεν πεθαίνει.

“Είναι μια περίοδος τρομακτική για τις εφημερίδες, όσο όμως ο ασθενής δεν πεθαίνει, είναι καλό για τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, επειδή οι εφημερίδες μειώνουν το προσωπικό τους και τα γραφεία τους στο εξωτερικό και εξαρτώνται ακόμη περισσότερο από τα πρακτορεία”.